Der foreslås en ændring af fodnoten til ligningsloven som følge af lovforslagets § 1, nr. 2, hvor der gennemføres dele af
henholdsvis moder-/datterselskabsdirektivet og rente-/royaltydirektivet.
Til nr. 2
Det foreslås i stk. 1, at der indføres en omgåelsesklausul, hvorefter skattepligtige ikke skal kunne opnå de fordele, der er ved
moder-/datterselskabsdirektivet, hvis de deltager i arrangementer eller serier af arrangementer, der er tilrettelagt med det
hovedformål, eller der som et af hovedformålene har, at opnå en skattefordel, som virker mod indholdet af eller formålet med
direktivet, og som ikke er reelle under hensyntagen til alle relevante faktiske forhold og omstændigheder.
Det foreslås, at omgåelsesklausulen også indføres som omgåelsesklausul i Danmark, for så vidt angår rente-/royaltydirektivet og
fusionsskattedirektivet. Disse direktiver giver mulighed for at afskære skatteyderne fra at opnå skattelempelser efter
direktiverne, hvis transaktionerne er i strid med nationale eller aftalebaserede omgåelsesklausuler.
Moder-/datterselskabsdirektivet er implementeret i dansk lovgivning ved selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, for så vidt
angår udbyttemodtagere, der er udenlandske moderselskaber omfattet af direktivet, kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6, for så
vidt angår udbyttemodtagere, der er fysiske personer, der modtager udbyttet via en transparent moderenhed omfattet af direktivet,
og selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2, for så vidt angår udbytter, der modtages fra et udenlandsk datterselskab omfattet af
direktivet. Rente-/royaltydirektivet er implementeret i dansk lovgivning ved selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d, g og h,
for så vidt angår betalingsmodtagere, der er associerede udenlandske selskaber omfattet af direktivet. Fusionsskattedirektivet er
implementeret i dansk lovgivning ved fusionsskattelovens §§ 15-15 d, og aktieavancebeskatningslovens § 36, når et eller flere af
selskaberne i fusionen m.v. er et udenlandsk selskab omfattet af direktivet.
Omgåelsesklausulen anvendes for at imødegå arrangementer, der i deres helhed ikke er reelle. Der kan imidlertid være tilfælde,
hvor enkelte trin i eller dele af et arrangement i sig selv ikke er reelle. Omgåelsesklausulen kan anvendes for at imødegå disse
specifikke trin eller dele, uden at dette berører de øvrige reelle trin i eller dele af arrangementet. Dermed vil effektiviteten
af klausulen om bekæmpelse af misbrug blive størst mulig, samtidig med at det sikres, at klausulen står i et rimeligt forhold til
målet.
Anvendelsen af regler om bekæmpelse af misbrug bør stå i et rimeligt forhold til målet og tjene det specifikke formål at imødegå
arrangementer eller serier af arrangementer, som ikke er reelle, dvs. ikke afspejler den økonomiske virkelighed. Dette er
tilfældet, i det omfang de ikke er tilrettelagt af velbegrundede kommercielle årsager, der afspejler den økonomiske virkelighed.
Denne tilgang kan være effektiv i tilfælde, hvor de pågældende enheder som sådan er reelle, men hvor f.eks. de aktier, som
udlodningen af overskud stammer fra, ikke reelt kan henføres til en skatteyder, der er hjemmehørende i EU, dvs. hvis arrangementet
på grundlag af sin juridiske form overdrager ejerskabet af aktierne, men dets karakteristika ikke afspejler den økonomiske
virkelighed.
Det påhviler skattemyndighederne at foretage en objektiv analyse af alle relevante faktiske forhold og omstændigheder ved
vurdering af, hvorvidt et arrangement eller en serie af arrangementer udgør et misbrug, dvs. virker mod indholdet eller formålet
med direktivet.
Det vil påhvile skattemyndighederne at fastslå, at der er tale om et arrangement med det hovedformål, eller at et af
hovedformålene er, at opnå en skattefordel, der virker mod indholdet eller formålet med direktiverne.
Skulle dette være tilfældet påhviler det den skattepligtige at godtgøre, at arrangementet er tilrettelagt af velbegrundede
kommercielle årsager, der afspejler den økonomiske virkelighed.
EU-kommissionen har den 25. november 2013 i et offentliggjort memo angivet følgende eksempel, hvor omgåelsesklausulen vil finde
anvendelse:
Moderselskab i land C (uden for EU)
Datterselskab i land B (EU)
Datterdatterselskab i land A (EU)
Efter interne regler i land A skal der indeholdes kildeskat på udbytter til moderselskaber, der er hjemmehørende uden for EU.
Dette indebærer, at hvis selskabet i land A er ejet direkte af selskabet i land C, skal en eventuel udbytteudlodning
kildebeskattes i land A.
I land B er der ikke en tilsvarende regel om indeholdelse af kildeskat på udbytter til moderselskaber uden for EU.
Hvis moderselskabet i land C indskyder et holdingselskab i land B, dvs. mellem A og C, så er det muligt at undgå kildeskatten på
udbytter til land C, da moder-/datterselskabsdirektivet ikke tillader kildeskat på udbytter mellem datterselskaber og
moderselskaber hjemmehørende i EU, dvs. mellem land A og B.
Hvis hovedformålet eller et af hovedformålene med indskydelsen af selskabet i land B har været at undgå kildeskat på udbytter fra
datterdatterselskabet i land A, f.eks. fordi datterselskabet i land B er et såkaldt ”postkasseselskab” uden større substans, vil
land A kunne nægte datterdatterselskabet fordelene i moder-/datterselskabsdirektivet og indeholde kildeskat på udlodningen med
henvisning til omgåelsesklausulen.
Til ovenstående eksempel bemærkes, at der grundlæggende er tale om et klassisk gennemstrømningseksempel, som allerede er dækket af
reglen i selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, da datterselskabet i land B ikke kan anses for at være den retmæssige ejer af
udbyttet. Det bemærkes, at der verserer en række sager ved domstolene om netop dette forhold.
Hvis den objektive analyse af alle relevante faktiske forhold og omstændigheder i stedet viser, at et arrangement eller dele heraf
er tilrettelagt af velbegrundede kommercielle årsager, der afspejler den økonomiske virkelighed, vil der være tale om en reel
disposition, og omgåelsesklausulen vil derfor ikke kunne finde anvendelse, jf. stk. 2.
Det foreslås desuden i stk. 3, at fordelene ved en dobbeltbeskatningsoverenskomst bortfalder, hvis det er rimeligt at fastslå
under hensyn til alle relevante faktiske forhold og omstændigheder, at opnåelsen af fordelen er et af de væsentligste formål i
ethvert arrangement eller enhver transaktion, som direkte eller indirekte medfører fordelen, medmindre det godtgøres, at
indrømmelsen af fordelen under disse omstændigheder vil være i overensstemmelse med indholdet af og formålet med den pågældende
bestemmelse i overenskomsten.
