LOV nr 1692 af 30/12/2024
Skatteministeriet
Lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love (Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet m.v.) § 3
I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1241 af 22. august 2022, som ændret senest ved § 12 i lov nr. 1473 af 10. december 2024, foretages følgende ændringer:
1. Overalt i loven ændres »Energinet.dk« til: »Energinet«, og »Energinet.dk's« ændres til: »Energinets«.
2. Overalt i loven ændres »nr. 1-2 b, 2 d-2 j« til: »nr. 1-2 i«.
3. I § 1, stk. 1, indsættes efter nr. 2 b som nyt nummer:
»2 c) Danpilot,«.
Nr. 2 c-2 h bliver herefter nr. 2 d-2 i.
4. § 1, stk. 1, nr. 2 i, ophæves.
5. I § 3, stk. 1, nr. 1, ændres »nr. 2 d, 2 g, 2 i og 2 j« til: »nr. 2 c, 2 d, 2 g og 2 i«.
6. I § 3, stk. 3, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Den skattefri indkomst anses dog for medgået til udlodninger til fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål, der kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttige, forinden nogen del anses for medgået til henlæggelser til sikring af eller til senere anvendelse til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.«
7. I § 3, stk. 3, indsættes som 6. pkt.:
»De samlede efterbeskattede henlæggelser henlagt i et henlæggelsesår kan ikke overstige det fradrag for henlæggelser efter stk. 2, 1. pkt., som er foretaget i henlæggelsesåret.«
Forarbejder til Lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love (Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet m.v.) § 3
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 f, der ved den i lovforslagets § 3, nr. 3, foreslåede ændring bliver til nr. 2 g, at Energinet.dk er fuldt skattepligtig efter selskabsskatteloven.
Selskabsskattelovens § 8 indeholder reglerne for opgørelsen af den skattepligtige indkomst, herunder hvilke indtægter og udgifter, som skal medregnes.
Det fremgår af selskabsskattelovens § 8, stk. 7, at for Energinet.dk som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 2 g, og for Energinet.dk's datterselskaber gælder yderligere reglerne i §§ 13 D og 13 E.
Selskabsskattelovens § 13 D indeholder reglerne for opgørelsen af den skattepligtige indkomst for Energinet.dk og virksomhedens datterselskaber.
Selskabsskattelovens § 13 E fastsætter reglerne ved sambeskatning af Energinet.dk i forhold til Energinet.dk's og virksomhedens datterselskabers elektricitetsrelaterede aktiviteter.
Selskabsskattelovens § 23, stk. 1, fastsætter, at af den efter selskabsskatteloven udredede indkomstskat tilfalder 14,24 pct. den eller de kommuner, hvori selskabet eller foreningen m.v. har drevet virksomhed, jf. bestemmelserne i lov om kommunal indkomstskat.
Det fremgår i tilknytning hertil af selskabsskattelovens § 23, stk. 2, at denne bestemmelse ikke finder anvendelse for DSB, Energinet.dk, Naviair og Danpilot og disses eventuelle sambeskattede datterselskaber.
Energinet.dk har ved lov nr. 1667 af 26. december 2017 skiftet navn til Energinet.
Det foreslås på den baggrund overalt i selskabsskatteloven at ændre »Energinet.dk« til »Energinet« og at ændre »Energinet.dk's« til »Energinets«.
Dermed vil det være det korrekte navn, der fremgår af bestemmelserne. Forslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 2
I en række bestemmelser i selskabsskatteloven henvises til de selskaber, foreninger m.v., der er fuldt skattepligtige efter bestemmelserne i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1-2 b og 2 d-2 j. Der er tale om aktie- og anpartsselskaber, andre selskaber, hvor ingen af deltagerne hæfter personligt for selskabets forpligtelser, og som fordeler overskuddet i forhold til den af deltagerne indskudte kapital, sparekasser og andelskasser, medarbejderinvesteringsselskaber, DSB, elselskaber, kommuner, der driver netvirksomhed, Energinet, vandforsyningsselskaber, Naviair og Danpilot.
Henvisningen indgår i selskabsskattelovens §§ 8 C-8 E om hybride mismatch, §§ 11, 11 B og 11 C om rentefradragsbegrænsning, § 13 om skattefritagelse af visse indkomster som f.eks. datterselskabsudbytte og udbytte af egne aktier og § 17 om beregning af indkomstskat.
Henvisningen fremgår også af selskabsskattelovens § 31, stk. 1, om sambeskatning og § 31 E, stk. 1, om muligheden for ved indkomstopgørelsen at kunne medregne visse underskud i direkte ejede datterselskaber.
Ved lov nr. 426 af 6. juni 2005 blev bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 c, ophævet. Ved ophævelsen af § 1, stk. 1, nr. 2 c, skete der en automatisk oprykning af en række af de efterfølgende bestemmelser i selskabsskattelovens § 1, stk. 1.
Med lovforslagets § 3, nr. 3, foreslås det i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, at indsætte Danpilot som nr. 2 c. Det foreslås desuden med lovforslagets § 3, nr. 4, at bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 i, ophæves. Dette foreslås som konsekvens af, at Danpilot foreslås indsat i § 1, stk. 1, som nr. 2 c. Dermed vil Danpilot fremadrettet være skattepligtig efter nr. 2 c, og Naviair vil fremadrettet være skattepligtig efter nr. 2 i, jf. også bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 3 og 4.
Det foreslås overalt i selskabsskatteloven at ændre »nr. 1-2 b og 2 d-2 j« til »nr. 1-2 i«.
Det vil betyde, at der henvises til de korrekte bestemmelser. Forslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 3 og 4
Selskabsskattelovens § 1 fastsætter, at en række selskaber og foreninger m.v., der er hjemmehørende her i landet, er omfattet af skattepligten efter selskabsskatteloven. Det gælder bl.a. indregistrerede aktie- og anpartsselskaber, elselskaber, vandforsyningsselskaber, andelsforeninger og andre foreninger, for så vidt foreningen m.v. ikke er omfattet af fondsbeskatningsloven.
Efter bestemmelserne i selskabsskattelovens § 1 er en række statslige institutioner desuden gjort selskabsskattepligtige. Det gælder DSB, Energinet.dk, Naviair og Danpilot.
Ved lov nr. 426 af 6. juni 2005 blev bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 c, ophævet. Bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 c, omfattede forud herfor Værdipapircentralen. Værdipapircentralen var dog blevet omdannet til et aktieselskab, hvorfor Værdipapircentralen var blevet omfattet af skattepligtsbestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 c, var derfor overflødig.
Ved ophævelsen af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 c, skete der dog en automatisk oprykning af en række numre i selskabsskattelovens § 1, stk. 1.
At der skete en automatisk oprykning, stod dog ikke klart for Skatteministeriet på daværende tidspunkt. I forbindelse med senere udarbejdelser af lovbekendtgørelser er der derfor ikke taget højde for den automatiske oprykning. I stedet har bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 c, stået angivet i lovbekendtgørelserne som ophævet.
Da antagelsen dengang var, at der ikke skete en automatisk oprykning, blev der ikke foretaget konsekvensændringer som følge af den automatiske oprykning. Der er tale om konsekvensændringer i en række bestemmelser, hvor der henvises til de relevante numre i selskabsskattelovens § 1, stk. 1.
I en række bestemmelser i selskabsskatteloven henvises således til de selskaber, foreninger m.v., der er skattepligtige efter bestemmelserne i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1-2 b og 2 d-2 j. Det gælder bestemmelserne i selskabsskattelovens §§ 8 C-8 E om hybride mismatch, §§ 11, 11 B og 11 C om rentefradragsbegrænsning, § 13 om skattefritagelse af visse indkomster som f.eks. datterselskabsudbytter og udbytte af egne aktier og § 17 om beregning af indkomstskat.
Som følge af den automatiske oprykning burde henvisningerne være angivet som selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1-2 i.
Af selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 1, fremgår, at staten og dens institutioner er undtaget fra skattepligten. Visse konkrete statslige institutioner er dog efter lovens § 1 som nævnt gjort selskabsskattepligtige. Det drejer sig som nævnt om DSB, Energinet, Naviair og Danpilot. I selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 1, henvises i den forbindelse til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 d, 2 g, 2 i og 2 j.
