Efter den gældende bestemmelse i § 8 V, stk. 1, jf. stk. 2-9, kan der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrages
udgifter, der er betalt og dokumenteret, til arbejdsløn til hjælp og istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig. De
fradragsberettigede ydelser fremgår af § 1 i bekendtgørelse nr. 841 af 28. juni 2013.
Det foreslås, at ligningslovens § 8 V, stk. 1, nyaffattes, så der indføres fradragsret for en række nye grønne ydelser samt
tilslutning til bredbånd, samtidig med at ikke-grønne ydelser udgår af ordningen. For alle ydelser gælder, at det kun vil være
arbejdslønnen til installationen m.v., som vil kunne fradrages. Der er ikke fradrag for udgifter til materialer og andet. Det
foreslås samtidigt at indsætte et bilag 1 i ligningsloven med en liste over de fradragsberettigede ydelser i 2016 og 2017.
Ændringerne i forhold til håndværksydelser omfattet af den hidtidige BoligJobordning, der udløber ved udgangen af 2015, beskrives
nærmere nedenfor. Der henvises herudover til lovforslagets almindelige bemærkninger. For en samlet liste over de
fradragsberettigede ydelser i 2016 og 2017 henvises til lovforslagets bilag 1.
Arbejdsløn til reparation og forbedring af skorsten
– f.eks. ved at ændre skorstenshøjden, at indsætte en isolerende foring eller partikelfilter eller at montere røgsuger – foreslås
medtaget under ordningen. Fradragsretten omfatter endvidere udbedringer af utætheder og øvrig reparation.
Arbejdsløn til installation af intelligente bygningsinstallationer (IBI) til styring af el, varme, ventilation og lys
, inkl. afledt ledningsarbejde, foreslås omfattet af ordningen. Intelligente bygningsinstallationer, herunder bevægelsesfølere og
dagslysfølere, kan spare på energiforbruget ved at automatisere elementer som lys, varme og ventilation. Der kan eksempelvis være
tale bygningsinstallationer med central CPU (processor) til styring af sluk-alt-funktion, styring af lys, varme, ventilation og
solafskærmning, herunder via fugt- og/eller CO2-følere, og kontrolpaneler til overvågning af forbrug.
Udvendig eller rudeintegreret solafskærmning af vinduer og glasdøre
, herunder montering af skodder, markiser, persienner, screens (udvendige rullegardiner) og solfilm, samt indvendig solfilm,
foreslås medtaget under ordningen.
Opsætning af anden indvendig solafskærmning end solfilm som f.eks. gardiner og persienner er ikke omfattet af fradragsretten.
Arbejdsløn til installation af varmepumper, der kan køle, samt luft til luft-varmepumper med og uden kølefunktion
, foreslås medtaget under ordningen. De fleste varmepumper kan også køle, men kølefunktionen vurderes typisk kun at anvendes i
begrænset omfang. Efter de hidtidige regler var det kun varmepumper, der ikke kan køle, som var omfattet af BoligJobordningen,
mens luft til luft-varmepumper med og uden kølefunktion slet ikke var omfattet af de hidtidige regler.
Energirådgivning til energiforbedringer
i boligen foreslås medtaget under ordningen.
Lønudgifter til energirådgivning til energiforbedringer i forhold til den konkrete bolig er fradragsberettiget, hvis der
foreligger en skriftlig rapport som dokumentation for rådgivningsydelsen. Det er således ikke tilstrækkeligt med en faktura med
energirådgivning som udgiftspost. Det er endvidere en betingelse for fradragsretten, at lønudgiften til energirådgivning fremgår
særskilt på fakturaen. Det er således nødvendigt at udskille fradragsberettigede udgiftsposter på fakturaen, hvis f.eks. en
rådgivende arkitekt står for renovering af en bolig, og renoveringsplanen kun indeholder mindre forslag til energiforbedringer af
boligen.
Lønudgifter til tilstands- og energimærkerapporter, der laves i forbindelse med salg af en bolig, er endvidere ikke
fradragsberettiget.
Den fradragsberettigede lønudgift kan bl.a. anvendes til at
analysere, identificere og registrere (herunder opmåle) de forhold i boligen, som har indflydelse på den energimæssige ydeevne,
afdække boligejers behov, ønsker og muligheder i forhold til vedligeholdelse og ændringer i boligen af energimæssig karakter,
vurdere relevans og kvalitet af besparelsesforslag fra et beregningsprogram i forhold til omkostningseffektivitet,
arkitektoniske forhold, praktisk gennemførlighed, indeklima, komfort, brugeradfærd, overslagspriser for udførelse,
besparelsespotentiale m.v. og
udarbejde en skriftlig rapport og heri udvælge de mest relevante forslag til energirenovering og beskrive forslagene eventuelt
med tegninger/illustrationer, herunder udarbejde estimater for potentielle energibesparelser og påkrævede investeringer.
Energirådgivning som led i BedreBolig-ordningen efter lov om fremme af energibesparelser i bygninger under Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet er et eksempel på rådgivning, der vil være omfattet. BedreBolig-ordningen omfatter visse virksomheder, der bl.a.
rådgiver private boligejere om energiforbedringer af boligen. Endvidere vil lignende ydelser, hvor der foreligger en skriftlig
rapport som dokumentation for energirådgivningsydelsen, også være omfattet, hvis ydelsen udføres af andre energifaglige aktører
indenfor byggeriet som eksempelvis energivejledere uddannet fra Teknologisk Institut.
