Det fremgår af § 7, stk. 6, i lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1172 af 12. august 2022, varetages
den daglige ledelse af en efterskole eller fri fagskole af en forstander, som tillige har det pædagogiske ansvar. Der er ikke
bestemmelser i lov om efterskoler og frie fagskoler, der forhindrer, at en forstander kan være varetage den daglige ledelse
forstander for af mere end én efterskole eller én fri fagskole.
Det foreslås, at der i § 7, stk. 6,
indsættes et 2. pkt.
om, at forstanderen ikke samtidigt må varetage den daglige ledelse af mere end én skole.
Forslaget vil indebære, at det kun vil være muligt for en person at være forstander for én efterskole eller én fri fagskole.
Herved vil det blive sikre, at der til enhver tid er den fornødne ledelseskraft til at løse de opgaver, som forstanderen er
tillagt ifølge lovgivningen.
Det foreslås endvidere, at der i § 7, stk. 6,
indsættes et 3.
pkt.
om, at børne- og undervisningsministeren i ganske særlige tilfælde kan fravige 1. pkt.
Forslaget vil indebære, at en forstander for en skole efter godkendelse fra børne- og undervisningsministeren alligevel vil kunne
få mulighed for at varetage den daglige ledelse af flere skoler samtidigt. Godkendelse vil være begrænset til ganske særlige
tilfælde, hvorved forstås situationer, hvor godkendelse vurderes at være hensigtsmæssig for f.eks. at afværge lukning af en skole
med specielt stor betydning for et lokalsamfund. Godkendelse vil blive givet for en midlertidig periode, så længe de særlige
omstændigheder vurderes at bestå, og at det vurderes, at der til enhver tid er den fornødne ledelseskraft til at løse de opgaver,
som forstanderen er tillagt ifølge lovgivningen.
Ministerens godkendelse i henhold til den foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 6, 3. pkt., af, at en forstander kan varetage den
daglige ledelse af mere end én skole for en midlertidig periode, vil ikke ændre på, at det fortsat vil være bestyrelserne for de
berørte skoler, der til enhver tid har ansvaret for, at der er en ansvarlig og tilfredsstillende daglig ledelse af skolerne, jf. §
7, stk. 1, 1. pkt., i lov om efterskoler og frie fagskoler. Det fremgår af denne bestemmelse, at den overordnede ledelse af en
efterskole eller fri fagskole varetages af en bestyrelse, der er ansvarlig over for børne- og undervisningsministeren.
Det bemærkes, at børne- og undervisningsministeren kan godkende, at en efterskole eller fri fagskole tillige kan varetage skole-
og undervisningsvirksomhed som henholdsvis fri fagskole eller efterskole, jf. § 12 b, stk. 1, i lov om efterskoler og frie
fagskoler. Efterskolen eller den fri fagskole bliver herved en såkaldt kombineret institution. Ministeren kan efter bestemmelsen
endvidere godkende, at en efterskole eller fri fagskole, som derved bliver en kombineret institution, også varetager skole- og
undervisningsvirksomhed som fri grundskole, folkehøjskole og privat institution for gymnasial institution, kombineret institution.
En kombineret institution er således én institution med én bestyrelse og én forstander, der varetager ledelsen af flere former for
skole- og undervisningsvirksomhed.
Det foreslåede § 7, stk. 6, 2. pkt., hvorefter en forstander ikke må varetage den daglige ledelse af mere end én skole, ændrer
ikke ved muligheden for at etablere kombinerede institutioner, hvor forstanderen har den daglige ledelse af flere former for
skole- og undervisningsvirksomhed på skolen. Tilsvarende vil det efter omstændighederne også være muligt at få godkendelse til, at
en forstander for en kombineret institution kan varetage den daglige ledelse af flere skoler samtidigt, herunder af flere
kombinerede institutioner, i tilfælde, hvor der vurderes at foreligge sådanne særlige tilfælde, at betingelserne for godkendelse
er tilstede.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter § 30, stk. 2, i lov om efterskoler og frie fagskoler kan en elev efter ansøgning til efterskolen opnå elevstøtte i højst 42
uger i et skoleår, når en række nærmere fastsatte betingelser er opfyldt, jf. nærmere lovens § 30, stk. 2, nr. 1-5.
Det foreslås i § 30, stk. 1,
at indsætte et nyt 2. pkt.
om, at ansøgning om elevstøtte indgives i en central it-løsning, elevstøtteløsningen, som Børne- og Undervisningsministeriet
udvikler og driver, eller i elevstøtteløsningen via efterskolen.
Forslaget vil indebære, at en elevs ansøgning om elevstøtte skal indgives i Børne- og Undervisningsministeriets elevstøtteløsning
af elevens forældre eller i elevstøtteløsningen af efterskolen i de tilfælde, hvor forældrene eller eventuelle samlever ikke har
mulighed for at anvende elevstøtteløsningen.
Elevstøtten søges af elevens forældre i elevstøtteløsningen eller via efterskolen i elevstøtteløsningen.
I elevstøtteløsningen stilles de relevante oplysninger til rådighed for beregning af støttebeløb, når forældre eller elever over
19 år logger på med digital ID, eller hvor efterskolen oplyser dette i elevstøtteløsningen på baggrund af forældrenes oplysninger
eller eleven, hvis denne er fyldt 19 år.
Hvis elevstøtteløsningen ikke kan anvendes af forældrene eller af eleven, ansøger efterskolen i elevstøtteløsningen på elevens
vegne på baggrund af oplysninger afgivet af forældrene eller af en forælder og dennes eventuelle samlever. Dette kan eksempelvis
være tilfældet, hvis forældrene eller en eventuelle samlever er undtaget for at anvende digital signatur, der er tale om en elev,
der er anbragt uden for hjemmet, eller elevens forældre begge er afgået ved døden. I elevstøtteløsningen stilles oplysninger til
rådighed for beregning af den ugentlige elevstøtte for eleven og elevens forældre med hensyn til navne, adresser og danske
personnumre på husstandens medlemmer og eventuelle samlever og navne samt danske personnumre på hjemmeboende søskende under 18 år,
der berettiger til nedsættelse af indkomstgrundlaget. Alternativt kan dette oplyses af forældrene over for efterskolen, som kan
søge gennem elevstøtteløsningen.
