Til nr. 1
Ved § 1, nr. 26, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 blev § 16, stk. 1, 5. pkt., i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. ændret, således at godkendelse til at blive udbyder af arbejdsmarkedsuddannelse tildeles på baggrund af samlede udbudsrunder, dvs. udbudsrunder, der omfatter alle uddannelser. Udbudsrunderne skulle som minimum skulle finde sted hvert fjerde år. Endvidere blev det indført i § 16, stk. 1, 6. og 7. pkt., at godkendelse i særlige tilfælde kan tildeles mellem to samlede udbudsrunder, og at bedømmelse af hvert års ansøgninger i disse tilfælde sker samlet. Af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 22 (den vedtagne lovs § 1, nr. 26), jf. Folketingstidende 2018-19, tillæg A, L 72 som fremsat, side 70, fremgik det, at baggrunden for forslaget var et ønske i VEU-trepartsaftalen for 2018-2021 om lettere adgang til at blive udbyder af arbejdsmarkedsuddannelse.
Ved § 1, nr. 1, i lov nr. 1591 af 28. december 2022, om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og forskellige andre love, udgik kravet om, at udbudsrunder på arbejdsmarkedsuddannelserne skulle afholdes med højst 4 års mellemrum, således at der ikke i 2023 skulle afholdes udbudsrunder. Det fremgår af de almindelige bemærkninger, afsnit 1, jf. Folketingstidende 2022-23, 2. samling, tillæg A, L 5 som fremsat, side 3, at baggrunden var forlængelsesaftalen fra 2022, som indebar, at den daværende regering og arbejdsmarkedets parter var enige om, at regeringen skulle udarbejde forslag til en ny model for udbudsrunder på området for arbejdsmarkedsuddannelser, som ville kunne indgå i trepartforhandlingerne i 2023. Modellen skulle tage udgangspunkt i, at udbudsrunder skulle afholdes med fast kadence.
Det foreslås, at kravet om fast kadence mellem de samlede udbudsrunder genindføres i § 16, stk. 1, 5. pkt., dog således at de samlede udbudsrunder afholdes med højst 5 års mellemrum og ikke som tidligere 4 års mellemrum.
Det foreslåede vil ikke indebære bortfald af den eksisterende mulighed for, at godkendelse i særlige tilfælde kan tildeles mellem to samlede udbudsrunder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget samt til lovforslagets § 7, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 1
Efter § 3, stk. 1, 2. pkt., i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, som affattet ved § 2, nr. 4, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 kan undervisning, der gennemføres lokalt eller i henhold til § 4, stk. 1, nr. 3, eller stk. 2, 2. pkt., forbeholdes en bestemt kreds af deltagere. Der henvises herved til pkt. 3.3.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at henvisningen til stk. 2, 2. pkt., i § 3, stk. 1, 2. pkt., ændres til en henvisning til stk. 3, 2. pkt.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den foreslåede ændring om mulighed for undervisning i fagelementer, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, og bemærkningerne dertil.
Til nr. 2
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, at alle, der er fyldt 25 år, og som har forudsætninger for at følge undervisningen med udbytte, har adgang til forberedende voksenundervisning. Det fremgår videre af bestemmelsens stk. 2, at personer under 25 år har adgang til forberedende voksenundervisning, hvis en af betingelserne i nr. 1-6, er opfyldt. Loven finder dog, jf. bestemmelsens stk. 3, ikke anvendelse for personer, der deltager i et afsøgningsforløb efter lov om kommunal indsats for unge under 25 år eller er optaget på forberedende grunduddannelse i henhold til lov om forberedende grunduddannelse.
Efter lovens § 4, stk. 1, nr. 1-5, omfatter forberedende voksenundervisning prøveforberedende enkeltfagsundervisning i bl.a. læsning, stavning og skriftlig fremstilling, talforståelse, regning og basale matematiske begreber, digital opgaveløsning og engelsk.
Der er ikke fastsat yderligere bestemmelser om målgruppen for faget læsning, stavning og skriftlig fremstilling eller for faget talforståelse, regning og basale matematiske begreber.
Fagene digital opgaveløsning og engelsk er derimod i henhold til lovens § 4, stk. 1, nr. 4 og 5, forbeholdt offentlige og private virksomheders ansatte. Deltagerne skal opfylde de generelle adgangsbetingelser i lovens § 2, dvs. have forudsætninger for at følge undervisningen med udbytte og som udgangspunkt være fyldt 25 år.
Det fremgår af § 3, stk. 1, 2. pkt., i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, at bl.a. undervisning i fagene digital opgaveløsning og engelsk kan forbeholdes en bestemt kreds af deltagere. Pr. 1. januar 2024 nyaffattes § 3, stk. 1, således at undervisningen i disse fag ikke længere kan forbeholdes en bestemt deltagerkreds.
De to fag vil desuden pr. 1. januar 2024 blive omfattet af § 5, stk. 3, (krav om åbenhed) og § 10, stk. 1 (regional koordinering) i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne.
Det foreslås, at »offentlige og private virksomheders ansatte« i § 4, stk. 1, nr. 4 og 5 , i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, udgår.
Det foreslåede vil indebære en udvidelse af målgruppen, idet de to fag ikke længere vil være forbeholdt en bestemt kreds, men vil svare til målgruppen for faget læsning, stavning og skriftlig fremstilling og faget talforståelse, regning og basale matematiske begreber.
Der henvises for en nærmere beskrivelse af gældende ret til pkt. 3.3.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.3.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget samt til lovforslagets § 7, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 3
Det fremgår af § 4, stk. 1, nr. 1-5, i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, at forberedende voksenundervisning omfatter prøveforberedende enkeltfagsundervisning i de fem fag, der er nævnt i bestemmelsen i nr. 1-5, dvs. 1) læsning, stavning og skriftlig fremstilling, 2) talforståelse, regning og basale matematiske begreber, 3) mundtlig fremstilling og formidling for tosprogede, 4) digital opgaveløsning og 5) engelsk.
