Lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Ændring af erklær...
Gældende
LOV nr 410 af 29/04/2025
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Ændring af erklæringsadgangen for nordiske statsborgere, ændring af reglerne vedrørende fortabelse af dansk statsborgerskab og ændring af gebyret, der betales ved indgivelse af ansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation)
I lov om dansk indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 1656 af 23. december 2022, som ændret ved lov nr. 487 af 13. maj 2023 og § 13 i lov nr. 1687 af 30. december 2024, foretages følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 2, nr. 4, indsættes efter »ligestilles med frihedsstraf«: », eller i løbet af denne tid har afsonet en frihedsstraf eller foranstaltning, der kan ligestilles hermed«.
2. Efter § 5 A indsættes:
»§ 5 B. En tidligere dansk statsborger, der har fortabt sin danske indfødsret i medfør af den tidligere gældende § 7 i lov om dansk indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004, kan anmode Udlændinge- og Integrationsministeriet om at afgøre, om fortabelsen er forenelig med EU-retten, når fortabelsen samtidig har medført en fortabelse af den pågældendes unionsborgerskab.«
3. I § 8, stk. 1, 2. pkt., ændres »indgivet inden dette tidspunkt tillade, at indfødsretten bevares« til: »træffe afgørelse om, at indfødsretten er bevaret ved det fyldte 22. år«.
5. I § 12, stk. 1, indsættes efter 2. pkt. som nye punktummer:
»For ansøgere, der er fyldt 18 år, er født her i riget eller er indrejst her i riget før det fyldte 8. år, og som inden det fyldte 25. år indgiver ansøgning om dansk indfødsret ved naturalisation, betales et gebyr på 4.000 kr. For behandling af anden genansøgning og efterfølgende genansøgninger om dansk indfødsret ved naturalisation betales et gebyr på 3.000 kr. De angivne beløb i 1.-4. pkt. reguleres fra den 1. januar 2026 en gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.«
6. I § 12, stk. 1, 3. pkt., der bliver 6. pkt., indsættes efter »naturalisation«: », genansøgninger om dansk indfødsret ved naturalisation«.
7. I § 12, stk. 1, 4. pkt., der bliver 7. pkt., ændres »eller ansøgning« til: », ansøgning eller genansøgning«.
8. I § 12, stk. 1, 5. pkt., der bliver 8. pkt., udgår »en gang for ansøgning om naturalisation,«.
9. I § 12, stk. 1, 7. pkt., der bliver 10. pkt., indsættes efter »ansøgningen«: »eller genansøgningen«.
10. I § 12 A, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »Ansøgning«: »eller genansøgning«.
11. I § 12 A, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »Ansøgninger«: »eller genansøgninger«.
12. I § 12 A, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »ansøgningen«: »eller genansøgningen«.
13. I § 12 A, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »ansøgning«: »eller genansøgning«.
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. maj 2025, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 4-14.
Stk. 3. § 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på erklæringer, der er afgivet over for Udlændinge- og Integrationsministeriet før lovens ikrafttræden. For sådanne erklæringer finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 4. § 1, nr. 3, finder ikke anvendelse for personer, der er fyldt 22 år før den 1. november 1993. For disse personer finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Givet i Nuuk, Grønland, den 29. april 2025
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
FREDERIK R.
/ Kaare Dybvad Bek
14. I § 12 A, stk. 3, indsættes efter »ansøgning«: »eller genansøgning«.
Det følger af indfødsretslovens § 3, stk. 2, nr. 4, at erklæring kan afgives af personer, der ikke i løbet af de sidste 7 år er
idømt frihedsstraf eller foranstaltning, der kan ligestilles med frihedsstraf.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i indfødsretslovens § 3, stk. 2, nr. 4,
efter »ligestilles med frihedsstraf« indsættes », eller i løbet af denne tid har afsonet en frihedsstraf eller foranstaltning, der
kan ligestilles hermed.«
Med forslaget vil vandelskravet for nordiske statsborgere, der ønsker at erklære sig danske statsborgere, blive skærpet således,
at karenstiden for vandelskravet regnes fra endt afsoning af frihedsstraf eller foranstaltning, der ligestilles hermed. Det vil
derfor være en betingelse for erhvervelse af dansk statsborgerskab ved erklæring efter indfødsretslovens § 3, at den erklærende
ikke er idømt eller afsoner eller har afsonet en frihedsstraf eller foranstaltning, der kan ligestilles hermed, i løbet af de
sidste syv år forud for afgivelse af erklæring. De syv år skal regnes fra det seneste af disse tidspunkter.
