LOV nr 1692 af 30/12/2024
Skatteministeriet
Lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love (Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet m.v.) § 2
I fusionsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 743 af 23. april 2021, foretages følgende ændringer:
1. I § 12, stk. 3, 3. pkt., ændres »selskabslovens« til: »selskabsskattelovens«.
2. I § 14, nr. 15, og § 15 c, stk. 8, ændres »Energinet.dk« til: »Energinet«.
3. I § 14, nr. 16, og § 15 c, stk. 10, ændres »§ 1, stk. 1, nr. 2 j« til: »§ 1, stk. 1, nr. 2 c«.
4. § 14 c, stk. 1, nr. 4, ophæves.
5. I § 14 c indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Underskud som nævnt i fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, 4. pkt., kan ikke bringes til fradrag i den modtagende fonds eller forenings indkomstopgørelse.«
6. §§ 14 h, 14 j og 14 k ophæves.
7. I § 15 a, stk. 1, 3. pkt., ændres »§ 6, stk. 3, eller § 6, stk. 4« til: »§ 6, stk. 3 eller 4«.
8. I § 15 a, stk. 1, 11. pkt., ændres »§§ 4 a, 4 b eller 4 c« til: »§§ 4 A, 4 B eller 4 C«.
9. I § 15 b, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 5, § 6, stk. 2, 3 og 5, § 8« til: »§ 5, § 6, stk. 2, 3 og 5, og § 8«.
Forarbejder til Lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love (Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet m.v.) § 2
RetsinformationTil nr. 1
Det følger af fusionsskattelovens § 12, stk. 3, 3. pkt., at til udlodninger m.v. efter bestemmelsens 2. pkt. medregnes ethvert tilskud ydet af selskabet eller foreningen og af koncernselskaber, jf. selskabslovens § 31 C, som selskabet eller foreningen direkte eller indirekte har bestemmende indflydelse over, til koncernselskaber, som selskabet eller foreningen ikke har bestemmende indflydelse over.
Det foreslås i fusionsskattelovens § 12, stk. 3, 3. pkt., at ændre »selskabslovens« til »selskabsskattelovens«.
Dermed vil der blive henvist til selskabsskattelovens § 31 C, hvoraf det fremgår, hvornår selskaber m.v. er koncernforbundne.
Der er tale om en rettelse af en henvisningsfejl, og forslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 2
Fusionsskatteloven indeholder i kapitel 1 reglerne ved fusion af selskaber. Det fremgår af fusionsskattelovens § 1, stk. 3, at fusion foreligger, når et selskab overdrager sin formue som helhed til et andet selskab eller sammensmeltes med dette. I tilknytning hertil fremgår det af lovens § 8, at ved fusionen succederer det modtagende selskab i det indskydende selskabs anskaffelsestidspunkt og anskaffelsessum, dvs. at der ikke sker beskatning ved fusionen.
Det fremgår af fusionsskattelovens § 14, nr. 15, at kapitel 1 om fusion af selskaber finder tilsvarende anvendelse ved fusion af Energinet.dk.
Fusionsskattelovens kapitel 5 indeholder regler om tilførsel af aktiver. Det fremgår af bl.a. af bestemmelsen i fusionsskattelovens § 15 c, at ved tilførsel af aktiver har selskaberne adgang til beskatning efter reglerne i § 15 d, når såvel det indskydende selskab som det modtagende selskab er omfattet af begrebet selskab i en medlemsstat i artikel 3 i direktiv 2009/133/EF om en fælles beskatningsordning ved fusion, spaltning, partiel spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier vedrørende selskaber i forskellige medlemsstater og ved flytning af et SE’s eller SCE’s vedtægtsmæssige hjemsted mellem medlemsstater og ikke ved beskatningen her i landet anses for en transparent enhed. Det er en betingelse for anvendelsen, at der er opnået tilladelse hertil fra Skatteforvaltningen.
Det fremgår af fusionsskattelovens § 15 c, stk. 1, at ved tilførsel af aktiver indgår fortjeneste eller tab på de af det indskydende selskabs aktiver og passiver, der som følge af tilførslen er knyttet til et her hjemmehørende modtagende selskab eller til et i udlandet hjemmehørende modtagende selskabs faste driftssted eller faste ejendom her i landet, ikke i det indskydende selskabs skattepligtige indkomst. Dvs. at det indskydende selskab ikke beskattes ved tilførslen.