Efterskolerne skal fortsat behandle ansøgninger om indkomstbestemt elevstøtte i de tilfælde, hvor husstandens indkomst ikke kan
indhentes automatisk via den foreslåede elevstøtteløsning, fx ved forældres udenlandske indkomst eller lignende. Det samme gør sig
gældende, hvis eleven eller dennes forældre, bopælsforælder og eventuelle samlever af forskellige årsager ikke ønsker at bruge
elevstøtteløsningen eller har brug for efterskolens assistance til at ansøge om elevstøtte. Elevstøtten søges i givet fald ved at
oplyse husstandens personnumre og indkomstforhold over for efterskolen efter retningslinjer, der er udarbejdet af Børne- og
Undervisningsministeriet, og som udleveres af skolen og oplyses på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.
Det er fortsat husstandens indkomst, der ligger til grund for støtteberegningen på baggrund af ansøgningen.
Ansøgningen om elevstøtte indgives forud for eller i løbet af kurset.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger og til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne
hertil.
Til nr. 3
Efter § 30, stk. 2, i lov efterskoler og frie fagskoler kan en elev efter ansøgning til efterskolen opnå elevstøtte i højst 42
uger i et skoleår, når en række nærmere fastsatte betingelser er opfyldt, jf. nærmere lovens § 30, stk. 2, nr. 1-5.
Det foreslås, at § 30, stk. 2,
i lov efterskoler og frie fagskoler ændres således, at »efter ansøgning til efterskolen« udgår.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvori det foreslås, at ansøgning om elevstøtte indgives i en
central it-løsning, elevstøtteløsningen, som Børne- og Undervisningsministeriet udvikler og driver, eller i elevstøtteløsningen
via efterskolen i de tilfælde, hvor forældrene ikke har mulighed for at anvende elevstøtteløsningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 lovforslagets almindelige bemærkninger og til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne
hertil.
Til nr. 4
Efter § 30, stk. 2, i lov om efterskoler og frie fagskoler, kan en elev efter ansøgning til efterskolen opnå elevstøtte i højst 42
uger i et skoleår, når en række nærmere fastsatte betingelser er opfyldt, jf. nærmere lovens § 30, stk. 2, nr. 1-5.
Efter § 30, stk. 2, nr. 5, i lov om efterskoler og frie fagskoler oplyser eleven ved ansøgningen navn, adresse og dansk
personnummer.
Ifølge lovens § 30, stk. 2, nr. 5, litra a, skal ansøgning om elevstøtte, for elever, hvis indkomstbestemte elevstøtte skal
beregnes på baggrund af forældrenes samlede indkomstgrundlag, jf. § 33, stk. 1, 1. pkt., indeholde en erklæring fra forældrene med
disses navne, adresse(r) og danske personnumre til brug ved beregning af det ugentlige støttebeløb, jf. stk. 3.
Efter lovens § 30, stk. 2, nr. 5, litra b, skal ansøgning om elevstøtte, for elever, hvis indkomstbestemte elevstøtte skal
beregnes på baggrund af indkomstgrundlaget for den af forældrene, hos hvem eleven har bopæl eller senest har haft bopæl, og denne
forælders eventuelle samlever, jf. § 33, stk. 1, 2. pkt., indeholde en erklæring fra forælderen og den eventuelle samlever med
navne, adresse og danske personnumre til brug ved beregning af det ugentlige støttebeløb, jf. stk. 3.
Det følger af lovens § 30, stk. 2, nr. 5, litra c, at hvis der ønskes en nedsættelse af indkomstgrundlaget, jf. stk. 5, nr. 2,
skal erklæringen fra forældrene eller bopælsforælderen og dennes eventuelle samlever endvidere oplyse navne på børn, der kan
begrunde en nedsættelse af indkomstgrundlaget.
Det fremgår af § 30, stk. 3, 1. pkt., i lov om efterskoler og frie fagskoler, at Styrelsen for Uddannelsesstøtte (styrelsen) efter
anmodning fra efterskolen indhenter oplysninger om indkomstgrundlag fra told- og skatteforvaltningen og beregner det ugentlige
støttebeløb.
Det fremgår af § 30, stk. 5, nr. 2, i lov om efterskoler og frie fagskoler, at på de årlige finanslove fastsættes største og
mindste indkomstgrundlag, jf. §§ 32 og 33, for elever, forældre og en eventuel samlever til den af forældrene, hvor eleven har
bopæl eller senest har haft bopæl, samt en skala over forholdet mellem indkomstgrundlaget og det indkomstbestemte elevstøttebeløb,
herunder det indkomstgrundlag, der udløser grundstøtte. For elever, hvis indkomstbestemte elevstøtte beregnes på baggrund af
forældrenes samlede indkomstgrundlag, jf. § 33, stk. 1, 1. pkt., fastsættes en nedsættelse af forældrenes indkomstgrundlag for
hvert barn af forældrene bortset fra eleven, hvis barnet ved kursets begyndelse er under 18 år og har bopæl hos forældrene. For
elever, hvis indkomstbestemte elevstøtte beregnes på baggrund af indkomstgrundlaget for den af forældrene, hos hvem eleven har
bopæl eller senest har haft bopæl, og denne forælders eventuelle samlever, jf. § 33, stk. 1, 2. pkt., fastsættes en nedsættelse af
indkomstgrundlaget for hvert barn af forælderen eller den eventuelle samlever bortset fra eleven, hvis barnet ved kursets
begyndelse er under 18 år og har bopæl hos forælderen og en eventuel samlever.
Det fremgår af § 33, stk. 1, 1. og 2. pkt., i lov om efterskoler og frie fagskoler, at indtil udgangen af den måned, hvori eleven
fylder 19 år, beregnes den indkomstbestemte elevstøtte, jf. § 30, stk. 1, ud fra forældrenes samlede indkomstgrundlag. Hvis
elevens forældre ved kursets begyndelse har forskellig bopæl og enten er separerede eller ikke gift med hinanden, beregnes den
indkomstbestemte elevstøtte dog ud fra indkomsten for den af forældrene, hos hvem eleven ved kursets begyndelse har bopæl eller
senest har haft bopæl, og denne forælders eventuelle samlever ved kursets begyndelse.
