Det fremgår af almenboliglovens § 78, stk. 1, at Landsbyggefondens midler tilvejebringes ved indbetalinger fra de almene
boligorganisationer, selvejende institutioner, kommuner og regioner i henhold til §§ 79-80 f.
Når fondens indtægter ikke kan dække fondens udgifter efter § 91, stk. 1, 2, 4 og 5, § 91 a, stk. 1 og 2, og §§ 91 b og 92 a-92 c,
kan fonden med social- og boligministerens godkendelse optage statslån til udligning af forskellen, jf. almenboliglovens § 78,
stk. 4. Fondens lån skal afvikles hurtigst muligt. Statens udgifter som følge af statslån dækkes af fonden.
Det foreslås i § 78, stk. 4, 1. pkt.,
at ændre § 91 a, stk. 1 og 2 til § 91 a, stk. 1, 2 og 5.
Ændringen vil medføre, at henvisningen til almenboliglovens § 91 a, stk. 1 og 2, udvides med den foreslåede § 91, stk. 5.
Hvis Landsbyggefondens indtægter ikke kan dække fondens udgifter til den foreslåede ordning i lovforslagets § 1, nr. 2, vil
Landsbyggefonden således få mulighed for at optage statslån til udligning af forskellen. Dette vil forudsætte social- og
boligministerens godkendelse, hvilket er et krav, der også gælder for andre ordninger omfattet af almenboliglovens § 78, stk. 4.
Forslaget skal ses som følge af og som en nødvendig forudsætning for gennemførelse af den foreslåede ordning i lovforslagets § 1,
nr. 2.
Til nr. 2
Efter almenboliglovens § 91 a, stk. 1, kan Landsbyggefonden i årene 2019-2026 af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89 i almenboligloven, inden for en årlig ramme på 380 mio. kr. give tilsagn om tilskud til en
boligsocial indsats samt til lokal koordinering og evaluering i områder med udsatte almene boligafdelinger, hvor der er
konstateret væsentlige problemer af økonomisk, social eller anden karakter, herunder høj husleje, høj flyttefrekvens, stor andel
af boligtagere med sociale problemer, vold, hærværk eller nedslidning af bygninger og friarealer.
Efter almenboliglovens § 91 a, stk. 2, kan Landsbyggefonden af den ramme, der er nævnt i § 91 a, stk. 1, årligt give tilsagn på op
til 240 mio. kr. årligt til tilskud til huslejenedsættelser.
Det fremgår af almenboliglovens § 91 a, stk. 3, at det er en forudsætning for tilskud efter stk.1 og 2, at indsatsen indgår i en
helhedsplan med en tilknyttet finansieringsplan, der er udarbejdet af boligorganisationen og godkendt af kommunalbestyrelsen.
Det følger af den foreslåede § 91 a, stk. 5, 1. pkt.,
at Landsbyggefonden i året 2023 af de midler, der er overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, kan give tilsagn til 350 mio.
kr. til tilskud til huslejenedsættelse i almene boligafdelinger med særligt behov for supplerende midlertidig huslejehjælp.
Som almene boligafdelinger med særligt behov for supplerende midlertidig huslejehjælp forstås almene boligafdelinger, hvor der er
mange beboere med væsentlige økonomiske problemer.
Målgruppen vil således omfatte almene boligafdelinger, hvor beboerne på grund af den høje inflation kombineret med deres
økonomiske forhold må anses for at have behov for et særligt midlertidig tilskud til huslejenedsættelse.
Det bemærkes, at det er Landsbyggefondens bestyrelse, der i et regulativ, der kan udstedes i medfør af almenboliglovens § 95, stk.
1, skal fastsætte nærmere administrationsgrundlag for den foreslåede ordning, herunder regler om indgivelse af ansøgninger,
kriterier, størrelse af tilskud, udbetaling af tilskud, bortfald, afrapportering m.v.
Det følger af den foreslåede § 91 a, stk. 5, 2. pkt.,
at ikke anvendte beløb i året 2023 overføres til året 2024.
Forslaget vil få den virkning, at eventuelt uforbrugte midler kan overføres til det følgende år 2024.
Det er en forventning, at Landsbyggefonden meddeler tilsagn på 350 mio. kr. i 2023. Der kan dog være tale om, at Landsbyggefonden
ikke har givet tilsagn på hele 350 mio. kr. eller at tilsagnet bortfalder eller bliver frafaldt. Landsbyggefoden vil derfor kunne
anvende uforbrugte midler i året 2024 til det samme formål.
Forslaget vil styrke ordningens fleksibilitet ved at give mulighed for at overføre ikke anvendte beløb til året 2024.
Til nr. 3
Det fremgår af almenboliglovens § 91 a, stk. 5, 1. pkt., at Landsbyggefonden efter tilsvarende regler og til samme formål som
nævnt i stk. 1 og 2 kan yde støtte til almene ungdomsboliger ejet af en selvejende institution og til almene ældreboliger ejet af
en selvejende institution, en kommune eller en region. 1. pkt. finder ikke anvendelse for universitetsnære almene ungdomsboliger
efter almenboliglovens § 115, stk. 6, jf. almenboliglovens § 91 a, stk. 5, 2. pkt.
Det foreslås i § 91 a, stk. 5, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., at ændre § 91 a, stk. 1 og 2 til § 91 a, stk. 1, 2 og 5.
Forslaget indebærer, at almene ungdomsboliger ejet af en selvejende institution og almene ældreboliger ejet af en selvejende
institution, en kommune eller en region, vil blive ligestillet med almene boliger ejet af en boligorganisation i forhold til
adgangen til at få tilskud til huslejenedsættelse efter det foreslåede § 91 a, stk. 5.
Til nr. 4
Det fremgår af almenboliglovens § 91 a, stk. 6, 1. pkt., at Landsbyggefonden løbende orienterer social- og boligministeren om
fordelingen af tilsagn om tilskud efter stk. 1 og 2.
Det foreslås i § 91 a, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver stk. 7, 1. pkt., at ændre § 91 a, stk. 1 og 2 til § 91 a, stk. 1, 2 og 5.
Forslaget indebærer, at Landsbyggefondens indberetningspligt, som i dag gælder for fordeling af tilsagn efter almenboliglovens §
91 a, stk. 1 og 2, om henholdsvis tilskud til en boligsocial indsats på 380 mio. kr. årligt i årene 2019-2026, heraf tilskud til
huslejenedsættelser på op til 240 mio. kr. årligt, tillige vil omfatte tilsagn om tilskud til huslejenedsættelser efter det
foreslåede § 91 a, stk. 5.
I praksis sendes orienteringer til Social- og Boligstyrelsen med henblik på at sikre, at den fastsatte ramme bliver overholdt.
Efter almenlejelovens § 9, stk. 1, pkt., skal den samlede leje for en afdelings boliger og lokaler til enhver tid være fastsat
således, at den giver afdelingen mulighed for af sine indtægter at afholde de udgifter, der er forbundet med driften, herunder til
foreskrevne bidrag og henlæggelser og lignende i henhold til reglerne i lov om almene boliger m.v.
Lejen for en afdelings boliger fastsættes efter deres indbyrdes brugsværdi, jf. almenlejelovens § 9, stk. 2.
Ifølge almenlejeloven § 10, stk. 1, 1. pkt., fastsættes lejen årligt på grundlag af et driftsbudget for det kommende år.
Lejeforhøjelser, der er nødvendige til opfyldelse af kravet i § 9, stk. 1, samt lejeforhøjelser, der er en følge af ændringer i
lejefordelingen, jf. § 9, stk. 2, kan gennemføres med 3 måneders varsel, jf. almenlejeloven § 10, stk. 1, 2. pkt. Hvis
huslejeforhøjelsen er sket med for kort varsel, er lejeren først forpligtet til at betale forhøjelsen fra det tidspunkt, hvor et
tidsmæssigt korrekt afgivet varsel ville have haft virkning, jf. almenlejeloven § 10, stk. 1, 3. pkt.
Det fremgår af almenlejelovens § 10, stk. 5, at krav om forhøjelse af lejen skal varsles skriftligt over for den enkelte lejer med
det i stk. 1 omtalte varsel og indeholde oplysning om forhøjelsens beregning, grunden til forhøjelsen og forhøjelsens størrelse
angivet i kr. pr. måned.
Det følger af det foreslåede § 10, stk. 8, 1. pkt.,
at opnår udlejer tilskud til nedsættelse af huslejen i medfør af almenboliglovens § 91 a, stk. 5, skal udlejer nedsætte lejen
tilsvarende for lejerne i den afdeling, som tilskuddet vedrører.
Den foreslåede bestemmelse indebærer således en forpligtelse for udlejer til at videreføre tilskuddet i form af en
huslejenedsættelse for lejerne, hvis denne opnår tilskud hertil. Tilskuddet skal således ikke indgå som en ekstraordinær indtægt i
det løbende budgetår, som først vil få virkning i forbindelse med budgetlægning for det næste budgetår.
Med tilsvarende menes, at den samlede lejenedsættelse for alle lejere i afdelingen skal svare til det tilskud, som gives til
lejenedsættelse.
Det følger af det foreslåede § 10, stk. 8, 2. pkt.
, at nedsættelsen skal ske for den periode, hvor udlejer opnår tilskud til nedsættelse af lejen.
Når udlejer opnår tilskud i medfør af almenboliglovens § 91 a, stk. 5, vil dette tilskud angå en periode, hvori der skal ske
lejenedsættelse.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at udlejer forpligtes til at nedsætte lejen i samme periode, som udlejer
opnår tilskud i.
Forpligtelsen i den foreslåede bestemmelse er ikke som i § 10, stk. 1, fastlåst til at skulle ske en gang årligt, men skal ske for
den periode, som tilskuddet vedrører.
Dette medfører fx, at udlejer i medfør af § 10, stk. 1, kan have fastsat lejen en gang årligt, men senere i det pågældende år i
medfør af den foreslåede bestemmelse kan nedsætte lejen for en periode som følge af opnåelsen af et tilskud hertil i medfør af
almenboliglovens § 91 a, stk. 5.
Det følger af det foreslåede § 10, stk. 8, 3. pkt.
, at udlejer i forbindelse med nedsættelsen af huslejen skal oplyse lejerne om årsagen til nedsættelsen af lejen samt størrelse og
varighed af huslejenedsættelsen.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at udlejer, når denne nedsætter lejen, vil være forpligtet til at oplyse lejerne om årsagen
til nedsættelsen af lejen. Her vil det som udgangspunkt være tilstrækkeligt at oplyse, at der for afdelingen er modtaget tilskud
til nedsættelse af huslejen i medfør af almenboliglovens § 91 a, stk. 5, om Landsbyggefondens tilskud til midlertidig
huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger.
Udlejer vil tillige være forpligtet til at oplyse om størrelsen og varigheden af huslejenedsættelsen. Dette vil som udgangspunkt
kunne håndteres ved, at det skitseres, hvor meget huslejen sættes ned med, hvad lejeren skal betale efter huslejenedsættelsen,
hvor længe huslejenedsættelsen varer, og fra hvilken dato lejeren igen skal betale lejen uden huslejenedsættelse.
Der vil ikke bestå en forpligtelse for udlejer til at varsle lejeren igen ved ophøret af huslejenedsættelsen, og lejen vender
således tilbage til det almindelige niveau uden varsel.
Der kan dog efter omstændighederne bestå en forpligtelse hertil, hvis ikke udlejer har opfyldt sin meddelelsesforpligtelse i
forbindelse med huslejenedsættelsen.
Forslaget er ikke en fravigelse af varselsforpligtelse efter § 10, men et supplement hertil, som angiver fremgangsmåden ved
anvendelsen af det modtagne tilskud til midlertidig huslejenedsættelse i medfør af det foreslåede § 91 a, stk. 5, i
almenboligloven.
Det foreslåede § 10, stk. 8, vil sikre, at tilskud, som den pågældende boligafdeling modtager efter den foreslåede ændring af
almenboligloven, jf. lovforslaget § 1, nr. 2, hurtigst muligt bliver anvendt til formålet.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Dette skyldes den foreslåede ordnings formål. Ordningen skal sikre ekstraordinære huslejenedsættelser i almene boligafdelinger med
akutte problemer, som har et særligt behov for supplerende midlertidig huslejehjælp. Tilskuddet skal derfor meddeles og udbetales
hurtigst muligt.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, fordi lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje ...
Gældende
LOV nr 681 af 06/06/2023
Social- og Boligministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Tilskud til midlertidig huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger)
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1877 af 27. september 2021, som ændret senest ved § 3 i lov nr. 482 af 12. maj 2023, foretages følgende ændringer:
1. I § 78, stk. 4, 1. pkt., ændres »§ 91 a, stk. 1 og 2« til: »§ 91 a, stk. 1, 2 og 5«.
2. I § 91 a indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5. Landsbyggefonden kan i året 2023 af de midler, der er overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, give tilsagn om 350 mio. kr. til tilskud til huslejenedsættelse i almene boligafdelinger med særligt behov for supplerende midlertidig huslejehjælp. Ikke anvendte beløb i året 2023 overføres til året 2024.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.
3. I § 91 a, stk. 5, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1, 2 og 5«.
4. I § 91 a, stk. 6, 1. pkt., der bliver stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1, 2 og 5«.
I lov om leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september 2019, som ændret senest ved § 4 i lov nr. 482 af 12. maj 2023, foretages følgende ændring:
1. I § 10 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8. Opnår udlejeren tilskud til nedsættelse af huslejen i medfør af § 91 a, stk. 5, i lov om almene boliger m.v., skal udlejeren nedsætte lejen tilsvarende for lejerne i den afdeling, som tilskuddet vedrører. Nedsættelsen skal ske for den periode, hvor udlejeren opnår tilskud til nedsættelse af lejen. Udlejeren skal i forbindelse med nedsættelsen af huslejen oplyse lejerne om årsagen til nedsættelsen af lejen og om størrelse og varighed af huslejenedsættelsen.«