I henhold til § 1 a er det forbudt uden for EU at yde teknisk bistand vedrørende produkter og teknologi med dobbelt anvendelse,
der er bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse, vedligeholdelse, oplagring,
sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare våben eller andre nukleare
sprænglegemer, eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne våben. For
en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 1 a
i lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. ophæves.
Ophævelse af bestemmelsen foreslås som følge af, at EU har vedtaget en ny, omarbejdet dual-use-forordning, som bl.a. indeholder en
ny bestemmelse med krav om tilladelse til levering af teknisk bistand i forbindelse med dual-use-produkter, hvor der er risiko for
anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben og/eller militær anvendelse i et land, der er omfattet af en våbenembargo. Den
nye bestemmelse om teknisk bistand i dual-use-forordningen indebærer, at kontrollen med levering af teknisk bistand uden for EU
udvides i forhold til kontrollen med teknisk bistand i henhold til det nugældende forbud i § 1 a i bemyndigelsesloven. Den nye
bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i dual-use-forordningen omfatter således også krav om tilladelse til levering
af teknisk bistand i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, hvis leverandøren af myndigheden (Erhvervsstyrelsen) er
blevet gjort bekendt med, at de pågældende produkter helt eller delvist er eller kan være bestemt til militær endelig anvendelse,
hvis køberlandet eller bestemmelseslandet er genstand for en international våbenembargo.
Den nye bestemmelse om teknisk bistand i dual-use-forordningen indebærer således kontrol med levering af teknisk bistand uden for
EU i forbindelse med dual-use-produkter, hvor der er risiko for anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben, hvilket
svarer til den nugældende kontrol i § 1 a i bemyndigelsesloven. Derudover vil den nye bestemmelse i artikel 8 også omfatte kontrol
med teknisk bistand, hvor der er risiko for militær anvendelse i et land, der er omfattet af en våbenembargo. Ligeledes udvides
kontrollen med den nye bestemmelse i artikel 8, stk. 2, om leverandørens meddelelsespligt til myndigheden (Erhvervsstyrelsen),
hvis leverandøren af den tekniske bistand selv har kendskab til, at produkterne med dobbelt anvendelse helt eller delvis er
bestemt til en af de ovennævnte anvendelser.
Den nye bestemmelse om teknisk bistand i dual-use-forordningen vil således medføre en udvidelse af omfanget af kontrol med teknisk
bistand i forhold til den kontrol, der hidtil har været ført i henhold til det nugældende forbud i § 1 a i bemyndigelsesloven.
Denne udvidelse af kontrollen vil dog i praksis i alt væsentligt svare til den kontrol, der hidtil har været ført i henhold til
det nugældende forbud i § 1 a i bemyndigelsesloven. Leverandører af teknisk bistand vil således ved et såkaldt kundetjek hos
Erhvervsstyrelsen blive underrettet om, hvorvidt det efter den nugældende bestemmelse i § 1 a, vil være forbudt at levere den
pågældende tekniske bistand. På samme måde vil leverandører af teknisk bistand efter den nye bestemmelse i artikel 8, stk. 1, ved
et kundetjek i Erhvervsstyrelsen blive underrettet om, hvorvidt der kræves tilladelse til den konkrete tekniske bistand. I
forbindelse med et kundetjek undersøges det allerede, om der er kritiske oplysninger om en konkret kunde både i relation til
masseødelæggelsesvåben og militær anvendelse i lande, der er omfattet af en våbenembargo. Praksis vil således være uændret trods
udvidelsen af kontrollen med det nye krav i forordningen.
Det nye krav i artikel 8, stk. 2, om leverandørens meddelelsespligt indebærer en yderligere forpligtelse for virksomhederne i
visse tilfælde. Meddelelsespligten gælder dog kun i tilfælde, hvor leverandøren selv er bekendt med, at de pågældende produkter er
bestemt til anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben eller til militære formål i et land, der er omfattet af en
våbenembargo. Erhvervsstyrelsen vil også i disse tilfælde ved et kundetjek kunne undersøge, om der er kritiske oplysninger om den
konkrete kunde, og afgøre, om der skal kræves tilladelse til den pågældende tekniske bistand.