Det er kun energirådgivning, der er omfattet af BoligJobordningen. Hvis der som led i f.eks. BedreBoligordningen gives andre
rådgivningsydelser end energirådgivning, er det kun lønudgifter til den del af rådgivningen, der angår energirådgivning, som
berettiger til fradrag efter BoligJobordningen.
Arbejdsløn til sikring af yderdøre og vinduer mod oversvømmelse
i form af montering af tætsluttende skodder m.v. på yderdøre og vinduer foreslås medtaget under ordningen. Tætsluttende skodder
m.v. kan sikre mod oversvømmelse pga. f.eks. skybrud (regn- og spildevand) og oversvømmelse fra hav, sø og å.
Arbejdsløn til udskiftning af faste belægninger med permeable (vandgennemtrængelige) belægninger
i f.eks. indkørsel og terrasse foreslås medtaget under ordningen. Den permeable belægning kan bestå af armeringsfliser, asfalt,
fliser og fuger med vandgennemtrængelige egenskaber oven på et bærelag, der kan bestå af grus, skærver eller kassetter.
Det bemærkes, at der alene er fradragsret for udskiftning af eksisterende fast belægning (dvs. ikke-vandgennemtrængelig belægning
som f.eks. almindelig asfalt og flisebelægning) med permeabel belægning på samme areal. Der er således ikke fradragsret for
lønudgifter til nyetablering af permeabel belægning ud over et eksisterende indkørsels- og terrasseareal med fast belægning,
ligesom der ikke er fradragsret for fjernelse af eksisterende fast belægning, hvis der ikke etableres permeabel belægning på
arealet.
Arbejdsløn til installation af ladestik eller -boks til elbiler
ved private boliger/fritidsboliger, herunder den relaterede nødvendige udvidelse af eltavle og trækning af kabler, foreslås
medtaget under ordningen.
Opladeren skal installeres i tilknytning til den private bopæl eller fritidsbolig. Installationen skal være et kraftstik, et
tilsvarende særligt stik eller en ladeboks, dvs. installation af almindelige stikkontakter i tilknytning til boligen/fritidshuset
er ikke omfattet. Der er i alle tilfælde lovkrav om, at installationen foretages af en autoriseret elinstallatør.
Kortlægning og fjernelse af bygningssmaterialer, der indeholder asbest, PCB eller bly
, samt indkapsling af bygningsmaterialer med indhold af PCB, foreslås medtaget under ordningen.
Miljøgiften PCB er en forkortelse af den engelske betegnelse polychlorinated biphenyl. PCB blev brugt i byggematerialer som f.eks.
fugemasse og termoruder i perioden 1950-1977.
En kortlægning af PCB i den danske bygningsmasse opført i perioden 1950-1977 har vist, at der i perioden er anvendt PCB i mange af
bygningerne. Byggematerialer, der er tilsat PCB, omfatter bl.a. fuger, termoruder, lysstofarmaturer, malinger og gulvbelægninger,
og der kan ligeledes være trængt PCB ind i andre materialer.
Fradragsretten omfatter kortlægning af bygningsmaterialer i boligen, der indeholder asbest, PCB eller bly, samt selve fjernelsen
(herunder frasorteringen) af disse bygningsmaterialer med konstateret indhold af asbest, PCB eller bly. Fradragsretten omfatter
desuden - som alternativ til fjernelse - indkapsling af bygningsmaterialer med PCB med en forsegling, der kan stoppe afdampning af
PCB og forhindre direkte kontakt med PCB-kilden. Foretagelse af kortlægning er en forudsætning for fradrag for fjernelse m.v. af
bygningsmaterialer med asbest, PCB eller bly. Kortlægningen skal kunne dokumenteres i form af en rapport eller lignende ud over
ved faktura med udgiftspost til kortlægning og fjernelse af bygningsmaterialer med asbest, PCB eller bly.
Der er ikke fradragsret for eventuelle gebyrudgifter i forbindelse med deponering m.v. af de fjernede bygningsmaterialer.
Det er alene udgifterne til arbejdsløn til kortlægningen og fjernelsen m.v. af bygningsmaterialer med konstateret indhold af
asbest, PCB eller bly, herunder nedtagning og bortskaffelse inkl. bortkørsel, der er fradragsberettiget. Arbejdsløn til
udskiftning af forurenede materialer med nye materialer er kun fradragsberettiget, hvis der er tale om arbejde, der i øvrigt er
fradragsberettiget, dvs. f.eks. udskiftning til nye vinduer og isolering af ydervægge m.v. Der er således ikke fradragsret for
efterfølgende opsætning af f.eks. nye fliser eller lægning af nyt gulv.
Arbejdsløn til afmontering af eksisterende brændeovne
, herunder pejseindsatse, foreslås medtaget under ordningen. Som afmontering anses selve afmonteringen og bortskaffelse af
brændeovnen/pejseindsatsen samt tilmuring af hullet i skorstenen, hvor brændeovnen/pejseindsatsen var tilsluttet. Det er en
betingelse for fradragsret, at ildstedet afmeldes, hvilket skal ske af autoriseret skorstensfejer. Der er ikke fradragsret for
indvendigt malerarbejde i tilknytning til afmonteringen.