Det vil påhvile skattemyndighederne at fastslå under hensyn til alle relevante faktiske forhold og omstændigheder, at opnåelse af
fordelen er et af de væsentligste formål med arrangementet eller transaktionen, som direkte eller indirekte medfører fordelen.
Skulle dette være tilfældet påhviler det den skattepligtige at godtgøre, at indrømmelsen af fordelen er i overensstemmelse med
indholdet og formålet med overenskomsten.
De nævnte ”fordele” omfatter alle fordele forbundet med overenskomsten, såsom skattefritagelse, skatteudskydelse eller andre
godtgørelser.
Vendingen ”ethvert arrangement eller enhver transaktion” skal fortolkes bredt og omfatter enhver aftale, fælles forståelse,
ordning, transaktion eller serie af transaktioner, uanset om man kan støtte ret på dem eller ej. Dette omfatter særligt enhver
stiftelse, overdragelse, erhvervelse eller overførsel af indkomst, formue eller rettighed i relation til indkomstskabelsen.
Vendingen omfatter endvidere arrangementer vedrørende etablering og kvalifikation.
Moderselskab i land T
Finansselskab i land R
Datterselskab i land S
Der er ikke indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem land T og land S. Dette indebærer, at der skal indeholdes kildeskat
på 25 pct. på enhver udbytteudlodning fra datterselskabet til moderselskabet som følge af en intern kildeskatteregel i land S.
Der er indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem land R og land S, hvorefter der skal indeholdes 5 pct. i kildeskat på
udbytter.
Moderselskabet i land T indgår en aftale med finansselskabet i land R. Moderselskabet udsteder stemmeløse præferenceaktier, der
giver finansselskabet i land R en udbytteret i en periode på tre år. Moderselskabet i land T er stadig ejer af aktierne.
Det beløb, som finansselskabet skal betale for udbytteretten, svarer til nutidsværdien af udbytterne tilknyttet præferenceaktierne
med et fradrag svarende til en rente, som selskabet i land T kunne låne fra selskabet i land R.
Efter skattereglerne i de berørte lande anses finansselskabet i land R umiddelbart for modtager af udbytterne.
Hvis der ikke er andre faktiske forhold og omstændigheder, der tilsiger et andet resultat, kan det være rimeligt at konkludere, at
et af hovedformålene med dette arrangement har været at opnå fordelene ved dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem land R og land
S, hvorefter der alene skal indeholdes 5 pct. i kildeskat på udbytter. Da dette strider mod indholdet og formålet med
dobbeltbeskatningsoverenskomsten, bør fordelene nægtes.
Det påhviler skattemyndighederne at foretage en objektiv analyse af alle relevante faktiske forhold og omstændigheder ved
vurderingen af, hvorvidt et arrangement eller en transaktion er foretaget med henblik på at opnå en fordel ved overenskomsten.
Det foreslås i stk. 4, at hvis en skatteyder både kan påberåbe sig fordelene efter direktiverne og efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, så skal den foreslåede omgåelsesklausul vedrørende direktiverne anvendes til at nægte fordelene.
Omgåelsesklausulen vedrørende direktiverne har med andre ord forrang.
Omgåelsesklausulen vedrørende direktiverne og omgåelsesklausulen vedrørende dobbeltbeskatningsoverenskomsterne er formuleret
forskelligt. Det er imidlertid vurderingen, at der ikke er væsentlig forskel på de to omgåelsesklausuler. Efter ordlyden af den af
EU vedtagne omgåelsesklausul gælder den ikke, hvis transaktionen eller arrangementet er udtryk for reel økonomisk aktivitet. Dette
kan formentlig indfortolkes i den af OECD foreslåede omgåelsesklausul i kraft af henvisningen til hensigten og indholdet af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten. En sådan hensigt og formål omfatter tilvejebringelse af traktatmæssig beskyttelse for at undgå
dobbeltbeskatning i tilfælde af personer, som reelt er engageret i god tro i grænseoverskridende handel og investeringer. Hvorvidt
der eventuelt måtte være forskel på de to omgåelsesklausuler er et spørgsmål, der må afklares i domspraksis, herunder ved
forelæggelse for EU-domstolen.
Til nr. 3
Det foreslås i stk. 1, at fuldt skattepligtige fysiske personer og dødsboer omfattet af kildeskattelovens § 1 eller
dødsboskattelovens § 1, stk. 2, skal beskattes af indkomsten i en trust stiftet af den skattepligtige, selvom trusten formelt
opfylder kravene til at blive anerkendt skattemæssigt. Det er en betingelse, at den skattepligtige har stiftet trusten på et
tidspunkt, hvor den skattepligtige var fuldt skattepligtig til Danmark. Hvis andre fuldt skattepligtige fysiske personer end
stifteren indskyder midler i en trust, bliver disse indskydere ligeledes skattepligtige af indkomsten i trusten. Dette gælder
uanset størrelsen af indskuddet.
Hvis der er flere stiftere af trusten eller andre indskydere på stiftelsestidspunktet, fordeles trustens indkomst forholdsmæssigt
efter handelsværdien af de indskudte aktiver, jf. stk. 3. De indskudte aktiver er ikke begrænset til indskud af kontante midler,
men omfatter indskud af aktiver af enhver art. De indskudte aktiver kan således også være fysiske aktiver eller immaterielle
aktiver. Denne fordelingsregel finder anvendelse, uanset om de øvrige stiftere/indskydere er omfattet af bestemmelsen.
Eksempel: To fysiske personer stifter trusten A. Den ene af stifterne er fuldt skattepligtig i Danmark, mens den anden ikke er
fuldt skattepligtig i Danmark. Den danske stifter indskyder aktiver med en handelsværdi på 1 mio. kr., mens den anden stifter
indskyder aktiver med en handelsværdi på 0,5 mio. kr. Den fuldt skattepligtige danske person skal derfor med 2/3 af indkomsten i
trusten.
Hvis der efterfølgende foretages nye indskud i trusten, skal der foretages en ny beregning af fordelingsnøglen. Denne nye nøgle
baseres på de oprindelige stifteres andel af handelsværdien af aktiverne i trusten inden det nye indskud og handelsværdien af
aktiverne ved det nye indskud. Der tages således hensyn til, at aktiverne er indskudt på forskellige tidspunkter.
Eksempel: Efter 5 år er handelsværdien af aktiverne i trusten i eksemplet ovenfor steget til 2,1 mio. kr. Den anden person, der
ikke er skattepligtig i Danmark, indskyder aktiver med en handelsværdi på 0,7 mio. kr. Den danske stifters andel af handelsværdien
af de oprindelige aktiver er 1,4 mio. kr., mens den anden stifters andel er 0,7 mio. kr., hvortil der skal lægges det
efterfølgende indskud på 0,7 mio. kr. Den danske stifter skal herefter medregne (1,4/2,8) 50 pct. af trustens indkomst.
