Til nr. 1
Det fremgår af ejendomsskattelovens § 33, stk. 6, 1. pkt., at frem til udsendelsen af den første almindelige vurdering eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6 kan den foreløbigt beregnede dækningsafgift efter ejendomsskattelovens § 20, stk. 3, eller den foreløbigt beregnede dækningsafgift på baggrund af en foreløbig vurdering efter ejendomsvurderingslovens § 89 c ved ejendomsejerens henvendelse til Skatteforvaltningen ændres, så den udgør det samme beløb, som der er opkrævet i dækningsafgift for kalenderåret 2023.
Det foreslås, at der i ejendomsskattelovens § 33, stk. 6, 1. pkt., foretages den ændring, at »så den udgør det samme beløb, som er opkrævet i dækningsafgift for kalenderåret 2023« ændres til »frit ændres til et beløb, der ligger i intervallet mellem den opkrævede dækningsafgift for skatteåret 2023 og den foreløbigt beregnede dækningsafgift for kalenderåret.«
Den foreslåede ændring vil medføre, at der indføres en forbedring af det eksisterende værn mod ændringer, herunder stigninger, i dækningsafgiften på baggrund af et foreløbigt beskatningsgrundlag eller en foreløbig vurdering, indtil de almindelige vurderinger foreligger. Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med, at dækningsafgiften vil skulle opkræves på baggrund af foreløbige vurderinger indtil, at de almindelige vurderinger og omvurderinger vil kunne udsendes rettidigt.
Den foreslåede bestemmelse vil konkret indebære, at ejere af dækningsafgiftspligtige ejendomme vil kunne vælge at betale et valgfrit beløb i foreløbig dækningsafgift, der dog vil skulle ligge intervallet mellem den opkrævede dækningsafgift for skatteåret 2023 og den foreløbigt beregnede dækningsafgift for det indeværende kalenderår.
I lovforslagets § 3 foreslås det, at lovens ikrafttrædelsesdato vil skulle være den 8. juni 2024. Det betyder, at for kalenderåret 2024 vil bestemmelsen have virkning fra og med 2. rateopkrævning af dækningsafgift den 1. august 2024.
Den foreløbigt beregnede dækningsafgift for et indeværende kalenderår vil både kunne være højere og lavere end det beløb, som ejeren af den dækningsafgiftspligtige erhvervsejendom har betalt for skatteåret 2023, uden at det vil have betydning for ejerens valgmulighed efter den foreslåede bestemmelse.
Valget efter den foreslåede bestemmelse vil have virkning for det samlede kalenderårs foreløbige betaling af dækningsafgift. Det vil sige, at der vil kunne opstå situationer, hvor ejere af dækningsafgiftspligtige ejendomme f.eks. vil få tilbagebetalt for meget betalt foreløbig dækningsafgift på årets 2. rateopkrævning.
Det vil f.eks. kunne ske i den situation, hvor en ejer af en dækningsafgiftspligtig ejendom har betalt den fuldt indfasede dækningsafgift på 1. rateopkrævning den 2. april 2024, og vælger at nedsætte sin foreløbige betaling til det samme beløb, som blev betalt i dækningsafgift i skatteåret 2023.
Det skyldes, at kalenderåret 2024 er særligt, fordi ændringen først foreslås at skulle træde i kraft, efter at 1. rateopkrævning den 2. april 2024 er betalt. Ejere af dækningsafgiftspligtige ejendomme vil derfor i kalenderåret 2024 få en mulighed for at foretage et omvalg inden 2. rateopkrævning af dækningsafgift den 1. august 2024, som vil have virkning for hele kalenderåret 2024.
Dermed vil ejere af dækningsafgiftspligtige erhvervsvirksomheder have mulighed for at betale en foreløbig dækningsafgift, som vil være mere i overensstemmelse med den endelige stigningsbegrænsede dækningsafgift, som for kalenderårene 2024 og 2025 opgøres på baggrund af den almindelige 2023-vurdering.
til § 2
Til nr. 1
Ejendomsvurderingslovens §§ 87 b og 88 a indeholder regler om en forenkling af 2024- og 2025-vurderingerne.
Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 87 b, stk. 1, at vurderinger af ejendomme, der pr. 1. januar 2024 vurderes i lige år som ejerboliger efter § 5, stk. 2, i 2024 og 2025 foretages efter reglerne i § 87 b, stk. 2-6. Det følger af ejendomsvurderingslovens § 87 b, stk. 2, 1. pkt., at der foretages almindelig vurdering pr. 1. januar 2024 af ejendomme omfattet af stk. 1. Det følger af stk. 2, 2. pkt., at vurderinger efter 1. pkt. foretages ved at videreføre den seneste af følgende vurderinger, jf. dog stk. 3, og indeksere denne efter stk. 4 og 5:
Den almindelige vurdering pr. 1. januar 2022, jf. § 5, stk. 2.