Med forslaget sikres det, at bemyndigelseslovens bestemmelser om teknisk bistand af ordensmæssige hensyn ophæves som følge af den
nye bestemmelse om teknisk bistand i den nye dual-use-forordning
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 2, stk. 6, at med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse
fra økonomi- og erhvervsministeren udfører et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Rådets
forordning om en fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, når det pågældende
produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering,
anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller
andre nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre
sådanne våben.
Det foreslås, at § 2, stk. 6,
konsekvensrettes, så benævnelsen ”udfører”, ændres til ”eksporterer” i overensstemmelse med den nye dual-use-forordning, samt at
titlen på Rådets forordning ligeledes ændres, så titlen benævnes Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for
kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse,
i overensstemmelse med titlen på den nye, omarbejdede dual-use-forordning.
De foreslåede ændringer har derfor alene til formål at sikre overensstemmelse mellem benævnelsen af en eksport i
bemyndigelsesloven og den nye dual-use-forordning samt at opdatere henvisningen til dual-use-forordningen i bemyndigelsesloven, så
titlen stemmer overens med titlen på den nye forordning, som trådte i kraft den 9. september 2021.
Til nr. 3
Det følger af § 2, stk. 7, at med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder
forbuddet efter § 1 a, stk. 1.
Det foreslås at § 2, stk. 7,
ændres, så henvisningen til den nuværende bestemmelse om teknisk bistand i § 1 a, stk. 1, udgår og erstattes af en henvisning til
den nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i den nye dual-use-forordning.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at den nuværende bestemmelse om teknisk bistand i § 1 a foreslås ophævet samt
indførelsen af den nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8 i den nye dual-use-forordning, jf. bemærkningerne til nr. 1,
hvorfor den tilhørende straffebestemmelse ligeledes bør ændres. Med den foreslåede henvisning til den nye bestemmelse om teknisk
bistand i artikel 8, stk. 1, i den nye dual-use-forordning sikres det samtidig, at overtrædelse af kravet om tilladelse til
teknisk bistand i visse situationer, jf. artikel 8, stk. 1, i den nye dual-use-forordning, vil kunne straffes på tilsvarende måde
som overtrædelse af den nugældende bestemmelse om teknisk bistand i § 1 a.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af § 2, stk. 6, at med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse
fra økonomi- og erhvervsministeren udfører et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Rådets
forordning om en fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, når det pågældende
produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering,
anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller
andre nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre
sådanne våben.
Det foreslås at indsætte et nyt § 2, stk. 8,
hvorved med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen
eksporterer visse cyberovervågningsprodukter, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med
dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med intern
undertrykkelse og/eller alvorlige krænkelser af internationale menneskerettigheder og den humanitære folkeret.
Forslaget om indsættelse af et nyt § 2, stk. 8, vil sikre, at der fastsættes straffebestemmelser for overtrædelser af den nye
bestemmelse i artikel 5, stk. 1, i den nye dual-use-forordning om eksportkontrol med cyberovervågningsprodukter. Forslaget
indebærer samtidig, at der fastsættes samme strafferamme for overtrædelse af bestemmelsen om kontrol med
cyberovervågningsprodukter, som den strafferamme, der gælder for overtrædelser af catch-all-bestemmelserne vedrørende kontrol med
produkter med dobbelt anvendelse, der kan anvendes i forbindelse med masseødelæggelsesvåben, jf. bemyndigelseslovens § 2, stk. 6.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 og 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af bemyndigelseslovens § 2, stk. 11, at uanset bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i
§ 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk
indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter
lovgivningen i det pågældende statsområde.
Det foreslås, at § 2, stk. 11
, der bliver stk. 12, om dansk straffemyndighed i relation til overtrædelse af forbuddet om teknisk bistand i § 1 a ændres. Den
foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om at ophæve § 1 a, samt indførelsen af den nye bestemmelse om teknisk bistand i
artikel 8 i den nye dual-use-forordning. Forslaget vil således medføre, at stk. 11, der bliver stk. 12, ændres, samtidig med at §
1 a ophæves.