Det følger af ligningslovens § 8 V, stk. 6, at der ikke kan foretages fradrag for udgifter til arbejde, der er ydet tilskud til
efter andre offentlige støtteordninger. Der vil således ikke kunne foretages fradrag efter BoligJobordningen for udgifter til
arbejdsløn for afmontering af eksisterende brændeovne og pejseindsatser, hvis der for den samme brændeovn/pejseindsats modtages
offentligt tilskud i form af f.eks. »skrotningstilskud« eller lignende, jf. f.eks. bekendtgørelse nr. 1275 af 19. november 2015 om
tilskud til skrotning af ældre brændeovne og pejseindsatse.
Fradrag for tilslutning til bredbånd
omfatter arbejdsløn til indskydning og nedgravning af bredbåndskabler på egen grund samt fradrag for arbejdslønnen til opsætning
af modtageudstyr til mobilt og fast trådløst bredbånd på boligens ydre rammer.
Modtageudstyr kan f.eks. bestå i opsætning af en modtager til et wifi-signal eller udstyr monteret uden på boligen for at forbedre
modtagelsen af mobilt bredbånd.
En række af håndværksydelserne omfattet af den gældende BoligJobordning, der udløber ved udgangen af 2015, videreføres som
fradragsberettigede i 2016 og 2017.
Den gældende ordning giver bl.a. mulighed for at fradrage lønudgifter ved en række energiforbedringer af boligen, f.eks. isolering
af tag, udskiftning af vinduer og yderdøre, isolering af ydervægge og installation af solfangere, solceller, husstandsvindmøller,
jordvarme, fjernvarmeunits, varmeanlæg, visse varmepumper og varmestyringsanlæg. Disse ydelser videreføres som fradragsberettiget
grøn istandsættelse.
For så vidt angår klimasikring, kan der efter den gældende ordning fradrages lønudgifter til f.eks. kloakarbejder på egen grund,
udskiftning af kloakrør, fornyelse og etablering af dræn, udskiftning af opsamlingstank, nedsivningsanlæg, regnvandsfaskiner,
rodzoneanlæg, minirensningsanlæg og højvandslukkere. Disse ydelser videreføres ligeledes som fradragsberettiget grøn
istandsættelse.
Omlægningen til en ny grøn ordning i 2016 og 2017 medfører, at visse hidtil omfattede ydelseskategorier som f.eks. reparation,
renovering og udskiftning af tag opsplittes, således at det fra 2016 kun er visse ydelseselementer, der er omfattet af
fradragsretten. For tagarbejde indebærer dette, at det alene er isolering af taget, der er fradragsberettiget. Tilsvarende
vedrørende ydervægge, hvor det alene er isolering, herunder hulmursisolering, der foreslås omfattet af fradragsretten.
Isolering af bygningskonstruktioner som tag, ydervæg og gulv omfatter eventuel åbning af konstruktionen, fjernelse af gammel
isolering, montering af dampspærrer, vinddækning og lignende og montering eller indblæsning af isoleringsmateriale. Der er ikke
fradragsret for genetablering af konstruktionen, bortset fra lukning af huller til indblæsning af isoleringsmateriale.
Herudover omfatter fradragsretten ikke genetablering af konstruktionen i form af f.eks. pudsning, montering af plader, brædder,
tagdækningsmaterialer og lignende. Der er således ikke fradragsret for f.eks. lægning af nyt gulv eller udskiftning af taget,
uanset at dette sker i forbindelse med efterisolering.
I det omfang arbejdet består i såvel isolering som genetablering af konstruktionen, herunder udskiftning af taget, lægning af nyt
gulv m.v., vil der derfor være behov for, at der på fakturaen er udspecificeret udgift til arbejdsløn vedrørende
fradragsberettiget arbejde, f.eks. isolering eller udskiftning af vinduer, idet udgift til arbejdsløn vedrørende andet arbejde,
herunder genetablering af konstruktionen, ikke er fradragsberettiget.
Arbejdsløn til kørsel af isoleringsmaterialet er endvidere omfattet som en del af det fradragsberettigede arbejde.
Ved isolering af terrændæk, kælderydervægge og lignende er udgravning omfattet.
Der henvises til det foreslåede bilag 1 til ligningsloven for en samlet liste over ydelser omfattet af ordningen i 2016 og 2017.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 5, er det en betingelse for fradragsret, at arbejdet vedrørende
en helårsbolig er udført i perioden fra og med den 1. juni 2011 til og med den 31. december 2015, og at arbejdet vedrørende en
fritidsbolig er udført i perioden fra og med den 22. april 2013 til og med den 31. december 2015.
Det foreslås at ændre ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 5, så det er en betingelse for at opnå fradrag efter ordningen, at
arbejdet vedrørende en helårsbolig eller en fritidsbolig er udført i perioden fra og med den 1. januar 2016 til og med den 31.
december 2017. Den nye grønne BoligJobordning får herved virkning for arbejde udført indtil udgangen af 2017.
For beskrivelse af de fradragsberettigede ydelser vedrørende helårsboliger og fritidsboliger henvises til beskrivelsen i afsnit
4.1. For beskrivelse af de generelle betingelser for at opnå fradrag efter ordningen henvises til beskrivelsen af gældende regler,
jf. forslagets afsnit 3.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i ligningslovens § 8 V, stk. 4, 3. pkt., kan der ikke foretages fradrag for arbejde, der betales
den 1. marts 2016 eller senere.
Det foreslås som konsekvens af, at BoligJobordningen videreføres i 2016 og 2017, jf. forslagets § 1, nr. 1 og 2, at ændre
ligningslovens § 8 V, stk. 4, så der ikke kan foretages fradrag for lønudgifter til arbejde, der betales den 1. marts 2018 eller
senere.
Det vil som hidtil være en betingelse for fradragsret, at den skattepligtige har betalt for det udførte arbejde via en elektronisk
betalingsform, dvs. enten ved overførsel via bank, netbank eller posthus, ved kortbetaling via leverandørens hjemmeside eller
kortterminal, eller ved brug af indbetalingskort (girokort). Betaling med check eller kontanter giver således ikke ret til
fradrag.
Derudover stiller BoligJobordningen krav om, at den skattepligtige skal foretage indberetning af oplysninger om det
fradragsberettigede arbejde til SKAT via et elektronisk indberetningsmodul i TastSelv-systemet. Bestemmelserne herom vil blive
fastsat i bekendtgørelsesform med hjemmel i ligningslovens § 8 V, stk. 9.
Fradraget bliver henført til det indkomstår, hvor arbejdet betales. Fradraget henføres dog til det indkomstår, hvor arbejdet er
udført, hvis betalingen sker inden for 2 måneder efter dette indkomstårs udløb.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i ligningslovens § 8 V, stk. 4, henføres fradraget til det indkomstår, hvor betalingen for arbejdet
er sket. Fradraget henføres dog til det indkomstår, hvor arbejdet er udført, hvis betaling for arbejdet er sket inden for 2
måneder efter indkomstårets udløb.
Det foreslås at indføre en særlig periodiseringsregel i ligningslovens § 8 V, stk. 4, for arbejde, der er udført i 2016, men først
betales i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28. februar 2018. I disse tilfælde henføres fradraget til
indkomståret 2017. Den foreslåede regel skal ses på baggrund af, at den generelle periodiseringsregel i ligningslovens § 8 V, stk.
4, ville føre til, at fradrag for arbejde, som betales i perioden 1. januar 2018 til 28. februar 2018, bliver henført til
indkomståret 2018, hvor den foreslåede ordning er ophørt. På baggrund heraf foreslås det, at fradraget i stedet henføres til
indkomståret 2017.
Til nr. 5
Efter den gældende bestemmelse i ligningslovens § 8 V, stk. 5, kan de fradragsberettigede udgifter årligt højst udgøre 15.000 kr.
pr. person.
Det foreslås at ændre ligningslovens § 8 V, stk. 5, så de fradragsberettigede udgifter til serviceydelser årligt højst kan udgøre
6.000 kr. pr. person, og at de fradragsberettigede udgifter til grøn istandsættelse og tilslutning til bredbånd tilsammen årligt
højst kan udgøre 12.000 kr. pr. person. Det bemærkes, at energirådgivning omfattes af fradragsloftet på 12.000 kr.
Udnyttes begge fradragskategorier fuldt ud, vil det samlede fradrag pr. person kunne udgøre i alt 18.000 kr.
Til nr. 6
Efter den gældende bestemmelse i ligningslovens § 8 V, stk. 6, kan der ikke foretages fradrag for udgifter til arbejde, som der er
ydet tilskud til efter andre offentlige støtteordninger, herunder efter reglerne i lov om hjemmeservice.
Det foreslås at nyaffatte ligningslovens § 8 V, stk. 6, således at det fastsættes direkte i bestemmelsen, at der ikke kan
foretages fradrag for udgifter til arbejde, der er ydet tilskud til efter andre offentlige støtteordninger, herunder efter
reglerne i lov om hjemmeservice, for arbejde vedrørende etablering af elproduktion fra vedvarende energianlæg omfattet af §§ 41 og
47 i lov om fremme af vedvarende energi, hvis der modtages offentlig driftsstøtte til disse anlæg, eller for arbejde vedrørende
afmontering af brændeovne (og pejseindsatse), hvis der modtages tilskud til skrotning af disse.
Betingelsen om, at der ikke både kan tages fradrag efter BoligJobordningen og modtages offentligt tilskud for det samme arbejde,
svarer til den hidtidige bestemmelse i ligningslovens § 8 V, stk. 6.
Herudover foreslås det, at der ikke kan foretages fradrag efter BoligJobordningen for lønudgifter til arbejde vedrørende
etablering af elproduktion fra vedvarende energianlæg omfattet af §§ 41 og 47 i lov om fremme af vedvarende energi - det vil sige
arbejde vedrørende installation, reparation eller udskiftning af solcelleanlæg og husstandsvindmøller - hvis der også modtages
tilskud i form af offentlig driftsstøtte til disse anlæg.
Europa-Kommissionen har i oktober 2014 godkendt driftsstøtteordninger for henholdsvis solceller og husstandsmøller ved
afgørelserne SA. 37122 Støtte til husstandsmøller og havmøller med forsøgselement og SA. 36204 Støtte til solcelleanlæg og øvrige
vedvarende energikilder. Ordningerne giver mulighed for at yde driftsstøtte i form af pristillæg, som ydes i tillæg til
markedsprisen for den elektricitet, som produceres på anlæggene og leveres til det kollektive net.
Ejere af solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. kan derfor modtage driftsstøtte i form af et pristillæg efter lov om fremme af
vedvarende energi §§ 41 og 47.
Af Europa-Kommissionens godkendelse fremgår det, at der ikke må ydes anden investeringsstøtte til anlæg, der opnår støtte fra de
godkendte ordninger. Det er på denne baggrund vurderingen, at der i forhold til de støtteordninger, som er godkendt af
Europa-Kommissionen i statsstøttesagerne SA. 36204 og SA. 37122, ikke samtidig kan ydes investeringsstøtte – f.eks. via fradrag
efter BoligJobordningen - til sådanne anlæg.
På baggrund af forbeholdet om anden investeringsstøtte i statsstøttesagerne SA. 36204 og SA. 37122 følger det således, at ejere af
solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. ikke kan foretage fradrag efter BoligJobordningen for arbejde vedrørende disse anlæg, hvis
de modtager offentlig driftsstøtte til anlæggene, som er godkendt af Europa-Kommissionen i statsstøttesagerne SA. 36204 og SA.
37122.
I forbindelse med ansøgning om pristillæg efter de ordninger, som er godkendt af Europa-Kommissionen i statsstøttesagerne SA.
36204 og SA. 37122, skal der søges om tilsagn til at modtage et pristillæg. Ansøgningsproceduren er udmøntet i bekendtgørelse nr.
1114 af 18. september 2015 om pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg nettilsluttet den 20. november 2012
eller senere, bekendtgørelse nr. 1113 af 18. september 2015 om pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg og
andre vedvarende energianlæg end vindmøller og bekendtgørelse nr. 1115 af 18. september 2015 om nettilslutning af vindmøller og
pristillæg for vindmølleproduceret elektricitet m.v.
Af henholdsvis § 12, stk. 4, nr. 15, i bekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2015 om pristillæg til elektricitet fremstillet på
visse solcelleanlæg, nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere, § 10, stk. 4, nr. 15, i bekendtgørelse nr. 1113 af 18.
september 2015 om pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg og andre vedvarende energianlæg end vindmøller og
§ 17, stk. 5, nr. 11, i bekendtgørelse nr. 1115 af 18. september 2015 om nettilslutning af vindmøller og pristillæg for
vindmølleproduceret elektricitet m.v. fremgår det bl.a., at personer, der ansøger om tilsagn om pristillæg, skal afgive en
bekræftelse på, at de ikke har eller vil modtage anden støtte til det ansøgte anlæg. Det betyder, at en person må vælge mellem
enten at foretage fradrag efter BoligJobordningen til etablering, reparation eller udskiftning af eksempelvis solcelleanlæg eller
modtage pristillæg efter lov om fremme af vedvarende energi §§ 41 og 47.
Der kan som hidtil foretages fradrag efter BoligJobordningen for lønudgifter til installation, reparation eller udskiftning af
husstandsvindmøller og solcelleanlæg, der ikke modtager offentligt tilskud. Tilsvarende gælder i forhold til solvarmeanlæg.
Solvarmeanlæg omfatter hele anlægget inklusiv solfanger og varmtvandsbeholder. Forskellen mellem solvarme- og solcelleanlæg er, at
solvarmeanlæg producerer varmt vand til boligen, hvorimod solcelleanlæg producerer el.
Det foreslås endvidere, at der ikke kan foretages fradrag efter BoligJobordningen for arbejde vedrørende afmontering af brændeovne
og pejseindsatse, hvis der også modtages offentligt tilskud til skrotning af disse. Denne del af bestemmelsen tager sigte på
Miljø- og Fødevareministeriets skrotningsordning, hvorefter personer kan modtage et tilskud til skrotning af ældre brændeovne og
pejseindsatse efter visse betingelser, jf. bekendtgørelse nr. 1275 af 19. november 2015 om tilskud til skrotning af ældre
brændeovne og pejseindsatse. Det betyder, at en person, der får afmonteret en brændeovn eller en pejseindsats, som også er
omfattet af Miljø- og Fødevareministeriets skrotningsordning for ældre brændeovne og pejseindsatse, må vælge mellem enten at
foretage fradrag efter BoligJobordningen eller få skrotningstilskud efter Miljø- og Fødevareministeriets skrotningsordning.
Det bemærkes, at SKAT efter de almindelige regler i forvaltningsloven og lov om behandling af personoplysninger kan få videregivet
oplysninger om udbetalte tilskud m.v., herunder cpr-nummer og beløb, fra andre myndigheder med henblik på at kontrollere, om
personer, der har angivet en fradragsberettiget ydelse, også har modtaget tilskud m.v.
Det foreslås i stk. 1
, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Derved kan de administrative procedurer vedrørende ordningen,
herunder indberetningssystemet, hurtigst muligt sættes i gang.
Da den nuværende ordning udløber ved udgangen af 2015, vil udgifter til arbejde, der er igangsat i 2015, men ikke færdiggjort
senest den 31. december 2015, skulle behandles efter de gældende regler, for så vidt angår den del af arbejdet, der er udført
senest den 31. december 2015.
Arbejde udført fra den 1. januar 2016 og frem er omfattet af de foreslåede regler. Det indebærer, at der alene er fradragsret for
de i bilag 1 omfattede håndværksydelser. Er der tale om f.eks. nedrivning af et gammelt køkken og opsætning af et nyt køkken, vil
der alene være fradragsret for den del af arbejdet, der er udført i 2015. I et sådant tilfælde, hvor arbejdets udførelse strækker
sig henover årsskiftet, vil der være behov for særskilt opgørelse på fakturaen af, hvilken del af udgifterne til arbejdsløn, der
vedrører arbejde udført i 2015, og hvilken del, der vedrører arbejde udført senere.
Det foreslås i stk. 2
, at den ny BoligJobordning har virkning for arbejder, der udføres fra og med den 1. januar 2016. Da lovforslaget først kan
vedtages i starten af 2016, har den ny BoligJobordning således virkning før lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Lovforslaget
indeholder kun begunstigende bestemmelser.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3
skal ses i sammenhæng med den generelle regel om periodisering af fradraget, jf. ligningslovens § 8 V, stk. 4, hvorefter fradraget
henføres til det indkomstår, hvor betalingen for arbejdet er sket. Fradraget henføres dog til det indkomstår, hvor arbejdet er
udført, hvis betaling for arbejdet er sket inden for 2 måneder efter indkomstårets udløb.
Det følger af de hidtil gældende regler, at der kan opnås fradrag for arbejde, der udføres i 2015, hvis det er betalt inden 1.
marts 2016. Det betyder, at der ikke kan opnås fradrag for arbejde, der udføres i 2015, men først betales den 1. marts 2016 eller
senere.
Da visse typer af arbejder videreføres i den foreslåede BoligJobordning, foreslås det at give mulighed for, at der kan opnås
fradrag for sådanne arbejder udført i 2015, selvom der først betales for arbejdet fra og med den 1. marts 2016, men inden den 1.
marts 2018. Det svarer til det, der gælder for arbejder udført i 2016 og 2017 efter de foreslåede regler.
Det foreslås således i stk. 3, 1. pkt
., at hvis en person i 2015 får udført et arbejde, der efter sin art både er omfattet af den hidtidige ordning og den foreslåede
ordning, vil personen kunne få fradrag for arbejdet, hvis der betales herfor efter den 29. februar 2016, men inden den 1. marts
2018. Det betyder, at hvis en person f.eks. har fået udskiftet vinduer i sin helårsbolig i 2015, men først betaler for arbejdet i
maj 2016, vil vedkommende kunne få fradrag for arbejdslønnen til udskiftningen af vinduerne i 2016. Arbejdsløn til udskiftning af
vinduer er nemlig omfattet af både den hidtidige og den foreslåede ordning. Da fradraget efter periodiseringsreglerne henføres til
det indkomstår, hvor betaling for arbejdet er sket, vil det betyde, at fradraget henføres til et indkomstår, hvor fradragsbeløbene
er ændret i forhold til den hidtidige ordning. Det betyder, at der i disse tilfælde kun kan opnås fradrag med et beløb svarende
til de foreslåede beløbsgrænser i nærværende lovforslag. I forhold til eksemplet betyder det, at der kan opnås et fradrag på op
til 12.000 kr. i 2016. Tilsvarende gælder i forhold til serviceydelser, hvor der efter de foreslåede regler dog kun kan opnås et
fradrag på op til 6.000 kr. i 2016.
I tilknytning til den foreslåede overgangsregel om, at arbejde udført i 2015, der efter sin art både er omfattet af den hidtidige
ordning og den foreslåede ordning, fortsat vil kunne fradrages, hvis der betales herfor efter den 29. februar 2016, men inden den
marts 2018, foreslås en særlig periodiseringsregel, som tager højde for, at den foreslåede BoligJobordning ophører med udgangen
af 2017. Det foreslås således i stk. 3, 2. pkt.
, at for arbejde, der er udført i 2015, og som efter sin art både er omfattet af den hidtidige ordning og den foreslåede ordning,
hvor der betales for arbejdet fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28. februar 2018, henføres fradraget til indkomståret
Den foreslåede regel skal ses på baggrund af, at den generelle periodiseringsregel ville føre til, at fradrag for denne type
arbejde, der udføres i 2015, og som betales i perioden 1. januar 2018 til 28. februar 2018, bliver henført til indkomståret 2018,
hvor den foreslåede ordning er ophørt. På baggrund heraf foreslås det, at fradraget i stedet henføres til indkomståret 2017.
For en person, der har fået udført arbejde i 2015 (eller tidligere år), hvor arbejdet er omfattet af den hidtidige ordning, men
ikke af den foreslåede ordning, er fradragsretten betinget af, at personen har betalt for arbejdet inden den 1. marts 2016. Efter
den hidtidige ordning kan der nemlig ikke opnås fradrag for arbejde, der er betalt den 1. marts 2016 eller senere.
Har en person fået udført arbejde i 2014 eller tidligere år, som er omfattet af den hidtidige ordning, men ikke betalt for
arbejdet inden den 1. marts 2016, vil vedkommende ikke kunne få fradrag for arbejdet, uanset at der er tale om en arbejdsydelse,
der også er videreført i den foreslåede ordning. Dette følger af de hidtil gældende regler.
Der foreslås en særlig periodiseringsregel for arbejde, der er udført i 2014 eller tidligere år. Det foreslås således i stk. 4
, at for arbejde, der er udført i 2014 eller tidligere år og er omfattet af ligningslovens § 8 V, jf. lovbekendtgørelse nr. 1081
af 7. september 2015, som betales fra og med 1. januar 2016 og til og med 29. februar 2016, henføres fradraget til indkomståret
2015. Den foreslåede regel skal ses på baggrund af, at den generelle periodiseringsregel ville føre til, at fradrag for arbejde,
der udføres i 2014 eller tidligere indkomstår, som betales i perioden 1. januar 2016 til 29. februar 2016, bliver henført til
indkomståret 2016, hvor den hidtidige ordning er ophørt. På baggrund heraf foreslås det, at fradraget i stedet henføres til
indkomståret 2015.