Det fremgår af bestemmelsen i fusionsskattelovens § 15 c, stk. 8, at bestemmelserne i kapitel 5 finder tilsvarende anvendelse ved tilførsel af aktiver, der foretages af Energinet.dk, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 g, dog under forudsætning af at det modtagende selskab beskattes i henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Energinet.dk har ved lov nr. 1667 af 26. december 2017 skiftet navn til Energinet.
Det foreslås i fusionsskattelovens § 14, nr. 15, og § 15 c, stk. 8, at ændre »Energinet.dk« til »Energinet«.
Det vil betyde, at der henvises til det korrekte navn på virksomheden. Forslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 3
Det fremgår af fusionsskattelovens § 14, nr. 16, at reglerne i fusionsskattelovens § 1 finder tilsvarende anvendelse ved fusion af Danpilot. I den forbindelse henvises der til bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 j.
Det fremgår af bestemmelsen i fusionsskattelovens § 15 c, stk. 10, at bestemmelserne i kapitel 5 finder tilsvarende anvendelse ved tilførsel af aktiver, der foretages af Danpilot. I den forbindelse henvises der til bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 j.
Ved lovforslagets § 3, nr. 3, foreslås det i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, at indsætte Danpilot som nr. 2 c.
Det foreslås på den baggrund, at i fusionsskattelovens § 14, nr. 16, og § 15 c, stk. 10, ændres »§ 1, stk. 1, nr. 2 j« til »§ 1, stk. 1, nr. 2 c«.
Det betyder, at der foretages konsekvensrettelser, således at henvisningerne til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 j, ændres til henvisninger til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 c.
Forslaget er uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 4
Det fremgår af fusionsskattelovens § 14 c, stk. 1, nr. 4, at bestemmelserne i kapitel 1, i det omfang de er anvendelige, finder tilsvarende anvendelse ved fusion og ved spaltning af kommunale og amtskommunale feriefonde oprettet i henhold til § 36, stk. 3, i den nu ophævede ferielov, jf. lovbekendtgørelse nr. 407 af 28. maj 2004, når fusionen eller spaltningen sker i medfør af kommunalreformen.
Fusionsskattelovens § 14 c, stk. 1, nr. 4, blev indsat ved lov nr. 514 af 7. juni 2006, og det er kun fusioner og spaltninger, som er begrundet i sammenlægning eller opdelingen af kommunale forvaltninger i forbindelse med ændringen af kommuneinddelingen pr. 1. januar 2007, der er omfattet af bestemmelsen.
Det foreslås at ophæve fusionsskattelovens § 14 c, stk. 1, nr. 4.
Da det er et krav, at fusionen eller spaltningen er begrundet i sammenlægning eller opdelingen af kommunale forvaltninger i forbindelse med ændringen af kommuneinddelingen pr. 1. januar 2007, er bestemmelsen i dag uden indhold.
Forslaget er uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 5
Den skattepligtige indkomst for de i fondsbeskatningslovens § 1, nr. 1, 2 og 4, nævnte fonde m.v. og foreninger opgøres efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 1, efter skattelovgivningens almindelige for indregistrerede aktieselskaber gældende regler med de undtagelser, der følger af stk. 2-6 samt §§ 4-6. Dette gælder også selskabsskattelovens regler om fremførsel af underskud og underskudsbegrænsning.
Hvis den skattepligtige indkomst udviser underskud, kan dette underskud således efter selskabsskattelovens § 12, stk. 1, fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for de følgende indkomstår efter reglerne i bestemmelsens stk. 2 og 3.
Af fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, 4. pkt., følger derudover, at såfremt indkomsten, efter at der er foretaget fradrag efter § 4, dvs. fradrag for uddelinger til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål eller hensættelser til opfyldelse af sådanne formål, udviser underskud, kan den del af underskuddet, som svarer til det fradragsberettigede nettotab efter kursgevinstloven og aktieavancebeskatningsloven, fradrages i den skattepligtige indkomst i de følgende indkomstår. Fradraget kan kun overføres til et senere indkomstår, i det omfang det ikke kan rummes i et tidligere års skattepligtige indkomst, jf. 5. pkt.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, side 7321-7322, hvormed denne adgang til at fremføre underskud efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, 4. pkt., blev foreslået justeret, har reglen til formål at forhindre, at ellers fradragsberettigede kurstab fortabes. Som eksempel nævnes almennyttige fonde, som årligt uddeler alle renteindtægter i overensstemmelse med deres formål uden hensyntagen til kurstab på den (bundne) kapital, som ligger til grund for renteindtægterne, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, side 7322.
Hvis en fonds skattepligtige indkomst viser underskud, inden der er foretaget fradrag efter § 4, kan dette underskud fremføres efter reglerne i selskabsskattelovens § 12. Der vil i sådanne tilfælde, hvis der uddeles eller hensættes efter fondsbeskatningslovens § 4, efter § 3, stk. 2, 4. pkt., kunne foretages fradrag herfor i den skattepligtige indkomst i de følgende indkomstår, i det omfang det »nye« underskud svarer til det fradragsberettigede nettotab efter kursgevinstloven og aktieavancebeskatningsloven. Fradraget efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, 4. pkt., kan ikke overstige fondens skattepligtige indkomst inden fradrag af nettotabet.
Er der uddelt og hensat efter § 4 og hensat efter § 5, skal de til bundfradraget svarende indtægter, jf. § 3, stk. 2, og de skattefrie indtægter, jf. § 10, fordeles forholdsmæssigt herpå. Underskud som følge af hensættelse til konsolidering efter § 5 kan ikke fradrages i de følgende års indkomst.
Et underskud efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, 4. pkt., kan fremføres til modregning i positiv indkomst efter fradrag for uddelinger m.v., mens underskud efter selskabsskattelovens § 12 skal modregnes i positiv indkomst før fradrag af uddelinger m.v.
Af fusionsskattelovens § 14 c, stk. 1, nr. 1 og 3, følger, at bestemmelserne i kapitel 1 (Fusion af selskaber), i det omfang de er anvendelige, finder tilsvarende anvendelse ved fusion af erhvervsdrivende fonde og foreninger omfattet af fondsbeskatningsloven.
Bestemmelserne i kapitel 1 finder efter fusionsskattelovens § 14 c, stk. 1, nr. 2, ligeledes, i det omfang de er anvendelige, tilsvarende anvendelse, når en fond omfattet af fondsbeskatningsloven fusionerer med et datterselskab, der er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, og den modtagende fond besidder samtlige aktier eller anparter i det indskydende selskab.
Det bemærkes, at der aktuelt alene kan ske fusion af fonde, der er omfattet af lov om erhvervsdrivende fonde og ikke er undtaget fra loven, samt en sådan fond og fondens datterselskab, såfremt datterselskabet er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, og den modtagende fond besidder samtlige aktier eller anparter i det indskydende selskab. Dette skyldes, at det er et krav, at der ikke sker likvidation af den indskydende enhed.
Dermed finder fusionsskattelovens § 8, stk. 6, 1. pkt., tilsvarende anvendelse i de i § 14 c, stk. 1, nævnte tilfælde. Af § 8, stk. 6, 1. pkt., følger, at foreligger der ved fusionen i et af selskaberne underskud fra tidligere år, kan dette underskud uanset bestemmelsen i selskabsskattelovens § 12 ikke bringes til fradrag ved det modtagende selskabs indkomstopgørelse.
Det fremgår dog ikke af fusionsskatteloven, at underskud som nævnt i fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, 4. pkt., ikke kan bringes til fradrag ved den modtagende fonds indkomstopgørelse, og en erhvervsdrivende fond kan derfor nedbringe sin skattepligtige indkomst ved at fusionere med en erhvervsdrivende fond, der har et underskud som nævnt i fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, 4. pkt.
Det foreslås i § 14 c at indsætte et nyt stykke.
Efter det foreslåede stk. 2 vil underskud som nævnt i fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, 4. pkt., ikke kunne bringes til fradrag i den modtagende fonds eller forenings indkomstopgørelse.
Forslaget medfører, at såvel den modtagende erhvervsdrivende fonds skattemæssige underskud som den indskydende erhvervsdrivende fonds skattemæssige underskud fortabes ved en skattefri fusion.
Det bemærkes, at den med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslåede ændring af fondsbeskatningslovens § 6 vil få betydning for fradraget efter § 3, stk. 2, 4. pkt., da de til bundfradraget svarende indtægter, jf. § 3, stk. 2, og de skattefrie indtægter, jf. § 10, som følge heraf i første omgang vil blive anset for medgået til uddelinger efter § 4 og hensættelser efter § 5. De til bundfradraget, jf. § 3, stk. 2, svarende indtægter og de skattefrie indtægter, jf. § 10, fordeles forholdsmæssigt herpå.
Til nr. 6
Det fremgår af fusionsskattelovens § 14 h, at ved omdannelse af Værdipapircentralen til et aktieselskab finder en række af bestemmelserne i fusionsskatteloven tilsvarende anvendelse.
Værdipapircentralen er med virkning fra 1. januar 2000 blevet omdannet til et aktieselskab.
På den baggrund er bestemmelsen i fusionsskattelovens § 14 h overflødig.