Hvis det efterfølgende indskud foretages i løbet af indkomståret, skal der tages hensyn til dette ved beregningen af
fordelingsnøglen i indskudsindkomståret. Der skal alene medregnes en forholdsmæssig del af det efterfølgende indskud svarende til
den andel perioden fra indskuddet til udløbet af indkomståret udgør af indkomståret.
Eksempel: Det efterfølgende indskud på 0,7 mio. kr. indskydes midt i indkomståret (1. juli i et kalenderårsindkomstår). Ved
beregningen skal der alene medregnes 0,35 mio. kr. Den danske stifters andel af handelsværdien af de oprindelige aktiver er 1,4
mio. kr., mens den anden stifters andel er 0,7 mio. kr., hvortil der skal lægges halvdelen af det efterfølgende indskud på 0,35
mio. kr. Den danske stifter skal herefter medregne (1,4/2,45) ca. 57 pct. af trustens indkomst i indskudsåret.
Den foreslåede bestemmelse finder ifølge stk. 2 tilsvarende anvendelse på fuldt skattepligtige personer, der flytter tilbage til
Danmark, og som inden for de seneste 10 år har stiftet eller foretaget indskud i en trust uden at være skattepligtige til Danmark
på stiftelses- henholdsvis indskudstidspunktet. En tilsvarende regel findes i den nuværende fondsbeskatningslovs § 3 A om
indskudsafgift ved stiftelse eller indskud i en lavt beskattet udenlandsk trust. Det foreslås dog, at de 5 år udvides til 10 år.
10 år svarer til tidsperioden i kildeskattelovens § 48 E om forskerskatteordningen. Dette værn skal forhindre, at den
skattepligtige stifter trusten, mens han/hun midlertidigt er flyttet ud af landet.
Den foreslåede beskatning af stifteren er en supplerende beskatning i lighed med CFC-beskatningen af danske fysiske personer, der
kontrollerer et udenlandsk selskab med finansielle og andre mobile indkomster, jf. ligningslovens § 16 H. Lovforslaget ændrer
derfor ikke på beskatningen af trusten, trustee eller de begunstigede i trusten, hvis disse er dansk skattepligtige. Transaktioner
med trusten vil ligeledes skulle behandles som hidtil. Begunstigede i trusten vil således fortsat være skattepligtige af
uddelinger fra trusten efter statsskattelovens § 4.
Stifteren vil efter stk. 4 kunne blive fritaget fra beskatningen i den foreslåede bestemmelse, hvis det måtte fremgå af en
ufravigelig gyldighedsbetingelse (dvs. af lovgivningen, retspraksis, fast administrativ praksis) for trustens eksistens, at der er
sket endelig og uigenkaldelig afkald på formuen. Dette må antages at forekomme sjældent, idet der er aftalefrihed i forbindelse
med stiftelse af trusts. Betingelsen anses således ikke for opfyldt, hvis stifteren f.eks. kan fravige betingelsen ved aftale
eller lignende med trustee eller andre. Den er ligeledes ikke opfyldt, hvis det er muligt at flytte trusten til en anden
jurisdiktion, hvor der ikke er en sådan ufravigelig gyldighedsbetingelse for trustens eksistens.
Stifteren vil efter stk. 4 endvidere kunne blive fritaget fra beskatning af indkomsten i trusten, hvis trustens midler udelukkende
anvendes i almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer. Det er op til
stifteren at kunne dokumentere, at trusten anvender sine midler til almenvelgørende eller almennyttige formål.
Afgrænsningen af, om trusten må anses for almenvelgørende eller almennyttig, foretages efter de samme kriterier, som lægges til
grund for bedømmelsen om fradragsadgang for uddelinger efter fondsbeskatningsloven og for gaver til almenvelgørende eller
almennyttige formål efter ligningslovens § 8 A.
For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt, kræves, at den kreds af personer eller
institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelinger, er afgrænset efter retningslinjer af et objektivt præg. Formålet må
komme en videre kreds til gode. For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes personer
inden for en videre kreds, der er i økonomisk trang. Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindelig
fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan eksempelvis nævnes sociale,
kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, humanitære, religiøse og undervisningsmæssige formål.
Efter stk. 4 sker der endvidere ikke beskatning af indkomsten i trusten, hvis stifteren godtgør, at midlerne i trusten udelukkende
anvendes til pensionsformål for en større kreds af personer, der ikke er i familie med afdøde, jf. boafgiftslovens § 1, stk. 2.
Desuden finder bestemmelsen ikke anvendelse, hvis der er tale om et investeringsselskab, jf. aktieavancebeskatningslovens § 19.
Det foreslås efter stk. 5, at stiftelse af eller indskud i en trust, som ikke foretages af den skattepligtige selv, men af et
selskab m.v., som kontrolleres af personen, anses for foretaget af den skattepligtige selv. Kontrol af selskabet skal forstås på
samme måde som i ligningslovens § 16 H om CFC-beskatning af personer, der kontrollerer et udenlandsk selskab med finansielle og
andre mobile indkomster. Ved den skattepligtiges medregning af indkomsten medregnes alene en andel svarende til den
skattepligtiges direkte eller indirekte ejerandel i det kontrollerede selskab. En tilsvarende regel findes ligeledes i
fondsbeskatningslovens § 3 A.
Det foreslås i stk. 6, at trustens indkomst ved beskatningen af stifteren opgøres efter de regler, der ville gælde for
skattepligtige som nævnt i stk. 1 og 2 i den foreslåede § 16 K i ligningsloven. Dette medfører, at indkomsten vil kunne være
personlig indkomst, kapitalindkomst eller aktieindkomst afhængigt af den skattepligtige og indkomstens art.
Kildeskattelovens § 9 om indgangsværdier på aktiver og passiver finder tilsvarende anvendelse på aktiver og passiver, der er
anskaffet, før trustens indkomst omfattes af stk. 1 eller 2. Det vil kunne være tilfældet, hvis den skattepligtige har stiftet
trusten inden tilbageflytningen til Danmark. Udgangspunktet vil herefter være, at aktiverne anses for anskaffet på det faktiske
anskaffelsestidspunkt til handelsværdien på tidspunktet for tilbageflytningen.
Det foreslås, at trustens indkomst alene medregnes i den skattepligtiges skattepligtige indkomst, hvis trustens indkomst er
positiv, jf. stk. 1. Hvis der er underskud i trusten, kan underskuddet efter stk. 6 fremføres til modregning i overskud i de
følgende indkomstårs indkomst i trusten efter de regler, der ville gælde for den skattepligtige selv. Dette medfører, at
kildeartsbegrænsninger finder tilsvarende anvendelse på tab. Underskud kan kun fremføres, såfremt det ikke kan rummes i indkomsten
i et tidligere indkomstår. Hvis der er flere stiftere/indskydere i trusten anvendes fordelingsnøglen i ligningslovens § 16 K. stk.
3, på hvert enkelt indkomstart.