Som følge af den automatiske oprykning burde henvisningen vedrørende DSB, Energinet, Naviair og Danpilot være angivet som selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 c, 2 f, 2 h og 2 i.
Vandforsyningsselskaber, Naviair og Danpilot er ved lovgivning gjort selskabsskattepligtige i henholdsvis 2009, 2010 og 2013. I forbindelse med indsættelse af disse selskaber i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, er der ikke taget højde for den automatiske oprykning af numrene i forbindelse med lovændringen i 2005, og det fremgår derfor af de relevante ændringslove, at vandforsyningsselskaber, Naviair og Danpilot indsættes som nr. 2 h, 2 i og 2 j, og ikke som nr. 2 g, 2 h og 2 i.
Ved den efterfølgende administration af de vedtagne ændringer er der ikke taget højde for oprykningen i 2005, og der er ved administrationen af bestemmelserne taget udgangspunkt i, at der var et hul i nummerrækkefølgen (nr. 2 c). Det har dog ikke haft nogen indholdsmæssig betydning for administrationen. Der er ikke opkrævet skat eller foretaget nogen forvaltningsretlige dispositioner med hjemmel i den ophævede bestemmelse i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 c.
Det foreslås med lovforslagets § 3, nr. 3, i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, at indsætte efter nr. 2 b som nyt nummer »2 c) Danpilot,«.
Dette indebærer sammen med lovforslagets § 3, nr. 4, at Danpilot rykkes fra selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 i, til nr. 2 c.
Ved indsættelsen af Danpilot i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, som nr. 2 c, vil der ske en rykning af nr. 2 c-2 h, således at de bliver nr. 2 d-2 i. Det indebærer, at Naviair fremadrettet vil være skattepligtig efter bestemmelsen i § 1, stk. 1, nr. 2 i.
Dette medfører, at behovet for konsekvensrettelser i skattelovgivningen reduceres.
Det foreslås desuden med lovforslagets § 3, nr. 4, at selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 i, ophæves.
Dette foreslås som konsekvens af, at Danpilot med lovforslagets § 3, nr. 3, foreslås indsat i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, som nr. 2 c.
Forslagene er, set i sammenhæng, uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 5
Efter bestemmelsen i selskabsskattelovens § 3 er en række institutioner, selskaber, foreninger m.v. undtaget fra den fulde skattepligt efter selskabsskatteloven. Det gælder bl.a. staten og dens institutioner, jf. selskabsskattelovens § 3, nr. 1. Visse konkrete statslige institutioner er dog ved lov gjort selskabsskattepligtige. Det drejer sig om DSB, Energinet, Naviair og Danpilot. Selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 1, henviser i den forbindelse til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 d, 2 g, 2 i og 2 j.
Det foreslås i lovforslagets § 3, nr. 3, i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, at indsætte Danpilot som nr. 2 c. Det foreslås desuden i lovforslagets § 3, nr. 4, at ophæve bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 i. Derved vil Danpilot blive rykket fra selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 i, til nr. 2 c.
Det foreslås i selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 1, at ændre »nr. 2 d, 2 g, 2 i og 2 j« til »nr. 2 c, 2 d, 2 g og 2 i«.
Dermed vil der blive henvist til § 1, stk. 1, nr. 2 c, 2 d, 2 g og 2 i, der fremover vil indeholde skattepligtsbestemmelserne for Danpilot, DSB, Energinet og Naviair.
Det vil betyde, at der henvises til de korrekte bestemmelser. Forslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 6
Efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, påhviler skattepligt i henhold til loven selskaber og foreninger m.v., der er hjemmehørende her i landet. Efter § 1, stk. 1, nr. 6, 1. pkt., påhviler skattepligten også »andre foreninger, korporationer, stiftelser, legater og selvejende institutioner, jf. dog § 3, for så vidt foreningen m.v. ikke er omfattet af fondsbeskatningsloven«.
Efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, 2. pkt., omfatter skattepligten indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed. Skattepligten omfatter efter 3. pkt. endvidere udbytte som nævnt i § 2, stk. 1, litra c, 1. og 2. pkt., renter som nævnt i § 2, stk. 1, litra d, 1. pkt., royalty som nævnt i § 2, stk. 1, litra g, 1. pkt., og kursgevinster som nævnt i § 2, stk. 1, litra h, 1.-3. pkt.