Det foreslås, at fusionsskattelovens § 14 h ophæves.
Det fremgår af fusionsskattelovens § 14 j, at ved omdannelse af Post Danmark, som er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 b, til aktieselskab, jf. lov om Post Danmark A/S, finder bestemmelserne i kapitel 1 tilsvarende anvendelse.
Da Post Danmark A/S allerede udgør et aktieselskab, er bestemmelsen i § 14 j overflødig.
Det foreslås, at fusionsskattelovens § 14 j ophæves.
Det fremgår af fusionsskattelovens § 14 k, at ved omdannelse af Danmarks Skibskreditfond, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 5 b, til aktieselskab i henhold til lov om et skibsfinansieringsinstitut, finder en række af bestemmelserne i fusionsskatteloven tilsvarende anvendelse.
Da Danmarks Skibskreditfond A/S allerede udgør et aktieselskab, er bestemmelsen i fusionsskattelovens § 14 k overflødig.
Det foreslås, at fusionsskattelovens § 14 k ophæves.
Forslaget er uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 7
Ved spaltning af et selskab har selskaberne efter fusionsskattelovens § 15 a, stk. 1, 1. pkt., adgang til beskatning efter reglerne i § 15 b, stk. 1 og 2, når såvel det indskydende selskab som det modtagende selskab er omfattet af begrebet selskab i en medlemsstat i artikel 3 i direktiv 2009/133/EF om en fælles beskatningsordning ved fusion, spaltning, partiel spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier vedrørende selskaber i forskellige medlemsstater og ved flytning af et SE’s eller SCE’s vedtægtsmæssige hjemsted mellem medlemsstater og ikke ved beskatningen her i landet anses for en transparent enhed.
Det er efter fusionsskattelovens § 15 a, stk. 1, 2. pkt., en betingelse for anvendelsen, at der er opnået tilladelse hertil fra Skatteforvaltningen.
Skatteforvaltningen kan efter bestemmelsens 3. pkt. fastsætte særlige vilkår for tilladelsen og kan foreskrive, at der specifikt udarbejdes dokumenter, der skal indsendes inden for de frister, der er nævnt i § 6, stk. 3, eller § 6, stk. 4.
Det foreslås i fusionsskattelovens § 15 a, stk. 1, 3. pkt., at ændre »§ 6, stk. 3, eller § 6, stk. 4« til »§ 6, stk. 3 eller 4«.
Der er tale om en rettelse af sproglig karakter. Forslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 8
Selskaberne som nævnt i fusionsskattelovens § 15 a, stk. 1, 1. pkt., har efter 4. pkt. adgang til beskatning efter reglerne i § 15 b, stk. 1 og 2, uden at der er opnået tilladelse hertil fra Skatteforvaltningen, jf. dog 5.-11. pkt.
Efter § 15 a, stk. 1, 11. pkt., finder 4. pkt. ikke anvendelse, hvis der i en periode på 3 år forud for vedtagelsen af spaltningen er overdraget aktier i det indskydende selskab uden skattemæssig succession til et eller flere selskaber, der er koncernforbundne med det overdragende eller overdragede selskab, jf. kursgevinstlovens § 4, stk. 2, og hvis aktierne omfattes af aktieavancebeskatningslovens §§ 4 a, 4 b eller 4 c.
Det foreslås i fusionskattelovens § 15 a, stk. 1, 11. pkt., at ændre »§§ 4 a, 4 b eller 4 c« til »§§ 4 A, 4 B eller 4 C«.
Dermed vil der blive henvist til »aktieavancebeskatningslovens §§ 4 A, 4 B eller 4 C« og ikke »aktieavancebeskatningslovens §§ 4 a, 4 b eller 4 c«.
Der er tale om en rettelse af en henvisningsfejl, og forslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 9
Det følger af fusionsskattelovens § 15 b, stk. 1, 1. pkt., at spaltes et selskab hjemmehørende i udlandet, finder § 5, § 6, stk. 2, 3 og 5, § 8 tilsvarende anvendelse.
Af § 15 b, stk. 2, 1. pkt., følger tilsvarende, at spaltes et selskab hjemmehørende her i landet, finder § 5, § 6, stk. 2, 3 og 5, § 8 tilsvarende anvendelse.
Det foreslås i fusionsskattelovens § 15 b, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt., at ændre »§ 5, § 6, stk. 2, 3 og 5, § 8« til »§ 5, § 6, stk. 2, 3 og 5, og § 8«.
Der er tale om en rettelse af sproglig karakter. Forslaget er således uden indholdsmæssig betydning.