Bestemmelsen i § 4, stk. 1, giver ikke mulighed for udbyde undervisning, der kun omfatter elementer af fagene.
Det foreslås, at der indsættes et § 4, stk. 2, hvorefter undervisningen skal kunne gives i elementer af hvert af fagene, dog ikke af faget mundtlig fremstilling og formidling for tosprogede, da deltagergruppen her ofte har meget svage forkundskaber og har brug for hele fagets uddannelsestid.
Det foreslåede vil give øget fleksibilitet i form af mulighed for forløb med fokus på særlige emner i det pågældende fag hos alle udbydere, herunder Kriminalforsorgen, af forberedende voksenundervisning. Fagelementer vil derfor kunne være relevante, når en deltager eller en gruppe medarbejdere har et afgrænset behov inden for et fag.
Der forventes fastsat nærmere regler om fagelementer med hjemmel i den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i § 4, stk. 5, i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, der som følge af lovforslagets § 2, nr. 3, bliver § 4, stk. 6.
Det forventes således, at der bliver fastsat regler om, at der vil gælde samme regler om adgang til fagelementer som til fagene, at et fagelement skal udgøre en afgrænset enhed, at det ikke vil være muligt at deltage i et fag og et fagelement i samme fag samtidig samt mulighed for attestation for fuldført undervisning i fagelementer.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af § 4, stk. 4, 2. pkt., i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, at der ved afslutningen af trin 3 i digital opgaveløsning og trin 4 i engelsk tilbydes deltagelse i en lokalt stillet prøve. Undervisning i digital opgaveløsning på trin 1 og 2 samt undervisning i engelsk på trin 1-3 afsluttes med tilbud om en standpunktsbedømmelse, jf. lovens § 4, stk. 4, 3. pkt.
Det foreslås, at § 4, stk. 4, 2. og 3. pkt., ændres således, at der ved afslutningen af trin 4 i undervisningen efter stk. 1, nr. 4, og af trin 4 i undervisningen efter stk. 1, nr. 5, tilbydes deltagelse i en lokalt stillet prøve, og at undervisning efter stk. 1, nr. 3, på trin 1-3 efter stk. 1, nr. 4, og på trin 1-3 efter stk. 1, nr. 5, afsluttes med tilbud om en standpunktsbedømmelse.
Med det foreslåede vil der ske en forskydning mellem mulighederne for en lokalt stillet prøve og en standpunktsbedømmelse i digital opgaveløsning, således at der på trin 3 fremover bliver mulighed for en standpunktsbedømmelse, mens tilbuddet om prøven flyttes fra trin 3 til trin 4. Der vil derved blive overensstemmelse mellem de tilbud om lokalt stillede prøver og standspunktsbedømmelser, der er for trin 1-4 i fagene digital opgaveløsning og engelsk.
Børne- og undervisningsministeren vil i medfør af bemyndigelsen i lovens § 4, stk. 5, nr. 3, kunne fastsætte nærmere regler om udmøntningen af bestemmelserne om prøve og standpunktsbedømmelse. Der forventes fastsat regler om, at den lokalt stillede prøve på trin 4 i digital opgaveløsning bliver en kombineret mundtlig/praktisk prøve, ligesom prøven på trin 3 i dag er det.
For nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til afsnit 3.3.3.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.3.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter § 5, stk. 3, i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning udbydes forberedende voksenundervisning, jf. § 4, stk. 1-3, og stk. 2, på alle trin af mindst to uddannelsesinstitutioner m.v. inden for naturlige geografiske områder.
Det foreslås, at § 5, stk. 3, ændres således, at »stk. 1, nr. 1-3« ændres »stk. 1, nr. 1-5«, og at »stk. 2« ændres til »stk. 3«.
De foreslåede ændringer er konsekvenser af den foreslåede ændring om udvidelse af målgruppen for fagene digital opgaveløsning og engelsk, jf. lovforslagets § 2, nr. 2, og bemærkningerne dertil og af den foreslåede mulighed for undervisning i fagelementer, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, og bemærkningerne dertil.
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i § 25, stk. 4, i lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne modtager institutionen tilskud og opkræver betaling for individuel kompetencevurdering efter §
15 a i medfør af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Som følge af VEU-trepartsaftalen 2023, hvorefter udgifterne til individuel kompetencevurdering fremover skal være fuldt tilskudsfinansieret, og uddannelsesinstitutionerne dermed ikke skal opkræve deltagerbetaling, forslås det, at »og opkræver betaling« i § 25, stk. 4, i lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, udgår.
Det foreslåede vil indebære, at kravet om deltagerbetaling i forbindelse med individuel kompetencevurdering til videregående uddannelser bortfalder for de ansøgere, der hidtil er blevet opkrævet deltagerbetaling.
Der henvises til afsnit 3.4.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 1
Det fremgår af § 6, stk. 1, 2. pkt., i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., at staten yder tilskud efter
Som følge af VEU-trepartsaftalen 2023, hvorefter udgifterne til individuel kompetencevurdering fremover skal være fuldt tilskudsfinansieret, og uddannelsesinstitutionerne dermed ikke skal opkræve deltagerbetaling, forslås det, at »til individuel kompetencevurdering i forbindelse med videregående uddannelser og« i § 6, stk. 1, 2. pkt. i lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, udgår.
Det foreslåede vil indebære, at kravet om deltagerbetaling i forbindelse med individuel kompetencevurdering til videregående uddannelser bortfalder for de ansøgere, der hidtil er blevet opkrævet deltagerbetaling.