Det foreslås i stk. 7, at der gives creditlempelse efter ligningslovens § 33, stk. 1 og 7, for trustens danske og udenlandske
skatter. Der gives dog kun nedslag for den del af årets samlede skatter, der svarer til forholdet mellem den skattepligtiges andel
af indkomsten og den samlede indkomst. Hvis det er trustee, der beskattes af trustens indkomst, vil der ligeledes kunne opnås
creditlempelse for de af trusteen betalte danske og udenlandske skatter af trustens indkomst.
Det foreslås i stk. 8, at bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse på fonde og andre lignende enheder (f.eks. stiftungs,
treuhands og anstalten), hvor det måtte være muligt for stifteren at få adgang til formuen. Det vil typisk være de tilfælde, hvor
det er muligt at aftale, at stifteren ikke endeligt og uigenkaldeligt har givet afkald på formuen. Det vil ikke være tilfældet,
hvis der er tale om en dansk fond, idet det er en gyldighedsbetingelse for stiftelsen af danske fonde, at formuen er endeligt og
uigenkaldeligt adskilt fra stifterens formue.
Det foreslås, at stifteren også i forbindelse med dødsboopgørelsen skal anses for at have adgang til formuen i trusten.
Trustformuen foreslås derfor medregnet i boopgørelsen, i det omfang der svarer til stifterens andel af trustindkomst/-formuen.
Det følger af boafgiftslovens § 1, stk. 1, at der skal betales en boafgift på 15 pct. af den formue, som en afdød person
efterlader sig. Den del af formuen, som tilfalder andre personer end afdødes nærmeste pårørende, pålægges dog en tillægsboafgift
på 25 pct., jf. boafgiftslovens § 1, stk. 2. Da tillægsboafgiften beregnes efter fradrag af den del af boafgiften på 15 pct., der
forholdsmæssigt hviler på denne del af arvebeholdningen, er den effektive afgiftssats maksimalt 36,25 pct. på denne del af
formuen.
Hvis der til en del af afdødes formue er knyttet betingelser, som skal indtræde, før det kan afgøres, hvem der skal erhverve
formuen, skal der af denne del af formuen betales tillægsboafgift, når det er uvist, om formuen kan blive omfattet af
tillægsboafgiften, jf. boafgiftslovens § 1, stk. 3. Det kan enten være, fordi modtageren først vil blive kendt efter boets
afslutning, eller fordi formuen endeligt kan tilfalde en person omfattet af tillægsboafgiften.
Aftalefriheden i trusts bevirker, at det ikke vil være muligt på forhånd at vide, om værdierne vil tilfalde afdødes nærmeste
pårørende og dermed være fritaget for tillægsboafgiften, før midlerne rent faktisk udbetales til de begunstigede. Trustee vil
f.eks. kunne være pålagt at foretage dispositioner, der begunstiger andre personer uden for denne personkreds. Det foreslås
derfor, at det i loven fastslås, at værdien i trusten altid bliver omfattet af tillægsboafgiften. Der er således tale om en
objektiv regel, der finder anvendelse, uanset den konkrete udformning af trusten.
Det foreslås endvidere, at formuen i fonde og lignende enheder omfattet af ligningslovens § 16 K på tilsvarende måde medregnes i
boopgørelsen.
Fondsbeskatningslovens § 3 A indebærer, at der ved indskud foretaget af en fuldt skattepligtig person til en lavtbeskattet
udenlandsk trust (eller fond) skal betales en indskudsafgift på 20 pct. Indskudsafgiften pålægges dog kun den del, der overstiger
10.000 kr. Det foreslås, at fondsbeskatningslovens § 3 A ikke finder anvendelse, når den foreslåede bestemmelse i ligningslovens §
16 K om beskatning af stifteren af trusts m.v., jf. lovforslagets § 1, nr. 2, finder anvendelse.
Det foreslås, at den maksimale periode for den bindende virkning af et bindende svar nedsættes fra 5 år til 6 måneder regnet fra
spørgers modtagelse af svaret, når der er tale om et bindende svar om et aktivs værdi. En maksimal bindingsperiode på 6 måneder
svarer til nuværende praksis. Den foreslåede regel omfatter alle bindende svar om værdien af et aktiv. Karakteren af aktivet er
således uden betydning.
Forslaget betyder, at hvor der er tale om et bindende svar om et aktivs værdi, så er det bindende for SKAT i forhold til spørgeren
ved behandlingen af det beskrevne forhold, dvs. værdiansættelsen, i 6 måneder regnet fra spørgers modtagelse af svaret.
Det foreslås endvidere præciseret, at den gældende regel om, at der i svaret kan indsættes en kortere bindingsperiode end den
maksimale periode, også gælder for de svar, hvor den maksimale bindingsperiode bliver 6 måneder. Der vil således i bindende svar
om et aktivs værdi fortsat kunne indsættes en bindingsperiode, der er kortere end 6 måneder.
Til nr. 4
Der foreslås en udvidelse af reglerne om, hvornår et afgivet bindende svar ikke er bindende. Udvidelsen finder alene anvendelse i
forhold til afgivne bindende svar om et aktivs værdi.
Den foreslåede udvidelse omfatter alle bindende svar om værdien af et aktiv. Karakteren af aktivet er således uden betydning.
Efter forslaget skal et bindende svar om et aktivs værdi kunne bortfalde, dvs. ikke længere være bindende, hvis en række nærmere
opregnede betingelser er opfyldt.
Der skal for det første foreligge en efterfølgende konstatering af, at aktivet har en værdi, der er mindst 30 pct. højere eller
lavere end den værdi, der er indeholdt i det bindende svar, idet det samtidig er et krav, at værdien ud over de 30 pct. også skal
være mindst 1 mio. kr. højere eller lavere. Vurderingen af en eventuelt højere værdi vil f.eks. være relevant, hvor værdien af
aktivet er anvendt i forbindelse med en fraflytning, mens vurderingen af en eventuelt lavere værdi vil være relevant, hvor værdien
af aktivet er anvendt i forbindelse med en tilflytning.
For det andet skal en revurdering af et bindende svar om et aktivs værdi være baseret på enten et efterfølgende salg eller på
størrelsen af det efterfølgende afkast. Vurderingen kan dels baseres på et direkte eller indirekte salg af aktivet eller et
tilsvarende aktiv efter afgivelsen af det bindende svar, dels på størrelsen af det afkast, som opnås af aktivet efter afgivelsen
af det bindende svar. Ved afkast skal forstås indtægter, som oppebæres af aktivet, herunder indkomst som genereres som følge af
ejerskab til aktivet, der kan f.eks. være tale om modtagne royaltybetalinger.
En vurdering baseret på et tilsvarende aktiv vil kunne være relevant, hvor der er tale om et delvist ejerskab, f.eks. 50 pct. af
aktierne i et selskab eller 50 pct. af et immaterielt aktiv. Hvor det ikke er den skatteyder, der har modtaget det bindende svar,
der foretager salget, men derimod ejeren af de andre 50 pct., vil dette salg kunne danne grundlag for en vurdering af om værdien i
det bindende svar må anses for retvisende.