Det fremgår endvidere af lovens § 33, stk. 1, 4. pkt., at en elev kan kun ansøge om beregning af et nyt støttebeløb på baggrund af
forhold indtruffet efter kursets begyndelse, hvis en forælder eller en forælders eventuelle samlever dør i løbet af
støtteperioden, hvis elevens forældre i løbet af støtteperioden får bevilling til separation eller skilsmisse, eller hvis elevens
bopælsforælder i løbet af støtteperioden får bevilling til separation eller skilsmisse fra en ægtefælle.
Det fremgår af § 6, stk. 3, 1. pkt., i bekendtgørelse nr. 429 af 10. maj 2011 om statslig elevstøtte til elever på efterskoler, at
for elever, hvor Uddannelsesstyrelsen ikke kan indhente person- eller indkomstoplysninger hos Det Centrale Personregister og
skattemyndighederne til beregning af det ugentlige elevstøttebeløb, indhenter skolen disse oplysninger hos elevens forældre eller
eleven, hvis denne er fyldt 19 år.
Det foreslås, at § 30, stk. 2, nr. 5,
i lov om efterskoler og frie fagskoler nyaffattes, således at det følger af bestemmelsen, at ved indgivelse af ansøgning om
elevstøtte skal der anvendes digital ID eller oplyses elevens personnummer. Endvidere skal der afgives en række oplysninger, som
er oplistet i den foreslåede § 30, stk. 2, nr. 5, litra a-g, jf. nærmere nedenfor.
Ifølge det foreslåede § 30, stk. 2, nr. 5, litra a,
skal begge forældre, for elever, hvis indkomstbestemte elevstøtte skal beregnes på baggrund af forældrenes samlede
indkomstgrundlag, jf. § 33, stk. 1, 1. pkt., afgive en erklæring om samtykke til indhentning af oplysninger om pågældendes
indkomstgrundlag hos told- og skatteforvaltningen til brug for beregning af det ugentlige støttebeløb, jf. stk. 3. Forældrenes
personnumre skal oplyses som led i ansøgningen.
Forslaget vil indebære, at ved indgivelse af ansøgning om elevstøtte i elevstøtteløsningen skal elevens personnummer oplyses ved
brug af digital ID eller til efterskolen, der anvender elevstøtteløsningen. Hvis ansøgningen indgives i elevstøtteløsningen af
eleven, og vedkommende er fyldt 19 år, skal eleven oplyse personnummer i elevstøtteløsningen eller over for efterskolen. Hvis
elevens forældre ansøger om elevstøtte i elevstøtteløsningen, skal de oplyse elevens personnummer og egne personnumre. For elever,
hvis indkomstbestemte elevstøtte skal beregnes på baggrund af forældrenes samlede indkomstgrundlag skal begge forældre afgive en
erklæring om samtykke i elevstøtteløsningen om indhentning af oplysninger om pågældendes indkomstgrundlag hos told- og
skatteforvaltningen til brug for beregning af det ugentlige støttebeløb.
Ifølge det foreslåede § 30, stk. 2, nr. 5, litra b,
skal både forælderen og samleveren, for elever, hvis indkomstbestemte elevstøtte skal beregnes på baggrund af indkomstgrundlaget
for den af forældrene, hos hvem eleven har bopæl eller senest har haft bopæl, og dennes eventuelle samlever, jf. § 33, stk. 1, 2.
pkt., afgive en erklæring om samtykke til indhentning af oplysninger om pågældendes indkomstgrundlag hos told- og
skatteforvaltningen til brug for beregning af det ugentlige støttebeløb, jf. stk. 3. Forælderens og den eventuelle samlevers
personnummer skal oplyses som led i ansøgningen.
Forslaget vil indebære, at for elever, hvis indkomstbestemte elevstøtte skal beregnes på baggrund af indkomstgrundlaget for den af
forældrene, hos hvem eleven har bopæl eller senest har haft bopæl, og dennes eventuelle samlever, skal forælderen og dennes
eventuelle samlever afgive en erklæring om samtykke i elevstøtteløsningen om indhentning af oplysninger om pågældendes
indkomstgrundlag hos told- og skatteforvaltningen til brug for beregning af det ugentlige støttebeløb. Forælderen og den
eventuelle samlever skal oplyse sit personnummer i elevstøtteløsningen til brug for ansøgningen om elevstøtte.
Ifølge det foreslåede § 30, stk. 2, nr. 5, litra c,
skal der, hvis der ansøges om nedsættelse af indkomstgrundlaget, jf. stk. 6, nr. 2, gives oplysninger om navn og personnummer på
børn, der kan begrunde en nedsættelse af indkomstgrundlaget. Oplysningerne afgives af forældrene.
Forslaget vil indebære, at hvis der ønskes en nedsættelse af indkomstgrundlaget, skal forældrene eller bopælsforælderen endvidere
oplyse i elevstøtteløsningen navne og personnumre på de børn, der kan begrunde en nedsættelse af indkomstgrundlaget.
Bopælsforælderens eventuelle samlever skal i elevstøtteløsningen tilsvarende oplyse navne og personnumre på de børn, der kan
begrunde en nedsættelse af indkomstgrundlaget.
Ifølge det foreslåede § 30, stk. 2, nr. 5, litra d,
indhenter efterskolen, hvis elevens forældre eller eventuelle samlever ikke har mulighed for at anvende den i stk. 1, 2. pkt.,
nævnte elevstøtteløsning, oplysninger hos ansøger og forældre, som er nødvendige for beregning af det ugentlige støttebeløb og
gennemfører ansøgningsprocessen. Forældrene og eventuelle samlever afgiver en erklæring om samtykke til indhentning af
oplysninger, jf. 1. pkt., efter nærmere retningslinjer, der fremgår på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.
Forslaget vil indebære, at efterskolen foretager ansøgningen i elevstøtteløsningen på vegne af forældrene eller eventuelle
samlever eksempelvis i de tilfælde, hvor forældrene eller en eventuelle samlever er undtaget for at anvende digital signatur, der
er tale om en elev, der er anbragt uden for hjemmet, eller elevens forældre begge er afgået ved døden. Forældrene og eventuelle
samlever skal afgive en erklæring om samtykke til efterskolen til indhentning af oplysninger til brug for ansøgningen i
elevstøtteløsningen og beregning af det ugentlige elevstøttebeløb. De nærmere retningslinjer for afgivelse af samtykke til
indhentning af oplysningerne vil fremgå af Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.
Ifølge det foreslåede § 30, stk. 2, nr. 5, litra e,
indhenter efterskolen, for elever, hvor elevstøtteløsningen ikke kan anvendes til at indhente person- og indkomstoplysninger hos
Det Centrale Personregister og told- og skatteforvaltningen til beregningen af det ugentlige elevstøttebeløb, jf. stk. 3, disse
oplysninger hos elevens forældre, eventuelle samlever eller hos eleven, hvis denne er fyldt 19 år.
Forslaget vil indebære, at efterskolen foretager ansøgningen i elevstøtteløsningen på vegne af forældrene, eventuelle samlever
eller eleven, hvis denne er fyldt 19 år. Endvidere indebærer forslaget, at forældrene, eventuelle samlever eller eleven, hvis
pågældende er over 19 år, afgiver en erklæring om samtykke til efterskolen med henblik på indhentning af person- og
indkomstoplysninger efter anvisninger, der vil fremgå af Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside. Efterskolen indhenter
forældrenes, eventuelle samlever eller elevens egen opgørelse af udenlandsk indkomstgrundlag efter retningslinjer fastsat af
Børne- og Undervisningsministeriet. Forældrene, eventuelle samlever eller eleven opgør indkomstgrundlaget og afgiver erklæring om
indhentning og dokumentation herfor. Skolen lægger de oplyste person- og indkomstoplysninger til grund ved ansøgningen i
elevstøtteløsningen.
Ifølge det foreslåede § 30, stk. 2, nr. 5, litra f,
skal den efterladte forælder eller eventuelle samlever, eller den forælder, der efter bevilling af separation eller skilsmisse
fortsat har samme bopæl som eleven, for ansøgning om beregning af nyt støttebeløb på baggrund af forhold indtruffet efter kursets
begyndelse, jf. § 33, stk. 1, 4. pkt., afgive en erklæring om samtykke til indhentning af nye oplysninger om pågældendes
indkomstgrundlag hos told- og skatteforvaltningen i elevstøtteløsningen.
Forslaget vil indebære, at den efterladte forælder eller eventuelle samlever, eller den forælder, der efter bevilling af
separation eller skilsmisse fortsat har samme bopæl som eleven, afgiver en erklæring i elevstøtteløsningen om samtykke til
indhentning af nye oplysninger om pågældendes indkomstgrundlag hos told- og skatteforvaltningen til brug for beregning af nyt
ugentligt elevstøttebeløb. Det vil fortsat være hovedreglen, at det er forholdene ved kursets begyndelse, der er afgørende for
tildeling af elevstøtte. Det vil således alene kunne ansøges om genberegning af elevstøttebeløbet på baggrund af forhold
indtruffet efter kursets begyndelse, hvis en forælder eller en forælders eventuelle samlever dør i løbet af støtteperioden, eller
hvis elevens forældre i løbet af støtteperioden får bevilling om separation eller skilsmisse eller hvis elevens bopælsforælder i
løbet af støtteperioden får bevilling til separation eller skilsmisse fra en ægtefælle, og således ikke hvis forholdene i
husstanden i øvrigt ændrer sig.
Den efterladte forælder, eventuelle samlever eller elevens bopælsforælder eller anden kontaktperson efter bevilling af separation
eller skilsmisse får besked ved digital henvendelse om afgivelse af erklæring om samtykke til indhentning af nye oplysninger om
pågældendes indkomstgrundlag hos told- og skatteforvaltningen i elevstøtteløsningen.
Ifølge det foreslåede § 30, stk. 2, nr. 5, litra g,
indhenter efterskolen, hvis den efterladte forælder eller eventuelle samlever eller den forælder, der efter bevilling af
separation eller skilsmisse fortsat har samme bopæl som eleven, jf. § 33, stk. 1, 4. pkt., og ikke har mulighed for at anvende den
i stk. 1, 2. pkt., nævnte elevstøtteløsning, samtykke til, at elevstøtteløsningen kan forespørge på det i det foreslåede litra f
nævnte indkomstgrundlag hos told- og skatteforvaltningen, og der kan beregnes nyt støttebeløb gennem elev-støtteløsningen.
Samtykke efter 1. pkt. afgives ved erklæring efter nærmere retningslinjer, der fremgår af Børne- og Undervisningsministeriets
hjemmeside.
Forslaget vil indebære, at efterskolen foretager ansøgning i elevstøtteløsningen på vegne af forældrene eller eventuelle samlever
ved ansøgning om beregning af et nyt støttebeløb på baggrund af forhold indtruffet efter kursets begyndelse, hvis en forælder
eller en forælders eventuelle samlever dør i løbet af støtteperioden, hvis elevens forældre i løbet af støtteperioden får
bevilling til separation eller skilsmisse eller hvis elevens bopælsforælder i løbet af støtteperioden får bevilling til separation
eller skilsmisse fra en ægtefælle, og forældrene eller eventuelle samlever eksempelvis er undtaget for at anvende digital
signatur, eller der er tale om en elev, der er anbragt uden for hjemmet.
Forældrene og eventuelle samlever skal afgive en erklæring om samtykke til efterskolen til indhentning af oplysninger til brug for
ansøgningen i elevstøtteløsningen og beregning af det ugentlige elevstøttebeløb. De nærmere retningslinjer for afgivelse af
samtykke til indhentning af oplysningerne vil fremgå af Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter § 30, stk. 3, 1. pkt., i lov om efterskoler og frie fagskoler indhenter Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen)
efter anmodning fra efterskolen oplysninger om indkomstgrundlag fra told- og skatteforvaltningen og beregner det ugentlige
støttebeløb.
Det foreslås, at § 30, stk. 3, 1. pkt.,
ophæves.
Den foreslåede ophævelse er en konsekvens af, at børne- og undervisningsministeren hjemtager it-opgaver og administration i
forbindelse med statslig elevstøtte til elever på efterskoler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger og til lovforslagets § 1, nr. 2-4 og 6-10, og
bemærkningerne hertil.
Til nr. 6
Det fremgår af § 30, stk. 3, 2. pkt., i lov om efterskoler og frie fagskoler, at styrelsen hos offentlige myndigheder kan indhente
de oplysninger om eleven, dennes forældre og bopælsforælderens samlever, som er nødvendige for beregning af det ugentlige
støttebeløb, herunder oplysninger om indkomst- og formueforhold. Med »styrelsen« sigtes der oprindeligt til Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte.
