LOV nr 1563 af 12/12/2023
Skatteministeriet
Lov om ændring af aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen, ændret status for aktier optaget til handel på en multilateral handelsfacilitet, diverse justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter, justering af visse indberetningsregler m.v.) § 1
I aktiesparekontoloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1852 af 21. september 2021, foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:
»Told- og skatteforvaltningen kan dog efter anmodning træffe afgørelse om, at en senere oprettet konto tillægges skattemæssig gyldighed som en aktiesparekonto i stedet for en tidligere oprettet aktiesparekonto.«
2. I § 9, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nye punktummer:
»For kalenderåret 2024 udgør grundbeløbet 107.750 kr. (2010-niveau). For kalenderåret 2025 udgør grundbeløbet 108.750 kr. (2010-niveau). For kalenderåret 2026 og senere år udgør grundbeløbet 111.600 kr. (2010-niveau).«
3. I § 9, stk. 1, 3. pkt., der bliver 6. pkt., ændres »Grundbeløbet« til: »Grundbeløbene«.
4. § 13, stk. 1, 2. pkt., ophæves.
5. I § 20, 2. pkt., ændres »22. januar« til: »22. februar«.
6. § 23 affattes således:
**»§ 23. ** Foretager instituttet indberetning om rettelse af en tidligere indberettet skat eller afgift, forfalder den nye skat og afgift den 22. i den efterfølgende måned.«
7. I § 27, stk. 3, 1. pkt., ændres »stk. 1 eller over instituttets opgjorte skat eller afgift efter stk. 2« til: »stk. 1, over instituttets opgjorte skat eller afgift efter stk. 2 eller en afgørelse efter § 1, stk. 2, 2. pkt.,«.
8. I § 27, stk. 3, 2. pkt., ændres »eller underretningen efter stk. 2« til: », underretningen efter stk. 2 eller afgørelsen efter § 1, stk. 2, 2. pkt«.
Forarbejder til Lov om ændring af aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen, ændret status for aktier optaget til handel på en multilateral handelsfacilitet, diverse justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter, justering af visse indberetningsregler m.v.) § 1
RetsinformationTil nr. 1
En person kan kun oprette én aktiesparekonto. Det skyldes hensynet til pengeinstitutternes og Skatteforvaltningens administration og kontrol med, at der ikke indskydes højere beløb end op til loftet, jf. aktiesparekontolovens § 9.
Såfremt den skattepligtige opretter mere end én aktiesparekonto, vil det være den aktiesparekonto, der er oprettet først, der har skattemæssig gyldighed som en aktiesparekonto, jf. aktiesparekontolovens § 1, stk. 2. En senere oprettet konto anerkendes ikke som en aktiesparekonto, men betragtes som en almindelig indlånskonto og et almindeligt værdipapirdepot, der beskattes efter de almindelige skatteregler.
Det foreslås i aktiesparekontolovens § 1, stk. 2, at indsætte som 2. pkt., at Skatteforvaltningen efter anmodning kan træffe afgørelse om, at en senere oprettet konto fra oprettelsestidspunket tillægges skattemæssig gyldighed som aktiesparekonto i stedet for en tidligere oprettet.
Skatteforvaltningen vil efter forslaget kunne imødekomme en anmodning om at anerkende en senere oprettet konto som aktiesparekonto, hvis det ud fra omstændighederne må antages at være en fejl, at den skattepligtige har oprettet flere aktiesparekonti, uden at den først oprettede først var blevet annulleret.
Det er ikke hensigten, at der skal stilles krav om en egentlig dokumentation for, at der foreligger en fejl, hvilket i almindelighed ville være særdeles vanskeligt for den skattepligtige at dokumentere. Hensigten er blot, at der skal stilles krav om, at det ud fra de faktiske forhold må antages, at den skattepligtige ikke bevidst har oprettet flere konti med henblik på uretmæssig udnyttelse af reglerne.
Der vil således i almindelighed uden videre kunne gives tilladelse, hvis der aldrig har været skudt penge ind på den først oprettede konto, mens der er indskudt midler på den senere oprettede konto.
