Til nr. 1
Det foreslås med ændringen i § 6, stk. 1, at Lov om offentlighed i forvaltningen, arkivloven, lov om Folketingets Ombudsmand og forvaltningsloven gælder for EKF Danmarks Eksportkredit og virksomhedens eventuelle datterselskaber med undtagelse af aktiviteter udøvet i medfør af § 2. Med den foreslåede bestemmelse præciseres det, at arkivloven på linje med den øvrige offentligretlige regulering nævnt i bestemmelsen finder anvendelse for den del af EKF Danmarks Eksportkredits virksomhed, der ikke er omfattet af lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 2.
Ifølge arkivlovens § 1, gælder arkivloven for al virksomhed, der udøves af den offentlige forvaltning og domstolene. Loven har dermed samme virkeområde som forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen. Den omfatter således alle forvaltningsmyndigheder, uanset om de tilhører den statslige eller den kommunale forvaltning og uanset, om der er tale om almindelige forvaltningsmyndigheder, særlige nævn eller råd f.eks. menighedsråd eller særlige forvaltningsenheder.
Da EKF Danmarks Eksportkredit for så vidt angår sine kommercielle aktiviteter er undtaget fra den almindelige offentlige regulering jf. lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 6, stk. 1, og dermed som udgangspunkt også fra arkivloven, er det, for at undgå tvivl om arkivlovens anvendelsesområde, med den forslåede bestemmelse præciseret, at arkivloven gælder for EKF Danmarks Eksportkredit med undtagelse af aktiviteter omfattet af § 2.
EKF Danmarks Eksportkredit er undtaget denne regulering for så vidt angår kommercielle aktiviteter, da denne virksomhed udøves i tæt samarbejde med erhvervslivet, pengeinstitutter og diverse organisationer, og da det derfor har stor betydning for EKF Danmarks Eksportkredits virke, at virksomhedens kommercielle samarbejdspartnere kan stille materiale til rådighed for EKF Danmarks Eksportkredits vurdering af enkeltsager uden, at der kan kræves aktindsigt i eller i øvrigt få adgang til materialet eller i beslutninger, som EKF Danmarks Eksportkredit har truffet i forhold til disse virksomheder. EKF Danmarks Eksportkredit fungerer i hovedsagen som en finansiel virksomhed og har derfor behov for dyb indsigt i samarbejdspartnernes økonomiske og forretningsmæssige forhold. EKF Danmarks Eksportkredit er derfor særligt følsom over for ethvert brud på den forretningsmæssige diskretion og udlevering af følsomme oplysninger af betydning for virksomheders økonomi og konkurrenceforhold.
Hovedparten af EKF Danmarks Eksportkredits samarbejdspartnere er pengeinstitutter, der er underlagt særlige regler om hemmeligholdelse af oplysninger. Det er derfor afgørende, at EKF Danmarks Eksportkredit kan garantere sine samarbejdspartnere samme fortrolighed, idet der ellers kan opstå situationer, hvor pengeinstitutterne vurderer, at risikoen for offentliggørelse af oplysninger vejer tungere end ønsket om finansiering og risikodækning af en forretning. EKF Danmarks Eksportkredit kan således med undtagelsen for lov om offentlighed i forvaltningen, arkivloven, lov om Folketingets Ombudsmand og forvaltningslovens regler forsikre danske virksomheder og udenlandske købere om, at de ikke risikerer offentlig indsigt i et projekt og dets finansiering, til gavn for gennemførelse af projekterne og de dermed forbundne positive konsekvenser.
Den foreslående bestemmelse medfører endvidere, at kulturministeren jf. arkivlovens § 1, stk. 4, ikke kan bestemme, at arkivloven finder anvendelse for EKF Danmarks Eksportkredits virksomhed efter lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 2.
Til nr. 2
I henhold til det nuværende lovgrundlag kan EKF Danmarks Eksportkredits egenkapital, når der opstår behov herfor, reguleres ved statslige indskud eller udtræk, hvilket historisk er sket i flere tilfælde, og med lovforslaget foreslås indført en egentlig udbyttebestemmelse, der sikrer muligheden for udbyttebetaling fra EKF Danmarks Eksportkredit til dens ejer i overensstemmelse med en fastlagt udbyttepolitik.
