LOV nr 624 af 08/06/2016
Beskæftigelsesministeriet
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love og om ophævelse af lov om akutjob og jobpræmie til arbejdsgivere og lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret (Fleksibelt og indkomstbaseret dagpengesystem, månedsudbetaling af dagpenge m.v.) § 2
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 807 af 1. juli 2015, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1000 af 30. august 2015 og senest ved § 9 i lov nr. 395 af 2. maj 2016, foretages følgende ændringer:
1. I § 51, stk. 2, nr. 2, § 98 b, stk. 1, nr. 2, og § 99, stk. 2, nr. 2-4, udgår »særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, der har opbrugt deres dagpengeret,«.
2. I § 51, stk. 3, nr. 2, udgår »særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret, eller«.
3. I § 55, stk. 3, udgår », dog mindst udgøre 82 pct. af højeste dagpenge for henholdsvis fuldtids- og deltidsforsikrede.«
4. Kapitel 13 c ophæves.
5. I § 75 o udgår », særlig uddannelsesydelse«.
6. I § 84, stk. 1, 1. pkt., ændres »jf. § 55« til: »jf. §§ 55 og 56«.
7. I § 98 e, stk. 3, ændres »særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret eller midlertidige« til: »midlertidig«.
8. I § 118 a, stk. 1, nr. 2, ændres »selvvalgt« til: »jobrettet«.
9. I § 128, stk. 3, indsættes efter »og om«: »henvisninger til arbejde efter § 5 for personer omfattet af § 2, nr. 1, samt om«.
10. I § 132, 1. pkt., indsættes efter »Arbejdsløshedskassens afgørelser«: »om henvisning af egne ledige medlemmer til et konkret job, jf. § 5,«.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love og om ophævelse af lov om akutjob og jobpræmie til arbejdsgivere og lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret (Fleksibelt og indkomstbaseret dagpengesystem, månedsudbetaling af dagpenge m.v.) § 2
RetsinformationTil nr. 1
Efter gældende regler i § 51, stk. 2, nr. 2, skal jobparate og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, selvforsørgende, samt uddannelseshjælpsmodtagere i en sammenhængende periode på mere end 6 måneder have modtaget f.eks. arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp eller særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, der har opbrugt deres dagpengeret, for at blive ansat med løntilskud.
Det foreslås, at særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, der har opbrugt deres dagpengeret udgår af bestemmelserne, da ordningen udløb ved udgangen af 2014 og ved Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse af 20. maj 2013 blevet erstattet af midlertidig arbejdsmarkedsydelse. Det er derfor ikke relevant at medregne perioder på uddannelsesordningen.
De foreslåede ændringer er konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 9, om ophævelse af lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret. Der henvises til bemærkningerne hertil samt til pkt. 2.12.8. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Efter § 98 b, stk. 1, nr. 2, skal en person, der ansættes som vikar i jobrotation, og som er kontanthjælp- eller uddannelseshjælpsmodtager ved ansættelsen have modtaget bl.a. arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, eller særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige i en sammenhængende periode på mindst 6 måneder, for at arbejdsgiveren kan få udbetalt jobrotationsydelse.
Det foreslås, at særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, der har opbrugt deres dagpengeret udgår af bestemmelsen, da ordningen udløb ved udgangen af 2014 og ved Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse af 20. maj 2013 blevet erstattet af midlertidig arbejdsmarkedsydelse. Det er derfor ikke relevant at medregne perioder på uddannelsesordningen.
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 9, om ophævelse af lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret. Der henvises til bemærkningerne hertil samt til pkt. 2.12.8. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Efter § 99, stk. 2, nr. 2, kan der ydes tilskud til udgifter ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse uden løntilskud af jobparate kontanthjælpsmodtagere, som forud for ansættelsen har modtaget bl.a. arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp eller særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, der har opbrugt deres dagpengeret, i en sammenhængende periode på mindst 12 måneder, dog 6 måneder, hvis personen er under 30 år eller har særlig risiko for at blive langtidsledig.
Ligeledes fremgår det af § 99, stk. 2, nr. 3-4, at der kan ydes tilskud til udgifter ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse uden løntilskud af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og uddannelseshjælpsmodtagere, som forud for ansættelsen har modtaget bl.a. arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp eller særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, der har opbrugt deres dagpengeret i en sammenhængende periode på mindst 6 måneder.
Det foreslås, at særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, der har opbrugt deres dagpengeret udgår af bestemmelserne, da ordningen udløb ved udgangen af 2014 og ved Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse af 20. maj 2013 blevet erstattet af midlertidig arbejdsmarkedsydelse. Det er derfor ikke relevant at medregne perioder på uddannelsesordningen.