Det foreslås, at der i § 30, stk. 3, 2. pkt.,
der bliver 1. pkt., sker en ændring af »Styrelsen«: til »Børne- og undervisningsministeren«.
Forslaget er en konsekvens af, at børne- og undervisningsministeren hjemtager it-opgaver og administration i forbindelse med
statslig elevstøtte til elever på efterskoler i stedet for Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte. Ministeren vil herefter i
medfør af den ulovbestemte adgang til at delgere til en underordnet myndighed have adgang til at delegere administrationen til
Styrelsen for It og Læring og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, der begge er styrelser henhørende under Børne-
Undervisningsministeriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det fremgår af § 7, stk. 1, 1. pkt., i bekendtgørelse nr. 429 af 10. maj 2011 om statslig elevstøtte til elever på efterskoler, at
Uddannelsesstyrelsen sender en støttemeddelelse enten i papirform eller elektronisk form til skolen, hvoraf forudsætningerne for
Uddannelsesstyrelsens beregning af det ugentlige støttebeløb for eleven fremgår. Det fremgår endvidere af bekendtgørelsens § 7,
stk. 1, 2. pkt., at skolen videresender støttemeddelelsen til eleven og underretter samtidig eleven om reglerne for skattepligt af
elevstøtten.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 30, stk. 4
. Efter det foreslåede stk. 4, 1. pkt.,
giver børne- og undervisningsministeren meddelelse til skolen, elevens forældre og eventuelle samlever om forventet ugentligt
støttebeløb. Efter det foreslåede stk. 4, 2. pkt.,
sender børne- og undervisningsministeren endelig støttemeddelelse til skolen, hvoraf det ugentlige støttebeløb for eleven fremgår,
og en støttemeddelelse til elevens forældre og eventuelle samlever, hvoraf støttebeløbet og grundlaget for beregningen af det
ugentlige støttebeløb for eleven og reglerne for skattepligt af elevstøtten fremgår.
Det foreslåede vil indebære, at børne- og undervisningsministeren sender en meddelelse ved digital henvendelse eller pr. brev om
det forventede ugentlige støttebeløb til elever over 19 år, elevens forældre, bopælsforælder og eventuelle samlever. Der er tale
om en foreløbig advisering inden skolestart.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at børne- og undervisningsministeren sender endelig støttemeddelelse til skolen, hvoraf det
ugentlige støttebeløb for eleven fremgår. Navne, personnumre og indkomstoplysninger på elevens forældre og bopælsforælders
eventuelle samlever samt navne og personnumre på børn under 18 år, der berettiger til nedsættelse af indkomstgrundlaget, fremgår
ikke på støttemeddelelsen til efterskolen.
Det foreslåede vil endeligt indebære, at børne- og undervisningsministeren sender en støttemeddelelse ved digital henvendelse
eller pr. brev til elever over 19 år, elevens forældre og bopælsforælderens eventuelle samlever, hvoraf støttebeløbet og
grundlaget for beregningen af det ugentlige støttebeløb for den pågældende elev og reglerne for skattepligt fremgår. Den forælder,
der ikke er bopælsforælder, vil således ikke modtage en støttemeddelelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Efter § 30, stk. 4, 3. pkt., i lov om efterskoler og frie fagskoler kan børne- og undervisningsministeren bestemme, at elevstøtten
administreres af styrelsen, og at de enkelte skoler bistår styrelsen i forbindelse med tildeling af støtten. Med »styrelsen«
sigtes der oprindeligt til Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte.
Det foreslås, at i § 30, stk. 4, 3. pkt.,
der bliver stk. 5, 3. pkt., udgår ordene »at elevstøtten administreres af styrelsen, og«, og at »styrelsen« ændres til:
»ministeren«.
De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at børne- og undervisningsministeren hjemtager it-opgaver og administration i
forbindelse med statslig elevstøtte til elever på efterskoler i stedet for Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte. Forslaget vil
indebære, at børne- og undervisningsministeren i stedet får adgang til at delegere administrationen af statslig elevstøtte til
elever på efterskoler til Styrelsen for It og Læring og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at nu Uddannelses- og Forskningsstyrelsens nuværende it-systemunderstøttelse af den
statslige elevstøtte til elever på efterskoler ikke vil være en del af styrelsens nye it-systemunderstøttelse af SU-området, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne dertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Efter § 30, stk. 4, 4. pkt., i lov om efterskoler og frie fagskoler kan afgørelser, der træffes af styrelsen, ikke indbringes for
børne- og undervisningsministeren, jf. § 50.
Det foreslås, at § 30, stk. 4, 4. pkt.,
der bliver stk. 5, 4. pkt., ophæves.
Den foreslåede ophævelse er en konsekvens af, at børne- og undervisningsministeren hjemtager it-opgaver og administration i
forbindelse med statslig elevstøtte til elever på efterskoler i stedet for Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte.
Forslaget vil ikke ændre på, at afgørelser om statslig elevstøtte til elever på efterskoler kan indbringes for Ankenævnet for
Statens Uddannelsesstøtteordninger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger og til lovforslagets § 1, nr. 10, og bemærkningerne
hertil.
Til nr. 10
Det fremgår af § 50 i lov om efterskoler og frie fagskoler, at afgørelser truffet af børne- og undervisningsministeren i henhold
til § 30, stk. 4, kan indbringes for Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger.
Det foreslås, at der i § 50
sker en ændring af »§ 30, stk. 4« til: »§ 30, stk. 1«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at børne- og undervisningsministeren hjemtager it-opgaver og administration i
forbindelse med statslig elevstøtte til elever på efterskoler i stedet for Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte.
Forslaget vil således ikke ændre på, at afgørelser om statslig elevstøtte til elever på efterskoler fortsat kan indbringes for
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger.
Efter § 3, stk. 1, nr. 1, i lov om friskoler og private grundskoler m.v., lovbekendtgørelse nr. 161 af 21. februar 2024 skal en
fri grundskole efter regler, der fastsættes af børne- og undervisningsministeren, give specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand til elever i medfør af § 3, stk. 2, 2. pkt., i lov om folkeskolen. Det fremgår af nævnte bestemmelse i
lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 90 af 29. januar 2024, at der gives specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer
ugentligt.
Ved § 1, nr. 1 i lov nr. 1544 af 12. december 2023 om ændring af lov om folkeskolen, barnets lov, lov om socialtilsyn og
forskellige andre love (Styrkelse af undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge m.v.), blev der i § 3, stk. 2, i lov om
folkeskolen indsat som nyt 2. pkt. vedrørende målrettede undervisningsforløb for børn og unge, der er anbragt på fx lukkede
døgninstitutioner, sikrede døgninstitutioner eller lign.
Ved indsættelse af det ny § 3, stk. 2, 2. pkt., i lov om folkeskolen blev det hidtidige § 3, stk. 2, 2. pkt., til § 3, stk. 2, 3.
pkt. Dette blev imidlertid ikke konsekvensrettet samtidig i lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Det foreslås, at der i § 3, stk. 1, nr. 1,
sker en ændring af »2. pkt.« til: »3. pkt.«.
Forslaget vil indebære en konsekvensændring af henvisningen i § 3, stk. 1, nr. 1, lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Til nr. 2
Efter § 11, stk. 3, 1. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler m.v. kan børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at
tilskuddene efter bl.a. § 17, stk. 1-3, fordeles mellem skolerne af den selvejende institution Fordelingssekretariatet for
friskoler og private grundskoler. Det følger endvidere af lovens § 24, stk. 4, 1. pkt., at det nævnte fordelingssekretariat og
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig skal føre regnskaber for tilskudsbevillingerne, som de fordeler.
Det foreslås, at der i henholdsvis § 11, stk. 3, 1. pkt.,
og § 24, stk. 4, 1. pkt.,
sker en ændring af henvisningen til § 17, stk. 1-3, i lov om friskoler og private grundskoler m.v. ændres til § 17, stk. 1-4, i
nævnte lov.
Forslaget skal ses i sammenhæng med § 2, nr. 3, hvorefter der indsættes et nyt stk. 2 i § 17 i lov om friskoler og private
grundskoler m.v. vedrørende statslige tilskud til nedbringelse af befordringsudgifter mellem skole og hjem af elever.
Forslaget vil indebære en konsekvensændring af henvisningen i henholdsvis § 11, stk. 3, 1. pkt., og § 24, stk. 4, 1. pkt., i lov
om friskoler og private grundskoler m.v.
Til nr. 3
På de årlige finanslove er optaget en bevilling under § 20.22.02.40 vedrørende Pulje og betalingsloft til nedsættelse af
befordringsudgifter. På finansloven for finansåret 2024 er bevillingen 13,4 mio. kr., der ydes som tilskud til befordring for
elever ved frie grundskoler.
Af bevillingen ydes der et særskilt tilskud til nedbringelse af befordringsudgifter med det formål at styrke mobiliteten for
elever på tyske mindretalsskoler. Beløbet er i finansåret 2024 på 3,0 mio. kr. Administration og fordeling af det særskilte
tilskud for elever ved de tyske mindretalsskoler administreres af Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig.
Fordelingssekretariatet for friskoler og private grundskoler, jf. § 11, stk. 3, i lov om friskoler og private grundskoler m.v.
varetager fordelingen af den resterende del af befordringspuljen.
Lov om friskoler og private grundskoler m.v. indeholder ikke almindelige bestemmelser om statslige tilskud til nedbringelse af
befordringsudgifter for elever i frie grundskoler.
Det foreslås, at der i § 17
indsættes et nyt stk. 2, 1. pkt.,
hvorefter staten yder tilskud til nedbringelse af befordringsudgifter mellem skole og hjem af elever inden for de bevillinger, der
fastsættes på de årlige finanslove.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt stk. 2, 2. pkt.,
hvoraf det fremgår, at der af bevillingen som nævnt i 1. pkt. ydes et særskilt tilskud til Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig til styrkelse af mobiliteten for elever på tyske mindretalsskoler.
Endelig foreslås det med et nyt stk. 2, 3. pkt.,
at Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig fordeler tilskuddet til skolerne.
Med det foreslåede nye stk. 2 vil hjemmelen til, at der kan ydes befordringstilskud til nedsættelse af befordringsudgifter for
elever ved frie grundskoler, herunder elever ved tyske mindretalsskoler, blive indarbejdet i lov om friskoler og private
grundskoler m.v.
Forslaget vil ikke indebære indholdsmæssige ændringer i forhold til den gældende ordning på de årlige finanslove.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter § 36 d, stk. 2, 2. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler m.v. skal en ansøgning om oprettelse af et skoletilbud på
en småø være modtaget af Børne- og Undervisningsministeriet senest den 15. august året forud for skoleårets start.
Det foreslås, at der i § 36 d, stk. 2, 2. pkt.,
efter »start« indsættes », jf. dog 3. pkt.«.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med § 2, nr. 5, hvormed det tydeliggøres, at ansøgningsfristen ikke gælder for en fri
grundskole, der ansøger om at videreføre et allerede godkendt skoletilbud på en småø. Forslaget vil alene indebære en sproglig
konsekvensændring.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter bestemmelserne i kapitel 8 a i lov om friskoler og private grundskoler m.v. kan frie grundskoler under nogle nærmere angivne
betingelser oprette et skoletilbud på visse småøer som en afdeling af skolen, medmindre den frie grundskole selv ligger på en af
småøerne. Efter lovens § 36 d, stk. 3, nr. 1-3, er det en betingelse for godkendelse af et skoletilbud på en småø, at den
pågældende skole (hovedskolen) ligger i den samme kommune som småøen, at der ikke er en folkeskole eller en fri grundskole, der
opfylder betingelserne for at oppebære statstilskud på en småø, og at kommunalbestyrelsen i den kommune, hvori småøen er
beliggende, tilslutter sig oprettelsen af skoletilbuddet.
Det fremgår endvidere af lovens § 36 d, stk. 2, at ansøgning om oprettelse af et skoletilbud på en småø skal være modtaget i
Børne- og Undervisningsministeriet senest den 15. august året forud for skoleårets start. Denne frist har til formål at sikre
hensynet til den stedlige kommunes beslutninger om folkeskoletilbud og –struktur.
Det foreslås i § 36 d, stk. 2,
at indsætte et nyt pkt. 3
om, at ansøgningsfristen ikke gælder for en fri grundskole, der ansøger om at videreføre et allerede godkendt skoletilbud på en
småø.
Forslaget vil indebære, at det vil blive gjort klart og udtrykkeligt, at ansøgningsfristen den 15. august året forud for
skoleårets start ikke gælder i det tilfælde, hvor et allerede godkendt skoletilbud på en småø søges videreført af en anden fri
grundskole med henblik på at fortsætte skoletilbuddet dér.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter § 36, stk. 4, 1. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler m.v. kan en fri grundskole højst oprette skoletilbud på to
småøer.
Det foreslås, at der i § 36 d, stk. 4, 1. pkt.,
foretages en ændring af ordet »oprette« til: »have«.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med § 2, nr. 5, hvormed det tydeliggøres, at ansøgningsfristen ikke gælder for en fri
grundskole, der ansøger om at videreføre et allerede godkendt skoletilbud på en småø. Når en fri grundskole godkendes til at
videreføre et allerede godkendt skoletilbud på en småø, vil der ikke være tale om, at den pågældende skole har oprettet et nyt
skoletilbud på en småø.
Forslaget vil alene indebære en sproglig konsekvensændring.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. august 2024, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i stk. 2,
at § 1, nr. 2-10, træder i kraft den 1. januar 2025.
Forslaget til stk. 2 skal ses i sammenhæng med forslaget til § 4, 1. pkt., hvorefter de foreslåede bestemmelser om statslig
elevstøtte først vil finde anvendelse på ansøgninger om statslig elevstøtte til elever på kurser, der påbegyndes fra og med den 1.
august 2026.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt.,
at børne- og undervisningsministeren kan fastsætte, at lovens § 1, nr. 2-10, helt eller delvist ikke finder anvendelse, hvis
forsinkelse i udviklingen af den centrale it-løsning, elevstøtteløsningen, jf. § 30, stk. 1, 2. pkt., i lov om efterskoler og frie
fagskoler, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, gør det nødvendigt.
Det foreslås endvidere i stk. 3, 2. pkt.,
at ministeren i givet fald fastsætter, i hvilket omfang finder de hidtil gældende regler finder anvendelse.
Forslaget vil indebære, at børne- og undervisningsministeren helt eller delvist vil kunne udskyde ibrugtagningen af den centrale
it-løsning, elevstøtteløsningen, hvis udviklingen af elevstøtteløsningen bliver forsinket. Der henvises endvidere til den
foreslåede § 4, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås i stk. 4,
at regler udstedt i medfør af § 30, stk. 4, 2. og 3. pkt., i lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1172
af 12. august 2022, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 30, stk. 5, 2. og 3. pkt.,
i lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. denne lovs § 1, nr. 7.
Forslaget vil indebære, at bekendtgørelser udstedt efter de nævnte bemyndigelsesbestemmelser vil blive opretholdt, indtil de måtte
blive ophævet eller ændret.
Da hverken lov om efterskoler og frie fagskoler eller lov om friskoler og private grundskoler m.v. gælder for Færøerne og Grønland
og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget, vil loven ikke gælde for Færøerne og Grønland eller kunne sættes i kraft for
disse dele af riget.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt.,
at § 1, nr. 2-10, ikke vil skulle finde anvendelse på ansøgninger om statslig elevstøtte til elever på kurser, der påbegyndes før
den 1. august 2026, jf. dog stk. 2.
Det foreslås endvidere i stk. 1, 2. pkt.,
at for sådanne ansøgninger vil de hidtil gældende regler skulle finde anvendelse.
Forslaget vil indebære, at de foreslåede bestemmelser om statslig elevstøtte, herunder at ansøgning skal indgives via den centrale
it-løsning, elevstøtteløsningen, først vil finde anvendelse for så vidt angår elever på kurser, der påbegyndes fra og med den 1.
august 2026, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt.,
at børne- og undervisningsministeren vil kunne fastsætte, at lovens § 1, nr. 2-10, finder anvendelse på ansøgninger om statslig
elevstøtte til elever, der påbegynder kurser den 1. august 2025 eller senere på bestemte skoler.
Det foreslås endvidere i stk. 2, 2. pkt.,
at ministeren vil skulle fastsætte hvilke skoler, der er omfattet af 1. pkt.
Forslaget vil indebære, at de foreslåede bestemmelser om statslig elevstøtte allerede vil kunne finde anvendelse på ansøgninger om
statslig elevstøtte til elever, der påbegynder kurser den 1. august 2025 eller senere på bestemte skoler. Det er ministeren, der
vil skulle fastsætte for hvilke skoler, det er, at ansøgning om statslig elevstøtte skal indgives via den centrale it-løsning,
elevstøtteløsningen. Med forslaget vil det være muligt at prøve elevstøtteløsningen af for så vidt angår et mindre antal skoler og
i fornødent omfang tilpasse elevstøtteløsningen inden endelig ibrugtagning på alle ansøgninger om statslig elevstøtten på alle
skoler fra og med den 1. august 2026.
Gældende
LOV nr 636 af 11/06/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Hjemtagelse af elevstøtte og præcisering af tilskudsbetingelser)
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1172 af 12. august 2022, som ændret ved § 27 i lov nr. 753 af 13. juni 2023 og § 17 i lov nr. 754 af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer:
1. I § 7, stk. 6, indsættes som 2. og 3. pkt.:
»Forstanderen må ikke samtidig varetage den daglige ledelse af mere end én skole. Børne- og undervisningsministeren kan i ganske særlige tilfælde fravige 2. pkt.«
2. I § 30, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Ansøgning om elevstøtte indgives i en central it-løsning, elevstøtteløsningen, som Børne- og Undervisningsministeriet udvikler og driver, eller i elevstøtteløsningen via efterskolen.«
3. I § 30, stk. 2, udgår »efter ansøgning til efterskolen«.
4. § 30, stk. 2, nr. 5, affattes således:
»5) Ved indgivelse af ansøgning skal der anvendes digitalt id eller oplyses elevens personnummer. Endvidere gælder følgende om ansøgningen:
a) For elever, hvis indkomstbestemte elevstøtte skal beregnes på baggrund af forældrenes samlede indkomstgrundlag, jf. § 33, stk. 1, 1. pkt., skal begge forældre afgive en erklæring om samtykke til indhentning af oplysninger om pågældendes indkomstgrundlag hos told- og skatteforvaltningen til brug for beregning af det ugentlige støttebeløb, jf. stk. 3. Forældrenes personnumre skal oplyses som led i ansøgningen.
b) For elever, hvis indkomstbestemte elevstøtte skal beregnes på baggrund af indkomstgrundlaget for den af forældrene, hos hvem eleven har bopæl eller senest har haft bopæl, og dennes eventuelle samlever, jf. § 33, stk. 1, 2. pkt., skal både forælderen og samleveren afgive en erklæring om samtykke til indhentning af oplysninger om pågældendes indkomstgrundlag hos told- og skatteforvaltningen til brug for beregning af det ugentlige støttebeløb, jf. stk. 3. Forælderens og den eventuelle samlevers personnummer skal oplyses som led i ansøgningen.
c) Ansøges der om nedsættelse af indkomstgrundlaget, jf. stk. 6, nr. 2, skal der gives oplysninger om navn og personnummer på børn, der kan begrunde en nedsættelse af indkomstgrundlaget. Oplysningerne afgives af forældrene.
d) Har elevens forældre eller eventuelle samlever, jf. litra b, ikke mulighed for at anvende elevstøtteløsningen, indhenter efterskolen oplysninger hos ansøgeren og forældre, som er nødvendige for beregning af det ugentlige støttebeløb, og gennemfører ansøgningsprocessen. Forældrene og eventuelle samlever afgiver en erklæring om samtykke til indhentning af oplysninger, jf. 1. pkt., efter nærmere retningslinjer, der fremgår af Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.
e) Kan elevstøtteløsningen ikke anvendes til at indhente person- og indkomstoplysninger hos Det Centrale Personregister og told- og skatteforvaltningen til beregningen af det ugentlige elevstøttebeløb, jf. stk. 3, indhenter efterskolen disse oplysninger hos elevens forældre, eventuelle samlever, jf. litra b, eller hos eleven, hvis denne er fyldt 19 år.
f) For ansøgning om beregning af nyt støttebeløb på baggrund af forhold indtruffet efter kursets begyndelse, jf. § 33, stk. 1, 4. pkt., skal den efterladte forælder eller dennes eventuelle samlever eller den forælder, der efter bevilling af separation eller skilsmisse fortsat har samme bopæl som eleven, afgive en erklæring om samtykke til indhentning af nye oplysninger om pågældendes indkomstgrundlag hos told- og skatteforvaltningen i elevstøtteløsningen.
g) Har den efterladte forælder eller dennes eventuelle samlever eller den forælder, der efter bevilling af separation eller skilsmisse fortsat har samme bopæl som eleven, jf. § 33, stk. 1, 4. pkt., ikke mulighed for at anvende elevstøtteløsningen, indhenter efterskolen samtykke til, at elevstøtteløsningen kan forespørge om det i litra f nævnte indkomstgrundlag hos told- og skatteforvaltningen, og der kan beregnes et nyt støttebeløb gennem elevstøtteløsningen. Samtykke efter 1. pkt. afgives ved erklæring efter nærmere retningslinjer, der fremgår af Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.«
5. § 30, stk. 3, 1. pkt., ophæves.
6. I § 30, stk. 3, 2. pkt., der bliver 1. pkt., ændres »Styrelsen« til: »Børne- og undervisningsministeren«.
7. I § 30 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Børne- og undervisningsministeren giver meddelelse til skolen, elevens forældre og eventuelle samlever, jf. stk. 2, nr. 5, litra b, om det forventede ugentlige støttebeløb. Børne- og undervisningsministeren sender en endelig støttemeddelelse til skolen, hvoraf det ugentlige støttebeløb for eleven fremgår, og en støttemeddelelse til elevens forældre og eventuelle samlever, jf. stk. 2, nr. 5, litra b, hvoraf støttebeløbet, grundlaget for beregningen af det ugentlige støttebeløb for eleven og reglerne for skattepligt af elevstøtten fremgår.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
8. I § 30, stk. 4, 3. pkt., der bliver stk. 5, 3. pkt., udgår »at elevstøtten administreres af styrelsen, og«, og »styrelsen« ændres til: »ministeren«.
9. § 30, stk. 4, 4. pkt., der bliver stk. 5, 4. pkt., ophæves.
10. I § 37, stk. 4, nr. 1 og 2, og stk. 5-7, ændres »§ 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.« til: »§ 30, stk. 6, nr. 2, 1. pkt.«
I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 161 af 21. februar 2024, som ændret ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj 2018 og § 1 i lov nr. 563 af 7. maj 2019, foretages følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 1, nr. 1, ændres »2. pkt.« til: »3. pkt.«
»Stk. 2. Staten yder tilskud til nedbringelse af befordringsudgifter mellem skole og hjem af elever inden for de bevillinger, der fastsættes på de årlige finanslove. Af bevillingen som nævnt i 1. pkt. ydes et særskilt tilskud til Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig til styrkelse af mobiliteten for elever på tyske mindretalsskoler. Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig fordeler tilskuddet til skolerne.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
5. I § 36 d, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »start«: », jf. dog 3. pkt.«
6. I § 36 d, stk. 2, indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Ansøgningsfristen, jf. 2. pkt., gælder ikke for en fri grundskole, der ansøger om at videreføre et allerede godkendt skoletilbud på en småø, jf. stk. 1.«
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. august 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 2-11, træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 3. Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte, at lovens § 1, nr. 2-11, helt eller delvis ikke finder anvendelse, hvis forsinkelse i udviklingen af den centrale it-løsning, elevstøtteløsningen, jf. § 30, stk. 1, 2. pkt., i lov om efterskoler og frie fagskoler som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, gør det nødvendigt. Ministeren fastsætter i givet fald, i hvilket omfang de hidtil gældende regler finder anvendelse.
Stk. 4. Regler udstedt i medfør af § 30, stk. 4, 2. og 3. pkt., i lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1172 af 12. august 2022, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 30, stk. 5, 2. og 3. pkt., i lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. denne lovs § 1, nr. 7.
Stk. 1. § 1, nr. 2-11, finder ikke anvendelse på ansøgninger om statslig elevstøtte til elever på kurser, der påbegyndes før den 1. august 2026, jf. dog stk. 2. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 2. Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte, at lovens § 1, nr. 2-11, finder anvendelse på ansøgninger om statslig elevstøtte til elever, der påbegynder kurser den 1. august 2025 eller senere på bestemte skoler. Ministeren fastsætter, hvilke skoler der er omfattet af 1. pkt.