De foreslåede bestemmelser i stk. 5
og 6
indebærer, at de økonomiske virkninger for den personlige indkomstskat for kommunerne og folkekirken af lovforslaget for
indkomståret 2016 neutraliseres, for så vidt angår de kommuner, der for 2016 har valgt at budgettere med deres eget skøn over
ud-skrivningsgrundlaget for den personlige indkomstskat. Det drejer sig om Furesø, Rudersdal, Roskilde, Ærø og Rebild kommuner.
Neutraliseringen sker med baggrund i aktstykke 147, 2. samling 2014/15, tiltrådt af Finansudvalget den 10. juli 2015, hvoraf det
fremgår, at skønnet over udskrivningsgrundlaget i 2016 hviler på en forudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår
endvidere, at ved efterfølgende ændringer i udskrivningsgrundlaget for 2016 neutraliseres virkningerne for de selvbudgetterende
kommuner.
For de selvbudgetterende kommuner vil efterreguleringen af indkomstskatten, herunder også kirkeskatten for 2016, som opgøres i
2018 og afregnes i 2019, blive korrigeret efter denne bestemmelse.
Gældende
LOV nr 134 af 16/02/2016
Skatteministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af ligningsloven (Grøn boligjobordning i 2016 og 2017)
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1081 af 7. september 2015, som ændret bl.a. ved lov nr. 997 af 30. august 2015 og senest ved lov nr. 1890 af 29. december 2015, foretages følgende ændringer:
1. § 8 V, stk. 1, affattes således:
»Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages udgifter, der er betalt og dokumenteret, til arbejdsløn for serviceydelser, grøn istandsættelse og tilslutning til bredbånd i hjemmet eller i en fritidsbolig, jf. stk. 2-9 og bilag 1.«
2. § 8 V, stk. 2, nr. 5, affattes således:
»5) at arbejdet er udført i perioden fra og med den 1. januar 2016 til og med den 31. december 2017.«
3. I § 8 V, stk. 4, 3. pkt., ændres »den 1. marts 2016« til: »den 1. marts 2018«.
4. I § 8 V, stk. 4, indsættes som 4. pkt.:
»For arbejde udført i 2016, som betales fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28. februar 2018, henføres fradraget til indkomståret 2017 for personer, hvis indkomstår følger kalenderåret.«
5. § 8 V, stk. 5, affattes således:
»De fradragsberettigede udgifter til serviceydelser kan årligt højst udgøre 6.000 kr. pr. person, og de samlede fradragsberettigede udgifter til grøn istandsættelse og tilslutning til bredbånd kan årligt højst udgøre 12.000 kr. pr. person.«
6. § 8 V, stk. 6, 1. pkt., affattes således:
»Der kan ikke foretages fradrag for udgifter til arbejde, hvortil der er ydet tilskud efter andre offentlige støtteordninger, herunder efter reglerne i lov om hjemmeservice, til arbejde vedrørende etablering af elproduktion fra vedvarende energi-anlæg omfattet af §§ 41 og 47 i lov om fremme af vedvarende energi, hvis der modtages offentlig driftsstøtte til disse anlæg, eller til arbejde vedrørende afmontering af brændeovne og pejseindsatse, hvis der modtages offentligt tilskud til skrotning af disse.«
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. § 1 har virkning for arbejde, der udføres fra og med den 1. januar 2016.
Stk. 3. § 1 finder tilsvarende anvendelse for arbejde, som er udført i 2015 og omfattet af de hidtil gældende regler i ligningslovens § 8 V, i det omfang der også vil kunne opnås fradrag for et sådant arbejde efter denne lovs ikrafttræden. For arbejde omfattet af 1. pkt., som betales fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28. februar 2018, henføres fradraget til indkomståret 2017 for personer, hvis indkomstår følger kalenderåret.
Stk. 4. For arbejde, der er udført i 2014 eller tidligere år og er omfattet af de hidtil gældende regler i ligningslovens § 8 V, som betales fra og med den 1. januar 2016 til og med den 29. februar 2016, henføres fradraget til indkomståret 2015.
Stk. 5. En person, hvis indkomstår 2016 påbegyndes i kalenderåret 2015, kan for arbejde, der er fradragsberettiget i indkomståret 2016 efter reglerne i denne lov eller de hidtil gældende regler i ligningslovens § 8 V, vælge at foretage fradrag efter reglerne i ligningslovens § 8 V, stk. 5, som affattet efter denne lovs § 1, nr. 5, eller efter det hidtil gældende § 8 V, stk. 5.
Stk. 6. Ved opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for indkomståret 2016 efter § 16 i lov om kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2016, der følger af ændringerne i ligningslovens § 8 V som ændret ved denne lovs § 1.
Stk. 7. Den beregnede korrektion af kommunens slutskat og kirkeskat efter stk. 6 fastsættes af social- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret 2016, der foreligger pr. 1. maj 2018.
Givet på Amalienborg, den 16. februar 2016
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Karsten Lauritzen
Bilag 1
»Bilag 1
Ydelser omfattet af boligjobordningen 2016-2017
A. Serviceydelser i hjemmet eller i en fritidsbolig
Almindelig rengøring
– Vask og aftørring af flader i boligen
– Rengøring af toilet og bad
– Støvsugning, gulvvask og boning
– Opvask, tøjvask og strygning
– Rensning eller vask af tæpper, gardiner, persienner m.m.
