LOV nr 1675 af 30/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om ændring af biobrændstofloven (Støtte til fremme af grønne drivmidler i transportsektoren m.v.) § 1
I biobrændstofloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 2167 af 29. november 2021, som ændret ved § 2 i lov nr. 673 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1. I § 7, stk. 2, indsættes efter »administrativ myndighed«: », jf. dog stk. 3«.
2. I § 7 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at stk. 2 ikke finder anvendelse for konkrete støtteordninger etableret i henhold til § 7 b.«
3. Efter § 7 a indsættes:
»§ 7 b. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om støtte med henblik på at fremme grønne drivmidler i transportsektoren, at reducere drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren eller at fremme power-to-x.
Stk. 2. Ministeren kan afholde udbud af støtte med henblik på at fremme grønne drivmidler i transportsektoren, at reducere drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren eller at fremme power-to-x.
Stk. 3. Ministeren kan i forbindelse med stk. 1 og 2 fastsætte nærmere regler om støtte eller udbud af støtte, herunder om følgende:
-
Ansøgning om tilsagn og ansøgning om udbetaling af støtte.
-
Støttemodtagere.
-
Støtteberettigede omkostninger, støtteintensitet, støtteloft og støttens størrelse og beregning.
-
Betingelser og dokumentation, der skal tilvejebringes, for at kunne opnå tilsagn og få udbetalt støtte.
-
Vilkår i tilsagn om støtte og udbetaling af støtte.
-
Kriterier for udvælgelse af ansøgninger om støtte.
-
Tilsyn og kontrol i forbindelse med støtteordningen.«
Forarbejder til Lov om ændring af biobrændstofloven (Støtte til fremme af grønne drivmidler i transportsektoren m.v.) § 1
RetsinformationTil nr. 1 og 2
Ifølge den gældende § 7, stk. 2, i biobrændstofloven kan klima-, energi- og forsyningsministerens afgørelser efter loven eller regler udstedt i medfør af loven ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Det foreslås, at der i § 7, stk. 2, efter »administrativ myndighed« indsættes », jf. dog stk. 3«.
Det foreslås endvidere, at der i § 7 indsættes stk. 3, hvoraf det fremgår, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at stk. 2 ikke finder anvendelse for konkrete støtteordninger etableret i henhold til § 7 b.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler om, at der skal være klagemulighed i forbindelse med en støtteordning etableret i henhold til den foreslåede bemyndigelse i § 7 b. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om klagemulighed og vil i denne forbindelse også kunne begrænse klageadgangen. Klima-, energi- og forsyningsministeren er ikke forpligtet til at anvende den foreslåede mulighed i stk. 3.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 3, nedenfor vedrørende den foreslåede bemyndigelse i § 7 b for klima-, energi- og forsyningsministeren til at yde støtte.
Til nr. 3
Gældende lovgivning indeholder på nuværende tidspunkt ikke en bred lovhjemmel, der bemyndiger klima-, energi- og forsyningsministeren til at afholde udbud af støtte eller fastsætte regler om støtte målrettet fremme af grønne drivmidler i transportsektoren eller reducering af drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren. Endvidere indeholder gældende lovgivning ikke en tilstrækkelig bred og fremtidssikret lovhjemmel til at klima-, energi- og forsyningsministeren kan afholde udbud af støtte eller fastsætte regler om støtte målrettet fremme af Power-to-X, jf. pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 7 b i biobrændstofloven. Efter det foreslåede stk. 1 bemyndiges klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler om støtte med henblik på at fremme grønne drivmidler i transportsektoren, at reducere drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren eller at fremme Power-to-X. Efter det foreslåede stk. 2 bemyndiges klima-, energi- og forsyningsministeren til at afholde udbud af støtte med henblik på at fremme grønne drivmidler i transportsektoren, at reducere drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren eller at fremme Power-to-X.
Med lovforslaget sikres en bred og fremtidssikret lovhjemmel, der vil kunne anvendes til at udmønte eventuelle politiske initiativer og ønsker om støtte målrettet fremme af grønne drivmidler i transportsektoren og reducering af drivmidlers afledte klimaffekter i transportsektoren samt fremme af Power-to-X.
