LOV nr 525 af 27/04/2020
Beskæftigelsesministeriet
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Justering af retten til ferie med ledighedsydelse, justering af mulighederne for befordringsgodtgørelse og af overgangsbestemmelsen for voksenlærlingeordningen m.v.) § 2
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 1559 af 27. december 2019, foretages følgende ændringer:
1. I § 27, stk. 2, ændres »§ 13, stk. 7, nr. 4,« til: »§ 13, stk. 7,«.
2. I § 76, stk. 1, ændres »stk. 4 og 5« til: »stk. 4-7«.
3. I § 76, stk. 2, ændres »stk. 3-5« til: »stk. 3-7«.
4. I § 81, 2. pkt., indsættes efter »fravigelse af«: »rimelighedskravet og«.
5. § 175, stk. 1, 3. pkt., affattes således:
»Personer omfattet af § 6, nr. 12, som deltager i tilbud efter kapitel 11, 12 og 14, og personer omfattet af § 6, nr. 13, som deltager i tilbud efter kapitel 11 og 14, kan efter en konkret vurdering få godtgørelse efter denne bestemmelse.«
6. § 175, stk. 4, 2. pkt., affattes således:
»Personer omfattet af § 6, nr. 12, som deltager i tilbud efter kapitel 11, 12 og 14, og personer omfattet af § 6, nr. 13, som deltager i tilbud efter kapitel 11 og 14, kan efter en konkret vurdering få dækket faktiske udgifter til befordring efter denne bestemmelse.«
7. I § 209, stk. 8, ændres »§ 6, stk. 2-5« til: »§ 6, nr. 2-5«.
8. I § 209, stk. 9, indsættes efter »§ 10, stk. 6«: »og 7«.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Justering af retten til ferie med ledighedsydelse, justering af mulighederne for befordringsgodtgørelse og af overgangsbestemmelsen for voksenlærlingeordningen m.v.) § 2
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af den gældende § 27, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at for personer, der er omfattet af § 6, nr. 2-5, som er på barsel, og som er omfattet af § 13, stk. 7, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik, skal jobcenteret inden for 3 måneder før barselsperiodens afslutning tilbyde en jobsamtale.
Bestemmelsen vedrører job- og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, samt uddannelses- og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet. Ifølge bestemmelsen skal jobcenteret tilbyde en jobsamtale til personer i målgruppen, som er på barsel, og som er fritaget fra rådighedspligten efter § 13, stk. 7, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik inden for 3 måneder før barselsperiodens afslutning.
§ 13, stk. 7, i lov om aktiv socialpolitik indeholdt før 1. januar 2020 en oplistning i 10 numre af, hvilke rimelige grunde der kunne fritage fra rådighedspligten. I nr. 4 var det anført som rimelig grund, at personen havde ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang der under fravær efter bestemmelserne i barselslovens § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, var ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption.
Oplistningen i de 10 numre i § 13, stk. 7, i lov om aktiv socialpolitik blev ophævet pr. 1. januar 2020 ved lov nr. 1558 af 27. december 2019 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og forskellige andre love (Enklere og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger m.v.). Selvom oplistningen er ophævet, gælder de rimelige grunde som fx barsel til, at man kan fritages fra rådighedsforpligtelsen fortsat, jf. bemærkningerne til lovforslaget, Folketingstidende 2019-20, A, L 66, som fremsat, side 21.
Det foreslås derfor, at i § 27, stk. 2, ændres henvisningen til »§ 13, stk. 7, nr. 4«, til »§ 13, stk. 7«.
Ændringen medfører ikke materielle ændringer, men er alene en lovteknisk ændring.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.1.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende § 76 stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at løntilskuddet til private arbejdsgivere udgør 79,68 kr. pr. time, jf. dog stk. 4 og 5. Bestemmelsen i § 76, stk. 1, fastlægger den løntilskudssats, der som hovedregel udbetales til private arbejdsgivere, dog med de undtagelser som fremgår af stk. 4 og 5.
Ved affattelse af bestemmelsen blev der ikke tillige henvist til § 76, stk. 6 og 7, hvor der er undtagelser vedrørende tilfælde, hvor førtidspensionister ansættes med løntilskud, og hvor der skal ske nedsættelse af løntilskuddet med det beløb, som en arbejdsgiver modtager som refusion fra det offentlige, som følge af at arbejdsgiveren fortsat udbetaler løn.
Det foreslås, at i § 76 stk. 1, ændres henvisningen til »stk. 4 og 5« til en henvisning til »stk. 4-7«.
Med forslaget vil det fremgå klart af § 76, stk. 1, at der i stk. 4-7 er visse undtagelser til den løntilskudssats, som fremgår af stk. 1.
Ændringen medfører ikke materielle ændringer, men er alene en lovteknisk ændring.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.2.
Til nr. 3
Det fremgår af den gældende § 76, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at løntilskuddet til offentlige arbejdsgivere udgør 115,73 kr. pr. time, jf. dog stk. 3-5. Bestemmelsen i § 76, stk. 2, fastlægger den løntilskudssats, der som hovedregel udbetales til offentlige arbejdsgivere, dog med de undtagelser som fremgår af stk. 3-5.
Ved affattelse af bestemmelsen blev der ikke tillige henvist til § 76, stk. 6 og 7, hvor der er undtagelser vedrørende tilfælde, hvor førtidspensionister ansættes med løntilskud, og hvor der skal ske nedsættelse af løntilskuddet med det beløb, som en arbejdsgiver modtager som refusion fra det offentlige, som følge af at arbejdsgiveren fortsat udbetaler løn.
Det foreslås, at i § 76 stk. 2, ændres henvisningen til »stk. 3-5« til en henvisning til »stk. 3-7«.
Med forslaget vil det fremgå klart af § 76, stk. 2, at der i stk. 3-7 er visse undtagelser til den løntilskudssats, som fremgår af stk. 2.
Ændringen medfører ikke materielle ændringer, men er alene en lovteknisk ændring.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.2.
Til nr. 4
Det fremgår af den gældende § 81 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at beskæftigelsesministeren kan fastsætter nærmere regler om ansættelse med løntilskud, herunder om betingelser for ansættelse med løntilskud og om, at lønnen og arbejdstiden under ansættelse med løntilskud hos offentlige arbejdsgivere kan nedsættes, hvis personen har ordinær beskæftigelse, samt om rimelighedskravet efter lovens § 77 og merbeskæftigelseskravet efter lovens § 79. Der kan også fastsættes regler om, at der for særlige målgrupper kan ske en fravigelse af merbeskæftigelseskravet.
Med hjemmel i bestemmelsen er der fastsat nærmere regler om ansættelse med løntilskud i kapitel 11 i bekendtgørelse nr. 1180 af 25. november 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats.
I bekendtgørelsen er der bl.a. indarbejdet en regel om, at rimelighedskravet ikke skal opfyldes i forbindelse med ansættelse af førtidspensionister med løntilskud. Reglen blev indarbejdet som en udmøntning af satspuljeaftalen fra 2019. I satspuljeaftalen blev det aftalt at permanentgøre en forsøgsordning for førtidspensionisters mulighed for ansættelse med løntilskud, hvor førtidspensionister i løntilskud var undtaget fra rimelighedskravet.
Lovens bemyndigelsesbestemmelse blev ved en fejl ikke ændret, så det klart fremgår, at der kan ske fravigelse af rimelighedskravet for særlige målgrupper.
Det foreslås, at der i § 81, 2. pkt., efter ordene »fravigelse af« indsættes ordene »rimelighedskravet og«.
Med forslaget vil det klart fremgå af § 81, at der kan ske en fravigelse af rimelighedskravet for særlige målgrupper.
Dermed sker der en udvidende justering af bemyndigelsen til at fastætte regler om fravigelse af rimelighedskravet, således er der ikke vil kunne være tvivl om hjemlen i forhold til den fastsatte bekendtgørelsesregel om, at rimelighedskravet ikke gælder for førtidspensionister i forbindelse med ansættelse med løntilskud.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.3.
Til nr. 5
Det fremgår af den gældende § 175, stk. 1, 3. pkt., i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer omfattet af § 6, nr. 12 og 13, som deltager i tilbud efter kapitel 11-13, efter en konkret vurdering kan få befordringsgodtgørelse efter bestemmelsen i § 175, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Bestemmelsen vedrører målgrupperne ledige selvforsørgende og unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesrettet indsats. Til disse målgrupper kan der efter en konkret vurdering gives befordringsgodtgørelse under deltagelse i tilbud, når den daglige transport mellem bopæl og tilbudsstedet og retur er mere end 24 km. Godtgørelsen pr. dag kan alene udbetales for de kilometer, der ligger ud over 24 km.
Det fremgår, at bestemmelsen vedrører deltagelse i tilbud efter kapitlerne 11-13, dvs. virksomhedspraktik, løntilskud og nytteindsats. Det er imidlertid ikke muligt at give nytteindsats til de pågældende to målgrupper og for unge under 18 år er det ikke muligt at få tilbud om løntilskud.
Det har været forudsat, at bestemmelsen – ligesom den tilsvarende bestemmelse i den tidligere lov om en aktiv beskæftigelsesindsats – for ledige selvforsørgende skulle gælde for deltagelse i virksomhedspraktik, løntilskud samt vejledning og opkvalificering, og for unge under 18 år skulle gælde for deltagelse i virksomhedspraktik samt vejledning og opkvalificering.
Det foreslås, at lovens § 175, stk. 1, 3. pkt., affattes således, at bestemmelsen for ledige selvforsørgende vedrører deltagelse i tilbud efter lovens kapitel 11, 12 og 14, dvs. virksomhedspraktik, løntilskud samt vejledning og opkvalificering, og at bestemmelsen for unge under 18 år omfatter deltagelse i tilbud efter lovens kapitel 11 og 14, dvs. virksomhedsparktik samt vejledning og opkvalificering.
Dermed vil målgrupperne af ledige selvforsørgende og unge under 18 år efter en konkret vurdering kunne få befordringsgodtgørelse for den transport, der ligger ud over 24 km pr. dag mellem bopæl og tilbudsstedet og retur, når de deltager i disse tilbud.