De foreslåede ændringer er konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 9, om ophævelse af lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret. Der henvises til bemærkningerne hertil samt til pkt. 2.12.8. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter gældende regler skal ressourceforløbsmodtagere (med undtagelse af ressourceforløbsmodtagere, der deltager i jobafklaringsforløb) i en sammenhængende periode på mere end 6 måneder have modtaget f.eks. arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp eller særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, der har opbrugt deres dagpengeret, for at blive ansat med løntilskud.
Det foreslås, at særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret udgår af bestemmelsen, da ordningen udløb ved udgangen af 2014 og ved Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse af 20. maj 2013 blevet erstattet af midlertidig arbejdsmarkedsydelse. Det er derfor ikke relevant at medregne perioder på uddannelsesordningen.
Derudover indeholder forslaget en mindre redaktionel rettelse, idet det foreslås, at ordet ”eller” udgår af bestemmelsen.
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 9, om ophævelse af lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret. Der henvises til bemærkningerne hertil samt til pkt. 2.12.8. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter gældende regler skal lønnen til dagpengemodtagere, der ansættes med løntilskud, efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag m.v. ligge på niveau med personens individuelle dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., dog mindst 82 pct. af højeste dagpenge for henholdsvis fuldtids- og deltidsforsikrede.
Alle der har en individuel dagpengesats, der er mindre end 82 pct., får således i dag en løn svarende til 82 pct. af højeste dagpengesats.
Arbejdstiden under ansættelse med løntilskud hos en offentlig arbejdsgiver fastsættes under hensyn til lønnen. Dagpengemodtagere på 82 pct. af højeste dagpenge arbejder således i dag 31 timer om ugen i offentligt løntilskudsansættelse.
Det foreslås, at dagpengemodtagere ikke skal kunne få en indkomstfremgang ved ansættelse i offentligt løntilskudsjob. Det foreslås derfor, at minimumslønnen på 82 pct. af højeste dagpenge for henholdsvis fuldtids- og deltidsforsikrede, udgår af bestemmelsen om lønniveauet for dagpengemodtagere under ansættelse i offentligt løntilskudsjob. Det indebærer, at lønnen skal svare til ydelsen. Arbejdstiden vil fremover blive fastsat i overensstemmelse hermed.
Til nr. 4
Efter kapitel 13 c kan en person, som er omfattet af lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret, få tilbud om virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 efter de regler, der gælder for jobparate kontanthjælpsmodtagere. Tilbuddet kan ikke række ud over det tidspunkt, hvortil personen er omfattet af lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret. Under tilbuddet kan personen modtage befordringsgodtgørelse efter de regler i kapitel 15, der gælder for jobparate kontanthjælpsmodtagere.
Derudover reguleres det i kapitlet, hvad der gælder for personer, som er omfattet af lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret, imens de er i tilbud om henholdsvis virksomhedspraktik og løntilskud. Herunder at personen modtager særlig uddannelsesydelse under deltagelse i virksomhedspraktik, samt at lønnen under ansættelse med løntilskud hos offentlige arbejdsgivere, efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag skal ligge på niveau med personens særlige uddannelsesydelse.
Det foreslås, at kapitlet om tilbud til personer omfattet af uddannelsesordningen for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret, ophæves, da ordningen udløb ved udgangen af 2014 og ved Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse af 20. maj 2013 blevet erstattet af midlertidig arbejdsmarkedsydelse.
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 9, om ophævelse af lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret. Der henvises til bemærkningerne hertil samt til pkt. 2.12.8. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter gældende regler i § 75 o medregnes alle perioder, hvor en arbejdsmarkedsydelsesmodtager har modtaget bl.a. arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, eller særlig uddannelsesydelse ved opgørelsen af kravet om forudgående ledighed ved ansættelse med løntilskud og ved ansættelse i jobrotation.
Det foreslås, at særlig uddannelsesydelse udgår af bestemmelsen, da ordningen udløb ved udgangen af 2014 og ved Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse af 20. maj 2013 blevet erstattet af midlertidig arbejdsmarkedsydelse. Det er derfor ikke relevant at medregne perioder på uddannelsesordningen.
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 9, om ophævelse af lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret. Der henvises til bemærkningerne hertil samt til pkt. 2.12.8. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter gældende regler i § 84 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har dagpengemodtageren som udgangspunkt pligt til at tage imod tilbud i hele ledighedsperioden, jf. § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Dette gælder dog ikke, hvis pligten til tilbud er bortfaldet, f.eks. fordi de er omfattet af reglerne om en mindre intensiv indsats, fordi de skal påbegynde ordinært arbejde på fuld tid inden for 6 uger.
Efter gældende regler kan tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser uddannelsesløft, jf. § 33 a alene gives efter aftale med personen. Når personen har indgået aftale med jobcenteret om tilbud, har personen pligt til at påbegynde og deltage i tilbuddet.
Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 49 og 50, hvoraf det fremgår, at dagpengeperioden kan forlænges efter § 56 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., foreslås det, at bestemmelsen ændres således, at § 56 bliver indsat. Det foreslås dermed, at dagpengemodtageren har pligt til at tage imod tilbud i hele ledighedsperioden, inklusiv i den forlængede dagpengeperiode. Det betyder endvidere, at pligten til tilbud bortfalder efter de samme kriterier, som gælder for den ordinære dagpengeperiode, f.eks. fordi dagpengemodtageren er omfattet af reglerne om en mindre intensiv indsats og skal påbegynde ordinært arbejde på fuld tid inden for 6 uger.
Til nr. 7
Efter gældende regler i § 98 e, stk. 3, skal man ved opgørelsen af kravet om forudgående sammenhængende ledighed for personer, der skal være voksenlærlinge, medregne perioder, hvor personen bl.a. har modtaget arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, eller særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret.
Det foreslås, at særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, der har opbrugt deres dagpengeret udgår af bestemmelsen, da ordningen udløb ved udgangen af 2014 og ved Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse af 20. maj 2013 blevet erstattet af midlertidig arbejdsmarkedsydelse. Det er derfor ikke relevant at medregne perioder på uddannelsesordningen.
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 9, om ophævelse af lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret. Der henvises til bemærkningerne hertil samt til pkt. 2.12.8. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås endvidere, at ordet "midlertidige" ændres til "midlertidig". Der er tale om en sproglig rettelse.
Til nr. 8
Ved lov nr. 1487 af 23. december 2014 blev reglerne om selvvalgt uddannelse ændret til regler om jobrettet uddannelse. Refusionsbestemmelsen i § 118 a blev ændret således, at "selvvalgt" blev ændret til "jobrettet" i § 118 a, stk. 1, nr. 1, der midlertidig ikke indeholder ordet "selvvalgt". Ændringen skulle have været foretaget i nr. 2.
Det foreslås derfor, at ordet "selvvalgt" i nr. 2 ændres til "jobrettet". Dermed anvendes den korrekte betegnelse for ordningen.
Til nr. 9
Efter gældende regler træffer Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg afgørelse - inden 4 uger efter at klagen er modtaget i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg - ved klage over jobcenterets afgørelser om tilbud vedrørende dagpengemodtagere, hvor afgørelsen er begrundet i personens ønsker og forudsætninger samt arbejdsmarkedets behov, og ved klage over jobcenterets afgørelser om rådighedsafprøvende tilbud og om, at beskæftigelsesindsatsen for dagpengemodtagere, skal varetages af en anden aktør.
Det foreslås, at Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg - også inden 4 uger efter at klagen er modtaget i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg - træffer afgørelse ved klage over jobcenterets afgørelser om henvisninger til arbejde til dagpengemodtagere. Det betyder, at disse klager skal følge den klageadgang, der i dag gælder for tilbud.
Baggrunden er, at en række gyldige grunde, som hidtil har været reguleret i reglerne om selvforskyldt ledighed, fremover skal reguleres i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, således at jobcenteret skal tage de samme hensyn som lå bag til de hidtidige gyldige grunde, når jobcenteret henviser til arbejde.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.11.3.
Til nr. 10
Efter gældende regler kan et medlem klage over arbejdsløshedskassens afgørelser om jobrettet uddannelse efter reglerne i kapitel 8 a og om befordringsgodtgørelse efter kapitel 15. Afgørelsen kan indbringes for Arbejdsskadestyrelsen inden 4 uger efter medlemmet har fået meddelelse om afgørelsen.
Klagereglerne i §§ 98 og 99 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. finder tilsvarende anvendelse.
Ved lovforslag L 141 om ændring af lov om arbejdsskadesikring, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love, som er fremsat den 26. februar 2016, er det foreslået, at Arbejdsskadestyrelsens behandling af klagesager efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. overføres til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Overflytningen sker som led i udflytningen af statslige arbejdspladser.
Det foreslås, at det i § 132 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fastsættes, at et medlem kan klage over arbejdsløshedskassens afgørelser om henvisninger til arbejde efter samme regler, som gælder for klager over arbejdsløshedskassens øvrige afgørelser.
Baggrunden er, at en række gyldige grunde, som hidtil har været reguleret i reglerne om selvforskyldt ledighed, fremover skal reguleres i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, således at arbejdsløshedskassen skal tage de samme hensyn som lå bag til de hidtidige gyldige grunde, når arbejdsløshedskassen henviser til arbejde.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.11.3.