Vinduespudsning
– Indvendigt
– Udvendigt
Børnepasning
– Børnepasning i hjemmet eller i en fritidsbolig
– Aflevering og afhentning af børn til og fra daginstitution, skole, fritidsklub og fritidsaktiviteter
Almindeligt havearbejde m.m.
– Græsslåning
– Klipning af hæk
– Lugning
– Beskæring af buske og træer
– Snerydning
B. Grøn istandsættelse og tilslutning til bredbånd vedrørende hjemmet eller en fritidsbolig
Energibesparelser
Isolering af tag
Reparation og forbedring af skorsten, f.eks.
– Indsættelse af isolerende foring
– Indsættelse af filter
– Montering af røgsuger
– Ændring af skorstenshøjde
Udskiftning af ruder og vinduer og terrassedøre med glas, f.eks.
– Nye ruder og vinduer
– Nye terrassedøre og franske altandøre, hvor størstedelen er glas
– Forsatsvinduer
Udskiftning af yderdøre, terrassedøre m.v., f.eks.
– Nye døre
Isolering af ydervægge, f.eks.
– Isolering
– Hulmursisolering
Isolering af gulv, f.eks.
– Isolering af terrændæk og krybekælder op mod gulv
Installation eller udskiftning af varmestyringsanlæg, f.eks.
– Radiatortermostatventiler
– Vejrkompenseringsanlæg
– Urstyring
– Udskiftning af radiatorer
Installation af intelligent varme-, ventilations- og lysstyring, f.eks.
– Bevægelsesfølere, inkl. afledt ledningsarbejde
– Dagslysføler, inkl. afledt ledningsarbejde
– Installation af intelligent varme-, ventilations- og lysstyring (intelligente bygningsinstallationer), inkl. afledt ledningsarbejde
Solafskærmning af vinduer og glasdøre, f.eks.
– Udvendig eller rudeintegreret afskærmning af vinduer og glasdøre, herunder montering af skodder, markiser, persienner, screens (udvendige rullegardiner) og solfilm, samt indvendig solfilm
Energiforsyning
Arbejde på solfangere, solceller og husstandsvindmøller:
– Installation, reparation eller udskiftning af solfangere
– Installation, reparation eller udskiftning af solceller – dog ikke, hvis reglerne for erhvervsmæssig virksomhed anvendes
– Installation, reparation eller udskiftning af husstandsvindmøller – dog ikke, hvis reglerne for erhvervsmæssig virksomhed anvendes
Reparation eller udskiftning af gasfyrskedler og varmeanlæg bortset fra oliefyr, biokedelanlæg, pillefyr, biomassefyr og fastbrændselskedler, f.eks.
– Solvarmeanlæg: Hele solvarmesystemet inkl. varmtvandsbeholder
– Vandvarmere i forbindelse med installation af kedler m.v.
– Etablering af stikledning
Udskiftning eller reparation af fjernvarmeunits
Installation af varmepumper, herunder jordvarmepumper, f.eks.
– Varmepumper, herunder luft til luft-varmepumper med og uden kølefunktion
– Jordvarme: Hele jordvarmesystemet inkl. jordslange
Installation eller forbedring af ventilation, f.eks.
– Balanceret ventilationsanlæg med varmeindvinding
Energirådgivning
Energirådgivning til energiforbedringer
Klimasikring
Sikring af yderdøre og vinduer mod oversvømmelse, f.eks.
– Montering af tætsluttende skodder m.v. på yderdøre og vinduer
Udskiftning af faste belægninger med permeable belægninger:
– Udskiftning af faste belægninger med permeable (vandgennemtrængelige) belægninger i f.eks. indkørsel og på terrasse. Den permeable belægning kan bestå af armeringsfliser, asfalt, fliser og fuger med vandgennemtrængelige egenskaber oven på et bærelag, der kan bestå af grus, skærver eller kassetter
Installation eller forbedring af visse afløbsinstallationer og dræn, f.eks.
– Kloakarbejder på egen grund
– Udskiftning af kloakrør
– Fornyelse og etablering af dræn
– Udskiftning og etablering af opsamlingstank
– Nedsivningsanlæg
– Minirensningsanlæg
– Rodzoneanlæg
– Højvandslukkere
– Regnvandsfaskiner
Andre grønne ydelser
Radonsikring, f.eks.
– Radonudsugning
Installation af ladestik til elbiler:
– Kraftstik eller tilsvarende stik eller ladeboks til opladning af elbiler, herunder udvidelse af eltavle og trækning af kabler
Kortlægning og fjernelse af bygningsmaterialer, der indeholder asbest, pcb eller bly
Afmontering af brændeovne:
– Afmontering af eksisterende brændeovne og pejseindsatse
Udvendigt malerarbejde (bortset fra tag), f.eks.
– Maling af vinduesrammer (udvendigt)
– Maling af døre (udvendigt)
– Maling af ydervægge (udvendigt)
Digital infrastruktur
Tilslutning til bredbånd:
– Tilslutning til bredbånd (nedgravning og indskydning af kabler på egen grund og opsætning af modtageudstyr til mobilt og fast trådløst bredbånd på boligens ydre rammer)«.