LOV nr 1457 af 10/12/2024
Beskæftigelsesministeriet
Lov om ændring af barselsudligningsloven (Forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen) § 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
/ Ane Halsboe-Jørgensen
Forarbejder til Lov om ændring af barselsudligningsloven (Forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen) § 2
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af § 1 a, nr. 39, i lov om Udbetaling Danmark, at Udbetaling Danmark varetager de opgaver, der tillægges Udbetaling Danmark i henhold til lov om kommunal anvisningsret.
Opgaverne vedrører refusion af kommunernes udgifter til erhvervelse af anvisningsret til private boliger. Administrationen vedrører meddelelse af tilsagn om refusion, modtagelse af opgørelse af udgifter, udbetaling af refusion og modtagelse af revideret regnskab.
Det foreslås i § 1 a, nr. 39, at lov om kommunal anvisningsret ændres til lov om boligforhold.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at bestemmelserne i §§ 4 og 6 i lov om kommunal anvisningsret, som vedrører Udbetaling Danmarks opgaver, er overført uændret til §§ 55 og 57 i lov om boligforhold.
Forslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 2
Efter § 12 a, stk. 6, i lov om Udbetaling Danmark, kan beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om, at brugen af dataenhedens leverancer og resultaterne af kommunernes og Udbetaling Danmarks kontrolindsats løbende offentliggøres af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering på en offentligt tilgængelig hjemmeside på en sådan måde, at resultaterne skal kunne sammenlignes på tværs af kommunerne og Udbetaling Danmark og vise udviklingen over tid. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan fastsætte regler om, at kommunerne og Udbetaling Danmark løbende har pligt til at indsende resultaterne af kontrolindsatsen til styrelsen til brug for offentliggørelsen.
Bemyndigelsen er er aktuelt ikke udnyttet og forventes at forblive uudnyttet.
Det foreslås derfor, at § 12 a, stk. 6, ophæves.
Forslaget vil medføre, at der ikke længere administrativt kan fastsættes regler, som forpligter kommunerne og Udbetaling Danmark til løbende at indsende oplysninger til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om brugen af dataenhedens leverancer og resultatet af kontrolindsatsen til brug for styrelsens benchmarking.
Til nr. 3
Efter § 12 h, 1. pkt., i lov om Udbetaling Danmark, fremgår det, at kommuner, regioner og Styrelsen for Patientsikkerhed har adgang til oplysninger fra Udbetaling Danmark om, hvorvidt en person er omfattet af dansk eller udenlandsk social sikring, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger med senere ændringer eller afgørelse nr. 1/2012 vedtaget af Det Blandede Udvalg nedsat i henhold til aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer af 31. marts 2012 om erstatning af bilag II til aftalen om koordinering af de sociale sikringsordninger eller Det Blandede EØS-udvalgs afgørelse nr. 76/2011 af 1. juli 2011 om ændring af bilag VI (social sikring) og protokol 37 til EØS-aftalen.
Det fremgår af § 13, stk. 3, 1. pkt., i lov om Udbetaling Danmark, at afgørelser om, hvorvidt borgeren skal undtages fra obligatorisk digital selvbetjening efter regler fastsat i medfør af stk. 2, træffes af kommunalbestyrelsen. Kommunen skal give Udbetaling Danmark besked, hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse. Det fremgår af § 13, stk. 5, i lov om Udbetaling Danmark, at disse afgørelser af kommunalbestyrelsen kan påklages til Styrelsen for Patientsikkerhed efter lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
I § 19, stk. 4, 1. pkt., i lov om Udbetaling Danmark, fremgår det, at Ankestyrelsen, Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, miljø- og fødevareministeren og Styrelsen for Patientsikkerhed inden for hver deres sagsområde en gang årligt skal udarbejde en redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark på baggrund af de sager, der indbringes for henholdsvis Ankestyrelsen, Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, miljø- og fødevareministeren og Styrelsen for Patientsikkerhed.
Dele af Styrelsen for Patientsikkerhed blev pr. 1. juli 2018 ved lov overført til Styrelsen for Patientklager. Det er derfor Styrelsen for Patientklager, som nu varetager ovenstående ansvarsområder efter lov om Udbetaling Danmark.
Det foreslås, at i § 12 h, 1. pkt., § 13, stk. 5, og to steder i § 19, stk. 4, 1 pkt., ændres Styrelsen for Patientsikkerhed til Styrelsen for Patientklager.
Forslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser.