Offentlige afsendere, borgere og virksomheder er efter henholdsvis § 7 og § 8 i lov om Digital Post som udgangspunkt berettigede
til at kommunikere via Digital Post. Digital post til offentlige afsendere, borgere og virksomheder har desuden retsvirkning, når
det er kommet frem til adressaten, hvilket efter lovens § 10, nr. 1, anses for at være på det tidspunkt, hvor meddelelsen er
tilgængelig for adressaten i postløsningen.
Efter den gældende § 10 c i Digital Post-loven kan der ske flytning af fysiske personers og juridiske enheders digitale post fra
offentlige afsendere i postløsningen. § 10 c blev indført med lov nr. 1941 af 15. december 2020. Heraf fremgik det blandt andet i
bemærkningerne, at flytningen af posten er en nødvendig følge af, at det strategiske ejerskab og beslutningskompetence for
postløsningen hjemtages af Digitaliseringsstyrelsen, jf. Folketingstidende 2020-2021, A, L 47 som fremsat, side 20.
Den gældende lov tager dog ikke stilling til, hvordan de teknisk opståede behov for at ændre i eller indstille driften i en
midlertidig omstillingsperiode i forbindelse med flytningen af posten m.v. og idriftsættelsen af en ny postløsning skulle
gennemføres.
Det foreslås i § 10 d
, at finansministeren i forbindelse med skift af leverandør af Digital Post eller ved overgangen fra et it-system til et andet
it-system, kan beslutte at indføre en omstillingsperiode med ændret eller begrænset adgang til at anvende Digital Post eller
indstillet drift af postløsningen.
Den foreslåede ordning skal anvendes til at håndtere omstillingsperioden, hvor borgere, virksomheder og offentlige afsendere
midlertidigt kan opleve ændret drift, herunder en begrænset adgang til at anvende Digital Post. Ændringerne kan omfatte
paralleldrift, hvor borgere og virksomheder skal læse henholdsvis deres tidligere modtagne post og deres nye post i to forskellige
postkasser, og mulighed for at driften af it-systemet indstilles midlertidigt. Dermed fraviges udgangspunktet om, at offentlige
afsendere, borgere og virksomheder er berettigede til at anvende Digital Post. Foranstaltningerne skal medvirke til at understøtte
en så effektiv og sikker overgang til den nye postløsning som muligt.
Digitaliseringsstyrelsen vil i tilfælde af beslutning om indførelse af en omstillingsperiode med ændret drift eller lignende
varsle borgere, virksomheder og offentlige afsendere i rimelig tid og orientere om de planlagte ændringer og de forventede
konsekvenser for de berørte parter. Den midlertidige omstillingsperiode vil blive holdt så kort som muligt, for at begrænse
forstyrrelser i driften med gene for brugerne til følge.
Efter den gældende § 10, nr. 1, i Digital Post-loven anses meddelelser, der sendes ved anvendelse af Digital Post, for at være
kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for adressaten i løsningen, herunder i en visningsklient. Med den
foreslåede ændring videreføres gældende ret. Her gælder det, at problemer knyttet til postløsningen, som adressaten ikke har
indflydelse på, og som indebærer, at en meddelelse ikke er eller kan blive tilgængelig for adressaten, medfører, at meddelelsen
ikke anses for at være kommet frem, før forhindringen er ophørt. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.
Med den foreslåede bestemmelse skabes der hjemmel til, at der kan indføres en midlertidig omstillingsperiode ved leverandørskift
og flytning af Digital Post-løsningen med henblik på at flytte posten og sikre en hensigtsmæssig overgang mellem it-systemerne.
I lov om Digital Post fra offentlige afsendere, jf. lovbekendtgørelse nr. 686 af 15. april 2021, foretages følgende ændring:
1. Efter § 10 c indsættes:
»§ 10 d. Finansministeren kan i forbindelse med skift af leverandør af Digital Post eller ved overgangen fra et it-system til et andet it-system beslutte at indføre en omstillingsperiode med ændret eller begrænset adgang til at anvende Digital Post eller med indstillet drift af postløsningen.«