En tilladelse fra Skatteforvaltningen vil forudsætte, at der indgives en anmodning til Skatteforvaltningen om at anerkende den senere oprettede konto som en gyldig aktiesparekonto. En anmodning vil kunne indsendes af pengeinstituttet på vegne af aktiesparekontoens ejer.
En anmodning bør afgives inden for rimelig tid efter, at ejeren er blevet opmærksom på, at der er oprettet mere end en aktiesparekonto. I tilfælde hvor aktiesparekontoejeren af myndighederne gøres opmærksom på, at der er oprettet flere aktiesparekonti i aktiesparekontoejerens navn, vil denne blive vejledt i, at der vil kunne fremsendes anmodning om, at en senere oprettet aktiesparekonto tillægges skattemæssig gyldighed. Fristen for aktiesparekontoejerens anmodning vil i denne forbindelse være fristen, som fremgår af skatteforvaltningslovens § 20, stk. 2, hvorefter skattemyndighederne fastsætter en nærmere angivet frist, der ikke uden den pågældendes samtykke kan være på mindre end 15 dage regnet fra skrivelsens datering, medmindre en anden frist er bestemt i lovgivningen.
Sker anmodningen om at tillægge en senere oprettet aktiesparekonto skattemæssig gyldighed af aktiesparekontoeje-rens egen drift, eller aktiesparekontoejerens institut, vil fristen følge de almindelige regler for genoptagelse efter skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27.
Til nr. 2
Efter reglerne i aktiesparekontolovens § 9, stk. 1, 1. pkt., kan personer, der er fuldt skattepligtige til Danmark, foretage indskud på aktiesparekontoen, i det omfang den samlede værdi af aktiesparekontoen inklusive årets nettoindskud ikke overstiger et grundbeløb på 87.450 kr. (2010-niveau). Værdien på aktiesparekontoen opgøres hvert år pr. 31. december og danner grundlag for, i hvilket omfang der kan foretages nettoindskud i det følgende kalenderår. Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20. Ved aktiesparekontolovens vedtagelse kunne der i 2019 indskydes op til 50.000 kr.
Hvis der foretages indskud, som overstiger beløbsgrænsen efter stk. 1, skal det overskydende beløb udloddes (dvs. udbetales til aktiesparekontoens ejer), og der skal betales en afgift på 3 pct. p.a. af det overskydende beløb, jf. § 9, stk. 3.
Der kan altid foretages indskud på aktiesparekontoen til betaling af skat, selv om indskudsloftet måtte være nået, jf. § 9, stk. 2. Indskuddet til betaling af skat skal foretages i det kalenderår, hvor skatten forfalder til betaling. Skatten for 2024 forfalder i 2025.
Efter de gældende regler vil loftet i 2024 uden en forhøjelse udgøre 110.300 kr.
Det foreslås at ændre aktiesparekontolovens § 9, stk. 1, ved efter 1. pkt. at indsætte tre nye punktummer om at forhøje loftet for indskud på aktiesparekontoen. For kalenderåret 2024 foreslås grundbeløbet forhøjet til 107.750 kr. (2010-niveau). For kalenderåret 2025 foreslås grundbeløbet forhøjet til 108.750 kr. (2010-niveau). Fra og med kalenderåret 2026 foreslås grundbeløbet forhøjet til 111.600 kr. (2010-niveau).
Den foreslåede forhøjelse af loftet vil – med reguleringen efter personskattelovens § 20 – medføre, at der for kalenderåret 2024 bliver mulighed for at foretage yderligere indskud på aktiesparekontoen, indtil den samlede værdi udgør 135.900 kr. (2024-niveau). For kalenderåret 2025 vil der kunne foretages yderligere indskud på aktiesparekontoen, indtil den samlede værdi udgør 137.200 kr. (2024-niveau). Fra og med kalenderåret 2026 vil der kunne foretages yderligere indskud på aktiesparekontoen, indtil den samlede værdi udgør 140.800 kr. (2024-niveau).
I nedenstående tabel 2 opstilles en række eksempler, som har til formål at illustrere konsekvenserne af de foreslåede forhøjelser.
Tabel 2. Konsekvensen af forhøjelserne for personer, der allerede har etableret en aktiesparekonto
Kr. Eksempel 1 Eksempel 2 Eksempel 3
(2024-niveau) (Nyt loft 2024) (Nyt loft 2025) (Nyt loft 2026)
Loft for indskud 135.900 137.200 140.800
Værdi ved udgangen af forudgående kalenderår 45.000 120.000 190.000
Mulighed for indskud *) 90.900 17.200 0
*) Hertil kommer indskud til betaling af eventuel skat for forudgående kalenderår, som forfalder til betaling det efterfølgende kalenderår. For eksempel eventuel skat fra kalenderåret 2023, som forfalder til betaling i kalenderåret 2024.
Eksempel 1
I det første eksempel udgør værdien på aktiesparekontoen ved udgangen af det forudgående kalenderår 45.000 kr. Det er dette beløb, der lægges til grund for vurderingen af, hvor meget ejeren kan indskyde i 2024, uanset værdiudviklingen i løbet af 2024. Med en forhøjelse af loftet til 135.900 kr. (2024-niveau) kan ejeren indskyde 90.900 kr. i 2024.
I tillæg hertil kan indskydes et beløb til betaling af skat for 2023, der forfalder i 2024. Hvis ejeren f.eks. indskød 20.000 kr. i 2023, mens værdien ved årets udløb som nævnt udgør 45.000 kr., har der været et positivt afkast i 2023, som udløser en skat til betaling i 2024. Ejeren kan i 2024 foretage indskud til dækning af denne skat i tillæg til de anførte 90.900 kr.
Har der derimod været tab i 2023 – for eksempel fordi ejeren i 2023 indskød 50.000 kr., mens værdien er faldet til 45.000 kr. – bliver der ikke udløst en skat til betaling i 2024. I dette tilfælde kan der med en forhøjelse af loftet til 135.900 kr. (2024-niveau) fortsat indskydes 90.900 kr. i 2024, men der kan ikke indskydes yderligere til afregning af skatten.
Der vil først kunne foretages indskud i overensstemmelse med det foreslåede forhøjede loft ved lovens ikrafttræden. Det vil sige fra og med den 1. januar 2024.
Eksempel 2
I dette eksempel udgør værdien ved udgangen af foregående kalenderår 120.000 kr. Med en forhøjelse af loftet til 137.200 kr. (2024-niveau) i 2025 kan der fra den 1. januar 2025 indskydes 17.200 kr., samt et yderligere indskud til betaling af eventuel skat vedrørende indkomståret 2024.
Eksempel 3
I dette eksempel udgør værdien ved udgangen af foregående kalenderår 190.000 kr. Det indebærer, at ejeren ikke kan foretage indskud i 2026, idet værdien ved udgangen af 2025 er højere end det foreslåede nye loft i 2026 på 140.800 kr. (2024-niveau). Dog kan ejeren indskyde et beløb til dækning af skatten af afkastet for 2025, som forfalder til betaling i 2026.
Til nr. 3
Efter gældende regler reguleres grundbeløbet på 87.450 kr. (2010-niveau), jf. § 9, stk. 1, 1. pkt., efter personskattelovens § 20, jf. § 9, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås, at aktiesparekontolovens § 9, stk. 1, 3. pkt., der bliver 6. pkt., ændres, således at »Grundbeløbet« ændres til »Grundbeløbene«.
Forslaget vil indebære, at det fremover vil være grundbeløbene, der reguleres efter personskattelovens § 20. Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 4
Det fremgår af aktiesparekontolovens § 13, stk. 1, 1. pkt., at beskatningsgrundlaget skal opgøres som forskellen mellem værdien af alle aktiver på aktiesparekontoen ved indkomstperiodens slutning og aktivernes værdi ved indkomstperiodens begyndelse med fradrag af indkomstperiodens indskud på aktiesparekontoen og med tillæg af indkomstperiodens udlodninger. Det fremgår endvidere af § 13, stk. 1, 2. pkt., at værdien skal reduceres med et eventuelt negativt indestående på indlånskontoen ved indkomstperiodens udløb.
Det foreslås, at aktiesparekontolovens § 13, stk. 1, 2. pkt., ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at indkomstperiodens beskatningsgrundlag vil blive opgjort korrekt også i tilfælde af negativt indestående på indlånskontoen.
Eksempel: En person har den 1. januar 2021 oprettet en aktiesparekonto og indbetalt 100.000 kr. I december 2021 køber personen aktier for hele det kontante indestående (100.000 kr.). Pengeinstituttet tilskriver ved årets slutning negative renter på 600 kr., så det kontante indestående udgør minus 600 kr. Værdien af aktiverne på aktiesparekontoen udgør derfor 99.400 kr. pr. 31. december 2021.
Beskatningsgrundlaget for 2021 opgøres som udgangspunkt som forskellen mellem værdien af alle aktiver på aktiesparekontoen ved indkomstperiodens slutning (99.400 kr.) og aktivernes værdi ved indkomstperiodens begyndelse (100.000 kr.). Afkastet for 2021 er således negativt med 600 kr., jf. aktiesparekontolovens § 13, stk. 1, 1. pkt., svarende til de tilskrevne negative renter, hvilket er korrekt.
Imidlertid fremgår det af aktiesparekontolovens § 13, stk. 1, 2. pkt., at værdien skal reduceres med et eventuelt negativt indestående på indlånskontoen ved indkomstårets udløb. Hermed skal beskatningsgrundlaget efter lovens ordlyd reduceres med yderligere 600 kr., svarende til det negative indestående ved indkomstperiodens udløb. Beskatningsgrundlaget skal således i eksemplet efter gældende regler opgøres til minus 1.200 kr., hvilket ikke er korrekt.
Ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget efter aktiesparekontolovens § 13, stk. 1, 1. pkt., indgår allerede den samlede værdi af alle aktiver på aktiesparekontoen, såvel værdien af en kontantbeholdning (positiv eller negativ) som værdien af en værdipapirbeholdning. Det er derfor forkert at reducere beskatningsgrundlaget endnu en gang med et negativt indestående på indlånskontoen ved indkomstperiodens udløb. Med den foreslåede ophævelse af aktiesparekontolovens § 13, stk. 1, 2. pkt., vil der blive rettet op på denne fejl.
Til nr. 5
Det fremgår af aktiesparekontolovens § 20, at skat og eventuel afgift på aktiesparekontoen for et kalenderår forfalder den 22. januar i året efter kalenderårets udløb. Dette svarer til den betalingsfrist, der gælder for pensionsinstitutter m.v. efter pensionsafkastbeskatningsloven.
Ved indførelsen af aktiesparekontoloven var det forventet, at ordningen ville være fuldt it-understøttet hos Skatteforvaltningen inden for 4 år. Som en overgangsregel fremgår det af aktiesparekontolovens § 32, stk. 2, at skatten for kalender-årene 2019-2022 først forfalder til betaling den 22. februar i året efter det pågældende kalenderår, og ikke allerede den 22. januar.
Det foreslås i aktiesparekontolovens § 20, 2. pkt., at ændre »22. januar« til »22. februar«.
Det vil medføre, at fristen for betalingen af skat og eventuel afgift ændres således, at betalingsfristen fremover permanent vil være den 22. februar i året efter kalenderårets udløb.
Den foreslåede ændring af aktiesparekontolovens § 20 vil medføre, at den forlængede betalingsfrist, som oprindeligt var tiltænkt at skulle gælde i en overgangsperiode, fremover vil blive den almindelige frist for betaling af skat og eventuel afgift. En permanentgørelse af den forlængede frist har til formål fortsat at kunne understøtte administrationen af aktiesparekontoen, selv om ordningen ikke fuldt ud it-understøttes.
