I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, som ændret ved § 2 i lov nr. 2588 af 28. december 2021, foretages følgende ændring:
1. § 78 a, stk. 1 og 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger om den enkelte virksomheds arbejdsmiljø på baggrund af Arbejdstilsynets tilsyn og resultaterne heraf, herunder
oplysninger om den enkelte virksomhed og om Arbejdstilsynets tilsyn, afgørelser efter § 77, stk. 1 og 2, og § 77 a og de arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for Arbejdstilsynets afgørelser, og
oplysninger om, hvorvidt den enkelte virksomhed er under skærpet tilsyn efter § 74 b.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan endvidere fastsætte regler om, at der skal ske offentliggørelse af oplysninger om, hvorvidt den enkelte virksomhed har et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om, på hvilken måde og i hvilken form oplysningerne efter stk. 1 og 2 skal offentliggøres, og om varigheden af offentliggørelsen.«
Stk. 2. § 78 a, stk. 1 og 2, i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, og regler udstedt i medfør heraf finder anvendelse indtil den 1. april 2023.
Det fremgår af den gældende bestemmelser i arbejdsmiljølovens § 78 a, stk. 1, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om offentliggørelse af den enkelte virksomheds arbejdsmiljø ved navns nævnelse på grundlag af resultatet af tilsynet,
herunder påbud eller andre afgørelser om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, om offentliggørelse af de
arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for Arbejdstilsynets afgørelser og om, hvorvidt virksomheden er under skærpet tilsyn.
I forbindelse hermed kan beskæftigelsesministeren beslutte at indføre en ordning med offentliggørelse af arbejdsmiljøet i
virksomheder, hvor Arbejdstilsynet ikke har konstateret overtrædelser.
Videre fremgår det af den gældende bestemmelse i arbejdsmiljølovens § 78 a, stk. 2, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om, på hvilken måde, i hvilken form og med hvilken varighed virksomhedens arbejdsmiljø skal gøres tilgængeligt for
offentligheden. I forbindelse hermed kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, at offentliggørelse af arbejdsmiljøet i
virksomheder med et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat kan ophøre helt eller i en nærmere angiven periode.
Bemyndigelsesbestemmelserne er udmøntet i bekendtgørelse nr. 621 af 8. april 2021 om offentliggørelse af virksomhedernes
arbejdsmiljø m.v.
Det foreslås, at der indføres en ny bestemmelse i § 78 a, stk. 1
, hvorefter beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger om den enkelte virksomheds
arbejdsmiljø på baggrund af Arbejdstilsynets tilsyn og resultaterne heraf, herunder oplysninger om den enkelte virksomhed og om
Arbejdstilsynets afgørelser efter § 77, stk. 1 og 2, samt § 77 a og de arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for
Arbejdstilsynets afgørelser, og oplysninger om, hvorvidt den enkelte virksomhed er under skærpet tilsyn efter § 74 b.
Det betyder, at beskæftigelsesministeren får hjemmel til at fastsætte nærmere regler om indførelse af en ny visningsordning som
erstatning for den nuværende smiley-ordning.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 78 a, stk. 1, vil blive anvendt til at fastsætte bestemmelser om, at en ny
visningsordning vil basere sig på Arbejdstilsynets tilsyn og på resultatet af tilsynet. Resultatet af tilsynet kan være, at
virksomheden ikke har modtaget en afgørelse af Arbejdstilsynet.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 78 a, stk. 1, nr. 1
, vil blive anvendt til at fastætte bestemmelser om, hvilke oplysninger der skal offentliggøres om den enkelte virksomhed, om
Arbejdstilsynets tilsyn og afgørelser samt om emnet for de arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for Arbejdstilsynets
afgørelser.
I forhold til oplysninger om den enkelte virksomhed, kan det f.eks. dreje sig om virksomhedens navn, adresse, CVR-nummer,
P-enhedsnummer, branchetilhørsforhold m.v.
I forhold til oplysninger om Arbejdstilsynets tilsyn, kan det f.eks. dreje sig om hvornår tilsynet er blevet gennemført.
Arbejdstilsynets tilsyn kan bestå af flere besøg, og der vil i forbindelse med udmøntning af bemyndigelsesbestemmelsen blive taget
stilling til, hvilken dato for besøg, der skal indgå i visningsordningen.
I forhold til oplysninger om Arbejdstilsynets afgørelser, kan det f.eks. dreje sig om typen af afgørelse, f.eks. påbud med frist,
strakspåbud, forbud, afgørelse uden handlepligt, dato for konstateringstidspunkt eller afgørelse, frist for efterkommelse af
afgørelse, samt kort opsummerende og sigende tekst om, hvad afgørelsen handler om, f.eks. hvilket arbejdsmiljøproblememne, der er
tale om.
Der vil kunne fastsættes regler om, at det kan fremgå af visningsordningen, hvilken del af virksomheden afgørelsen omfatter,
f.eks. hvilken P-enhed afgørelsen vedrører.
Der vil endvidere kunne fastsættes regler om, at emnet for det pågældende arbejdsmiljøproblem, der ligger til grund for en
afgørelse, skal indgå i visningsordningen og med hvilket detaljeringsniveau.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 78 a, stk. 1, nr. 2
, vil blive anvendt til at fastætte bestemmelser om offentliggørelse af oplysninger om, hvorvidt den enkelte virksomhed er under
skærpet tilsyn efter § 74 b.
Offentliggørelse af oplysningerne vil ske i overensstemmelse med reglerne i lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende
bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven), samt Europa Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen).
Videre foreslås det, at der indføres en ny bestemmelse i § 78 a, stk. 2
, hvorefter beskæftigelsesministeren endvidere kan fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger om, hvorvidt den enkelte
virksomhed har et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om indførelse af en særlig markering af, at en virksomhed har
et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat, f.eks. i form af et symbol eller en særlig tekst. Den særlige markering vil ske på baggrund
af, at certificeringsorganet eller virksomheden indsender et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat til Arbejdstilsynet og ikke på
baggrund af tilsyn fra Arbejdstilsynet eller resultaterne heraf.
Det vil være frivilligt for virksomheder med et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat at få offentliggjort den særlige markering.
Endelig foreslås det, at der indføres en ny bestemmelse i § 78 a, stk. 3,
hvorefter beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om på hvilken måde og i hvilken form oplysningerne skal
offentliggøres samt om varigheden af de offentliggjorte oplysninger.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om måde og form for offentliggørelse og dermed visning af
arbejdsmiljøet. Det er forudsat, at visningsordningen som minimum skal fremgå af Arbejdstilsynets hjemmeside, og at virksomhederne
også selv vil kunne vælge at offentliggøre oplysninger fra visningsordningen om deres egen virksomhed, hvis de ønsker det.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere blive anvendt til at fastsætte regler om varigheden af de offentliggjorte oplysninger,
herunder at oplysningerne vil blive vist i en nærmere angivet tidsperiode på f.eks. 6 måneder.
Samtidig vil der også kunne fastsættes regler om, at oplysningerne kan offentliggøres og vises i en længere periode, f.eks. hvis
en virksomhed inden for en nærmere angivet tidsperiode har fået flere afgørelser om samme arbejdsmiljøproblem, f.eks. flere
afgørelser om problemer med ergonomiske forhold eller problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Det er hensigten, at oplysninger om
tidligere afgørelser skal kunne offentliggøres og fremgå af visningsordningen, hvis afgørelserne er givet inden for de seneste 2
år, og hvis afgørelserne vedrører det samme arbejdsmiljøproblem, som den nye afgørelse. Detaljeringsniveauet for
arbejdsmiljøproblemerne vil blive fastsat ved udmøntningen af reglerne.
I en overgangsperiode efter indførelse af den nye visningsordning vil der være begrænset visning tilbage i tid. Det forventes, at
den begrænserede visning vil være tilendebragt ca. 2 år efter visningsordningens indførelse, hvis der som forudsat fastsættes
regler om, at oplysninger om tidligere afgørelser skal kunne vises 2 år tilbage i tid. Det forventes, at den nye visningsordning
vil være udviklet og implementeret i løbet af 1. kvartal 2023.
Videre vil der blive fastsat regler om, at visning af oplysninger om afgørelser og arbejdsmiljøproblemer først vil ske, når
klagefristen for afgørelsen er udløbet, og afgørelsen ikke er påklaget, medmindre der er tale om strakspåbud eller forbud. Klage
over strakspåbud eller forbud har ikke opsættende virkning, og derfor vil der kunne fastættes regler om, at det skal fremgå af
visningsordningen, om et strakspåbud eller et forbud er påklaget.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil endvidere blive anvendt til at fastsætte regler om varighed og ophør af
offentliggørelse af den særlige markering for virksomheder med et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat. Der vil f.eks. kunne
fastsættes nærmere regler om, at den særlige markering ophører i en nærmere angivet periode, hvis Arbejdstilsynet konstaterer
overtrædelse af reglerne på en certificeret virksomhed og træffer afgørelse herom. Endvidere vil der f.eks. kunne fastsættes
regler om, at den særlige markering ophører helt eller i en nærmere angiven periode, hvis Arbejdstilsynet adviserer
certificeringsorganet om et eller flere problemer i arbejdsmiljøet på en certificeret virksomhed.
Offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø vil omfatte virksomheder registreret med CVR-nummer.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2022.
Videre forslås det, at de gældende regler i § 78 a, stk. 1 og 2, i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16.
november 2021, samt regler udstedt i medfør heraf, finder anvendelse indtil 1. april 2023.
Forslaget om, at de gældende regler fortsat skal finde anvendelse skyldes, at den nuværende smiley-ordning skal gælde frem til, at
den nye visningsordning er implementeret. Det forventes, at den nye visningsordning vil være udviklet og fuldt implementeret på
Arbejdstilsynets hjemmeside i løbet af 1. kvartal 2023.
Baggrunden herfor er, at der skal udvikles et nyt og omfattende IT system til understøtning af den nye visningsordning. Det
omfattende IT system skal udvikles på baggrund af lovændringen og kan først udvikles, når lovændringen er trådt i kraft 1. juli
2022.
De gældende regler om den nuværende smiley-ordning, jf. bekendtgørelse nr. 621 af 8. april 2021(smiley-bekendtgørelsen), skal
ligeledes være gældende frem til, at den nye visningsordning vil være implementeret. Der skal udstedes en ny bekendtgørelse om den
nye visningsordning på baggrund af ændringerne i nærværende lovforslag. Den nye bekendtgørelse vil skulle træde i kraft og
erstatte den gældende smiley-bekendtgørelse, når den nye visningsordning er udviklet og fuldt implementeret på Arbejdstilsynets
hjemmeside, hvilket forventes at ske senest den 1. april 2023.
Arbejdsmiljøloven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. lov om arbejdsmiljø § 90, og derfor gælder denne lov heller ikke for
Færøerne og Grønland.