Lovforslaget medfører, at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at afholde udbud af støtte eller fastsætte regler om støtte med henblik på at udmønte støttepuljer til grøn luftfart som følge af aftale om grøn luftfart i Danmark fra 15. december 2023. Aftalepartierne er enige om, at der afsættes ca. 1,5 mia. kr. i perioden 2027-2033 til at udbyde støtte til en helt grøn indenrigsluftfart i Danmark. Derudover er aftalepartierne enige om, at der afsættes en ramme på ca. 1 mia. kr. i perioden 2025-2033, som føres tilbage til branchen. Se nærmere pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger ovenfor. Anvendelse af den foreslåede bemyndigelse er dog ikke begrænset til indholdet i denne konkrete aftale.
Endvidere medfører lovforslaget, at der sikres lovhjemmel til at udmønte eventuelle fremtidige og endnu ikke besluttede politiske ønsker og aftaler om støtte målrettet fremme af områderne nævnt i bestemmelsens stk. 1 og 2.
Lovforslaget medfører, at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at afholde udbud af støtte eller fastsætte regler om støtte til alle former for tiltag, der har til formål at fremme grønne drivmidler i transportsektoren og fremme Power-to-X. Klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges således både til at støtte f.eks. produktion og anvendelse af grønne drivmidler og Power-to-X-produkter samt til at støtte infrastruktur og andre omkostninger i forbindelse med omstillingen til grønne drivmidler og Power-to-X. I forhold til grøn omstilling af luftfarten kan sidstnævnte f.eks. være støtte til elfly eller lignende. Den foreslåede bemyndigelse kan således anvendes til at støtte f.eks. etablering, drift, investering, udvikling og forskning samt generelt omstillingsomkostninger, der har til formål at fremme grønne drivmidler og Power-to-X. Med begrebet fremme skal f.eks. forstås tiltag, der har til formål at øge anvendelsen eller produktionen af grønne drivmidler i transportsektoren og Power-to-X.
Det bemærkes, at der med hensyn til udbud af støtte til anvendelse af Power-to-X kan være overlap med bemyndigelsen i VE-lovens § 43 k, der ligeledes bemyndiger klima-, energi og forsyningsministeren til at afholde udbud af støtte til anvendelse Power-to-X, jf. pkt. 2.1 og 2.2 i de almindelige bemærkninger.
Med begrebet grønne drivmidler skal forstås alle former for drivmidler, herunder både biobrændstoffer, Power-to-X og elektricitet, under forudsætning af, at drivmidlet kan karakteriseres som grønt. Begrebet skal således fortolkes bredt.
Med begrebet transportsektoren skal forstås alle typer af transport, herunder både vej-, luft- og søtransport. Dette begreb skal således også fortolkes bredt.
Den foreslåede bemyndigelse medfører endvidere, at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at støtte alle former for tiltag, der har til formål at reducere drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren. Med formuleringen afledte klimaeffekter kan f.eks. forstås klimaeffekter ud over den direkte CO2-effekt (non-CO2-effekter).
Power-to-X-begrebet dækker over en række teknologier, som anvender elektricitet til produktion af brint på grundlag af elektrolyse og eventuelt konverterer den producerede brint til brændstoffer, kemikalier eller andre materialer. Den foreslåede bemyndigelse til at afholde udbud af støtte eller fastsætte regler om støtte til Power-to-X er ikke begrænset til støtte til fremme af Power-to-X i transportsektoren. Klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at støtte fremme af Power-to-X i alle sektorer, herunder både transportsektoren og industrien.
Der tages med den foreslåede bestemmelse ikke stilling til den konkrete udformning af eventuelle udbud eller støtteordninger omfattet af bestemmelsens anvendelsesområde, da dette afhænger af den konkrete politiske aftale og den konkrete ordning. Anvendelse af den foreslåede lovhjemmel vil skulle bygge på en politisk aftale.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil i henhold til det foreslåede stk. 1 og 2 kunne afholde én eller flere udbud eller etablere én eller flere støtteordninger. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil endvidere kunne bestemme, hvornår og hvor mange udbud der skal afholdes, samt hvornår og hvor mange støtteordninger der skal etableres.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 medfører, at der kan foretages processuelle skridt i relation til udbuddet. Dette drejer sig blandt andet om indgåelse af kontrakter med vindende udbudsgivere, ændring af vilkår for kontrakterne, helt eller delvist bortfald eller ophævelse af kontrakterne, udbetaling af støtte, krav om tilbagebetaling af støtte og renter, regnskab, revision og rapportering.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil på baggrund af den foreslåede lovhjemmel kunne indgå kontrakter med vindende tilbudsgiver, herunder acceptere indkomne bud under udbuddet. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil endvidere kunne administrere kontrakterne og udbetale støtte i henhold til disse.
Klima-, energi- og forsyningsministeren er ikke forpligtet til at anvende den foreslåede bemyndigelse. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan endvidere vælge alene at anvende dele af den foreslåede bemyndigelse og dermed kun afholde udbud af støtte eller fastsætte regler om støtte og udbud vedrørende en begrænset del inden for den foreslåede bestemmelses anvendelsesområde.
Det bemærkes, at klima-, energi- og forsyningsministerens kompetencer efter biobrændstofloven er delegeret til Energistyrelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1366 af 28. september 2022 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser. Eventuelle udbud og støtteordninger forventes derfor afholdt og administreret af Energistyrelsen.
Støtte i henhold til den foreslåede bestemmelse vil skulle overholde de til enhver tid gældende statsstøtteregler fra EU. Afhængig af den konkrete udformning, vil støtteordningen skulle anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissionen. Hvilket statsstøtteregelsæt støtten falder ind under afhænger af den konkrete ordning.
Derudover forslås det, at der indsættes et stk. 3 , hvorefter klima-, energi- og forsyningsministeren i forbindelse med stk. 1 og 2 kan fastsætte nærmere regler om støtte eller udbud af støtte, herunder om det, der er oplistet i bestemmelsens nr. 1-7. Det skal bemærkes, at oplistningen ikke er udtømmende. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan derfor fastsætte yderligere regler.
Den foreslåede bestemmelse tager ikke stilling til, om eventuel støtte skal ydes ved afholdelse af udbud. Bestemmelsen giver både mulighed for at fastsætte regler om støtte eller regler om udbud af støtte. Aftalepartierne i aftale om grøn luftfart i Danmark er enige om, at de ca. 1,5 mia. kr. afsat i perioden i 2027-2033 skal udbydes til grøn indenrigsluftfart. Der er derimod ikke taget stilling til, hvordan den anden pulje på ca. 1 mia. kr. i perioden 2025-2033 til grøn omstilling af luftfarten skal føres tilbage til branchen.
Nærmere regler om støtte og udbud af støtte efter det foreslåede stk. 3 vil kunne fastsættes i bekendtgørelse, udbudsmateriale, kontrakter eller lignende.
Bestemmelsen medfører, at der vil kunne fastsættes nærmere kriterier, vilkår, betingelser og lignende i forbindelse med afholdelse af udbuddet, herunder vedrørende administrative og processuelle forhold, i udbudsmaterialet. Der vil f.eks. kunne fastsættes kriterier for hvilke støttemodtagere og projekter, som kan deltage i udbuddet, samt eventuelle klimamæssige, tekniske og finansielle krav til støttemodtagerne. Der vil endvidere kunne fastsættes kriterier om f.eks. ansøgningsform, tidsfrister, forudsætninger og betingelser for at modtage støtten, og der vil i den forbindelse også kunne stilles krav om støttemodtagerens garantistillelse. Bestemmelsen giver ligeledes mulighed for at fastsætte regler om tilsyn og kontrol i forbindelse med udbuddet samt fastsætte bodsbestemmelser eller lignende i udbudsmaterialet og kontrakterne.
Det endelige udbudsmateriale og kontraktvilkår m.v. vil fremgå af det udbudsmateriale, som offentliggøres forud for afholdelse af udbuddene i henhold til den foreslåede bestemmelse.
