Efter forslaget i stk. 1 finder loven anvendelse på visse personalemæssige spørgsmål i forbindelse med de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder efter det samtidig fremsatte forslag til lov om de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder.
Det foreslås i stk. 2 , at loven skal finde tilsvarende anvendelse ved de færøske myndigheders overtagelse af andre opgaver. Bestemmelsen omfatter således også opgaver, der ikke er sager eller sagsområder i hjemmestyrelovens forstand, f.eks. driften af Vágar Lufthavn.
Efter forslaget i stk. 1 tilbyder de færøske myndigheder de tjenestemænd i staten og folkekirken, som på tidspunktet for de færøske myndigheders overtagelse af en sag eller et sagsområde gør tjeneste inden for det pågældende sagsområde m.v. ved en dansk myndighed på Færøerne, ansættelse som færøske tjenestemænd på de for færøske tjenestemænd gældende løn-, ansættelses- og pensionsvilkår. De færøske myndigheder vil sikre, at de pågældende tjenestemænd på overgangstidspunktet ikke lider nogen lønnedgang. Tilbuddet gælder indtil 2 år efter de færøske myndigheders overtagelse af sagen eller sagsområdet.
De færøske myndigheder har oplyst, at de er indstillede på at drøfte den nærmere udformning af tilbuddet om ansættelse som færøsk tjenestemand med vedkommende danske centralorganisation, inden de konkrete tilbud fremsættes over for de pågældende tjenestemænd.
Hvis en tjenestemand søger og får en anden stilling under de færøske myndigheder end den, den pågældende var ansat i ved de færøske myndigheders overtagelse af sagen eller sagsområdet, vil tjenestemanden ikke være omfattet af denne lov.
Efter den foreslåede bestemmelse i stk. 2 vil tjenestemænd, der ikke ønsker at overgå til ansættelse som færøske tjenestemænd, opretholde ansættelsesforholdet til vedkommende danske myndighed. De vil fortsat oppebære løn og pension efter den danske tjenestemandslovgivning m.v., ligesom de fortsat vil være repræsenteret af de centralorganisationer, der har indgået en hovedaftale med staten, jf. bekendtgørelse nr. 515 af 28. november 1969 af hovedaftale i henhold til lov nr. 291 af 18. juni 1969 om tjenestemænd i staten, folkeskolen og folkekirken.
Tjenestemænd, der opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed, har efter forslaget i stk. 3 pligt til at fortsætte deres tjeneste under de færøske myndigheder. Disse tjenestemænd vil blive udlånt til de færøske myndigheder med henblik på at fortsætte tjenesten under de færøske myndigheder.
Vedkommende færøske myndighed kan efter finansministerens nærmere bestemmelse indgå aftaler, der vedrører ansættelsesvilkår for tjenestemænd, som i henhold til stk. 3 fortsætter deres tjeneste under de færøske myndigheder, jf. forslaget i § 7.
Det er for at tydeliggøre retsstillingen fundet hensigtsmæssigt i selve lovteksten at medtage en bestemmelse om, at tjenestemænd, der opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed, ikke har krav på rådighedsløn, ventepenge eller pension som følge af de færøske myndigheders overtagelse af sagen eller sagsområdet og må acceptere de forandringer i deres tjenesteforretningers omfang og beskaffenhed, som følger af overtagelsen, jf. stk. 4 og 5.
Udlån til de færøske myndigheder vil således ikke i sig selv være en forflyttelse af tjenestemændene. De pågældende tjenestemænd vil derfor ikke kunne kræve sig afskediget med ventepenge, rådighedsløn eller pension som følge af udlånet til de færøske myndigheder.
Gennemførelsen af denne lov giver ikke adgang til at foretage sådanne ændringer i de pågældendes løn- og andre ansættelsesvilkår, som ville have karakter af en forflyttelse, uden at de pågældende vil kunne kræve sig afskediget med rådighedsløn/ventepenge og pension efter de herom gældende regler.
De pågældende stillinger vil ved ledighed blive nedlagt som danske tjenestemandsstillinger.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 6 kan vedkommende minister efter forhandling med de færøske myndigheder bestemme, at § 2, stk. 3-5, ikke skal gælde for ansatte i nærmere angivne stillinger.
Det følger af bestemmelsen, at de færøske myndigheder løbende refunderer de danske myndigheders udgifter til løn, herunder eventuelle senere udgifter til ventepenge og rådighedsløn, til de tjenestemænd, der udlånes til de færøske myndigheder. Det følger endvidere, at de færøske myndigheder løbende refunderer en forholdsmæssig andel af de danske myndigheders udgifter til pension til disse tjenestemænd opgjort efter forholdet mellem den oparbejdede pensionsalder henholdsvis før og efter de færøske myndigheders overtagelse af sagen eller sagsområdet.
De nærmere retningslinjer for den praktiske gennemførelse af refusionen forudsættes fastsat ved aftale mellem finansministeren og de færøske myndigheder.
Refusionen mellem de danske og færøske myndigheder af udgifterne til pension til de tjenestemænd, der i henhold til § 2, stk. 1, overgår til ansættelse som færøske tjenestemænd, foreslås opgjort som en forholdsmæssig andel af udgifterne til pension efter forholdet mellem den oparbejdede pensionsalder henholdsvis før og efter de færøske myndigheders overtagelse af sagen eller sagsområdet.
Refusionen sker således i overensstemmelse med principperne i aftalen af 6. februar 1981 med tillæg af 26. april 1989 om deling mellem staten og Færøernes landsstyre af udgifter til pension m.v. til tjenestemænd i staten, der i forbindelse med opgaveomlægninger er blevet ansat eller overført til tjeneste under landsstyret eller Færøernes Specialskole.