Der henvises til afsnit 3.4.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 6, stk. 3, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., at staten yder tilskud til dækning af individuel kompetencevurdering i forbindelse med uddannelser og uddannelsesaktiviteter efter stk. 2, og i forbindelse med grunduddannelse for voksne efter lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne.
Som følge af VEU-trepartsaftalen 2023, hvorefter udgifterne til individuel kompetencevurdering fremover skal være fuldt tilskudsfinansieret, og uddannelsesinstitutionerne dermed ikke skal opkræve deltagerbetaling, forslås det i § 6, stk. 3, i lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, at »stk. 2,« ændres til: »denne lov«, og »i forbindelse med grunduddannelse for voksne efter« udgår.
Det foreslåede vil indebære, at kravet om deltagerbetaling i forbindelse med individuel kompetencevurdering til videregående uddannelser bortfalder for de ansøgere, der hidtil er blevet opkrævet deltagerbetaling.
Der henvises til afsnit 3.4.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 8, stk. 1, 3. pkt., i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., at uddannelsesinstitutionerne opkræver betaling for individuel kompetencevurdering med undtagelse af vurderingerne efter § 6, stk. 3, og med undtagelse af vurderinger efter lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, for så vidt angår personer med uddannelse til og med erhvervsuddannelsesniveau, der deltager i individuel kompetencevurdering i forbindelse med videregående uddannelse.
Det foreslås, at § 8, stk. 1, 3. pkt., ophæves.
Det foreslåede vil indebære, at kravet om deltagerbetaling i forbindelse med individuel kompetencevurdering til videregående uddannelser bortfalder for de ansøgere, der hidtil er blevet opkrævet deltagerbetaling.
Der henvises til afsnit 3.4.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 1
Efter den gældende § 29, nr. 7, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. varetager otte regionale arbejdsmarkedsråd (RAR) opgaver med at udpege områder, hvor koordination og aktørsamarbejde skal styrkes, og fastlægger det regionale arbejdsmarkedsråds strategier for koordination og samarbejde mellem aktører på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet, erhvervsfremmeområdet og beskæftigelsesområdet med henblik på at skabe et bedre match mellem virksomhedernes efterspørgsel efter kompetencer og voksen-, efter- og videreuddannelsesindsatsen.
De otte RAR varetager efter bestemmelsen den beskrevne VEU-koordination i RAR-områderne.
Bestemmelsen ophæves pr. 1. januar 2024, da den er omfattet af en solnedgangsklausul, jf. § 14, stk. 4, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som ændret ved § 3 i lov nr. 1591 af 28. december 2022.
Efter gældende § 20, stk. 1, nr. 3, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., varetager Beskæftigelsesministeriet som led i den statslige styring af beskæftigelsesindsatsen bl.a. sekretariatsfunktionen for de otte RAR.
Beskæftigelsesministeriets opgaver varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings (STAR’s) tre arbejdsmarkedskontorer (AMK), og arbejdsopgaverne i forhold til VEU-koordinationen varetages af VEU-koordinatorer i AMK.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til afsnit 3.4.6.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i § 20, stk. 1, efter nr. 2, indsættes et nyt nr. 3, om, at Beskæftigelsesministeriet understøtte koordination og samarbejde mellem aktører på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet og beskæftigelsesområdet med henblik på at skabe et bedre match mellem virksomhedernes efterspørgsel efter kompetencer og voksen-, efter- og videreuddannelsesindsatsen.
Forslaget betyder, at det fremover vil være Beskæftigelsesministeriet, der varetager VEU-koordinationen med at understøtte og koordinere aktørsamarbejdet.
Beskæftigelsesministeriets opgaver vil blive varetaget af VEU-koordinatorer i STAR’s tre AMK-kontorer.
VEU-trepartsaftale 2023 indebærer, at videreførelsen sf VEU-koordinatorerne sker med en reduceret bevilling. Som følge heraf foreslås indsatsen reduceret, så der fremover vil blive gennemført færre aktiviteter, og der vil være færre brancher med mangel på arbejdskraft, hvor indsatser vil kunne gennemføres.
Det foreslåede vil indebære, at VEU-koordinatorernes arbejde fremover vil være efterspørgselsdrevet med henblik at afhjælpe væsentlige rekrutteringsudfordringer på tværs af det danske arbejdsmarked. Det kunne fx være inden for SOSU-området og den grønne omstilling.
Med forslaget vil det fremover være Beskæftigelsesministeriet, der varetager opgaver med at understøtte og koordinere aktørsamarbejdet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.4.6.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til lovforslagets § 7, nr. 2.
Til nr. 2
Efter den gældende § 29, stk. 7, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. varetager otte regionale arbejdsmarkedsråd (RAR) bl.a. opgaver med at udpege områder, hvor koordination og aktørsamarbejde skal styrkes, og fastlægger det regionale arbejdsmarkedsråds strategier for koordination og samarbejde mellem aktører på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet, erhvervsfremmeområdet og beskæftigelsesområdet med henblik på at skabe et bedre match mellem virksomhedernes efterspørgsel efter kompetencer og voksen-, efter- og videreuddannelsesindsatsen.
De otte RAR varetager efter bestemmelsen VEU-koordinationen i RAR-områderne.
Bestemmelsen ophæves pr. 1. januar 2024, da den er omfattet af en solnedgangsklausul, jf. § 14, stk. 4, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som ændret ved § 3, nr. 1, i lov nr. 1591 af 28. december 2022.
Efter gældende § 20, stk. 1, nr. 3, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., varetager Beskæftigelsesministeriet som led i den statslige styring af beskæftigelsesindsatsen bl.a. sekretariatsfunktionen for de otte RAR.