Den foreslåede nyaffattelse af § 2, stk. 11, der bliver stk. 12, skal samtidig fastslå, at der også er dansk straffemyndighed for
overtrædelser af den nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i forordningen, selvom handlingen ikke er strafbar
efter lovgivningen på gerningsstedet. Det betyder, at der uanset om der allerede er dansk straffemyndighed efter straffelovens §§
6-9 a, også vil være dansk straffemyndighed i sager om overtrædelse af § 2, stk. 7, jf. artikel 8 i dual-use-forordningen, hvis
handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde
lignende fast ophold her i landet, også selvom handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen på gerningsstedet. Den foreslåede
ændring af stk. 11, der bliver stk. 12, er en konsekvens af de nye regler om teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i den nye
dual-use-forordning og ophævelsen af § 1 a i bemyndigelsesloven. Med den foreslåede nyaffattelse ændres bestemmelsen således, at
henvisningen til bemyndigelseslovens § 1 a erstattes af en henvisning til den foreslåede bestemmelse i § 2, skt. 7, jf.
dual-use-forordningens artikel 8. Den foreslåede affattelse af bestemmelsen er blot udtryk for en sproglig præcisering, hvorved
det tydeliggøres, at straffelovens §§ 6-9 a gælder ved siden af bestemmelsen, og at bestemmelsen således er et supplement til de
almindelige bestemmelser om dansk straffemyndighed. Der er således ikke med forslaget i øvrigt tiltænkt en ændring af
retstilstanden i forhold til, hvornår en overtrædelse vil være undergivet dansk straffemyndighed, sammenlignet med, hvad der
indtil den 9. september 2021 gjaldt for overtrædelser af bemyndigelseslovens § 1 a. Der henvises i øvrigt til lovbemærkningerne
herom til forslag til ændring af bemyndigelsesloven, jf. Folketingstidende 2004-05, 2. samling, tillæg A, side 887 ff.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Bemyndigelseslovens § 2, stk. 12, indeholder en hjemmel til ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser, der er fastsat i
medfør af § 1, stk. 1, og overtrædelse af § 1 a, stk. 1, i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som
efter loven kan medføre fængselsstraf.
Det foreslås, at § 2, stk. 12
, der bliver stk. 13, ændres, så henvisningen til overtrædelser af § 1 a, stk. 1, udgår. For en nærmere beskrivelse af gældende
ret henvises til pkt. 3.1.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Forslaget er en konsekvens af ophævelsen af § 1 a og indførelsen af artikel 8 i den nye forordning. Ransagning kan allerede ske
efter retsplejelovens regler, jf. § 2, stk. 7, og lovforslagets § 1, nr. 3, idet bestemmelsen hjemler fængselsstraf for
overtrædelse af kravet om tilladelse til levering af teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i den nye dual-use-forordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at loven træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da hovedloven ikke gælder for Færøerne og Grønland samt ikke indeholder
anordningshjemmel.
Lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæi...
Gældende
LOV nr 2305 af 08/12/2021
Erhvervsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelse for ny kontrol med cyberovervågningsprodukter)
I lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 9. juni 2011, som ændret ved § 21 i lov nr. 1231 af 18. december 2012, § 3 i lov nr. 1716 af 27. december 2018 og lov nr. 1732 af 1. december 2020, foretages følgende ændringer:
1. § 1 a ophæves.
2. I § 2, stk. 6, ændres »udfører« til: »eksporterer«, og »Rådets forordning om en fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse« ændres til: »Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse«.
3. I § 2, stk. 7, ændres »overtræder forbuddet efter § 1 a, stk. 1« til: »undlader at efterkomme kravet om tilladelse til levering af teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse«.
4. I § 2 indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:
»Stk. 8. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen eksporterer cyberovervågningsprodukter, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med intern undertrykkelse eller alvorlige krænkelser af internationale menneskerettigheder og den humanitære folkeret.«
Stk. 8-12 bliver herefter stk. 9-13.
5. § 2, stk. 11, der bliver stk. 12, affattes således:
»Stk. 12. Under dansk straffemyndighed hører overtrædelse af stk. 7, jf. artikel 8, stk. 1, om teknisk bistand i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, hvis handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret eller var bosat i den danske stat eller havde lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen på gerningsstedet.«
6. I 2, stk. 12, der bliver stk. 13, udgår »og overtrædelse af § 1 a, stk. 1,«.