Omvurdering pr. 1. januar 2023, jf. § 6.
Vurdering som følge af genoptagelse, revision eller anden ændring af vurderinger som nævnt i nr. 1 og 2 foretaget af Skatteforvaltningen, skatteankeforvaltningen, et vurderingsankenævn, Landsskatteretten eller domstolene.
Foreløbig vurdering pr. 1. januar 2022, jf. § 89 b, indtil der foreligger en vurdering som nævnt i nr. 1 eller 2. Er den foreløbige vurdering blevet ændret i medfør af § 89 d, stk. 4, videreføres den ændrede foreløbige vurdering dog uden at blive indekseret efter stk. 4 og 5.
Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 87 b, stk. 6, 1. pkt., at vurderinger efter stk. 2, 1. pkt., der er indekseret efter stk. 4 og 5, foretages uden partshøring og ikke kan påklages til anden administrativ myndighed.
Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 88 a, stk. 1, at vurderinger af ejendomme, der pr. 1. januar 2025 vurderes i ulige år som andre ejendomme end ejerboliger efter § 5, stk. 2, i 2025 og 2026 foretages efter reglerne i stk. 2-6.
Det følger af ejendomsvurderingslovens § 88 a, stk. 2, 1. pkt., at der foretages almindelig vurdering pr. 1. januar 2025 af ejendomme omfattet af stk. 1. Det følger af stk. 2, 2. pkt., at vurderinger efter 1. pkt. foretages ved at videreføre den seneste af følgende vurderinger, jf. dog stk. 3, og indeksere denne efter stk. 4 og 5:
Den almindelige vurdering pr. 1. januar 2023, jf. § 5, stk. 2.
Omvurdering pr. 1. januar 2024, jf. § 6.
urdering som følge af genoptagelse, revision eller anden ændring af vurderinger som nævnt i nr. 1 og 2 foretaget af Skatteforvaltningen, skatteankeforvaltningen, et vurderingsankenævn, Landsskatteretten eller domstolene.
Foreløbig vurdering pr. 1. januar 2023, jf. § 89 c, indtil der foreligger en vurdering som nævnt i nr. 1 eller 2. Er den foreløbige vurdering blevet ændret i medfør af § 89 d, stk. 4, videreføres den ændrede foreløbige vurdering dog uden at blive indekseret efter stk. 4 og 5.
Det foreslås, at ejendomsvurderingslovens § 87 b, stk. 2, nr. 4, 2. pkt., og § 88 a, stk. 2, nr. 4, 2. pkt., ophæves.
Forslaget vil indebære, at 2024- og 2025-vurderingerne efter ejendomsvurderingslovens §§ 87 b og 88 a, indtil der foreligger en almindelig vurdering eller omvurdering, jf. § 87 b, stk. 2, nr. 1 og 2, og § 88 a, stk. 2, nr. 1 og 2, i alle tilfælde vil blive foretaget, ved at den foreløbige 2022-vurdering, jf. § 89 b, indekseres til 2024-prisniveau, og at den foreløbige 2023-vurdering, jf. § 89 c, indekseres til 2025-prisniveau.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 8. juni 2024.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt skal sikre Skatteforvaltningen mulighed for at foretage systemtilretninger inden 2. rateopkrævning af dækningsafgift den 1. august 2024.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt skal ligeledes sikre Skatteforvaltningen mulighed for at foretage indekseringen, jf. lovens § 2, ved udarbejdelsen af 2024-og 2025-vurderingerne, inden disse skal udgøre beskatningsgrundlag for årene 2025-2027.
Loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.
I ejendomsskatteloven, lov nr. 678 af 3. juni 2023, som ændret ved § 6 i lov nr. 1564 af 12. december 2023, foretages følgende ændring:
1. I § 33, stk. 6, 1. pkt., ændres »ændres, så den udgør det samme beløb, som er opkrævet i dækningsafgift for kalenderåret 2023« til: »frit ændres til et beløb, der ligger i intervallet mellem den opkrævede dækningsafgift for skatteåret 2023 og den foreløbigt beregnede dækningsafgift for kalenderåret«.
I ejendomsvurderingsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1510 af 8. december 2023, som ændret ved § 3 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages følgende ændring:
1. § 87 b, stk. 2, nr. 4, 2. pkt., og § 88 a, stk. 2, nr. 4, 2. pkt., ophæves.
Loven træder i kraft den 8. juni 2024.
/ Jeppe Bruus