I lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1667 af 12. august 2021, som ændret ved § 9 i lov nr. 492 af 15. maj 2023, foretages følgende ændringer:
1. Overskriften til kapitel 2 affattes således:
2. § 2 ophæves.
3. Overskriften før § 3 ophæves.
4. I § 3, stk. 2, ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitution, jf. dog stk. 3« til: »et sekretariat, jf. dog stk. 6«.
5. I § 3 indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3. Sekretariatsbetjeningen af Akkrediteringsrådet varetages af en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet.
Stk. 4. Sekretariatet udarbejder akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets afgørelser om akkreditering af uddannelsesinstitutionerne og uddannelserne.
Stk. 5. Sekretariatet er fagligt uafhængigt i sin opgavevaretagelse. Sekretariatet skal leve op til internationale standarder for akkreditering og skal i den forbindelse samle national og international erfaring af betydning for akkreditering.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 6.
6. I § 3, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt., udgår »eller for at afprøve Danmarks Akkrediteringsinstitutions konkurrencedygtighed«, og »Danmarks Akkrediteringsinstitution« ændres til: »sekretariatet«.
7. § 3, stk. 4, ophæves.
8. I § 4, stk. 1, ændres »8 medlemmer« til: »7 medlemmer«.
9. § 4, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Ministeren udpeger medlemmerne. 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra relevante organisationer, herunder aftagerorganisationer og videregående uddannelsesinstitutioner, og 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelserne for de videregående uddannelsesinstitutioner.«
10. I § 5, stk. 2, udgår »Danmarks Akkrediteringsinstitution og«, og »beretninger om deres« ændres til: »beretning om rådets«.
11. § 5 a ophæves.
12. I § 7, stk. 1, § 13, stk. 1, § 24, stk. 1, 3. pkt., og § 27, stk. 1, ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitution« til: »sekretariatet«.
13. I § 7, stk. 4, § 13, stk. 4, og § 26 a, stk. 1, ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitution« til: »Sekretariatet«.
14. I § 9, stk. 1, 3. pkt., ændres »6 år« til: »8 år«.
15. Efter § 9 indsættes:
»§ 9 a. Akkrediteringsrådet kan træffe afgørelse om at forlænge en positiv institutionsakkreditering i 2 år for institutioner, der inden den 1. juli 2025 har opnået to positive institutionsakkrediteringer.
Stk. 2. Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om procedure og kriterier for forlængelse af en positiv institutionsakkreditering efter stk. 1.«
16. I § 11, stk. 1, 1. pkt., udgår »efter en turnusplan, jf. § 5 a«.
17. I § 22, stk. 2, ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitutions« til: »sekretariatets«.
18. § 26 a, stk. 2, ophæves.
19. I § 27, stk. 4, ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitutions vurderinger efter § 26 a, stk. 1,« til: »Sekretariatets vurderinger efter § 26 a«, og »og opgaver i udlandet som kvalitetssikringsoperatør efter § 26 a, stk. 2,« udgår.
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
/ Christina Egelund
Til nr. 1
Følgende fremgår af overskriften før akkrediteringslovens § 2: »Danmarks Akkrediteringsinstitution«.
Det foreslås, at overskriften før § 2 ophæves.
Forslaget er en følge af lovforslagets § 1, nr. 2, hvori det foreslås, at § 2 ophæves.
Til nr. 2
Det fremgår af § 2 i akkrediteringsloven, at Danmarks Akkrediteringsinstitution er en fagligt uafhængig myndighed inden for den statslige forvaltning, som varetager opgaver i forbindelse med akkreditering af de uddannelsesinstitutioner, der er omfattet af § 1, og disses uddannelser.
Danmarks Akkrediteringsinstitution udarbejder akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets afgørelser om akkreditering af uddannelsesinstitutionerne og uddannelserne. Akkrediteringen foretages ud fra centralt fastsatte kriterier.