Til nr. 6
Det fremgår af aktiesparekontolovens § 23, at hvis instituttet foretager indberetning om rettelse af en tidligere indberettet skat eller afgift efter udløbet af den almindelige frist i § 20, forfalder beløbet på dagen for rettelsen, hvis der er tale om en forhøjelse, og 14 dage efter rettelsen, hvis der er tale om en nedsættelse.
Som en overgangsregel fremgår det af aktiesparekontolovens § 32, stk. 3, at ved rettelser for kalenderårene 2019-2022 forfalder den skat, der er en konsekvens af rettelsen, først til betaling 30 dage efter instituttets indberetning af rettelsen. Det gælder både, når rettelsen fører til en forhøjelse, og når rettelsen fører til en nedsættelse af en tidligere indberettet skat eller afgift.
Det foreslås, at aktiesparekontolovens § 23 affattes således, at foretager et institut indberetning om rettelse af en tidligere indberettet skat eller afgift, forfalder den nye skat og afgift den 22. i den efterfølgende måned.
Den foreslåede ændring af aktiesparekontolovens § 23 vil medføre, at forfaldstidspunkterne i § 23 fremover vil være den 22. i måneden efter indberetning af en rettelse, uanset om rettelsen fører til en forhøjelse eller en nedsættelse af allerede indberettet skat eller afgift. En permanentgørelse af den forlængede frist har til formål fortsat at kunne understøtte administrationen af aktiesparekontoen, selv om ordningen ikke fuldt ud it-understøttes.
Til nr. 7 og 8
Det fremgår af aktiesparekontolovens § 27, stk. 1, at Skatteforvaltningen kan træffe afgørelse om ændring af instituttets opgjorte beskatnings- og afgiftsgrundlag eller den beregnede skat og afgift.
Det fremgår af aktiesparekontolovens § 27, stk. 2, at aktiesparekontoens ejer kan klage over instituttets opgjorte skat og eventuelle afgift og grundlaget herfor.
Det fremgår af aktiesparekontolovens § 27, stk. 3, at klage over en afgørelse efter stk. 1 eller over en opgørelse efter stk. 2 skal indbringes for Landsskatteretten eller skatteankeforvaltningen efter regler udstedt i medfør af skatteforvaltningslovens § 35 b, stk. 3, og at indbringelsen af klagen skal ske senest 3 måneder efter modtagelsen af afgørelsen efter stk. 1 eller underretningen efter stk. 2.
Det foreslås at ændre aktiesparekontolovens § 27, stk. 3, 1. pkt., således at »stk. 1 eller over instituttets opgjorte skat eller afgift efter stk. 2« ændres til »stk. 1, over instituttets opgjorte skat eller afgift efter stk. 2 eller en afgørelse efter § 1, stk. 2, 2. pkt.,«.
Det vil medføre, at den skattepligtige vil kunne klage over en af told- og skatteforvaltningen truffet afgørelse af, at en senere oprettet konto ikke tillægges gyldighed som en aktiesparekonto i stedet for en tidligere oprettet konto.
Det foreslås endvidere at ændre aktiesparekontolovens § 27, stk. 3, 2. pkt., således at »eller underretningen efter stk. 2« ændres til », underretningen efter stk. 2 eller afgørelsen efter § 1, stk. 2, 2. pkt«.
Det foreslås dermed, at afslag efter den ved lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede bestemmelse i aktiesparekontolovens § 1, stk. 2, 2. pkt., på en anmodning om at tillægge en senere oprettet konto gyldighed som aktiesparekonto i stedet for en tidligere oprettet aktiesparekonto, vil kunne påklages til Landsskatteretten eller skatteankeforvaltningen efter regler udstedt i medfør af skatteforvaltningslovens § 35 b, stk. 3. Forslaget vil endvidere betyde, at fristen for indsendelse af klage vil være 3 måneder efter modtagelsen af afgørelsen.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der vil være mulighed for at klage over et afslag fra Skatteforvaltningen på anmodning om at tillægge en senere oprettet aktiesparekonto gyldighed som aktiesparekonto, i stedet for en tidligere oprettet aktiesparekonto.