Ifølge lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 9, stk. 3, kan EKF Danmarks Eksportkredits frie midler placeres i særligt sikre værdipapirer, og ifølge lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 9, stk. 4, kan der ydes statslige genudlån til EKF Danmarks Eksportkredit. EKF Danmarks Eksportkredits frie midler udgøres af den likviditet, som ikke anvendes til finansiering af ydelser og aktiviteter efter § 2 i Lov om EKF Danmarks Eksportkredit samt dækning af underskud mv., og det er med lovforslaget ikke hensigten at ændre på, hvordan EKF Danmarks Eksportkredit placerer sine frie midler i særligt sikre værdipapirer.
Det foreslås med indsættelsen af § 9, stk. 5, at EKF Danmarks Eksportkredit kan udbetale udbytte. Det foreslås endvidere, at bestyrelsen fastsætter en udbyttepolitik for EKF Danmarks Eksportkredit, som godkendes af erhvervsministeren, samt at udbyttepolitikken udgør et bilag til EKF Danmarks Eksportkredits vedtægter.
Bestemmelsen har sin baggrund i den politiske aftale om udvikling af Nordsøen af 22. marts 2017, i medfør af hvilken det blev besluttet, at aftalen skal finansieres ved blandt andet at indføre udbyttebetaling for EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden.
I overensstemmelse med statens ejerskabspolitiks anbefalinger om kapitalstruktur og udbytte vil erhvervsministeren i samarbejde med selskabets bestyrelse dermed fremadrettet ikke kun fastsætte mål for selskabets kapitalstruktur, men også - efter drøftelse med bestyrelsen - fastlægge forventninger til udbyttet, herunder i form af en udbyttepolitik.
Den nærmere udbyttepolitik vil, som foreslået i bestemmelsen, blive fastlagt af bestyrelsen. Udbyttepolitikken skal fastsættes under hensyn til EKF Danmarks Eksportkredits økonomi, kapitalstruktur og resultater, dels under hensyn til udbyttebetalingen i henhold til Nordsøaftalen.
Den konkrete model for udbyttepolitikken for EKF Danmarks Eksportkredit skal i overensstemmelse med statens ejerskabspolitik fremgå på de årlige bevillingslove.
Det oplyses, at det planlægges, at udbyttepolitikken for EKF Danmarks Eksportkredit, der finansierer Aftale om udvikling af Nordsøen af marts 2017, aktuelt vil tage afsæt i en model for udbyttepolitikken, hvor selskabet udbetaler udbytter på op til 50 pct. af overskuddet i det forrige regnskabsår, dog maksimalt 125 mio. kr. i 2017, 140 mio. kr. årligt i 2018-2020 og 100 mio. kr. årligt derefter. Herudover forventes der i 2020 en udlodning på yderligere 500 mio. kr. i forbindelse med udbyttebetalingen for regnskabsåret 2019, så den samlede udlodning på baggrund af regnskabsåret 2019 bliver på 640 mio. kr. De 500 mio. kr. forventes ikke udbetalt som udbytte, men vil have karakter af en udlodning i form af en justering af egenkapitalen, og vil således udgøres af overført overskud fra tidligere år. Under alle omstændigheder medfører den foreslåede bestemmelse, at bestyrelsen fastsætter en udbyttepolitik for EKF Danmarks Eksportkredit, som godkendes af erhvervsministeren på virksomhedsmødet.
Det følger af EKF Danmarks Eksportkredits organisering som en SOV, at selskabslovens regler om udlodning af udbytte, herunder særlig selskabslovens §§ 179-183, vil finde anvendelse for EKF Danmarks Eksportkredits udbetaling af udbytte, idet bestemmelserne dog alene vil finde anvendelse med de naturlige modifikationer og ændringer, som følger af bestyrelsens forpligtelse til at udbetale udbytte efter den politiske aftale om udvikling af Nordsøen. Der kan ikke udloddes mere udbytte end det, som bestyrelsen indstiller til virksomhedsmødets godkendelse.