For det tredje skal SKAT på bagrund af de senere fremkomne oplysninger kunne begrunde, at den værdi, der er konstateret
efterfølgende, også må anses for en mere retvisende værdi på tidspunktet for afgivelsen af det bindende svar. Der kan være
mellemliggende forhold, som kan underbygge, at den konstaterede forskel i værdien kan henføres til tiden efter afgivelsen af det
bindende svar. Kravet om, at det skal kunne begrundes på baggrund af oplysninger (ud fra et efterfølgende salg eller størrelsen af
et efterfølgende afkast), svarer til princippet i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, hvorefter skattepligtige, der efter
selvangivelsesfristens udløb ønsker at ændre skatteansættelsen, skal fremlægge oplysninger, der kan begrunde dette.
Alle betingelserne skal være opfyldt. En overskridelse af beløbsgrænsen vil således ikke automatisk indebære, at det bindende svar
ikke længere er bindende.
Hvis betingelserne for bortfald af et afgivet bindende svar er opfyldt, er konsekvensen, at spørger stilles, som om det bindende
svar ikke har været afgivet. SKATs meddelelse om bortfald af et bindende svar udgør en afgørelse, jf. i den forbindelse
Folketingets Ombudsmands udtalelse i FOB 2012-12. En meddelelse om bortfald vil således kunne påklages til Landsskatteretten, hvor
spørger ikke er enig med SKAT.
Hvor et bortfald giver anledning til en ansættelsesændring, vil det skulle ske inden for rammerne af de almindelige fristregler i
skatteforvaltningslovens § 26.
Reglerne i skatteforvaltningslovens § 27 om ekstraordinær ansættelse gælder uændret. Hvor der er tale om et bindende svar om et
aktivs værdi, vil SKAT således fortsat kunne foretage en ansættelsesændring efter skatteforvaltningslovens § 27, uafhængig af den
foreslåede udbygning af regelsættet om bindende svar.
Forslaget om mulighed for bortfald af det bindende svar ved overskridelse af den pågældende procent- og beløbsgrænse udgør alene
et supplement til de gældende regler. Forslaget afskærer således ikke SKAT for at indsætte forudsætninger i et bindende svar om
aktivers værdi med afgørende betydning for indholdet af svaret. Således vil SKAT f.eks. fortsat i overensstemmelse med gældende
regler kunne indsætte en afgørende forudsætning i relation til værdiansættelsen om en maksimal værdiafvigelse på mindre end 30
pct., f. eks. hvis værdien beregnes på baggrund af tilbagediskonteret budgetteret indkomst.
Der foreslås en ændring af fodnoten til selskabsskatteloven som følge af lovforslagets § 1, nr. 2, hvor der gennemføres dele af
henholdsvis moder-/datterselskabsdirektivet og rente-/royaltydirektivet.
Til nr. 2
Bestemmelsen i selskabsskattelovens § 35, stk. 1, blev indført ved lov nr. 528 af 28. maj 2014.
Det foreslås at ændre selskabsskattelovens § 35, stk. 1 således, at underskud ikke fortabes ved manglende rettidig indberetning,
men at selskaberne m.v. alene pålægges at betale et administrativt tillæg.
Indberetter et selskab m.v. ikke underskud til SKAT senest inden udløbet af selvangivelsesfristen, skal selskabet betale et tillæg
på 5.000 kr. Beløbet svarer til det skattetillæg, som efter skattekontrollovens § 5, stk. 1, maksimalt kan pålægges ved for sen
indgiven selvangivelse. Tillægget pålægges ved siden af skattetillægget. Ligesom skattetillægget tilfalder det foreslåede tillæg
staten.
I forhold til sambeskattede selskaber m.v. pålægges et tillæg alene i forhold til administrationsselskabets for sene indberetning.
Det er således alene administrationsselskabet i en sambeskatning, som kan blive pålagt et tillæg på 5.000 kr. ved manglende
rettidig registrering af underskud.
Afgørelse om tillægget træffes, når SKAT kan konstatere, at et selskab har et underskud, som ikke er indberettet rettidigt. SKATs
afgørelse om tillæg kan påklages til Landsskatteretten, jf. skatteforvaltningslovens § 35 b, stk. 2. Det forventes dog, at klager
over manglende fritagelse for betaling af tillægget vil blive henskudt til behandling ved Skatteankestyrelsen efter regler fastsat
af Landsskatteretten i medfør skatteforvaltningslovens § 35 b, stk. 3.
Det foreslås endvidere at ændre selskabsskattelovens § 35, stk. 1, således at visse konkrete selskabstyper m.v., som ikke kan
håndteres af underskudsregisteret, kan fritages for at engangsregistrere underskud, såfremt skatteministeren fastsætter regler
herom, jf. den foreslåede bemyndigelse i selskabsskattelovens § 35, stk. 4, jf. lovforslagets § 5, nr. 3.
Til nr. 3
Det foreslås at ændre selskabsskattelovens § 35, stk. 2, således at visse konkrete selskabstyper m.v., som ikke kan håndteres af
underskudsregisteret, kan fritages for at engangsregistrere gennemførte skattefrie omstruktureringer af betydning for
underskudsanvendelsen. Det kan ske ved, at skatteministeren fastsætter regler herom, jf. lovforslagets § 5, nr. 3.
Til nr. 4
Bestemmelsen i selskabsskattelovens § 35, stk. 4, blev indført ved lov nr. 528 af 28. maj 2014.
Det foreslås, at skatteministeren bemyndiges til at fastsætte regler om at fritage visse konkrete selskabstyper m.v. for pligten
til at engangsregistrere underskud og gennemførte skattefri omstruktureringer. Bemyndigelsen forventes udnyttet til at fritage
konkrete selskabstyper m.v. for engangsregistrering, såfremt underskudsregisteret og underskudsberegningsmodulet ikke vil kunne
håndtere disse digitalt.
Det foreslås desuden, at skatteministeren kan fastsætte regler om, at SKAT, hvis der foreligger særlige omstændigheder, kan se
bort fra en fristoverskridelse, herunder fritage for betaling af tillægget på 5.000 kr., jf. den foreslåede ændring til nr. 1, ved
manglende rettidig indberetning. Dermed kan SKAT bemyndiges til at bortse fra tillægget. Der vil kunne bortses fra tillægget,
såfremt SKAT finder, at der i forbindelse med en for sen indberetning foreligger særlige omstændigheder. Særlige omstændigheder
kan f.eks. være dokumenteret akut opstået sygdom hos den revisor, som skal forestå indberetningen til SKAT, på et tidspunkt, hvor
selskabet m.v. er ude af stand til at finde en anden revisor inden fristens udløb. Et andet eksempel på særlige omstændigheder kan
være, at selskabet på grund af pludseligt opståede problemer med - eller nedbrud i - SKATs it-system har været forhindret i at få
indberettet digitalt til underskudsregisteret inden for fristen.
