LOV nr 1833 af 08/12/2020
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, lov om radiofrekvenser og forskellige andre love (Implementering af direktiv om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning) m.v.) § 4
I lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 664 af 10. juli 2003, som ændret ved § 28 i lov nr. 1231 af 18. december 2012, foretages følgende ændringer:
1. Lovens titel affattes således:
»Lov om standarder for transmission af tv-signaler og interoperabilitet for digital jordbaseret radiotransmission m.v.«
2. Fodnoten til lovens titel affattes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11. december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L 321, side 36.«
3. I § 1 indsættes som nr. 4:
»4) Pligt for producenter og importører af køretøjer i klasse M til at sikre, at bilradiomodtagere, der er indbygget i nye køretøjer i klasse M, består af en modtager, som kan modtage og gengive som minimum radiotjenester udsendt via digital jordbaseret radiotransmission.«
Forarbejder til Lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, lov om radiofrekvenser og forskellige andre love (Implementering af direktiv om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning) m.v.) § 4
RetsinformationTil nr. 1
Den gældende lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 664 af 10. juli 2003, som ændret ved § 28 i lov nr. 1231 af 18. december 2012, indeholder ikke i dag bestemmelser vedrørende interoperabilitet for udstyr til bilradiomodtagere.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre en nyaffattelse af lovens titel, således at titlen vil være lov om standarder for transmission af tv-signaler og interoperabilitet for digital jordbaseret radiotransmission m.v.
Lovens titel vil herefter afspejle det nye indhold af loven, jf. lovforslagets § 4, nr. 3, hvorved producenter og importører af køretøjer af klasse M vil skulle sikre, at bilradiomodtagere, der er indbygget i nye køretøjer i klasse M, består af en modtager, som skal kunne modtage og gengive som minimum radiotjenester som udsendes via digital jordbaseret radiotransmission.
Den foreslåede nyaffattelse af titlen i lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 664 af 10. juli 2003, som ændret ved § 28 i lov nr. 1231 af 18. december 2012, implementerer dele af teledirektivets artikel 113 om interoperabilitet for udstyr til bilradiomodtagere og forbrugerudstyr til radiomodtagere og forbrugerudstyr til digitalt tv. Teledirektivets artikel 113 erstatter forsyningspligtdirektivets artikel 24.
Den foreslåede bestemmelse om at nyaffatte lovens titel skyldes, at det tydeligt bør fremgå, at loven fremover også vil omfatte interoperabilitet for digital jordbaseret radiotransmission, og dermed det nye indhold af loven.
Til nr. 2
Af den gældende fodnote til lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 664 af 10. juli 2003, fremgår, at loven gennemfører dele af Europa Parlamentets og Rådets Direktiv 95/47/EF af 24. oktober 1995, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/19/EF af 7. marts 2002 om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende faciliteter (adgangsdirektivet) og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (rammedirektivet).
I medfør af artikel 26 i rammedirektivet ophævedes direktiv 95/47/EF af 24. oktober 1995 og i medfør af artikel 125 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11. december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning) (herefter teledirektivet) ophæves adgangsdirektivet og rammedirektivet med virkning fra den 21. december 2020. Teledirektivet erstatter således bl.a. rammedirektivet og adgangsdirektivet.
Fodnoten til lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v. titel foreslås derfor affattet, så der i stedet henvises til teledirektivet.
Til nr. 3
Der findes i dag ikke regler, der pålægger producenter og importører af køretøjer at sikre interoperabilitet for bilradiomodtagere.
Bestemmelsen om interoperabilitet for bilradiomodtagere er ny i teledirektivet. Det følger af artikel 113, stk. 1, og punkt 3 i bilag XI, at medlemsstaterne skal sikre, at alle bilradiomodtagere, der er indbygget i nye køretøjer i klasse M, som er gjort tilgængeligt på markedet til salg eller udleje i EU fra og med den 21. december 2020, skal kunne modtage og gengive som minimum radiotjenester som udsendes via digital jordbaseret radiotransmission.
Køretøjer i klasse M omfatter køretøjer (personbiler) med mindst fire hjul, der er beregnet til at transportere passagerer, jf. bilag 1 i bekendtgørelse nr. 1050 af 17. oktober 2019 om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr. Definitionen af personbiler (M1, M2 og M3) svarer til definitionen i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2018/858 af 30. maj 2018.
Det angives videre, at radiomodtagere, som er i overensstemmelse med harmoniserede standarder, hvis referencer er offentliggjort i EU-Tidende, eller med dele heraf, skal anses for at opfylde kravet, der er omfattet af disse standarder eller dele af heraf. I Danmark er digitale radiomodtagere ikke sædvanligt forekommende i personbiler.
Med den foreslåede tilføjelse af bestemmelsen i § 1, nr. 4, i lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v. foreslås det at bemyndige Energistyrelsen til at fastsætte regler om pligt for producenter og importører af køretøjer i klasse M til at sikre, at bilradiomodtagere, der er indbygget i nye køretøjer i klasse M, består af en modtager, som kan modtage og gengive radiotjenester udsendt via digital jordbaseret radiotransmission.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at Energistyrelsen vil kunne fastsætte nærmere regler, der vil forpligte producenter og importører af biler i klasse M til at skulle sikre, at indbyggede radiomodtagere i nye biler i klasse M er interoperable og i stand til at modtage og gengive som minimum radiotjenester udsendt via digital jordbaseret radiotransmission.
Som udgangspunkt vil kravet skulle gælde producenter og importører af køretøjer.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke medføre et krav til køretøjer, men krav til radiomodtagere i køretøjer. Idet det ikke vil være et krav, at køretøjet skal have en radio, vil der ydermere ikke være tale om et typegodkendelseskrav. Dette vil indebære, at kravet til bilradiomodtagere i køretøjer ikke vil kunne forhindre køretøjer i at komme på markedet. Hvis der således eksisterer en typegodkendelse, er adgangen til markedet sikret, uanset om køretøjet har en indbygget bilradiomodtager eller om den indbyggede bilradiomodtager kan modtage og gengive som minimum radiotjenester udsendt via digital jordbaseret radiotransmission. Hermed vil køretøjet kunne registreres og tages i brug.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kravet til radiomodtageren i bilen alene vil skulle gælde for nye køretøjer, der er gjort tilgængelig på markedet til salg eller leje i EU fra den 21. december 2020.
Kravet om, at køretøjet skal være gjort tilgængelig på markedet til salg eller leje i EU fra den 21. december 2020, forventes at blive fortolket således, at kravet til bilradiomodtagere alene vil skulle gælde for køretøjer, der er produceret fra den 21. december 2020. Dette vil kunne aflæses på køretøjets COC-attest (Certificate of Conformity), som er en producenterklæring om, at køretøjet overholder den givne godkendte type og dermed i overensstemmelse med typegodkendelsen og Europa-Kommissionens standarder. Denne fortolkning vil give producenter og importører af køretøjer længst mulig frist for efterlevelse af det tidsmæssige krav. Samtidig vil der kunne undgås en overgangsproblematik for køretøjer, der er produceret den 20. december 2020. Køretøjer, der vil være produceret fra den 21. december 2020, forventes alle at have indbygget en digital radiomodtager fra producenten på grund af kravets omfang.
Et køretøj kan ikke tages i anvendelse, registreres eller ibrugtages uden gyldig overensstemmelsesattest (COC-attest). Det vil indebære, at en COC-attest i praksis vil kunne foreligge, før et køretøj gøres tilgængeligt på markedet.
Køretøjer, der i kraft af udstedelse af en COC-attest senest den 20. december 2020 er bragt i omsætning, vil således kunne registreres og tages i brug efter den 21. december 2020, uanset kravene til indbygget radiomodtager.
Da kravet til bilradiomodtagere alene vil skulle gælde for køretøjer, der er bragt i omsætning i EU fra den 21. december 2020, vil det indebære, at kravet til bilradiomodtagere alene vil skulle gælde for køretøjer, hvor COC-attesten er udstedt fra den 21. december 2020.
Betegnelsen interoperabilitet vil i denne sammenhæng betyde, at bilradiomodtagere vil skulle bestå af en modtager, som kan modtage og gengive som minimum radiotjenester udsendt via digital jordbaseret radiotransmission. Modtagere, som er i overensstemmelse med harmoniserede standarder, hvis referencer er offentliggjort i EU-Tidende, eller med dele heraf, vil skulle anses for at opfylde kravet, der er omfattet af disse standarder eller dele heraf. Dette vil indebære, at kravet til modtagere vil være opfyldt, hvis der f.eks. er tale om en DAB+-modtager eller en anden modtager, der er i overensstemmelse med en harmoniseret standard, som er offentliggjort i EU-Tidende.
Den foreslåede bestemmelse vil dog ikke udelukke, at bilradiomodtagere i nye køretøjer i klasse M er i stand til at modtage og gengive radiotjenester, der udsendes via analog jordbaseret radiotransmission.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 4, i lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v., vil endvidere indebære, at Energistyrelsen ved en konstatering af overtrædelser af regler fastsat i medfør af den foreslåede bestemmelse, vil kunne give påbud om at bringe forholdene i orden, jf. den gældende bestemmelse i § 2, stk. 2, i lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v. Et påbud vil kunne indeholde et krav om at gøre bilradiomodtageren lovlig. Såfremt Energistyrelsen giver påbud, vil der skulle gives tilstrækkeligt med tid til at bringe forholdene i overensstemmelse med påbuddet. Fristen vil bero på en konkret vurdering.
Såfremt et påbud ikke efterkommes, vil den pågældende producent eller importør af nye biler i klasse M kunne straffes med bøde i henhold til den gældende § 5 i lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v.
I henhold til den gældende bestemmelse i § 3 i lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v. kan klima-, energi-, og forsyningsministeren ikke give Energistyrelsen tjenestebefaling om styrelsens varetagelse af myndighedsopgaver vedrørende konkrete sager, om behandling og afgørelse af enkeltsager, om Energistyrelsens udstedelse af administrative forskrifter på områder, hvor styrelsen er bemyndiget hertil, eller om Energistyrelsens øvrige tilsynsaktiviteter med henblik på at sikre overholdelse af denne lov og administrative forskrifter udstedt i medfør heraf. Dette gælder dog ikke sager omfattet af lovens § 1, nr. 4.
I henhold til den gældende bestemmelse i § 4 i lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v. kan klima-, energi-, og forsyningsministeren fastsætte nærmere regler om gebyrer i forbindelse med tilsyn og kontrol med overholdelse af loven og de i medfør heraf fastsatte regler. Dette vil ikke på nuværende tidspunkt skulle gælde for bilradiomodtagere.
Fastsættelsen af de nærmere regler om pligten for producenter og importører af biler i klasse M til at sikre, at indbyggede bilradiomodtagere i nye biler i klasse M er interoperable og i stand til at modtage og gengive radiotjenester udsendt via digital jordbaseret radiotransmission forventes at skulle ske ved en ændring af bekendtgørelse nr. 393 af 2. maj 2011 om digitale radio- og tv-tjenester m.v.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 4, i lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v. om at fastsætte nærmere regler om pligten for producenter og importører af biler i klasse M til at skulle sikre, at indbyggede radiomodtagere i nye biler i klasse M er interoperable og i stand til at modtage og gengive som minimum radiotjenester udsendt via digital jordbaseret radiotransmission, skyldes, at slutbrugerne skal kunne stole på, at alt udstyr, der sælges til modtagelse af radio i nye køretøjer i klasse M, er indbyrdes kompatibelt, og at sådant udstyr overholder et minimum af harmoniserede standarder.
Den foreslåede ændring af § 1 i lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v. giver mulighed for at implementere dele af teledirektivets artikel 113, stk. 1, om interoperabilitet for udstyr til bilradiomodtagere og forbrugerudstyr til radiomodtagere og forbrugerudstyr til digitalt tv. Teledirektivets artikel 113 erstatter forsyningspligtdirektivets artikel 24.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 4, i lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v., og indførelsen af kravet om interoperabilitet med DAB+ standarden eller en anden harmoniseret standard, som er offentliggjort i EU-Tidende, vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser, herunder omstillingsomkostninger. Dette skyldes fortolkningen af direktivet, hvor ”tilgængeliggørelse på markedet” fortolkes som bilens COC-dato – altså produktionsdatoen. I praksis betyder det, at biler produceret før den 21. december 2020 ikke er omfattet af kravet. Dermed medfører kravet ingen omstillingsomkostninger.
Foreningen De Danske Bilimportører gennemførte primo 2018 en medlemsundersøgelse i forhold til udbredelsen af DAB+ i nyregistrerede biler. I 2019 gennemførte De Danske Bilimportører igen undersøgelsen, som supplerer den fra 2018. Begge undersøgelser konkluderer det samme. Det er bilimportørernes forventning, at når kravet til bilradiomodtagerne implementeres, vil alle nye biler i klasse M til det europæiske marked efter den fastsatte skæringsdato som standard have indbyggede bilradiomodtagere, der opfylder de fastsatte krav, herunder interoperabilitet med DAB+ eller en anden harmoniseret standard, som er offentliggjort i EU-Tidende. Køretøjer i klasse M omfatter køretøjer (personbiler) med mindst fire hjul, der er beregnet til at transportere passagerer, jf. bilag 1 i bekendtgørelse nr. 1050 af 17. oktober 2019 om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr. Kravet vil dermed være fuldt implementeret fra den 21. december 2020.
Hvad angår de løbende omkostninger vurderer den danske bilbranche, herunder både brancheforeninger for bilforhandlere og -importører, at de løbende omkostninger vil blive fordelt på markedet afhængig af udbud og efterspørgsel.