Beskæftigelsesministeriets opgaver varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings (STAR’s) tre arbejdsmarkedskontorer (AMK), og arbejdsopgaverne i forhold til VEU-koordinationen varetages af VEU-koordinatorer i AMK.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til afsnit 3.4.6.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes et § 20, stk. 2, hvorefter Beskæftigelsesministeriet efter inddragelse af de regionale arbejdsmarkedsråd (RAR) udpeger områder med mangel på arbejdskraft, hvor koordination og aktørsamarbejde skal styrkes.
Forslaget vil betyde, at det fremover vil være Beskæftigelsesministeriet, der efter inddragelse af RAR udpeger områder med mangel på arbejdskraft, hvor koordination og aktørsamarbejdet skal styrkes. Dermed vil RAR blive inddraget forud for valg af indsatsområder.
Beskæftigelsesministeriets arbejdsopgaver vil blive varetaget af STAR og VEU-koordinatorer i AMK.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.4.6.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til lovforslagets § 5, nr. 1.
Til nr. 1
I § 2, stk. 2, 2. pkt., i lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse blev der ved § 2, nr. 1, i lov nr. 1693 af 26. december 2017, som ændret ved § 11 i lov af 1701 af 27. december 2018, § 1 i lov nr. 2593 af 28. december 2021 og § 2 i lov nr. 1591 af 28. december 2022 indsat en tidsbegrænset bestemmelse om bemyndigelse til, at børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om, og at der for uddannelsesdeltagere omfattet af visse overenskomster ikke er et krav om forudgående beskæftigelsesperiode. Ved lov nr. 1693 af 26. december 2017 blev der endvidere ved § 3, nr. 2, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte i § 13, stk. 1, indsat en tidsbegrænset bestemmelse om forhøjelse til 100 pct. af den maksimale dagpengesats af SVU (statens voksenuddannelsesstøtte) til forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne.
Lov nr. 1693 af 26. december 2017 nyaffatter ved § 2, nr. 2, bestemmelsen i § 2, stk. 2, 2. pkt., i lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Lov nr. 1693 af 26. december 2017 nyaffatter ved § 3, nr. 3, bestemmelsen i § 13, stk. 1, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte. Det følger af § 5, stk. 2, i lov nr. 1693 af 26. december 2017, at nyaffattelserne træder i kraft den 1. januar 2024.
Nyaffattelsen af § 2, stk. 2, 2. pkt., i lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse indebærer, at børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at det er en betingelse for udbetaling af godtgørelse, at der foreligger en beskæftigelsesperiode forud for en uddannelses begyndelse, eller at arbejdsgiveren udbetaler løn under uddannelsen, jf. § 7. Der vil således ikke længere som i den gældende affattelse være bemyndigelse til at fastsætte regler om undtagelse fra kravet om forudgående beskæftigelse, når hjemsendelsen sker på grund af vejrlig.
Nyaffattelsen af § 13, stk. 1, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte indebærer, at SVU til deltagelse i forberedende voksenundervisning og ordblinde undervisning for voksne nedsættes fra 100 pct. til 80 pct. af dagpengenes højeste beløb.
Nyaffattelserne genetablerer dermed de ordninger, der var gældende før lov nr. 1693 af 26. december 2017, om krav om forudgående beskæftigelse og SVU på 80 pct. af dagpengenes højeste beløb. Dermed genindføres den 1. januar 2024 den retstilstand, der var gældende før de tidsbegrænsede ordninger, der blev etableret ved lov nr. 1693 af 27. december 2017.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til afsnit 3.4.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 2, nr. 2, og § 3, nr. 3, i lov nr. 1693 af 26. december 2017 ophæves.
Med det foreslåede vil de gældende ordninger med mulighed for undtagelse fra karenskravet og forhøjet SVU til deltagelse i forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne blive videreført som varige ordninger.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.4.2. og afsnit 3.4.3. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 5, stk. 2, i lov nr. 1693 af 26. december 2017, som ændret ved § 2 i lov nr. 1591 af 28. december 2022, at § 2, nr. 2, og § 3, nr. 3, i lov nr. 1693 af 26. december 2017 træder i kraft den 1. januar 2024.
De bestemmelser, der henvises til i § 5, stk. 2, dvs. § 1, nr. 3 og 5, § 2, nr. 2, og § 3, nr. 3, er i forvejen eller foreslås med nærværende lovforslag ophævet.
Bestemmelsen i § 1, nr. 3, er ophævet ved § 4, nr. 1, i lov nr. 1737 af 27. december 2018. Bestemmelsen i § 1, nr. 5, er ophævet ved § 2, nr. 1, i lov nr. 2592 af 28. december 2021.
Ved § 2, nr. 2, nyaffattes § 2, stk. 2., 2. pkt., i lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Ved § 3, nr. 3, nyaffattes § 13, stk. 1, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til afsnit 3.4.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 2, nr. 2, og § 3, nr. 3, i lov nr. 1693 af 26. december 2017 ophæves, jf. lovforslagets § 6, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås på denne baggrund, at § 5, stk. 2, i lov nr. 1693 af 26. december 2017 ophæves, og som følge heraf at henvisningen i lovens § 5, stk. 1, til stk. 2, udgår.
Der henvises herved til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.4.2. samt til lovforslagets § 6, nr. 1, og bemærkningerne dertil.
Til nr. 3
Ved § 11, nr. 1, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 blev § 2, nr. 4, i lov nr. 1693 af 27. december 2017 om affattelsen af § 5, stk. 2, 1. pkt., i lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse pr. 1. januar 2022 ophævet. Ophævelsen var begrundet i § 4, nr. 14, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som erstattede bestemmelsen i § 2, nr. 4.
Bestemmelsen i § 5, stk. 6, i lov nr. 1693 af 26. december 2017, der med nærværende lovforslag bliver stk. 5, og som henviser til § 2, nr. 4, blev ved en fejl ikke ophævet samtidig.