Danmarks Akkrediteringsinstitution skal leve op til internationale standarder og skal i den forbindelse samle national og international erfaring af betydning for akkreditering.
Uddannelses- og forskningsministeren ansætter direktøren for Danmarks Akkrediteringsinstitution efter indstilling fra Akkrediteringsrådet.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til lovforslagets pkt. 2.2.1.
Det foreslås, at akkrediteringslovens § 2 ophæves.
Det foreslåede indebærer, at Danmarks Akkrediteringsinstitution nedlægges.
Forslaget vil indebære, at akkrediteringsloven fremover ikke vil indeholde bestemmelser om Danmarks Akkrediteringsinstitution.
Akkrediteringsrådet vil fortsat skulle træffe afgørelser om akkreditering, og det foreslås derfor med dette lovforslags § 1, nr. 5, at Akkrediteringsrådet fremover vil blive betjent af et sekretariat, der oprettes som en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Følgende fremgår af overskriften før akkrediteringslovens §§ 3-5 a: »Akkrediteringsrådet«.
§§ 3-5 a indeholder bestemmelser om bl.a. Akkrediteringsrådets virksomhedsområde, sammensætning og væsentligste arbejdsopgaver.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til lovforslagets pkt. 2.2.1.
Det foreslås, at der i overskriften før § 3 efter »Akkrediteringsrådet« indsættes »og dets sekretariat«.
Det foreslåede er en følge af, at der med dette lovforslags § 1, nr. 5, lægges op til at etablere et sekretariat, der vil skulle betjene Akkrediteringsrådet, herunder at sekretariatsbetjeningen varetages af en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter akkrediteringslovens § 3, stk. 1, er Akkrediteringsrådet et fagligt uafhængigt råd.
Det følger af lovens § 3, stk. 2, sammenholdt med § 3, stk. 3, at Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og disses uddannelser på baggrund af akkrediteringsrapporter udarbejdet af Danmarks Akkrediteringsinstitution. Akkrediteringsrådet kan dog vælge en anden operatør end Danmarks Akkrediteringsinstitution, jf. § 3, stk. 3.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til lovforslagets pkt. 2.2.1.
Det foreslås, at i § 3, stk. 2, ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitution, jf. dog stk. 3« til: »et sekretariat, jf. dog stk. 6«.
Det foreslåede er en følge af, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2, foreslås at nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution, og at det med dette lovforslags § 1, nr. 5, foreslås at etablere et sekretariat, og at sekretariatet udarbejder akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets afgørelser om akkreditering af uddannelsesinstitutionerne og uddannelserne.
Det foreslåede vil således indebære, at Akkrediteringsrådet vil træffe afgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og disses uddannelser på baggrund af akkrediteringsrapporter udarbejdet af sekretariatet.
Den foreslåede henvisning til § 3, stk. 6, i stedet for stk. 3, er en konsekvens af, at det med dette lovforslags § 1, nr. 5, foreslås at indsætte nye stykker i § 3, hvorved stk. 3 bliver stk. 6.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter akkrediteringslovens § 3, stk. 1, er Akkrediteringsrådet et fagligt uafhængigt råd.
Det følger af lovens § 3, stk. 2, at Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og disses uddannelser på baggrund af akkrediteringsrapporter udarbejdet af Danmarks Akkrediteringsinstitution. Akkrediteringsrådet kan dog vælge en anden operatør end Danmarks Akkrediteringsinstitution, jf. § 3, stk. 3. Efter § 3, stk. 4, stiller Danmarks Akkrediteringsinstitution sekretariatsbistand til rådighed for Akkrediteringsrådet.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til lovforslagets pkt. 2.2.1.
Det foreslås i § 3 at indsætte nye stykker efter stk. 2.
Det foreslås i § 3, stk. 3, at sekretariatsbetjeningen af Akkrediteringsrådet varetages af en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet.
Det foreslåede vil indebære, at enheden vil kunne etableres i ministeriet (departementet) eller i f.eks. en styrelse under ministeriet. Det er umiddelbart hensigten, at enheden etableres i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, der er en styrelse under ministeriet.