Det er i den forbindelse forudsætningen, at i det omfang som EKF Danmarks Eksportkredit gennem Nordsøaftalen eller på anden vis forpligtes til at udbetale udbytte, så meddeles der decharge til bestyrelsen for selve udbetalingen, da denne beslutning dermed ikke vil blive taget af bestyrelsen ud fra kommercielle og andre driftsmæssige overvejelser, men derimod som følge af en politisk beslutning. Bestyrelsen vil, i forbindelse med at der meddeles decharge for selve udbetalingen, ikke blive frigjort fra sit generelle ansvar for driften af EKF Danmarks Eksportkredit, men alene for beslutningen om at udbetale udbytte for det pågældende år. Der kan herudover meddeles decharge efter de almindelige regler i selskabsloven i det omfang.
Ifølge lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 9, stk. 1, skal EKF Danmarks Eksportkredits egenkapital til stadighed være af en sådan størrelse, at den sammen med hensættelserne udgør et forsvarligt grundlag for virksomhedens forpligtelser og aktiviteter. Ifølge lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 9, stk. 2, skal EKF Danmarks Eksportkredits indtægter og udgifter balancere på længere sigt under hensyntagen til den internationale konkurrencesituation og særlige handelspolitiske hensyn.
Med den foreslåede bestemmelse om indførelsen af en udbyttepolitik for EKF Danmarks Eksportkredit er det ikke hensigten at ændre grundlæggende på den økonomiske styring af EKF Danmarks Eksportkredit i forhold til de nævnte bestemmelser. Der vil dog være et behov for at justere EKF Danmarks Eksportkredits vedtægter med henblik på at implementere lovforslaget, bl.a. i forhold til at udarbejde en udbyttepolitik, sænke solvenskravet, fjerne det øvre solvensloft samt at sikre en hensigtsmæssig kapital- og risikostyring.
For at sikre EKF Danmarks Eksportkredits likviditetsberedskab og aktivitetsniveau er det hensigten at justere EKF’s eksisterende adgang til statslige genudlån via Nationalbanken i form af en revolverende ramme på 35 mia. kr. frem til 2020, jf. lov om EKF Danmarks Eksportkredit § 9, stk. 4. Det er således hensigten fra og med finansloven for 2018 at forlænge den revolverende ramme frem til 2025. Samtidig tilpasses rammens størrelse til det nødvendige likviditetsberedskab og aktivitetsniveauet i øvrigt til 25 mia. kr.
For en nærmere gennemgang af den praktiske betydning af de nævnte bestemmelser i § 9, stk. 1-4, i lov om EKF Danmarks Eksportkredit kan der henvises til de specielle bemærkninger i L 50 Forslag til Lov om EKF Danmarks Eksportkredit, jf. folketingstidende 2015-16, A L50 som fremsat, side 17.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. Dette skyldes, at det som en del af den politiske aftale om udvikling af Nordsøen blev besluttet, at denne skal finansieres blandt andet ved at indføre udbyttebetaling for EKF Danmarks Eksportkredit, og at denne udbyttebetaling skal påbegyndes i 2017, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 2.
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. Det følger af bestemmelsen, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
I lov nr. 104 af 3. februar 2016 om EKF Danmarks Eksportkredit foretages følgende ændringer:
1. I § 6, stk. 1, indsættes efter »Lov om offentlighed i forvaltningen,«: »arkivloven,«.
2. I § 9 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5. EKF Danmarks Eksportkredit kan udbetale udbytte til staten. Bestyrelsen fastsætter en udbyttepolitik for EKF Danmarks Eksportkredit, som godkendes af erhvervsministeren. Udbyttepolitikken skal udgøre et bilag til EKF Danmarks Eksportkredits vedtægter.«
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Givet på Christiansborg Slot, den 19. december 2017
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Brian Mikkelsen