Lovteksten bringes dermed i overensstemmelse med intentionen i loven og med den tidligere lov før 1. januar 2020.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.4.
Til nr. 6
Det fremgår af den gældende § 175, stk. 4, 2. pkt., i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer omfattet af § 6, nr. 12 og 13, som deltager i tilbud efter kapitel 11 og 13, efter en konkret vurdering kan få dækket de faktiske udgifter til befordring, hvis udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Bestemmelsen vedrører målgrupperne ledige selvforsørgende og unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesrettet indsats, som deltager i tilbud om virksomhedspraktik og nytteindsats. Det er imidlertid ikke muligt at give nytteindsats til de pågældende to målgrupper.
Det foreslås, at § 175, stk. 4, 2. pkt. ændres til, at ledige selvforsørgende efter en konkret vurdering vil kunne få dækket de faktiske udgifter til befordring under deltagelse i tilbud om virksomhedspraktik, løntilskud samt vejledning og opkvalificering, og at unge under 18 år vil kunne få dækket de faktiske udgifter til befordring under deltagelse i tilbud om virksomhedspraktik samt vejledning og opkvalificering, såfremt udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Lovteksten bringes dermed i overensstemmelse med intentionen og med den tidligere lov før 1. januar 2020.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.4.
Til nr. 7
Det fremgår af overgangsbestemmelsen i § 209, stk. 8, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvordan tidsperioder for kontaktforløb samt ret og pligt til tilbud skal opgøres for personer, der forud for lovens ikrafttræden den 1. januar 2020 modtog integrationsydelse uden for selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet. Det fremgår, at den integrationsydelse, som personen modtog forud for lovens ikrafttræden, sidestilles med overgangsydelse, når perioder med samme forsørgelsesydelse skal opgøres.
Bestemmelsen vedrører således personer, der modtager overgangsydelse, og som før lovens ikrafttrædelse modtog integrationsydelse. Ved en fejl i bestemmelsen omtales disse som målgrupperne § 6, stk. 2-5, hvilket skulle have været § 6, nr. 2-5. Der eksisterer ikke i loven en § 6, stk. 2-5.
Det foreslås, at lovteksten i § 209, stk. 8, ændres til den korrekte henvisning til de målgrupper i loven, der kan være overgangsydelsesmodtagere, nemlig målgrupperne i lovens § 6, nr. 2-5. Dermed bringes bestemmelsen i overensstemmelse med intentionen i reglerne.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.5.
Til nr. 8
Efter den gældende overgangsbestemmelse for voksenlærlingsordningen i § 209, stk. 9 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, forhøjes tilskudssatsen fra den 1. januar 2020 efter lovens § 159, stk. 2, for arbejdsgivere, som før den 1. januar 2020 har indgået uddannelsesaftale med voksne, som kommer fra ledighed, og som er bevilget tilskud efter:
-
§ 98 g, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016 med senere ændringer eller
-
§ 10, stk. 6, i bekendtgørelse om forsøg på beskæftigelsesområdet, jf. bekendtgørelse nr. 1597 af 14. december 2018 med senere ændringer.
Der kan gives tilskud til arbejdsgivere, der indgår uddannelsesaftale med en person der er fyldt 25 år, når betingelserne er opfyldt. Tilskud til arbejdsgivere, der indgår uddannelsesaftale med voksne (voksenlærlingeordningen) er reguleret i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 23. Med gældende regler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som trådte i kraft 1. januar 2020, blev reglerne ændret, så der fremover, for personer der kommer fra ledighed, kun er én tilskudssats på 45 kr. i timen i praktikperioden hos arbejdsgiveren, hvor der tidligere var tilskudssatser på 30 kr. og 40 kr. pr. time i praktikperioden.
Det foreslås, at § 209, stk. 9, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats også skal omfatte målgruppe i § 10, stk. 7, i tidligere gældende bekendtgørelse om forsøg på beskæftigelsesområdet, jf. bekendtgørelse nr. 1597 af 14. december 2018 med senere ændringer.
Denne mindre målgruppe af ledige, skulle lige som de øvrige grupper af ledige have været omfattet af gældende overgangsbestemmelse i § 209, stk. 9, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det drejer sig om voksenlærlinge, der kom fra ledighed, og var
-
ufaglærte dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere, uddannelseshjælpsmodtagere eller integrationsydelsesmodtagere og ikke omfattet af integrationsprogrammet, og som havde mindre end 2 måneders forudgående ledighed ved påbegyndelsen af uddannelsesforløbet, der blev indgået uddannelsesaftale om, og
-
ufaglærte, som kom fra anden offentlig forsørgelse end de ovenfor nævnte fx ressourceforløbsydelse eller kom fra selvforsørgelse.
Med den foreslåede ændring vil arbejdsgiverne også får et tilskud på 45 kr. i timen til denne gruppe af voksenlærlinge. Den foreslåede ændringer er i overensstemmelse med intentionerne om, at der skal være én sats på 45 kr. i timen for voksenlærlinge, der kommer fra ledighed.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.6.