Det foreslås af ordensmæssige hensyn, at § 5, stk. 5, i lov nr. 1693 af 27. december 2017 ophæves.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.4.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 1
Til: § 1, nr. 5, 14 og 16
I arbejdsmarkedsuddannelseslovens § 6, stk. 1, 2.-4. pkt., § 6, stk. 2, 1. pkt., § 6, stk. 3, samt § 11, stk. 3 og 4, blev der ved § 1, nr. 1-4, 13 og 15, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som ændret ved bl.a. § 2 i lov nr. 2593 af 28. december 2021 og § 3 i lov nr. 1591 af 28. december 2022, indsat tidsbegrænsede bestemmelser om krav om prøver i arbejdsmarkedsuddannelserne.
Lov nr. 1701 af 27. december 2018 nyaffatter ved § 1, nr. 5, 14 og 16, bestemmelserne i arbejdsmarkedsuddannelseslovens § 6, stk. 1, 2.-4. pkt., § 6, stk. 2, 1. pkt., § 6, stk. 3, samt § 11, stk. 3 og 4. Det følger af § 14, stk. 2, i nr. 1701 af 27. december 2018, at nyaffattelserne træder i kraft den 1. januar 2024. Dermed genetableres den retstilstand, der var gældende før denne lov, jf. lovbekendtgørelse nr. 813 af 21. juni 2018, dvs. at de tidsbegrænsede bestemmelser om krav om prøver i arbejdsmarkedsuddannelser i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. ikke videreføres.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til afsnit 3.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 1, nr. 5, 14 og 16, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 ophæves.
Det foreslåede vil indebære, at bestemmelserne i arbejdsmarkedsuddannelseslovens § 6, stk., 3, og § 11, stk. 3 og 4, vedrørende prøvekravet ikke nyaffattes den 1. januar 2024, og at der således fortsat vil være krav om prøver i arbejdsmarkedsuddannelserne.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til: § 1, nr. 5, 11 og 23
I arbejdsmarkedsuddannelseslovens § 6, stk. 3, § 10 og § 14, stk. 2, blev der ved § 1, nr. 4, 9, 10 og 22 i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som ændret ved bl.a. § 2 i lov nr. 2593 af 28. december 2021 og § 3 i lov nr. 1591 af 28. december 2022, indsat tidsbegrænsede bestemmelser om undtagelse fra udbuds- og annonceringspligten i arbejdsmarkedsuddannelsesloven, den såkaldte arkivordning.
Lov nr. 1701 af 27. december 2018 nyaffatter ved § 1, nr. 5 og 11, bestemmelserne i arbejdsmarkedsuddannelseslovens § 6, stk. 3, § 10 og § 14, stk. 2. Det følger af § 14, stk. 2, i lov nr. 1701 af 28. december 2018, at nyaffattelserne træder i kraft den 1. januar 2024. Dermed genetableres den retstilstand, der var gældende før denne lov, jf. lovbekendtgørelse nr. 813 af 21. juni 2018, dvs. at de tidsbegrænsede bestemmelser om undtagelse fra udbuds- og annonceringspligten i arbejdsmarkedsuddannelsesloven ikke videreføres.
Der henvises for en nærmere beskrivelse af gældende ret til afsnit 3.2.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at 1, nr. 5, 11, og 23, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 ophæves. Det foreslåede vil indebære, at bestemmelserne i arbejdsmarkedsuddannelseslovens § 6, stk. 3, § 10 og § 14, stk. 2, vedrørende undtagelse fra udbuds- og annonceringspligten ikke nyaffattes pr. 1, januar 2024, men videreføres.
Ikrafttrædelse af § 1, nr. 11, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 ville have betydet, at den ændring, der blev foretaget ved indførelse af delmål i arbejdsmarkedsuddannelseslovens § 10, stk. 2, ved § 1, nr. 8, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, var blevet videreført den 1. januar 2024. Det skyldes, at § 10, stk. 2, er indeholdt i affattelsen af § 1, nr. 11.
Ophævelsen af bestemmelsen i § 1, nr. 11, betyder imidlertid ikke en utilsigtet ophævelse af indsættelsen af delmål i arbejdsmarkedsuddannelseslovens § 10, stk. 2. Det skyldes, at § 1, nr. 8, trådte i kraft den 1. januar 2019, jf. § 14, stk. 1, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, og ikke nyaffattes, idet § 1, nr. 8, ikke er omfattet af § 14, stk. 2, i lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til: § 1, nr. 27 og 29
I arbejdsmarkedsuddannelseslovens § 16, stk.1 og 5, blev der ved § 1, nr. 26 og 28, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som ændret ved bl.a. § 2 i lov nr. 2593 af 28. december 2021 og §§ 1 og 3 i lov nr. 1591 af 28. december 2022, indsat tidsbegrænsede bestemmelser om samlede udbudsrunder hvert 4. år, løbende udbudsgodkendelser og landsdækkende udbudsgodkendelser.
Lov nr. 1701 af 28. december 2018 nyaffatter ved § 1, nr. 27 og 29, bestemmelserne i arbejdsmarkedsuddannelseslovens § 16, stk. 1 og 5. Det følger af § 14, stk. 2, i lov nr. 1701 af 28. december 2018, at nyaffattelserne træder i kraft den 1. januar 2024. Dermed genetableres den retstilstand, der var gældende før denne lov, jf. lovbekendtgørelse nr. 813 af 21. juni 2018, dvs. at de tidsbegrænsede bestemmelser om samlede udbudsrunder m.v. udgår.
Der henvises for en nærmere beskrivelse af gældende ret til afsnit 3.2.2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 1, nr. 27 og 29, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 ophæves.
Det foreslåede vil indebære, at arbejdsmarkedsuddannelseslovens gældende bestemmelser om samlede udbudsrunder, løbende udbudsgodkendelser og landsdækkende udbudsgodkendelser ikke nyaffattes den 1. januar 2024, og at der fortsat vil være udbudsrunder, løbende udbudsgodkendelser og landsdækkende udbudsgodkendelser.
Kravet om fast kadence mellem udbudsrunderne, der blev ophævet ved § 1, nr. 1, i lov nr. 1591 af 28. december 2022, foreslås genindført, dog med højst 5 års mellemrum i stedet for som tidligere højst 4 år. Der henvises herom til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil samt til de almindelige bemærkninger i lovforslagets afsnit 3.2.2.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til: § 2, nr. 2, 6, 8 og 10
Ved § 2, nr. 1, 3, 5, 7, 9, 12 og 14, ved lov nr. 1701 af 27. december 2018 som ændret ved bl.a. § 2 i lov nr. 2593 af 28. december 2021 og § 3 i lov nr. 1591 af 28. december 2022 blev der indsat tidsbegrænsede bestemmelser i § 1, 2. pkt., § 4, stk. 1, § 4, stk. 2, 1. pkt., og § 4, stk. 4, om fagene digital opgaveløsning og engelsk i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne.
Lov nr. 1701 af 28. december 2018 nyaffatter ved § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10 bestemmelserne i arbejdsmarkedsuddannelseslovens § 16, stk. 1 og 5. Det følger af § 14, stk. 2, i lov nr. 1701 af 28. december 2018, at nyaffattelserne træder i kraft den 1. januar 2024. Dermed genetableres den retstilstand, der var gældende før denne lov, jf. jf. lovbekendtgørelse nr. 96 af 26. januar 2017, som ændret ved § 10 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, dvs. at de tidsbegrænsede bestemmelser om fagene digital opgaveløsning og engelsk udgår.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til afsnit 3.3.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 2, nr. 2, 6, 8 og 10, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, ophæves.
For så vidt angår § 2, nr. 13 og 15, om nyaffattelse af § 5, stk. 3, og § 10, stk. 1, i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne i lov nr. 1701 af 27. december 2018 henvises til lovforslagets § 8 og bemærkningerne dertil.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.3.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til: § 4, nr. 14
I lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse blev der ved § 4, nr. 13, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som ændret ved bl.a. § 2 i lov nr. 2593 af 28. december 2021 og § 3 i lov nr. 1591 af 28. december 2022, indsat en tidsbegrænset bestemmelse i § 5, stk. 2, 1. og 2. pkt., hvorefter godtgørelse for 7,4 undervisningstimer svarer til dagpengesatsens højeste beløb for 1 dag, jf. § 47, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Der ydes således i henhold til den tidsbegrænsede bestemmelse godtgørelse på 100 pct. af den maksimale dagpengesats lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Ved § 4, nr. 14, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som ændret ved bl.a. § 2 i lov nr. 2593 af 28. december 2021 og § 2 i lov nr. 1591 af 28. december 2022, nyaffattes § 5, stk. 2, 2. pkt., i lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Med nyaffattelsen af bestemmelsen i § 5, stk. 2, 2. pkt., nedsættes godtgørelsen ved deltagelse i voksen- og efteruddannelse til 80 pct. af dagpengesatsens højeste beløb.
Nyaffattelsen træder i kraft den 1. januar 2024, jf. § 14, stk. 2, i lov nr. 1701 af 27. december 2028. Nyaffattelsen genindfører dermed den retstilstand, der var gældende før ikrafttrædelsen af lov nr. 1701 af 27. december 2018, der etablerede det tidsbegrænsede initiativ om godtgørelse svarende til 100 pct. af den maksimale dagpengesats
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til afsnit 3.4.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 4, nr. 14, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 ophæves.
Det foreslåede vil indebære, at den forhøjede VEU-godtgørelse på 100 pct. af den maksimale dagpengesats videreføres varigt.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.4.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til: § 5, nr. 8
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. blev der ved § 5, nr. 3, 6 og 7, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, indsat tidsbegrænsede bestemmelser om særskilte moduler i § 2, stk. 1, nr. 7, stk. 7 og stk. 10. Særskilte moduler efter § 2, stk. 1, nr. 7, jf. stk. 7, er moduler på videregående niveau, som ikke er en del af en eksisterende videregående deltidsuddannelse, jf. stk. 1, nr. 1, og hvortil der er knyttet en prøve, eksamen eller selvstændig bedømmelse i øvrigt. Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter i henhold til § 2, stk. 10, nærmere regler om særskilte moduler.
Ved § 5, nr. 8, i lov nr. 1701 af 27. december nyaffattes § 2 i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., således at reglerne om særskilte moduler udgår af bestemmelsen.
Af § 14, stk. 2, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 fremgår det, at nyaffattelsen træder i kraft den 1. januar 2024. Dermed er der fra og med den 1. januar 2024 ikke mulighed for særskilte moduler.
Med nyaffattelserne genindføres den 1. januar 2024 den retstilstand, der var gældende før ikrafttrædelsen af lov nr. 1701 af 27. december 2018, der etablerede tidsbegrænsede initiativer.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til afsnit 3.4.4. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 5, nr. 8, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, ophæves.
Det foreslåede vil indebære, at muligheden for særskilte moduler videreføres varigt.
Der henvises herved til i de almindelige bemærkninger afsnit 3.4.4.
Til nr. 5
Til: § 8, nr. 3, 5, 8 og 10
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte blev der ved § 8, nr. 2, 4, 6, 7 og 9, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 som ændret ved § 3 i lov nr. 1591 af 28. december 2022 indsat tidsbegrænsede bestemmelser om SVU i § 2, nr. 3, § 8, stk. 3 og 5, § 12, stk. 2, og § 13, stk. 6 og 9. Efter disse bestemmelser er der mulighed for at modtage SVU til særskilte moduler og til fagene digital opgaveløsning og engelsk i forberedende voksenundervisning, for så vidt angår de to fag i forberedende voksenundervisning, også selv om et uddannelsesforløb ikke opfylder kravene til varighed i lovens § 12, stk. 2, og § 13, stk. 6.
Ved § 8, nr. 3, 5, 8 og 10, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 som ændret ved § 3 i lov nr. 1591 af 28. december 2022, nyaffattes § 2, stk. 1, nr. 3, § 8, stk. 3, § 12, stk. 2, og § 13, stk. 6, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte.
Med nyaffattelserne bortfalder muligheden for SVU til særskilte moduler og til fagene digital opgaveløsning og engelsk i forberedende voksenundervisning. Nyaffattelserne indfører den ordning, der var gældende før ikrafttrædelsen af lov nr. 1701 af 27. december 2018. Nyaffattelserne af bestemmelserne om SVU til særskilte moduler og fagene digital opgaveløsning og engelsk træder i kraft den 1. januar 2024, jf. § 14, stk. 2, i lov nr. 1701 af 27. december 2018.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til afsnit 3.3.1., 3.4.1. og 3.4.4. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 8, nr. 3, 5, 8 og 10, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, ophæves.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.3.1., 3.4.1. og 3.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger og til lovforslagets § 7, nr. 5, og bemærkningerne dertil.
Til nr. 6
Til: § 14, stk. 2
Det følger af § 14, stk. 2, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som ændret ved § 3 i lov nr. 1591 af 28. december 2022, at § 1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27 og 29, § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10, § 4, nr. 14, § 5, nr. 8, og § 8, nr. 3, 5, 8 og 10, træder i kraft den
Derved nyaffattes den 1. januar 2024 en række bestemmelser i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., og lov om statens voksenuddannelsesstøtte. Nyaffattelserne genindfører pr. 1. januar 2024 den retstilstand, der var gældende før ikrafttrædelsen af lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Det foreslås, at henvisningerne til § 1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27 og 29, § 2, nr. 2, 6, 8 og 10, § 4, nr. 14, § 5, nr. 8, og § 8, nr. 3, 5, 8 og 10, udgår af § 14, stk. 2, i lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Det foreslåede er en følge af lovforslagets § 7, nr. 1-5, hvorved § 1, nr. 5, 11, 14, 16, 27 og 29, § 2, nr. 2, 6, 8 og 10, § 4, nr. 14, § 5, nr. 8, og § 8, nr. 3, 5, 8 og 10, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, foreslås ophævet.
Det foreslåede vil indebære, at § 14, stk. 2, alene indeholder en henvisning til § 2, nr. 4 (§ 3, stk. 1, 2. pkt., i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne) i lov nr. 1701 af 27. december 2018. Nyaffattelsen af § 3, stk. 1, 2. pkt., i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne træder således i kraft den 1. januar 2024. Der henvises herved til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.3.3.1.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 7, nr. 1-5, og bemærkningerne dertil.
Til nr. 7
Til: § 14, stk. 4
Det følger af § 14, stk. 4, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 som ændret ved § 2 i lov nr. 2593 af 28. december 2021 og § 3 i lov nr. 1591 af 28. december 2022, at § 5, nr. 10, § 8, nr. 6 og 11, og § 9, nr. 3, ophæves den 1. januar 2024. Bestemmelserne er således tidsbegrænsede.
Med bestemmelsen i § 5, nr. 10, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 blev der i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. indsat en bestemmelse i § 3, nr. 11, hvorefter uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet, der er godkendt til at udbyde erhvervsrettet videregående uddannelse, fik mulighed for at udbyde særskilte moduler efter lovens § 2, stk. 1, nr. 7, efter godkendelse af uddannelses- og forskningsministeren.
Med bestemmelsen i § 8, nr. 6, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte fik uddannelses- og forskningsministeren en tidsbegrænset bemyndigelse til at fastsætte regler om, at der kan gives SVU til særskilte moduler på videregående niveau, der udbydes efter § 2, stk. 1, nr. 7, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og universitetslovens § 5, stk. 1, nr. 2.
Med bestemmelsen i § 8, nr. 11, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 fik børne- og undervisningsministeren i § 13, stk. 9, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte bemyndigelse til at fastsætte regler om, at der kan gives SVU til ét trin af forberedende voksenundervisning i digital opgaveløsning eller engelsk, selv om uddannelsesforløbet ikke opfylder kravene til et uddannelsesforløbs varighed i § 13, stk. 6, og § 12, stk. 2, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte.
Med bestemmelsen i § 9, nr. 3, i lov nr. 1701 af 27. december 2017, blev det i § 29, nr. 7, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., indført, at det regionale arbejdsmarkedsråd (RAR) skal varetage VEU-koordinationen for at understøtte aktørsamarbejdet om og indsatsen for, at flere ledige og beskæftigede opkvalificeres til at imødekomme konkrete kompetencebehov på arbejdsmarkedet.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til afsnit 3.4.1., 3.4.4. og 3.4.6. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at henvisningerne til § 5, nr. 10, og § 8, nr. 6 og 11, udgår af § 14, stk. 4, i lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Det foreslåede er en følge af lovforslagets § 6, nr. 4 og 5, hvorved § 5, nr. 8, og § 8, nr. 6 og 11, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, foreslås ophævet.