Vægtafgiftslovens § 3, stk. 1, tabelafsnit A, fastsætter blandt andet satserne for vægtafgift af almindelige personbiler. Afgiften
svares ud fra bilens egenvægt og efter nærmere angivne satser.
For personbiler svares der alene vægtafgift efter ovennævnte bestemmelse af biler, der som hovedregel er registreret første gang
inden den 1. juli 1997. Biler, som er registreret 1. juli 1997 eller senere, betaler som hovedregel afgift efter køretøjets
brændstofforbrug, jf. § 3 i lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014 om afgift efter brændstofforbrug m.v. for visse person- og
varebiler (brændstofforbrugsafgiftsloven).
Efter vægtafgiftslovens § 3, stk. 1, udgør satserne for campingvogne endvidere 32 pct. af satserne for personbiler.
Afgiftssatserne i bl.a. vægtafgiftsloven blev indekseret i 2012, jf. § 10, nr. 2, i lov nr. 924 af 18. september 2012 om ændring
af lov om forskellige forbrugsafgifter, brændstofforbrugsafgiftsloven, tonnageskatteloven og forskellige andre love.
Hensigten var at implementere forhøjelser med ca. 7,4 pct. i 2015 og med 5,5 pct. i 2018. Det svarer til en årlig indeksering med
1,8 pct. frem til 2020.
På grund af en fejl udgør indekseringen af vægtafgiftssatserne pr. 1. januar 2015 10-15 pct. i stedet for de tilsigtede 7,4 pct.
Det foreslås, at satserne for vægtafgift i vægtafgiftslovens § 3, stk. 1, tabelafsnit A, ændres, så indekseringen pr. 1. januar
2015 alene udgør 7,4 pct., som var tilsigtet i lov nr. 924 af 18. september 2012. Satserne for udligningsafgift bibeholdes
uændret.
Der er ikke tiltænkt yderligere ændringer i forhold til gældende ret.
SKAT forventer, at selvangivelsesløsningen for indkomståret 2014 forsinkes ca. halvanden måned. Selvangivelsesløsningen forventes
således at åbne primo maj 2015 og ikke som tidligere antaget i marts 2015.
Det foreslås derfor at udskyde selvangivelsesfristen for indkomståret 2014 med én måned fra den 1. august 2015 til den 1.
september 2015. Udskydelsen af selvangivelsesfristen skal sikre, at selskaberne m.v. ikke får væsentligt kortere tid til
indberetning end forudsat ved gennemførelsen af lov nr. 528 af 28. maj 2014.
Det foreslås endvidere at udskyde selvangivelsesfristen for indkomståret 2015 til den 1. september 2016. Udskydelsen skal
understøtte, at DIAS kan udvikle en løsning med forslag til konkret underskudsberegning, som - for indkomståret 2015 - omfatter så
mange selskaber m.v. som muligt.
Det bemærkes, at de foreslåede udskydelser af selvangivelsestidspunkterne gælder alle juridiske personer, som omfattet af
skattekontrollovens § 4, stk. 2, uanset om de har fremførselsberettigede underskud at indberette til SKAT. Det skyldes, at SKAT
ikke har et sikkert kendskab til alle de selskaber m.v., som har behov for at indberette fremførselsberettigede underskud til
SKAT, da selskaberne m.v. i dag ikke har pligt til at give oplysning herom via felt 85 på selvangivelsen om fremførselsberettigede
underskud.
SKAT vil orientere selskaberne m.v. om den seneste frist for afgivelse af selvangivelse for de pågældende indkomstår.
Årsopgørelserne for de pågældende selskaber m.v. forventes dannet ultimo oktober i kalenderåret efter indkomståret og ved forskudt
indkomstår i kalenderåret efter det kalenderår, som det forskudte indkomstår træder i stedet for.
Det foreslås i stk. 1
, at loven træder i kraft den 1. maj 2015.
Det foreslås i stk. 2
, at omgåelsesklausulerne i ligningslovens § 3 har virkning fra og med den 1. maj 2015 for arrangementer og serier af
arrangementer vedrørende fordele i direktiverne om direkte beskatning og for arrangementer og transaktioner vedrørende fordele i
dobbeltbeskatningsoverenskomster. Omgåelsesklausulerne har virkning for dobbeltbeskatningsoverenskomster, uanset hvornår
overenskomsterne er trådt i kraft, dvs. også for allerede eksisterende overenskomster.
Dette medfører, at skatteyderen ikke kan påberåbe sig fordelene i direktiverne eller dobbeltbeskatningsoverenskomsterne i tilfælde
af misbrug, når den fordel, der påberåbes, vedrører en betaling, hvor der sker retserhvervelse den 1. maj 2015 eller senere, eller
en omstrukturering, der er vedtaget den 1. maj 2015 eller senere. Dette gælder også for allerede påbegyndte arrangementer, hvor
enkelte dele af det samlede arrangement foretages den 1. maj 2015 eller senere.
Det foreslås i stk. 3
, at den foreslåede beskatning af stifteren af trusts og fonde i ligningslovens § 16 K, hvor det ikke er en ufravigelig
gyldighedsbetingelse, at der er sket uigenkaldelig udskillelse af formuen, har virkning for trusts og fonde, der stiftes, eller
hvor der foretages indskud den 1. juli 2015 eller senere. Ved allerede stiftede trusts og fonde finder bestemmelsen alene
anvendelse på de indskud, der foretages den 1. juli 2015 eller senere. Tilsvarende foreslås det, at indførelsen af boafgiftslovens
§ 11 har virkning fra og med den 1. juli 2015.
Det foreslås i stk. 4
, at ændringen af fondsbeskatningslovens § 3 A har virkning fra den 1. juli 2015, hvilket er sammenfaldende med indførslen af
ligningslovens § 16 K. Der skal således fortsat svares afgift efter fondsbeskatningslovens § 3 A, hvis trusten eller fonden – der
ville blive omfattet af ligningslovens § 16 K – stiftes, eller hvis indskuddet foretages, inden den 1. juli 2015.
Det foreslås i stk. 5
, at ændringerne vedrørende bindende svar skal have virkning for bindende svar om et aktivs værdi, der afgives den 1. juli 2015
eller senere.
Da forslaget er begunstigende for alle berørte, foreslås det i stk. 6
, at forslaget får virkning pr. 1. januar 2015. Vægtafgiften af de omhandlede køretøjer vil således blive genberegnet, og de ejere
af køretøjer, som har betalt for meget i vægtafgift i 2015, vil få det overskydende beløb tilbagebetalt.
Lov om ændring af ligningsloven, boafgiftsloven, fondsbeskat...
Gældende
LOV nr 540 af 29/04/2015
Skatteministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af ligningsloven, boafgiftsloven, fondsbeskatningsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love (Skattelypakke om trusts, værdiansættelse af aktiver i forbindelse med bindende svar og international omgåelsesklausul samt udskydelse af selvangivelsesfristen for selskaber m.v., lempelse af sanktionen ved manglende registrering af underskud og korrektion af satserne for vægtafgift af personbiler m.v.)
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1041 af 15. september 2014, som ændret bl.a. ved § 10 i lov nr. 202 af 27. februar 2015 og senest ved § 5 i lov nr. 334 af 31. marts 2015, foretages følgende ændringer:
1. I fodnoten til lovens titel indsættes som 2. og 3. pkt.:
»Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 2011/96/EU af 30. november 2011 om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater, EU-Tidende 2011, nr. L 345, side 8, med senere ændringer. Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 2003/49/EF af 3. juni 2003 om en fælles ordning for beskatning af renter og royalties, der betales mellem associerede selskaber i forskellige medlemsstater, EU-Tidende 2003, nr. L 157, side 49, med senere ændringer.«
2. Efter § 2 indsættes:
»§ 3. Skattepligtige har ikke de fordele, der følger af direktiv 2011/96/EU om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater, direktiv 2003/49/EF om en fælles ordning for beskatning af renter og royalties, der betales mellem associerede selskaber i forskellige medlemsstater og direktiv 2009/133/EF om en fælles beskatningsordning ved fusion, spaltning, partiel spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier vedrørende selskaber i forskellige medlemsstater og ved flytning af et SE’s eller SCE’s vedtægtsmæssige hjemsted mellem medlemsstater som implementeret i dansk lovgivning, til arrangementer eller serier af arrangementer, der er tilrettelagt med det hovedformål eller der som et af hovedformålene har at opnå en skattefordel, som virker mod indholdet af eller formålet med direktiverne, og som ikke er reelle under hensyntagen til alle relevante faktiske forhold og omstændigheder. Et arrangement kan omfatte flere trin eller dele.
Stk. 2. Ved anvendelsen af stk. 1 betragtes arrangementer eller serier af arrangementer som ikke reelle, i det omfang de ikke er tilrettelagt af velbegrundede kommercielle årsager, der afspejler den økonomiske virkelighed.
Stk. 3. Skattepligtige har ikke fordel af en dobbeltbeskatningsoverenskomst, hvis det er rimeligt at fastslå under hensyn til alle relevante faktiske forhold og omstændigheder, at opnåelsen af fordelen er et af de væsentligste formål i ethvert arrangement eller enhver transaktion, som direkte eller indirekte medfører fordelen, medmindre det godtgøres, at indrømmelsen af fordelen under disse omstændigheder vil være i overensstemmelse med indholdet af og formålet med den pågældende bestemmelse i overenskomsten.
Stk. 4. Uanset stk. 3 skal stk. 1 og 2 anvendes ved vurderingen af, om en skattepligtig er udelukket fra fordelen i en bestemmelse i en dobbeltbeskatningsoverenskomst med et land, der er medlem af EU, hvis den skattepligtige alternativt kunne påberåbe sig en fordel i et af direktiverne om direkte beskatning.«
I boafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 47 af 12. januar 2015, foretages følgende ændring:
1. Efter § 10 indsættes:
»§ 11. Aktiver og passiver i en trust, en fond eller en lignende enhed omfattet af ligningslovens § 16 K medregnes ved boopgørelsen, i det omfang den afdøde har været skattepligtig af eventuel positiv indkomst i trusten, fonden eller den lignende enhed. Betingelserne i § 1, stk. 3, anses for opfyldt for de aktiver og passiver, der medregnes efter 1. pkt.«
I fondsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 934 af 14. august 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 1374 af 16. december 2014 og § 1 i lov nr. 1375 af 16. december 2014, foretages følgende ændring:
1. I § 3 A, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:
»Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis indskyderen som følge af indskuddet er skattepligtig af afkastet i den udenlandske fond eller trust, jf. ligningslovens § 16 K.«
I skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 175 af 23. februar 2011, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 1500 af 23. december 2014, foretages følgende ændringer:
1. I § 25, stk. 1, 1. pkt., ændres »svaret.« til: »svaret, jf. dog 3. pkt.«
2. I § 25, stk. 1, indsættes efter 2. pkt.:
»Et bindende svar om et aktivs værdi er bindende for skattemyndighederne i forhold til spørgeren eller andre som nævnt i § 21, stk. 2, ved behandlingen af det pågældende forhold i 6 måneder regnet fra spørgerens modtagelse af svaret.«
3. I § 25, stk. 1, 3. pkt., der bliver 4. pkt., ændres »i svaret« til: »i svar som nævnt i 1. og 3. pkt.«.
4. I § 25, stk. 2, indsættes som 3. pkt.:
»Medmindre andet er fastsat af skattemyndighederne, gælder det derudover for bindende svar om et aktivs værdi, at svaret ikke er bindende, hvis det på baggrund af oplysninger ud fra et efterfølgende direkte eller indirekte salg af aktivet eller ud fra størrelsen af det efterfølgende afkast på aktivet kan begrundes, at aktivets værdi på tidspunktet for afgivelsen af det bindende svar afveg mindst 30 pct. og mindst 1 mio. kr. fra værdien i det bindende svar.«
I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 149 af 9. januar 2015, som ændret ved § 3 i lov nr. 202 af 27. februar 2015, foretages følgende ændringer:
1. To steder i fodnoten til lovens titel ændres »gennemfører Rådets« til: »gennemfører dele af Rådets«.
2. § 35, stk. 1, affattes således:
»Skattepligtige selskaber m.v. skal for hvert af indkomstårene 2002 til og med det seneste indkomstår, der udløber inden indberetningstidspunktet, foretage digital indberetning til told- og skatteforvaltningen af resterende fremførselsberettigede underskud, jf. § 12 og fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, jf. dog stk. 4. For sambeskattede selskaber m.v. påhviler indberetningspligten administrationsselskabet. Der betales et tillæg på 5.000 kr., hvis der ikke indberettes rettidigt efter 1. pkt. Tillægget tilfalder staten.«
3. I § 35 stk. 2, indsættes efter »digitalt«: », jf. dog stk. 4«.
4. § 35, stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Skatteministeren fastsætter regler om fritagelse for visse selskaber m.v. fra indberetningspligten. Endvidere kan ministeren fastsætte regler om indberetningstidspunktet, adgangen for told- og skatteforvaltningen til, hvis der foreligger særlige omstændigheder, at se bort fra en fristoverskridelse, herunder at fritage for betaling af tillægget i stk. 1, perioden for indberetningen, hvilke specifikationer indberetningen skal indeholde, og hvorledes indberetningen skal ske efter stk. 1 og 2.«
I lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 185 af 18. februar 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 745 af 25. juni 2014, § 3 i lov nr. 1503 af 23. december 2014 og § 30 i lov nr. 1532 af 27. december 2014, foretages følgende ændring:
1. § 3, stk. 1, tabelafsnit A, affattes således:
Vægtafgift
kr.
Udligningsafgift
kr.
Motorkøretøj
kr.
Påhængsvogn
kr.
A. Personmotorkøretøjer bortset fra busser (rute- og turistbiler m.m.) og hyrevogne. Påhængs- og sættevogne til personbefordring.
I. Egenvægt indtil 600 kg<br>Motorcykler.<br>Afgift pr. køretøj:<br>12 måneder
I lov nr. 528 af 28. maj 2014 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og skattekontrolloven (Selskaber m.v.s registrering af fremførselsberettigede underskud, oplysningspligt om erhvervelse af visse aktier og investeringsbeviser m.v., selvangivelse af kildeartsbegrænsede tab m.v.), som ændret ved § 12 i lov nr. 202 af 27. februar 2015, foretages følgende ændring:
1. § 4, stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. Juridiske personer omfattet af skattekontrollovens § 4, stk. 2, skal for indkomståret 2014 selvangive senest den 1. september 2015 og for indkomståret 2015 selvangive senest den 1. september 2016.«
Stk. 2. § 1, nr. 2, har virkning fra og med den 1. maj 2015 for arrangementer og serier af arrangementer vedrørende fordele i direktiverne om direkte beskatning og for arrangementer og transaktioner vedrørende fordele i dobbeltbeskatningsoverenskomster, uanset hvornår overenskomsterne er trådt i kraft.
Stk. 3. § 1, nr. 3, og § 2 har virkning for trusts og fonde, der stiftes eller hvor der foretages indskud den 1. juli 2015 eller senere.
Stk. 4. § 3 har virkning fra og med den 1. juli 2015.
Stk. 5. § 4 har virkning for bindende svar, der afgives den 1. juli 2015 eller senere.
Stk. 6. § 6 har virkning fra og med den 1. januar 2015.
Givet på Christiansborg Slot, den 29. april 2015
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Benny Engelbrecht
Officielle noter
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets direktiv 2015/121/EU af 27. januar 2015 om ændring af direktiv 2011/96/EU om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater, EU-Tidende 2015, nr. L 21, side 1.
3. Efter § 16 J indsættes:
**»§ 16 K. ** Skattepligtige omfattet af kildeskattelovens § 1 eller dødsboskattelovens § 1, stk. 2, som har stiftet og har indskudt aktiver i en trust på et tidspunkt, hvor den skattepligtige var fuldt skattepligtig efter en af de nævnte bestemmelser, medregner trustens indkomst, jf. stk. 6, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når indkomsten i trusten er positiv. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse på skattepligtige omfattet af de nævnte bestemmelser, der indskyder aktiver i en trust uden at være stifter. Skattepligtige efter dødsboskattelovens § 1, stk. 2, indtræder i afdødes skattemæssige stilling efter 1. og 2. pkt.
Stk. 2. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på skattepligtige, der bliver omfattet af bestemmelser, som er nævnt i stk. 1, selv om de ikke var fuldt skattepligtige på henholdsvis stiftelsestidspunktet og indskudstidspunktet, hvis de tidligere har været fuldt skattepligtige, og hvis stiftelsen eller indskuddet af aktiver er foretaget inden for de sidste 10 år forud for den fulde skattepligts genindtræden.
Stk. 3. Er der flere stiftere eller indskydere i en trust, fordeles indkomsten forholdsmæssigt efter handelsværdien af de indskudte aktiver på stiftelsestidspunktet. Ved efterfølgende indskud foretages en ny beregning af indkomstfordelingen baseret på stifteres og indskyderes andel af handelsværdien af aktiverne i trusten inden indskuddet og handelsværdien af aktiverne ved det efterfølgende indskud. I det indkomstår, hvor det efterfølgende indskud foretages, skal der alene fordeles en forholdsmæssig del til det efterfølgende indskud svarende til den andel, perioden fra indskuddet til udløbet af indkomståret udgør af indkomståret.
Stk. 4. Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse i følgende tilfælde:
Den skattepligtige godtgør, at det er en ufravigelig gyldighedsbetingelse for trustens eksistens, at der er givet endeligt og uigenkaldeligt afkald på formuen.
Den skattepligtige godtgør, at midlerne i trusten udelukkende anvendes i almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer.
Den skattepligtige godtgør, at midlerne i trusten udelukkende anvendes til pensionsformål for en større kreds af personer, som ikke er omfattet af boafgiftslovens § 1, stk. 2.
Den skattepligtige godtgør, at trusten er et investeringsselskab, jf. aktieavancebeskatningslovens § 19.
Stk. 5. Skattepligtige som nævnt i stk. 1 og 2 medregner indkomsten i en trust, hvis trusten er stiftet af eller aktiverne er indskudt af kontrollerede selskaber, jf. § 16 H, stk. 6, og den skattepligtige ville være blevet skattepligtig af indkomsten, hvis den skattepligtige selv havde stiftet trusten eller indskudt aktiverne. Der medregnes alene en andel af trustens indkomst svarende til den skattepligtiges direkte eller indirekte ejerandel af det kontrollerede selskab.
Stk. 6. Trustens indkomst opgøres efter de regler, der ville gælde for skattepligtige som nævnt i stk. 1 og 2. Kildeskattelovens § 9 finder tilsvarende anvendelse på aktiver og passiver, der er anskaffet, før trustens indkomst omfattes af stk. 1 eller 2. Underskud i trusten modregnes i de følgende indkomstårs indkomst i trusten efter de regler, der ville gælde for den skattepligtige. Underskud kan kun fremføres, hvis det ikke kan rummes i indkomsten i et tidligere indkomstår.
Stk. 7. Der gives nedslag efter § 33, stk. 1 og 7, for trustens danske og udenlandske skatter. Der gives dog kun nedslag for den del af årets samlede skatter, der svarer til forholdet mellem den skattepligtiges andel af indkomsten og den samlede indkomst. 1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse for skatter på trustindkomsten betalt af trustforvalteren.
Stk. 8. Stk. 1-7 finder tilsvarende anvendelse på fonde og andre lignende enheder, hvor det ikke er en ufravigelig gyldighedsbetingelse for enheden, at der er givet endeligt og uigenkaldeligt afkald på formuen.«
690
520
Andre personmotorkøretøjer.<br>Afgift pr. køretøj:<br>6 måneder
1.000
760
II. Egenvægt 601-800 kg<br>Afgift pr. køretøj:<br>6 måneder
1.220
940
III. Egenvægt 801-1.100 kg<br>Afgift pr. køretøj:<br>6 måneder
1.660
1.240
IV. Egenvægt 1.101-1.300 kg<br>Afgift pr. køretøj:<br>6 måneder
2.210
1.580
V. Egenvægt 1.301-1.500 kg<br>Afgift pr. køretøj:<br>6 måneder
2.890
3 måneder
1.460
1.010
VI. Egenvægt 1.501-2.000 kg<br>Afgift pr. køretøj:<br>6 måneder
3.980
3 måneder
2.000
1.350
VII. Egenvægt over 2.000 kg<br>Afgift pr. 100 kg egenvægt:<br>3 måneder