Organisatorisk varetages sekretariatsfunktionerne således af en anden myndighed end Akkrediteringsrådet, men sekretariatet vil i varetagelsen af sine opgaver funktionelt blive betragtet som en del af det organ, det betjener, dvs. Akkrediteringsrådet. Samtidig vil det følge direkte af loven, at visse opgaver varetages af sekretariatet.
Det er hensigten, at dette sekretariat som det altovervejende udgangspunkt vil skulle varetage de samme opgaver som Danmarks Akkrediteringsinstitution, som foreslås nedlagt, jf. dette lovforslags § 1, nr. 1 og 2.
Det vil sige, at sekretariatet som led i sin betjening af Akkrediteringsrådet bl.a. vil skulle udarbejde akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets afgørelser om akkreditering af uddannelsesinstitutionerne og uddannelserne.
Det foreslås i § 3, stk. 4, at sekretariatet udarbejder akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets afgørelser om akkreditering af uddannelsesinstitutionerne og uddannelserne. Det foreslåede indebærer, at sekretariatet vil skulle udarbejde en akkrediteringsvurdering af uddannelsesinstitutionens arbejde med uddannelsernes kvalitet og relevans, eller en akkrediteringsvurdering af enkelte uddannelsers og uddannelsesudbuds kvalitet og relevans. Der vil skulle udarbejdes en akkrediteringsrapport om vurderingen.
Det foreslåede svarer til opgaver, som i dag udføres af Danmarks Akkrediteringsinstitution i henhold til den gældende § 2, stk. 2.
Det foreslås i § 3, stk. 5, 1. pkt., at sekretariatet er fagligt uafhængigt i sin opgavevaretagelse.
Det foreslåede indebærer, at sekretariatet i faglige spørgsmål omfattet af akkrediteringsloven ikke vil være underlagt uddannelses- og forskningsministerens instruktionsbeføjelse.
Det foreslås i § 3, stk. 5, 2. pkt., at sekretariatet vil skulle leve op til internationale standarder for akkreditering og i den forbindelse vil skulle samle national og international erfaring af betydning for akkreditering.
Det foreslåede indebærer, at sekretariatet i relevant omfang vil skulle leve op til de samme faglige krav som Danmarks Akkrediteringsinstitution. Det vil sige, at sekretariatet bl.a. vil skulle leve op til internationale standarder for akkreditering, dvs. European Standards and Guidelines for Quality Assurance (ESG’erne), og i den forbindelse samle national og international erfaring af betydning for akkreditering.
Efterlevelse af ESG’erne er en forudsætning for fortsat medlemskab af European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA) og for optagelse i European Quality Assurance Register for Higher Education (EQAR), og er en del af Danmarks forpligtelser i forhold til Bolognasamarbejdet. Bolognasamarbejdet er et mellemstatsligt, europæisk samarbejde, der bl.a. omfatter gensidig anerkendelse af uddannelsesgrader, studieperioder og realkompetence. Sekretariatet får til formål at medvirke til at sikre og dokumentere kvalitet og relevans af de videregående uddannelser.
Det foreslåede svarer til, hvad Danmarks Akkrediteringsinstitution skal leve op til i henhold til den gældende § 2, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter akkrediteringslovens § 3, stk. 1, er Akkrediteringsrådet et fagligt uafhængigt råd.
Det følger af lovens § 3, stk. 2, at Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og disses uddannelser på baggrund af akkrediteringsrapporter udarbejdet af Danmarks Akkrediteringsinstitution. Akkrediteringsrådet kan dog vælge en anden operatør end Danmarks Akkrediteringsinstitution, jf. § 3, stk. 3. Efter § 3, stk. 4, stiller Danmarks Akkrediteringsinstitution sekretariatsbistand til rådighed for Akkrediteringsrådet.
Det foreslås, at i § 3, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt., udgår »eller for at afprøve Danmarks Akkrediteringsinstitutions konkurrencedygtighed«, og at »Danmarks Akkrediteringsinstitution« ændres til: »sekretariatet«.
Første led i det foreslåede indebærer, at Akkrediteringsrådet ikke vil kunne afprøve sekretariatets konkurrencedygtighed.
Andet led i det foreslåede er en følge af, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2, foreslås at nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution, og at det med § 1, nr. 5, foreslås, at Akkrediteringsrådet vil skulle betjenes af et sekretariat, der er en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Akkrediteringslovens § 3 omhandler Akkrediteringsrådet, og efter § 3, stk. 4, stiller Danmarks Akkrediteringsinstitution sekretariatsbistand til rådighed for Akkrediteringsrådet.
Det foreslås, at § 3, stk. 4, ophæves.
Det foreslåede indebærer, at Danmarks Akkrediteringsinstitution ikke vil skulle stille sekretariatsbistand til rådighed for Akkrediteringsrådet.
Det foreslåede er en følge af, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2, foreslås at nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution, og at det med § 1, nr. 5, foreslås, at Akkrediteringsrådet vil skulle betjenes af et sekretariat, der er en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller en enhed i en statslig myndighed under ministeriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det fremgår af akkrediteringslovens § 4, stk. 1, at Akkrediteringsrådet består af 1 formand og 8 medlemmer.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til lovforslagets pkt. 2.3.1.
Det foreslås i akkrediteringslovens § 4, stk. 1, at ændre »8 medlemmer« til: »7 medlemmer«.
Forslaget vil indebære, at antallet af medlemmer af Akkrediteringsrådet reduceres fra 1 formand og 8 medlemmer til 1 formand og 7 medlemmer.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 9, og til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Det fremgår af den gældende bestemmelse i akkrediteringslovens § 4, stk. 3, at ministeren udpeger medlemmerne, dog således at 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelser og skoleråd for uddannelsesinstitutioner med videregående uddannelser under ministeren.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til lovforslagets pkt. 2.3.1.
Det foreslås, at nyaffatte akkrediteringslovens § 4, stk. 3 .
Det foreslås i § 4, stk. 3, 1. pkt., at ministeren udpeger medlemmerne.
Forslaget vil indebære, at ministeren, udover formanden, jf. stk. 1, også vil skulle udpege de øvrige 7 medlemmer af Akkrediteringsrådet.
Der foreslås i § 4, stk. 3, 2. pkt., at 3 medlemmer udpeges efter indstilling af relevante organisationer, herunder aftagerorganisationer og videregående uddannelsesinstitutioner, og at 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelserne for de videregående uddannelsesinstitutioner.
Det foreslåede vil indebære, at ministeren forud for udpegning af nye medlemmer af Akkrediteringsrådet forpligtes til at sikre, at 3 ud af rådets i alt 8 medlemmer til enhver tid er udpeget efter indstilling af relevante organisationer, herunder aftagerorganisationer og videregående uddannelsesinstitutioner. Ved relevante organisationer forstås f.eks. aftagerorganisationer, videregående uddannelsesinstitutioner og interesseorganisationer.
Det forudsættes, at medlemmerne udpeges i deres personlige egenskab og kompetence, og således ikke repræsenterer bestemte interesser i deres virke som medlemmer af Akkrediteringsrådet.
Med forslaget vil ministeren skulle udpege 2 medlemmer efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelserne for de videregående uddannelsesinstitutioner. Forslaget vil således indebære, at antallet af medlemmer udpeget efter indstilling fra de studerende fastholdes, og at det samlede antal medlemmer af bestyrelsen reduceres med 1.
Det samlede Akkrediteringsråd vil med forslaget fortsat skulle leve op til de krav, som fremgår af akkrediteringslovens § 4, stk. 4, hvorefter Akkrediteringsrådets formand og medlemmer tilsammen skal have viden og erfaring inden for kvalitetssikring, videregående uddannelse, forskning, udviklingsbasering og arbejdsmarkedsforhold for dimittender. Mindst 1 medlem skal have international erfaring med akkreditering.
I tilfælde af stemmelighed vil formandens stemme være afgørende.
Ved udpegning af nye medlemmer af Akkrediteringsrådet vil det skulle tilstræbes, at den samlede bestyrelse har en ligelig sammensætning af kvinder og mænd i overensstemmelse med principperne i ligestillingsloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Efter akkrediteringslovens § 5, stk. 2, offentliggør Danmarks Akkrediteringsinstitution og Akkrediteringsrådet hvert år beretninger om deres virksomhed.
Det foreslås, at i § 5, stk. 2, udgår »Danmarks Akkrediteringsinstitution og«, og at »beretninger om deres« ændres til: »beretning om rådets«.
Det foreslåede indebærer, at Danmarks Akkrediteringsinstitution ikke vil skulle offentliggøre en årlig beretning om institutionens virksomhed.
Det foreslåede er en følge af, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2, foreslås at nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution. Der lægges således ikke op til, at Akkrediteringsrådets sekretariat vil skulle overtage den omhandlede opgave fra Akkrediteringsinstitutionen og dermed offentliggøre en beretning om sin virksomhed.
Det foreslåede ændrer ikke på, at Akkrediteringsrådet som hidtil vil skulle offentliggøre en beretning om sin virksomhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 11
Efter akkrediteringslovens § 5 a udarbejder Akkrediteringsrådet et forslag til plan for institutionsakkreditering på baggrund af uddannelsesinstitutionernes ansøgning herom. Samtidig udarbejdes forslag til justering af planen for turnusakkreditering af eksisterende uddannelser og uddannelsesudbud. Planerne forelægges uddannelses- og forskningsministeren til godkendelse.
Det foreslås, at § 5 a ophæves.
Det foreslåede indebærer, at Akkrediteringsrådet ikke længere vil skulle udarbejde et forslag til plan for institutionsakkreditering på baggrund af uddannelsesinstitutionernes ansøgning herom. Endvidere vil Akkrediteringsrådet ikke længere skulle udarbejde forslag til justering af planen for turnusakkreditering af eksisterende uddannelser og uddannelsesudbud. Sådanne planer vil derfor heller ikke længere skulle forelægges uddannelses- og forskningsministeren til godkendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 12
Det fremgår af akkrediteringslovens § 7, stk. 1, at Danmarks Akkrediteringsinstitution ved institutionsakkreditering nedsætter et akkrediteringspanel. Efter akkrediteringslovens § 13, stk. 1, nedsætter Danmarks Akkrediteringsinstitution et akkrediteringspanel ved uddannelsesakkreditering.
Det følger af akkrediteringslovens § 24, stk. 1, at universiteterne ved uddannelsesakkreditering har valgfrihed, for så vidt angår valg af kvalitetssikringsinstitution, jf. universitetslovens § 3 a, og at der opkræves betaling herfor, jf. akkrediteringslovens § 27, stk. 3, hvis uddannelsesinstitutionen vælger at bruge Danmarks Akkrediteringsinstitution til uddannelsesakkrediteringen.
Universitetslovens § 3 a omhandler bl.a. universiteternes udbud af uddannelser eller dele heraf i samarbejde med et eller flere udenlandske universiteter, herunder Erasmus Mundus-uddannelser.
Efter akkrediteringslovens § 27, stk. 1, afholder uddannelses- og forskningsministeren udgifterne til Akkrediteringsrådet og til Danmarks Akkrediteringsinstitution.
Det foreslås i § 7, stk. 1, § 13, stk. 1, § 24, stk. 1, 3. pkt., og § 27, stk. 1, at ændre »Danmarks Akkrediteringsinstitution« til: »sekretariatet«.
Det foreslåede beror på, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2, foreslås at nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution, og at det med § 1, nr. 5, foreslås, at Akkrediteringsrådet vil skulle betjenes af et sekretariat, der er en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet. Det foreslåede er en følge af, at det foreslås, at sekretariatet overtager en række af Danmarks Akkrediteringsinstitutions opgaver.
Det foreslåede indebærer således, at sekretariatet overtager Danmarks Akkrediteringsinstitutions opgaver med at nedsætte akkrediteringspaneler ved institutions- og uddannelsesakkreditering.
Endvidere indebærer det foreslåede, at der opkræves betaling herfor, hvis universiteterne vælger at bruge sekretariatet til uddannelsesakkreditering som kvalitetssikringsinstitution, jf. universitetslovens § 3 a.
Endelig indebærer det foreslåede, at uddannelses- og forskningsministeren vil afholde udgifterne til sekretariatet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 13
Det fremgår af akkrediteringslovens § 7, stk. 1 og 3, at Danmarks Akkrediteringsinstitution ved institutionsakkreditering nedsætter et akkrediteringspanel, der foretager en akkrediteringsvurdering af uddannelsesinstitutionen. Efter § 7, stk. 4, udarbejder Danmarks Akkrediteringsinstitution på baggrund heraf en akkrediteringsrapport.
Det fremgår af akkrediteringslovens § 13, stk. 1 og 3, at Danmarks Akkrediteringsinstitution ved uddannelsesakkreditering nedsætter et akkrediteringspanel, der foretager en akkrediteringsvurdering af uddannelsen eller uddannelsesudbuddet. Efter § 13, stk. 4, udarbejder Danmarks Akkrediteringsinstitution på baggrund heraf en akkrediteringsrapport.
Efter akkrediteringslovens § 26 a, stk. 1, kan Danmarks Akkrediteringsinstitution foretage vurderinger af private uddannelser til brug for andre myndigheders sagsbehandling og af ikkeoffentligt anerkendte uddannelsers niveau i forhold til kvalifikationsrammen for livslang læring.
Det foreslås i § 7, stk. 4, § 13, stk. 4, og § 26 a, stk. 1, at ændre »Danmarks Akkrediteringsinstitution« til: »Sekretariatet«.
Det foreslåede beror på, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2, foreslås at nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution, og at det med § 1, nr. 5, foreslås, at Akkrediteringsrådet vil skulle betjenes af et sekretariat, der er en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet. Det foreslåede er en følge af, at det foreslås, at sekretariatet overtager en række af Danmarks Akkrediteringsinstitutions opgaver.
Det foreslåede indebærer således, at sekretariatet vil skulle udarbejde en akkrediteringsrapport på baggrund af akkrediteringspanelets akkrediteringsvurdering.
Endvidere indebærer det foreslåede, at sekretariatet vil kunne foretage vurderinger af private uddannelser til brug for andre myndigheders sagsbehandling og af ikkeoffentligt anerkendte uddannelsers niveau i forhold til kvalifikationsrammen for livslang læring.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 14
Det fremgår af akkrediteringslovens § 9, stk. 1, 3. pkt., at en positiv institutionsakkreditering gælder i maksimalt 6 år, jf. dog § 6 a, stk. 2.
Det foreslås i § 9, stk. 1, 3. pkt., at ændre »6 år« til: »8 år«.
Det foreslåede vil indebære, at en positiv institutionsakkreditering udvides til at gælde i maksimalt 8 år, jf. dog § 6 a, stk. 2.
Inden institutionsakkrediteringsperioden udløber, vil der som hidtil skulle foretages en ny akkreditering af uddannelsesinstitutionen.
Med forslaget opretholdes akkrediteringslovens § 6 a, stk. 2, som indebærer, at tidsfristen for, hvornår en uddannelsesinstitution skal institutionsakkrediteres, bortfalder ved en sammenlægning. Ministeren fastsætter som hidtil, hvornår den sammenlagte uddannelsesinstitution skal gennemgå institutionsakkreditering, og fristen på senest 5 år efter sammenlægningen opretholdes.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 15
Efter akkrediteringslovens § 8, stk. 1, træffer Akkrediteringsrådet afgørelse om uddannelsesinstitutionens ansøgning om institutionsakkreditering på baggrund af akkrediteringsrapporten. Afgørelsen kan være en positiv institutionsakkreditering, en betinget positiv institutionsakkreditering eller et afslag på institutionsakkreditering.
Lovens § 9 omhandler bl.a. institutionens muligheder ved en positiv institutionsakkreditering, og det følger af § 9, stk. 1, at en positiv institutionsakkreditering gælder i maksimalt 6 år, jf. dog § 6 a, stk. 2. Efter § 6 a, stk. 2, bortfalder tidsfristen for, hvornår en uddannelsesinstitution skal institutionsakkrediteres, ved en sammenlægning. Det følger endvidere af bestemmelsen, at ministeren fastsætter, hvornår den sammenlagte uddannelsesinstitution skal gennemgå institutionsakkreditering, dog senest 5 år efter sammenlægningen.
Det foreslås, at der efter § 9 indsættes et nyt § 9 a, stk. 1, hvorefter Akkrediteringsrådet vil kunne træffe afgørelse om at forlænge en positiv institutionsakkreditering i 2 år for institutioner, der inden den 1. juli 2025 har opnået to positive institutionsakkrediteringer.
Det foreslåede indebærer, at Akkrediteringsrådet af egen drift vil kunne træffe afgørelse om forlængelse af den positive institutionsakkreditering for uddannelsesinstitutioner, der inden den 1. juli 2025 har opnået to positive institutionsakkrediteringer. Dermed vil den samlede gyldighedsperiode for disse institutioners positive institutionsakkreditering kunne blive op til 8 år, svarende til den gyldighedsperiode, der med dette lovforslags § 1, nr. 14, vil blive gældende for institutionsakkrediteringer, der gennemføres efter dette lovforslags ikrafttræden.
Skæringsdatoen – den 1. juli 2025 – er identisk med tidspunktet for dette lovforslags ikrafttræden, jf. § 2, stk. 1.
Endvidere foreslås det at indsætte et nyt § 9 a, stk. 2, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om procedure og kriterier for forlængelse af en positiv institutionsakkreditering efter stk. 1.
Det forventes at ville følge af bestemmelser, der fastsættes med denne bemyndigelse, at det ikke er en forudsætning for, at Akkrediteringsrådet vil kunne træffe afgørelse om forlængelse, at uddannelsesinstitutionen indgiver en særskilt ansøgning herom.
Det bemærkes, at det foreslåede ikke ændrer på, at Akkrediteringsrådet efter lovens § 23 af egen drift eller efter anmodning fra uddannelses- og forskningsministeren i løbet af en institutionsakkrediteringsperiode kan undersøge, om kriterierne fortsat opfyldes.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 16
Efter akkrediteringslovens § 11, stk. 1, medfører et afslag på institutionsakkreditering, at uddannelsesinstitutionen ikke kan oprette nye uddannelser eller uddannelsesudbud, og at eksisterende uddannelser skal uddannelsesakkrediteres efter en turnusplan, jf. § 5 a. Uddannelses- og forskningsministeren kan dog efter en konkret vurdering dispensere herfra. Uddannelsesinstitutionen kan foretage justering af eksisterende uddannelser.
Efter akkrediteringslovens § 5 a udarbejder Akkrediteringsrådet et forslag til plan for institutionsakkreditering på baggrund af uddannelsesinstitutionernes ansøgning herom. Samtidig udarbejdes forslag til justering af planen for turnusakkreditering af eksisterende uddannelser og uddannelsesudbud. Planerne forelægges uddannelses- og forskningsministeren til godkendelse.
Det foreslås, at i § 11, stk. 1, 1. pkt., udgår »efter en turnusplan, jf. § 5 a«.
Det foreslåede er en følge af, at det med § 1, nr. 12, foreslås at ophæve akkrediteringslovens § 5 a, hvorefter det herefter ikke vil være relevant at henvise til denne bestemmelse i lovens § 11, stk. 1, 1. pkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 17
Det fremgår af akkrediteringslovens § 22, stk. 1, at uddannelses- og forskningsministeren af egen drift eller efter anmodning fra Akkrediteringsrådet, arbejdsmarkedets parter eller de studerende kan udtage uddannelser eller uddannelsesudbud med særlige kvalitetsmæssige udfordringer til gennemgang. Efter § 22, stk. 2, fastsætter ministeren regler om gennemgangen, herunder om Danmarks Akkrediteringsinstitutions rolle i forbindelse med gennemgangen.
Efter akkrediteringslovens § 27, stk. 4, udføres Danmarks Akkrediteringsinstitutions vurderinger efter lovens § 26 a, stk. 1, og opgaver i udlandet som kvalitetssikringsoperatør efter § 26 a, stk. 2, som indtægtsdækket virksomhed.
Det foreslås, at i § 22, stk. 2, ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitutions« til: »sekretariatets«.
Det foreslåede beror på, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2, foreslås at nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution, og at det med § 1, nr. 5, foreslås, at Akkrediteringsrådet vil skulle betjenes af et sekretariat, der er en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet. Det foreslåede er en følge af, at det foreslås, at sekretariatet overtager en række af Danmarks Akkrediteringsinstitutions opgaver.
Det foreslåede indebærer, at ministeren vil kunne fastsætte regler om sekretariatets rolle i forbindelse med gennemgangen af uddannelser eller uddannelsesudbud med særlige kvalitetsmæssige udfordringer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 18
Efter akkrediteringslovens § 26 a, stk. 2, kan Danmarks Akkrediteringsinstitution påtage sig opgaver som kvalitetssikringsoperatør uden for Danmark.
Det foreslå, at § 26 a, stk. 2, ophæves.
Det foreslåede er en følge af, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2, foreslås at nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution, hvorefter Danmarks Akkrediteringsinstitution ikke vil kunne påtage sig opgaver som kvalitetssikringsoperatør uden for Danmark. Det påtænkes herunder ikke, at sekretariatet skal kunne påtage sig denne opgave.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 19
Efter akkrediteringslovens § 27, stk. 4, udføres Danmarks Akkrediteringsinstitutions vurderinger efter § 26 a, stk. 1, og opgaver i udlandet som kvalitetssikringsoperatør efter § 26 a, stk. 2, som indtægtsdækket virksomhed. Det fremgår af lovens § 26 a, stk. 2, at Danmarks Akkrediteringsinstitution kan påtage sig opgaver som kvalitetssikringsoperatør uden for Danmark.
Det foreslås, at i § 27, stk. 4, ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitutions« til »Sekretariatets«, og at »og opgaver i udlandet som kvalitetssikringsoperatør efter § 26 a, stk. 2,« udgår.
Det første led af det foreslåede beror på, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2, foreslås at nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution, og at det med § 1, nr. 5, foreslås, at Akkrediteringsrådet vil skulle betjenes af et sekretariat, der er en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet. Det foreslåede er en følge af, at det foreslås, at sekretariatet overtager en række af Danmarks Akkrediteringsinstitutions opgaver.
Det foreslåede indebærer, at sekretariatets vurderinger efter § 26 a, stk. 1, udføres som indtægtsdækket virksomhed.
Det andet led af det foreslåede er en følge af, at der med dette lovforslags § 1, nr. 18, lægges op til ikke at videreføre muligheden for at kunne påtage sig opgaver som kvalitetssikringsoperatør uden for Danmark.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Den foreslåede lov vil ikke gælde for Færøerne eller Grønland og vil ikke kunne sættes i kraft for Færøerne eller Grønland, da lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner ikke gælder for Færøerne eller Grønland og heller ikke ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne eller Grønland.