Afholdelse af udbud, indgåelse af kontrakter med de vindende tilbudsgivere og udbetaling af støtten skal ske i overensstemmelse med de til enhver tid gældende statsstøtteregler fra EU og en eventuel statsstøttegodkendelse fra Europa-Kommissionen.
Information om eventuelle udbud offentliggøres på Energistyrelsens hjemmeside, og der vil blive udsendt en nyhed om udbuddet. Det vil desuden sikres, at alle tilbudsgivere behandles lige i forbindelse med udbudsprocessen og valg af tilbud. Proceduren for støttetildeling vil skulle være gennemsigtig, hvorfor der vil være en hvis grad af offentlighed i forbindelse med udbuddet.
Det foreslås med § 7 b, stk. 3, nr. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om ansøgning om tilsagn og ansøgning om udbetaling af støtte.
Der vil f.eks. kunne fastsættes regler om ansøgningsproceduren, ansøgningsperioder, tidsfrister, ansøgningskriterier og støttepuljernes størrelse. Indkomne ansøgninger kan f.eks. vurderes i overensstemmelse med regler, der vil blive fastsat i bekendtgørelse eller udbudsmateriale og tilsagn kan f.eks. gives inden for en økonomiske ramme og efter regler, der bliver fastsat i bekendtgørelse eller udbudsmateriale.
Det foreslås med § 7 b, stk. 3, nr. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om støttemodtagere. Støttemodtageren afhænger af den konkrete udformning af eventuel støtteordning. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil f.eks. kunne fastsætte regler om støtteberettigede aktører, formål og projekter.
Det forslås med § 7 b, stk. 3, nr. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om støtteberettigede omkostninger, støtteintensitet, støtteloft, samt støttens størrelse og dens beregning. Støttepuljens størrelse og de støtteberettigede omkostninger m.v. afhænger af den konkrete støtteordning. Der vil f.eks. kunne gives støtte til både investering, udvikling, forskning, produktion og drift inden for bestemmelsens anvendelsesområde.
Det forslås med § 7 b, stk. 3, nr. 4, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om betingelser og dokumentation, der skal tilvejebringes, for at kunne opnå tilsagn og for at kunne få udbetalt støtte efter denne bestemmelse. Der kan f.eks. fastsættes regler om, at der skal indsendes en bestemt dokumentation i forbindelse med ansøgningen eller inden udbetaling af støtten. Der kan endvidere stilles krav om, at relevant lovgivning skal overholdes, og at bestemte tilladelser skal være indhentet. Der kan i denne og andre sammenhænge bruges tro- og loveerklæringer.
Der kan ligeledes fastsættes betingelser, der sikrer overholdelse af EU’s statsstøtteregler, herunder betingelse om, at arbejdet ikke må være påbegyndt, og at ansøger ikke må være en kriseramt virksomhed.
Det foreslås med § 7 b, stk. 3, nr. 5, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om vilkår i tilsagn om støtte og udbetaling af støtte. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil f.eks. kunne fastsætte regler om oplysningspligt, tilbagebetaling af for meget udbetalt støtte og helt eller delvis bortfald af tilsagn. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil ligeledes kunne fastsætte regler om tidsfrister, etablering, produktion, idriftsættelse m.v.
Det foreslås med § 7 b, stk. 3, nr. 6, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler om kriterier for udvælgelse af ansøgninger om støtte. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil f.eks. kunne fastsætte regler om at støtte tildeles efter laveste pris eller efter princippet først-til-mølle eller andre tildelingskriterier. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil ligeledes kunne fastsætte regler om, at der skal ske lodtrækning, hvis den samlede ansøgte sum overstiger støttepuljens størrelse.
Det foreslås med § 7 b, stk. 3, nr. 7, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om tilsyn og kontrol i forbindelse med støtteordningen. Tilsyn og kontrol kan f.eks. have til formål at sikre, at eventuelle betingelser og vilkår, der er stillet som forudsætning for tilsagn og udbetaling af støtten, er opfyldt.
Der vil kunne fastsættes bødestraf for overtrædelse af regler udstedt i medfør den foreslåede bestemmelse, jf. biobrændstoflovens § 8, stk. 2. Det kan f.eks. være regler om bødestraf i tilfælde af overtrædelse af regler og vilkår i støtteordningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.