Det foreslåede vil indebære, at § 3, stk. 11, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. samt § 8, stk. 5, og § 13, stk. 9, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte ikke ophæves pr. 1. januar 2024, men gøres varige. Dermed videreføres muligheden for særskilte moduler på videregående niveau, som ikke er en del af en eksisterende videregående deltidsuddannelse og for at give SVU hertil.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at § 14, stk. 4, fremover alene vil indeholde en henvisning til § 9, nr. 3 (§ 29, nr. 7, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.) i lov nr. 1701 af 27. december 2018. Ophævelsen af § 29, nr. 7, lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. træder således i kraft den 1. januar 2024.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.4.1., 3.4.3. og 3.4.5. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, samt til lovforslagets § 5 og bemærkningerne dertil.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Med nærværende lovforslag bliver stk. 2-6 i § 4 i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne til stk. 3-7 som følge af den foreslåede indsættelse af et nyt stk. 2 om fagelementer. Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
Af ordensmæssige hensyn foreslås det i § 8, stk. 2, at medtage en bestemmelse om, at gældende bekendtgørelsesregler, som er udstedt i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i den gældende § 4, stk. 5, der med det foreslåede bliver stk. 6, fortsat skal have gyldighed.
Det foreslåede vil indebære, at ældre bekendtgørelsesregler finder anvendelse, indtil de ændres.
Det bemærkes, at de hovedlove, der foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland, da hovedlovene ikke indeholder en anordningshjemmel.
Derfor vil nærværende ændringslov heller ikke gælde for Færøerne og Grønland og vil heller ikke kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 7 af 5. januar 2023, som ændret ved § 1 i lov nr. 1701 af 27. december 2018, foretages følgende ændring:
1. I § 16, stk. 1, 5. pkt., indsættes efter »alle uddannelser«: », og som afholdes med højst 5 års mellemrum«.
I lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 529 af 27. april 2022, som ændret ved § 2 i lov nr. 1701 af 27. december 2018 og § 3 i lov nr. 2593 af 28. december 2021, foretages følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 1, 2. pkt., ændres »stk. 2, 2. pkt.« til: »stk. 3, 2. pkt.«
2. I § 4, stk. 1, nr. 4 og 5, udgår »for offentlige og private virksomheders ansatte«.
3. I § 4 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Undervisningen efter stk. 1 kan endvidere omfatte elementer af fagene i stk. 1, dog ikke af det fag, der er nævnt i nr. 3.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
4. § 4, stk. 4, 2. og 3. pkt., affattes således:
»Ved afslutningen af trin 4 i undervisningen efter stk. 1, nr. 4, og af trin 4 i undervisningen efter stk. 1, nr. 5, tilbydes deltagelse i en lokalt stillet prøve. Undervisning efter stk. 1, nr. 3, på trin 1-3 efter stk. 1, nr. 4, og på trin 1-3 efter stk. 1, nr. 5, afsluttes med tilbud om en standpunktsbedømmelse.«
5. I § 5, stk. 3, ændres »stk. 1, nr. 1-3« til: »stk. 1, nr. 1-5«, og »stk. 2« ændres til: »stk. 3«.
I lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017, som ændret ved lov nr. 913 af 21. juni 2022 og lov nr. 1573 af 12. december 2023, foretages følgende ændring:
1. I § 25, stk. 4, udgår »og opkræver betaling«.
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 609 af 28. maj 2019, som ændret ved § 5 i lov nr. 1701 af 27. december 2018, foretages følgende ændringer:
1. I § 6, stk. 1, 2. pkt., udgår »til individuel kompetencevurdering i forbindelse med videregående uddannelser og«.
2. I § 6, stk. 3, ændres »stk. 2,« til: »denne lov«, og »i forbindelse med grunduddannelse for voksne efter« udgår.
3. § 8, stk. 1, 3. pkt., ophæves.
I lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1294 af 20. september 2022, som ændret ved § 3 i lov nr. 295 af 20. marts 2023 og § 2 i lov nr. 727 af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer:
1. I § 20, stk. 1, indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) understøtte koordination og samarbejde mellem aktører på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet og beskæftigelsesområdet med henblik på at skabe et bedre match mellem virksomhedernes efterspørgsel efter kompetencer og voksen-, efter- og videreuddannelsesindsatsen,«.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 4 og 5.
2. I § 20 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Beskæftigelsesministeriet udpeger efter inddragelse af de regionale arbejdsmarkedsråd områder med mangel på arbejdskraft, hvor koordination og aktørsamarbejde skal styrkes.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
I lov nr. 1693 af 26. december 2017 om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte (Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.), som ændret ved § 11 i lov af 1701 af 27. december 2018, § 4 i lov nr. 1737 af 27. december 2018, § 2 i lov nr. 2592 af 28. december 2021, § 1 i lov nr. 2593 af 28. december 2021 og § 2 i lov nr. 1591 af 28. december 2022, foretages følgende ændringer:
1. § 2, nr. 2, og § 3, nr. 3, ophæves.
2. I § 5, stk. 1, udgår », jf. dog stk. 2«, og § 5, stk. 2, ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
3. § 5, stk. 6, ophæves.
Stk. 7 bliver herefter stk. 5.
I lov nr. 1701 af 27. december 2018 om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og flytning af administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), som ændret ved § 4 i lov nr. 1054 af 30. juni 2020, § 2 i lov nr. 2593 af 28. december 2021 og § 3 i lov nr. 1591 af 28. december 2022, foretages følgende ændringer:
1. § 1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27 og 29, ophæves.
2. § 2, nr. 2, 6, 8 og 10, ophæves.
3. § 4, nr. 14, ophæves.
4. § 5, nr. 8, ophæves.
5. § 8, nr. 3, 5, 8 og 10, ophæves.
6. § 14, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. § 2, nr. 4, træder i kraft den 1. januar 2024.«
7. I § 14, stk. 4, udgår »§ 5, nr. 10, § 8, nr. 6 og 11, og«.
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2. Regler, der er fastsat i medfør af § 4, stk. 5, i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 529 af 27. april 2022, som ændret ved § 2 i lov nr. 1701 af 27. december 2018 og § 3 i lov nr. 2593 af 28. december 2021, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler fastsat i medfør af denne lov.
/ Mattias Tesfaye