Skattepligten af udbytte som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6, 3. pkt., gælder dog efter 4. pkt. ikke foreninger m.v., hvis midler ifølge vedtægter el.lign. udelukkende kan anvendes til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.
Efter selskabsskattelovens § 3, stk. 2, 1. pkt., kan de i § 1, stk. 1, nr. 6, nævnte foreninger m.v. fradrage udlodninger til fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål, der kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttige.
I tilfælde, hvor foreningen foruden skattepligtig indkomst har anden indkomst, anses den skattefrie indkomst for medgået til de almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, forinden nogen del af den skattepligtige indkomst anses for medgået hertil, jf. § 3, stk. 2, 2. pkt.
Efter § 3, stk. 3, 1. pkt., sidestilles henlæggelser, som foreninger m.v. foretager til sikring af eller til senere anvendelse til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, i henlæggelsesåret med udlodninger som nævnt i stk. 2.
Dermed kan de i § 1, stk. 1, nr. 6, nævnte foreninger m.v. i henlæggelsesåret fradrage henlæggelser, som de foretager til sikring af eller til senere anvendelse til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, og prioriteringsreglen i § 3, stk. 2, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse i forhold til de i stk. 3, 1. pkt., nævnte henlæggelser.
Det bemærkes, at det følger af § 3, stk. 4, 1. pkt., at de i stk. 2 og 3 givne regler tillige finder anvendelse på de i § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte aktieselskaber og andre selskaber, når den altovervejende del af aktie- eller andelskapitalen ejes af en forening m.v. med almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål. Efter stk. 4, 2. pkt., skal indkomst, der i et indkomstår er indtjent af aktieselskabet m.v., herved betragtes som indtjent i samme indkomstår af den forening m.v., der ejer aktie- eller andelskapitalen, og skatter, der er pålignet aktie- eller andelsselskabet, skal betragtes som pålignet den forening m.v., som ejer aktie- eller andelskapitalen.
Stk. 4, 1. og 2. pkt., finder ikke anvendelse for aktier, som er omfattet af aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35 F, for indkomstår, hvor der er eller har været en positiv saldo for stifterskat.
Det foreslås i selskabsskattelovens § 3, stk. 3, efter 1. pkt. at indsætte et nyt punktum.
Med det foreslåede 2. pkt. foreslås det, at den skattefri indkomst vil skulle anses for medgået til udlodninger til fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål, der kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttige, forinden nogen del anses for medgået til henlæggelser til sikring af eller til senere anvendelse til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.
Ved at justere prioriteringsreglen sikres det, at den skattefrie indkomst alene vil blive anset for medgået til henlæggelser til sikring af eller til senere anvendelse til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, i det omfang den skattefrie indkomst overstiger, hvad der er udloddet for.
Der ændres ikke på, at ingen del af den skattepligtige indkomst anses for medgået til de almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, herunder henlæggelser til sikring af eller til senere anvendelse til sådanne formål, forinden den skattefrie indkomst.
Der vil med den foreslåede ændring heller ikke blive ændret på, hvad selskaber og foreninger m.v. samlet set kan fradrage efter selskabsskattelovens § 3, stk. 2, 1. pkt.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 3, nr. 7, hvorefter det foreslås at tydeliggøre reglerne for efterbeskatning af henlagte beløb.
Det bemærkes, at de med lovforslagets § 3, nr. 6 og 7, foreslåede ændringer også vil få betydning for beskatningen af de i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte aktieselskaber og andre selskaber, når den altovervejende del af aktie- eller andelskapitalen ejes af en forening m.v. med almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 4.
Til nr. 7
Efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, påhviler skattepligt i henhold til loven selskaber og foreninger m.v., der er hjemmehørende her i landet. Efter § 1, stk. 1, nr. 6, 1. pkt., påhviler skattepligten også »andre foreninger, korporationer, stiftelser, legater og selvejende institutioner, jf. dog § 3, for så vidt foreningen m.v. ikke er omfattet af fondsbeskatningsloven«.
Efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, 2. pkt., omfatter skattepligten indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed. Skattepligten omfatter efter 3. pkt. endvidere udbytte som nævnt i § 2, stk. 1, litra c, 1. og 2. pkt., renter som nævnt i § 2, stk. 1, litra d, 1. pkt., royalty som nævnt i § 2, stk. 1, litra g, 1. pkt., og kursgevinster som nævnt i § 2, stk. 1, litra h, 1.-3. pkt.
Skattepligten af udbytte som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6, 2. pkt., gælder dog efter 4. pkt. ikke foreninger m.v., hvis midler ifølge vedtægter el.lign. udelukkende kan anvendes til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.
Efter selskabsskattelovens § 3, stk. 2, 1. pkt., kan de i § 1, stk. 1, nr. 6, nævnte foreninger m.v. fradrage udlodninger til fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål, der kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttige.
I tilfælde, hvor foreningen foruden skattepligtig indkomst har anden indkomst, anses den skattefrie indkomst for medgået til de almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, forinden nogen del af den skattepligtige indkomst anses for medgået hertil, jf. § 3, stk. 2, 2. pkt.
Efter § 3, stk. 3, 1. pkt., sidestilles henlæggelser, som foreninger m.v. foretager til sikring af eller til senere anvendelse til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, i henlæggelsesåret med udlodninger som nævnt i stk. 2.
Dermed kan de i § 1, stk. 1, nr. 6, nævnte foreninger m.v. i henlæggelsesåret fradrage henlæggelser, som de foretager til sikring af eller til senere anvendelse til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, og prioriteringsreglen i § 3, stk. 2, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse i forhold til de i stk. 3, 1. pkt., nævnte henlæggelser.
Det følger af § 3, stk. 3, 3. pkt., at anvendes beløbene til andre end de almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, skal beløbene med tillæg på 25 pct. medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori de anvendes. Har foreningens øvrige indkomst været negativ, beskattes beløbene med tillæg med den for det pågældende indkomstår gældende skatteprocent, jf. 4. pkt.
Det bemærkes, at det følger af § 3, stk. 4, 1. pkt., at de i stk. 2 og 3 givne regler tillige finder anvendelse på de i § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte aktieselskaber og andre selskaber, når den altovervejende del af aktie- eller andelskapitalen ejes af en forening m.v. med almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål. Efter stk. 4, 2. pkt., skal indkomst, der i et indkomstår er indtjent af aktieselskabet m.v., herved betragtes som indtjent i samme indkomstår af den forening m.v., der ejer aktie- eller andelskapitalen, og skatter, der er pålignet aktie- eller andelsselskabet, skal betragtes som pålignet den forening m.v., som ejer aktie- eller andelskapitalen.
Stk. 4, 1. og 2. pkt., finder ikke anvendelse for aktier, som er omfattet af aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35 F, for indkomstår, hvor der er eller har været en positiv saldo for stifterskat.
Det foreslås i selskabsskattelovens § 3, stk. 3, at indsætte som 6. pkt.: »De samlede efterbeskattede henlæggelser henlagt i et henlæggelsesår kan ikke overstige det fradrag for henlæggelser efter stk. 2,
- pkt., som er foretaget i henlæggelsesåret.«
Med det foreslåede 6. pkt. foreslås det tydeliggjort, at de samlede efterbeskattede henlæggelser henlagt i et henlæggelsesår ikke kan overstige det fradrag for henlæggelser efter stk. 2, 1. pkt., som er foretaget i henlæggelsesåret.
Forslaget skal tydeliggøre, at de i § 1, stk. 1, nr. 6, nævnte foreninger m.v. alene kan undgå efterbeskatning af henlæggelser til sikring af eller til senere anvendelse til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, hvis henlæggelserne i deres helhed anvendes til de formål, de er henlagt til.
Det beløb (før tillæg), der skal efterbeskattes, opgøres som efter det med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslåede fondsbeskatningslovens § 4, stk. 5, 3. pkt. Der skal fortsat tillægges 25 pct.
Det bemærkes, at de med lovforslagets § 3, nr. 6 og 7, foreslåede ændringer også vil få betydning for beskatningen af de i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte aktieselskaber og andre selskaber, når den altovervejende del af aktie- eller andelskapitalen ejes af en forening m.v. med almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål.