LOV nr 96 af 04/02/2025
Skatteministeriet
Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven og forskellige andre love (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag m.v.) § 4
I ejendomsvurderingsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1510 af 8. december 2023, som ændret ved § 3 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, § 2 i lov nr. 594 af 4. juni 2024 og § 2 i lov nr. 1214 af 26. november 2024, foretages følgende ændringer:
1. I § 83, stk. 4, 3. pkt., ændres »er gældende indtil ejerskifte« til: »bortfalder fra og med førstkommende vurderingstermin, jf. §§ 5 og 6, efter et ejerskifte«.
2. § 84, stk. 2, 2. pkt., affattes således:
»Vurderingerne har ikke skattemæssig virkning.«
Forarbejder til Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven og forskellige andre love (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag m.v.) § 4
RetsinformationTil nr. 1
Det følger af § 1, stk. 1, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter, at der til personer, der ved indkomstårets udløb har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, eller modtager førtidspension, seniorpension eller tidlig pension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som den første dag i indkomståret er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 eller omfattet af kildeskattelovens afsnit I A, ydes en skattefri kompensation med et beløb, der udgør 875 kr.
Den kompensation, der ydes efter § 1, stk. 1, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter nedsættes med 7,5 pct. af grundlaget for topskat efter personskattelovens § 7, stk. 1 og 6, i det omfang topskattegrundlaget overstiger et bundfradrag på 457.000 kr. i 2024. Bundfradraget reguleres årligt efter personskattelovens § 20.
Det foreslås, at i § 1, stk. 1, indsættes som 3. pkt., at for indkomståret 2024 udgør beløbet efter 2. pkt. dog 1.000 kr.
Det foreslåede vil medføre, at den grønne check for pensionister midlertidigt forhøjes fra 875 kr. til 1.000 kr. for indkomståret 2024. For indkomståret 2025 og efterfølgende indkomstår, vil den grønne check for pensionister udgøre 875 kr. om året.
Til nr. 2 og 3
Efter lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter ydes der en skattefri kompensation (en grøn check) til personer, der ved indkomstårets udløb har nået folkepensionsalderen eller modtager førtidspension, seniorpension eller tidlig pension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som er fuldt skattepligtige til Danmark eller omfattet af de såkaldte grænsegængerregler. Det følger af § 1, stk. 1, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter. Til de pågældende personer ydes desuden et skattefrit tillæg. Det følger af § 1, stk. 4, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter.
Derudover ydes der en grøn check til personer, der er fuldt skattepligtige til Danmark eller omfattet af grænsegængereglerne, og som ved indkomstårets udløb har ret til at få udbetalt børne- og ungeydelse. Det følger af § 1, stk. 2, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter.
Begge grønne checks og tillægget er indkomstafhængige.
Af § 2, stk. 1, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter følger således, at den grønne check til pensionister m.v. nedsættes med 7,5 pct. af grundlaget for mellemskat efter personskattelovens § 7, stk. 1 og 6, i det omfang mellemskattegrundlaget overstiger et bundfradrag på 362.800 kr. (2010-niveau).
Efter § 2, stk. 2, 1. pkt., i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter nedsættes den grønne check for personer med børn med 7,5 pct. af grundlaget for mellemskat efter personskattelovens § 7, stk. 1 og 6, i det omfang mellemskattegrundlaget overstiger det ovennævnte bundfradrag på 362.800 kr. (2010-niveau). Af § 2, stk. 2, 2. pkt., i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter følger dog, at den grønne check for personer med børn nedsættes med 7,5 pct. af grundlaget for mellemskat efter personskattelovens § 7, stk. 1 og 6, i det omfang mellemskattegrundlaget overstiger et bundfradrag på 362.800 kr. (2010-niveau) med tillæg af 11.667 kr., hvis modtageren er pensionist m.v.
Af § 2, stk. 3, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter følger, at tillægget efter § 1, stk. 4, bortfalder, hvis grundlaget for mellemskat efter personskattelovens § 7, stk. 1 og 3, overstiger et grundbeløb på 212.000 kr. (2010-niveau).
Det foreslås, at i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter § 2, stk. 1, og stk. 2, 1. og 2. pkt., ændres »mellemskat« til »topskat«, og »mellemskattegrundlaget« ændres til »topskattegrundlaget«.
Samtidig foreslås det, at i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter § 2, stk. 3, ændres »mellemskat« til »topskat«.
Det foreslåede indebærer, at mellemskat omdøbes tilbage til topskat, indtil ændringen fra topskat til mellemskat, får virkning i personskatteloven.
Derved præciseres det, at det fortsat er skattegrundlaget, der opgøres efter personskattelovens § 7, dvs. topskattegrundlaget, der danner grundlag for nedsættelse af den grønne check for pensionister, den grønne check for personer med børn og tillægget til den grønne check til pensionister.
Præciseringen skal ses i lyset af, at ændring af topskat til mellemskat i personskatteloven først har virkning fra og med indkomståret 2026, hvorfor den skat og det skattegrundlag, der opgøres efter personskattelovens § 7, som bestemmelserne i § 2 i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter henviser til, er topskatten og topskattegrundlaget, idet der endnu ikke beregnes en mellemskat eller opgøres et mellemskattegrundlag efter personskattelovens § 7. Ændringerne af § 2 i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter, der blev gennemført ved § 8 i lov nr. 482 af 22. maj 2024, er således gennemført for tidligt i den forstand, at skatten efter personskattelovens § 7 omtales som mellemskat, selvom det fremgår tydeligt af bemærkningerne til § 10, stk. 4, i lov nr. 482 af 22. maj 2024, jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 138 som fremsat, side 31, at ændringen af henvisningen først skulle have virkning samtidig med, at topskat ændres til mellemskat i personskatteloven, dvs. fra og med indkomståret 2026, jf. § 10, stk. 4, i lov nr. 482 af 22. maj 2024.
Det bemærkes, at der ikke er forskel på, hvordan det gældende topskattegrundlag og kommende mellemskattegrundlag opgøres efter personskattelovens § 7.
Ændringen vil ikke medføre materielle ændringer af gældende ret.