Perioden skal regnes fra det tidspunkt, hvor personen har udstået frihedsstraf eller foranstaltning, der kan ligestilles hermed.
Frihedsstraf eller foranstaltning, der kan ligestilles hermed, er udstået, når personen løslades eller udskrives. Ved løsladelse
eller udskrivning forstås første løsladelse eller udskrivning, herunder prøveløsladelse og prøveudskrivning, samt benådning fra
den straf eller anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter, den pågældende var idømt.
De former for straf og andre sanktioner, der kan være til hinder for anvendelsen af erklæringsadgangen i indfødsretslovens § 3,
stk. 2, nr. 4, er ubetinget frihedsstraf eller foranstaltninger efter straffelovens §§ 68, 69 eller 70, jf. Folketingstidende
1998-99, tillæg A, side 1800.
Til nr. 2
Efter den dagældende indfødsretslovs § 7, nr. 1 og 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004, fortabtes dansk
statsborgerskab af den, som erhvervede fremmed statsborgerret efter ansøgning eller udtrykkeligt samtykke eller erhvervede fremmed
statsborgerret ved at indtræde i offentlig tjeneste i et andet land. Endvidere fortabtes dansk statsborgerskab af ugift barn under
18 år, som blev fremmed statsborger derved, at en af dets forældre, som havde forældremyndigheden eller del i denne, erhvervede
fremmedstatsborgerret på en måde som angivet under nr. 1 og 2, medmindre den anden af barnets forældre vedblev at være dansk og
ligeledes havde del i forældremyndigheden, jf. § 7, nr. 3.
Bestemmelsen blev ophævet ved lov nr. 1496 af 23. december 2014 om ændring af lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt
statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om dansk indfødsret) med virkning fra den 1. september 2015.
Det følger af EU-Domstolens dom i sagerne C-684/22 til C-686/22, at der skal foretages en individuel prøvelse af, om en fortabelse
af statsborgerskab overholder proportionalitetsprincippet for så vidt angår virkningerne heraf for den berørte persons situation i
forhold til EU-retten, i de tilfælde hvor fortabelsen samtidig medfører en fortabelse af unionsborgerskabet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i indfødsretsloven at indsætte § 5 B,
hvoraf fremgår »En tidligere dansk statsborger, der har fortabt sin danske statsborgerskab i medfør af den tidligere gældende § 7
i lov om dansk indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004, kan anmode Udlændinge- og Integrationsministeriet om at
afgøre, om fortabelsen er forenelig med EU-retten, hvor fortabelsen samtidig har indebåret en fortabelse af den pågældendes
unionsborgerskab.«
Forslaget vil indebære, at Udlændinge- og Integrationsministeriet ved modtagelse af en sådan anmodning vil skulle vurdere, om
fortabelsen af unionsborgerskab må anses for uproportional i forhold til EU-retten. I denne vurdering kan der lægges vægt på
forskellige momenter, herunder om den pågældende på tidspunktet for den eventuelle fortabelse af dansk statsborgerskab havde
tilknytning til andre EU-lande end Danmark, eksempelvis i form af arbejde, studie eller længerevarende ophold. Det kan desuden
tillægges vægt, om ansøgeren havde kernefamilie eller øvrige relationer i andre EU-lande.
Vurderingen af, om fortabelsen af dansk statsborgerskab er forenelig med EU-retten, indebærer, at der alene vil skulle foretages
en vurdering i forhold til EU-retten i de sager, hvor pågældende vil miste unionsborgerskabet ved fortabelsen af det danske
statsborgerskab.
Det betyder, at det alene er relevant at tage stilling til spørgsmålet om fortabelse af dansk statsborgerskabs forenelighed med
EU-retten, hvor det kan lægges til grund, at den pågældende har haft dansk statsborgerskab på et tidspunkt mellem den 1. november
1993, hvor unionsborgerskabet blev indført, og den 31. august 2015, hvor bestemmelsen om fortabelse blev ophævet, og at den
pågældende ikke på tidspunktet for fortabelse af sit danske statsborgerskab tillige var statsborger i en anden EU-medlemsstat.
Det bemærkes, at hvis det som følge af denne ovennævnte vurdering konkluderes, at fortabelsen af dansk statsborgerskab er
uproportional i forhold til EU-retten, vil den pågældende genindtræde i sit danske statsborgerskab, hvilket vil betyde, at
pågældende vil blive stillet som om, at denne hele tiden har været dansk statsborger.
Til nr. 3
Efter indfødsretslovens § 8, stk. 1, taber den, der er født i udlandet og aldrig har boet her i riget og ej heller opholdt sig her
under forhold, der tyder på samhørighed med Danmark, sit danske statsborgerskab ved det fyldte 22. år, medmindre den pågældende
derved bliver statsløs. Udlændinge- og integrationsministeren eller den, han bemyndiger dertil, kan dog efter ansøgning indgivet
inden dette tidspunkt tillade, at statsbogerskabet bevares.
Det følger af EU-Domstolens dom i sag C-689/21, X, at det ikke vil være foreneligt med EU-retten, at en person fortaber sit danske
statsborgerskab, med henvisning til at ansøgningen ikke er indgivet rettidigt, uden at det indgår i vurderingen, om følgerne heraf
er proportionale i forhold til EU-retten, hvis personen ikke er blevet behørigt underrettet om, at personen skulle indgive en
ansøgning inden for et bestemt tidspunkt for at få vurderet sin sag efter EU-reglerne, og derefter har fået en rimelig frist til
at indgive en ansøgning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i indfødsretslovens § 8, stk. 1, 2. pkt.,
at ændre »indgivet inden dette tidspunkt tillade, at indfødsretten bevares« til: »træffe afgørelse om, at statsborgerskabet er
bevaret ved det fyldte 22. år«.
Forslaget vil indebære, at alle relevante øvrige tilknytningsmomenter, der relaterer sig til ansøgerens forhold indtil det fyldte
22. år, vil skulle indgå i vurderingen af, hvorvidt pågældende har bevaret dansk statsborgerskab, uanset om ansøgningen er
indgivet før eller efter det fyldte 22. år, og uanset om ansøgeren vil miste sit unionsborgerskab ved den eventuelle fortabelse af
det danske statsborgerskab.
Dette vil betyde, at de øvrige tilknytningsmomenter, der tidligere alene indgik i behandlingen af de ansøgninger om bevis for
bevarelse, der var indgivet inden det fyldte 22. år, fremover også vil skulle indgå i behandlingen af ansøgninger, der er indgivet
efter det fyldte 22. år.
Der vil dog alene skulle foretages en vurdering i forhold til EU-retten i de sager, hvor ansøgeren vil miste unionsborgerskabet
ved fortabelsen af det danske statsborgerskab.
Til nr. 4
Det følger af indfødsretslovens § 12, stk. 1, 1. pkt., bl.a., at der ved indgivelse af ansøgning om dansk statsborgerskab ved
naturalisation for ansøgere, der er fyldt 18 år, betales et gebyr på 4.000 kr. Der betales ikke gebyr for børn, der er omfattet af
forældres ansøgning om dansk statsborgerskab, og der betales kun gebyr en gang for ansøgning om naturalisation, jf.
indfødsretslovens § 12, stk. 1, 4. og 5. pkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at i indfødsretslovens § 12, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »4.000 kr.« til »6.000 kr.«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at gebyret for første gang at indgive en ansøgning om dansk statsborgerskab ved
naturalisation hæves fra 4.000 kr. til 6.000 kr.
Til nr. 5
Det følger af indfødsretslovens § 12, stk. 1, 1. pkt., bl.a., at der ved indgivelse af ansøgning om dansk statsborgerskab ved
naturalisation for ansøgere, der er fyldt 18 år, betales et gebyr på 4.000 kr. Der betales ikke gebyr for børn, der er omfattet af
forældres ansøgning om dansk statsborgerskab, og der betales kun gebyr en gang for ansøgning om naturalisation, jf.
indfødsretslovens § 12, stk. 1, 4. og 5. pkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5 og 2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i indfødsretslovens § 12, stk. 1,
indsættes to nye punktummer, hvorefter »ansøgere, der er fyldt 18 år, er født her i riget eller indrejst her i riget før det
fyldte 8. år, og som inden det fyldte 25. år indgiver ansøgning om dansk indfødsret ved naturalisation, betales et gebyr på 4.000
kr. For behandling af anden og efterfølgende genansøgninger om dansk indfødsret ved naturalisation betales et gebyr på 3.000 kr.«
I medfør af den foreslåede 3. pkt.,
betales et gebyr på 4.000 kr. for ansøgere, der er fyldt 18 år, er født her i riget eller indrejst her i riget før det fyldte 8.
år, og som inden det fyldte 25. år indgiver ansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation.
Med forslaget vil denne gruppe af unge født og opvokset i Danmark skulle betale et lavere gebyr end det almindelige gebyr, der
gælder for ansøgere, der er fyldt 18 år, for indgivelse af ansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation, såfremt de
opfylder de foreslåede betingelser herfor.
I medfør af det forslåede 4. pkt.,
betales et gebyr på 3.000 kr. for behandling af anden og efterfølgende genansøgninger om dansk statsborgerskab ved naturalisation.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den første genansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation (ansøgning nr. to)
vil være gebyrfri, mens den anden og efterfølgende genansøgninger (ansøgning nr. tre, fire etc.) pålægges et gebyr på 3.000 kr.
Ved genansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation forstås anden og efterfølgende ansøgninger. Dette omfatter også de
tilfælde, hvor en ansøger anmoder Udlændinge- og Integrationsministeriet om en fornyet vurdering af en allerede afgjort ansøgning,
uden at den pågældende ansøger indsender yderligere dokumenter eller oplysninger. Hertil kommer anmodninger om genoptagelse, som
ikke imødekommes.
Der kan være tilfælde, hvor der i forbindelse med en genansøgning, der er omfattet af gebyr, er tale om, at Udlændinge- og
Integrationsministeriet i stedet skal genoptage en tidligere afgjort sag. En ansøgning kan genoptages i tilfælde, hvor der
fremkommer nye retlige forhold, dvs. en væsentlig ændring af retsgrundlaget med tilbagevirkende kraft, eller hvis der foreligger
ikke uvæsentlige sagsbehandlingsfejl i forhold til Udlændinge- og Integrationsministeriets oprindelige afgørelse. I en sådan
situation vil Udlændinge- og Integrationsministeriet tilbagebetale genansøgningsgebyret, idet genansøgningen i stedet betragtes
som en genoptagelse, der ikke er gebyrpålagt.
Hvis en ansøger retter henvendelse til Folketingets Indfødsretsudvalg med henblik på at opnå dispensation fra en eller flere
betingelser, og Indfødsretsudvalget vælger at anmode Udlændinge- og Integrationsministeriet om at forelægge den konkrete sag for
Indfødsretsudvalget med henblik på udvalgets stillingtagen til, om der bør meddeles dispensation, vil det være at betragte som en
genansøgning modtaget direkte i Udlændinge- og Integrationsministeriet. Genansøgningen vil dermed være gebyrpålagt. Det betyder,
at hvis ansøgeren er fyldt 18 år, vil ansøgeren derfor skulle indbetale et genansøgningsgebyr til Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Til nr. 6
Det følger af indfødsretslovens § 12, stk. 1, bl.a., at der ved indgivelse af ansøgning om dansk statsborgerskab ved
naturalisation for ansøgere, der er fyldt 18 år, betales et gebyr på 4.000 kr., ved indgivelse af ansøgning om bevis for eller
bevarelse af dansk statsborgerskab betales et gebyr på 1.200 kr., og ved afgivelse af erklæring om dansk statsborgerskab betales
et gebyr på 1.100 kr. Der er efter de gældende regler ikke hjemmel til at satsregulere gebyrerne fastsat i indfødsretsloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i indfødsretslovens § 12, stk. 1,
inden 3. pkt., der bliver 5. pkt., indsættes et nyt punktum, hvorefter »De angivne beløb i 1.-4. pkt. reguleres fra den 1. januar
2026 én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.«
I medfør af det foreslåede vil gebyr for ansøgning og genansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation, ansøgning om bevis
for dansk statsborgerskab, ansøgning om bevarelse af dansk statsborgerskab og afgivelse af erklæring om dansk statsborgerskab
blive reguleret fra den 1. januar 2026 én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent, således
at beløbsgrænsen fremover vil blive justeret i takt med den almindelige pris- og lønudvikling i samfundet. Bestemmelsen skal ses i
sammenhæng med det foreslåede i § 1, nr. 5, hvorefter der indsættes to nye punktummer i § 12, stk. 1, som bestemmelsens 3. og 4.
punktummer, hvorefter det foreslåede bliver bestemmelsens 5. pkt.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at gebyrerne i indfødsretsloven fremadrettet bliver reguleret én gang årligt den 1. januar
med satsreguleringsprocenten.
Til nr. 7
Det følger af indfødsretslovens § 12, stk. 1, 3. pkt., at bl.a. gebyr for ansøgninger om dansk statsborgerskab ved naturalisation
betales til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Det foreslås, at der i indfødsretslovens § 12, stk. 1, 3. pkt.,
der bliver 6. pkt.,
indsættes, at også gebyr for genansøgninger om dansk statsborgerskab ved naturalisation betales til Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 5, hvor det foreslås, at der betales et gebyr på 3.000 kr. for behandling af
anden og efterfølgende genansøgninger om dansk statsborgerskab ved naturalisation.
Til nr. 8
Det følger af indfødsretslovens § 12, stk. 1, 4. pkt., bl.a., at der ikke betales gebyr for børn, der er omfattet af forældres
ansøgning om dansk statsborgerskab, jf. indfødsretslovens § 5, § 5 A og § 6, stk. 2.
Det foreslås, at der i indfødsretslovens § 12, stk. 1, 4. pkt.,
der bliver 7. pkt.,
indsættes, at der heller ikke betales gebyr for børn, der er omfattet af forældres genansøgning om dansk statsborgerskab ved
naturalisation.
Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 5, hvor det foreslås, at der betales et gebyr på 3.000 kr. for behandling af
anden og efterfølgende genansøgninger om dansk statsborgerskab ved naturalisation.
Til nr. 9
Det følger af indfødsretslovens § 12, stk. 1, 5. pkt., bl.a., at der kun betales gebyr en gang for ansøgning om naturalisation.
Det foreslås, at det i indfødsretslovens § 12, stk. 1, 5. pkt.,
der bliver pkt. 8,
udgår, at der betales gebyr en gang for ansøgning om naturalisation, idet der fremover vil blive krævet gebyr for genansøgninger
om dansk statsborgerskab ved naturalisation, der indgives anden gang eller efterfølgende gange.
Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 5, hvor det foreslås, at der betales et gebyr på 3.000 kr. for behandling af
anden og efterfølgende genansøgninger om dansk statsborgerskab ved naturalisation.
Til nr. 10
Det følger af indfødsretslovens § 12, stk. 1, 7. pkt., bl.a., at gebyrerne ikke betales tilbage, hvis ansøgningen ikke
imødekommes.
Det foreslås, at der i indfødsretslovens § 12, stk. 1, 7. pkt.,
der bliver et nyt pkt. 10,
indsættes, at gebyret for genansøgning ikke betales tilbage, hvis genansøgningen ikke imødekommes.
Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 5, hvor det foreslås, at der betales et gebyr på 3.000 kr. for behandling af
anden og efterfølgende genansøgninger om dansk statsborgerskab ved naturalisation.
Til nr. 11
Det følger af indfødsretslovens § 12 A, stk. 1, 1. pkt., at ansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation skal indgives
til Udlændinge- og Integrationsministeriet ved anvendelse af den digitale løsning, som Udlændinge- og Integrationsministeriet
stiller til rådighed (digital selvbetjening). Det er i praksis både førstegangsansøgninger og efterfølgende ansøgninger, der skal
indgives ved anvendelse af den digitale løsning.
Det foreslås, at der i indfødsretslovens § 12 A, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes, at også genansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation skal indgives til Udlændinge- og
Integrationsministeriet ved anvendelse af den digitale løsning, som Udlændinge- og Integrationsministeriet stiller til rådighed
(digital selvbetjening).
Ændringen er en præcisering af, at den digitale løsning, som Udlændinge- og Integrationsministeriet stiller til rådighed, også
skal benyttes ved genansøgninger om dansk statsborgerskab.
Til nr. 12
Det følger af indfødsretslovens § 12 A, stk. 1, 2. pkt., at ansøgninger, der ikke indgives ved digital selvbetjening, afvises af
Udlændinge- og Integrationsministeriet, jf. dog stk. 2 og 3. Det gælder i praksis både førstegangsansøgninger og efterfølgende
ansøgninger.
Det foreslås, at der i indfødsretslovens § 12 A, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes, at også genansøgninger, der ikke indgives ved digital selvbetjening, afvises af Udlændinge- og Integrationsministeriet,
jf. dog stk. 2 og 3.
Ændringen er en præcisering af, at den digitale løsning, som Udlændinge- og Integrationsministeriet stiller til rådighed, også
skal benyttes ved genansøgninger om dansk statsborgerskab.
Til nr. 13
Det følger af indfødsretslovens § 12 A, stk. 2, 1. pkt., at hvis Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at der foreligger
særlige forhold, der gør, at ansøgeren ikke må forventes at kunne anvende den digitale selvbetjening, skal Udlændinge- og
Integrationsministeriet tilbyde, at ansøgningen kan indgives på anden måde end ved digital selvbetjening efter stk. 1.
Det foreslås, at der i indfødsretslovens § 12 A, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes, at også genansøgningen kan indgives på anden måde end ved digital selvbetjening efter stk. 1.
Ændringen er en præcisering af, at den digitale løsning, som Udlændinge- og Integrationsministeriet stiller til rådighed, også
skal benyttes ved genansøgninger om dansk statsborgerskab.
Til nr. 14
Det følger af indfødsretslovens § 12 A, stk. 2, 2. pkt., at Udlændinge- og Integrationsministeriet bestemmer, hvordan en ansøgning
omfattet af 1. pkt. skal indgives, herunder om den skal indgives på en særlig blanket.
Det foreslås, at der i indfødsretslovens § 12 A, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes, at Udlændinge- og Integrationsministeriet bestemmer, hvordan en genansøgning omfattet af 1. pkt. skal indgives,
herunder om den skal indgives på en særlig blanket.
Ændringen er en præcisering af, at den digitale løsning, som Udlændinge- og Integrationsministeriet stiller til rådighed, også
skal benyttes ved genansøgninger om dansk statsborgerskab.
Til nr. 15
Det følger af indfødsretslovens § 12 A, stk. 3, at en digital ansøgning anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for
Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Det foreslås, at der i indfødsretslovens § 12 A, stk. 3,
indsættes, at også en digital genansøgning anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Ændringen er en præcisering af, at den digitale løsning, som Udlændinge- og Integrationsministeriet stiller til rådighed, også
skal benyttes ved genansøgninger om dansk statsborgerskab.
Det foreslås i § 2, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. maj 2025, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i § 2, stk. 2,
at udlændinge- og integrationsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden af § 1, nr. 4-15.
Baggrunden for forslaget er, at loven først sættes i kraft, når der er foretaget de fornødne it-tilpasninger. De fornødne
it-tilpasninger forventes at være foretaget medio 2025 eller snarest herefter.
Vedrørende de foreslåede justeringer af gebyret, som betales ved indgivelsen af en ansøgning eller genansøgning om dansk
statsborgerskab ved naturalisation, bemærkes, at disse ikke finder anvendelse på ansøgninger og genansøgninger om dansk
statsborgerskab ved naturalisation, der er indgivet før lovens ikrafttræden. Det betyder, at for ansøgninger og genansøgninger
indgivet før denne dato opkræves gebyret efter de nugældende regler, også selv om ansøgningen eller genansøgningen først måtte
blive færdigbehandlet efter lovens ikrafttræden.
Det foreslås i § 2, stk. 3,
at lovens § 1, nr. 1, ikke finder »anvendelse på erklæringer, der er afgivet over for Udlændinge- og Integrationsministeriet før
lovens ikrafttræden. For sådanne erklæringer finder de hidtil gældende regler anvendelse.«
Det foreslås i § 2, stk. 4,
at lovens § 1, nr. 3, ikke finder anvendelse for personer, der er fyldt 22 år før den 1. november 1993. For disse personer finder
de hidtil gældende regler anvendelse.
Forslaget vil indebære, at ansøgninger om bevarelse om dansk statsborgerskab fra ansøgere, der er fyldt 22 år før den 1. november
1993, vil blive behandlet efter de regler, der var gældende på tidspunktet hvor den pågældende fyldte 22 år.
For ansøgere, der er fyldt 22 år efter den 1. november 1993, vil forslaget betyde, at disse ansøgere vil være omfattet af
ændringen af indfødsretslovens § 8, stk. 1, 2. pkt., og således ikke vil være afskåret fra at få vurderet en ansøgning om bevis
for bevarelse af dansk statsborgerskab med alle relevante tilknytningsmomenter, der relaterer sig til ansøgerens forhold indtil
det fyldte 22. år, uanset at ansøgningen indgives på et senere tidspunkt.
Den foreslåede bestemmelse i § 3 vil indebære, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig anordning
helt eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.