De nærmere retningslinjer for den praktiske gennemførelse af refusionen forudsættes fastsat ved aftale mellem finansministeren og de færøske myndigheder.
Det foreslås, at de færøske myndigheder overtager det ikketjenestemandsansatte personale, som på tidspunktet for de færøske myndigheders overtagelse af en sag eller et sagsområde gør tjeneste inden for det pågældende sagsområde m.v. ved en dansk myndighed på Færøerne.
Det foreslås endvidere, at de færøske myndigheder ved lovgivning sikrer, at de pligter og rettigheder, der følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse (virksomhedsoverdragelsesloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 20. august 2002, finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med overtagelsen.
Forslaget indebærer bl.a., at de pågældende overgår til ansættelse hos de færøske myndigheder. Endvidere vil den omhandlede lovgivning regulere de færøske myndigheders tiltrædelse af de overenskomster, staten har indgået. Der henvises til pkt. 3 i de almindelige bemærkninger.
Der er enighed mellem de danske og færøske myndigheder om, at den færøske lovgivning skal træde i kraft samtidig med loven om de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder og loven om visse personalemæssige spørgsmål i forbindelse med de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder.
Vedkommende minister kan efter forhandling med de færøske myndigheder bestemme, at bestemmelsen ikke skal gælde for ansatte i nærmere angivne stillinger, jf. lovforslagets § 6.
Det foreslås, at vedkommende minister efter forhandling med de færøske myndigheder kan bestemme, at § 2, stk. 3-5, og § 5 ikke skal gælde for ansatte i nærmere angivne stillinger.
Bestemmelsen tager bl.a. sigte på ansatte i visse stillinger inden for politi og retsvæsen. Bestemmelsen omfatter ansatte, som af retlige eller andre grunde ikke bør pålægges pligt til at fortsætte tjenesten under de færøske myndigheder. Bestemmelsen kan også anvendes i tilfælde, hvor de færøske myndigheder finder, at stillingen bør varetages af en person, der ikke er udlånt, men ansat under de færøske myndigheder.
Vedkommende minister kan betinge sig, at de færøske myndigheder løbende refunderer eventuelle merudgifter til rådighedsløn, ventepenge eller pension til tjenestemænd, der på foranledning af de færøske myndigheder undtages fra pligten til fortsat at gøre tjeneste under de færøske myndigheder, og som det som følge heraf måtte blive nødvendigt at afskedige.
Tjenestemænd, der i medfør af bestemmelsen undtages fra pligten til at fortsætte tjenesten under de færøske myndigheder, opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed, jf. § 2, stk. 2. Der sker ikke ændringer i dette ansættelsesforhold som følge af, at de undtages fra den nævnte pligt. Det indebærer bl.a., at de vil kunne pålægges at overtage en anden stilling eller afskediges i samme omfang som hidtil. Der vil i den forbindelse kunne opstå spørgsmål om krav på rådighedsløn eller ventepenge m.v.
Ikketjenestemandsansatte, der i medfør af bestemmelsen undtages fra § 5, opretholder ligeledes deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed. Der sker ikke ændringer i dette ansættelsesforhold som følge af, at de undtages fra den nævnte bestemmelse. Det forudsættes, at de danske og færøske myndigheder aftaler de nærmere vilkår, herunder refusion af lønudgifter m.v., hvis de pågældende udlånes med henblik på at fortsætte tjenesten under de færøske myndigheder.
Det foreslås, at vedkommende færøske myndighed efter finansministerens nærmere bestemmelse kan indgå aftaler, der vedrører ansættelsesvilkår for tjenestemænd, som i henhold til § 2, stk. 3, fortsætter deres tjeneste under de færøske myndigheder. Bestemmelsen indebærer, at finansministeren kan delegere kompetencen til at indgå aftaler om løn- og andre ansættelsesvilkår i henhold til tjenestemandslovgivningens regler herom for disse tjenestemænd til vedkommende færøske myndighed.
Det foreslås i stk. 1 , at loven træder i kraft den 29. juli 2005 samtidig med den foreslåede lov om de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder.
Det foreslås i stk. 2 endvidere, at vedkommende minister efter forhandling med de færøske myndigheder kan bestemme, at loven også skal finde anvendelse ved de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder og af andre opgaver, der har fundet sted før lovens ikrafttræden. I den forbindelse kan vedkommende minister efter forhandling med de færøske myndigheder forlænge den 2-års-frist, der er nævnt i lovforslagets § 2, stk. 1, 2. pkt.
Bestemmelsen tager bl.a. sigte på sagsområdet sikkerhed til søs inden for økonomi- og erhvervsministerens område. Efter aftalen af 30. oktober 2001 mellem den danske regering og Færøernes landsstyre er dette sagsområde overtaget som færøsk særanliggende i medfør af hjemmestyrelovens § 2 med virkning fra den 1. januar 2002. Det fremgår af aftalen, at Færøernes landsstyre er rede til at beskæftige de ansatte i den færøske afdeling af Søfartsstyrelsen på samme løn- og ansættelsesvilkår, som er gældende på overtagelsestidspunktet. Det fremgår endvidere af aftalen, at den danske regering vil tage skridt til at gennemføre lovgivning vedrørende tjenestemændenes og de øvrige ansattes forhold. Aftalen indeholder desuden bestemmelser om deling og refusion af pensionsudgifter, der svarer til lovforslaget.
Den i aftalen nævnte lovgivning har afventet generelle overvejelser vedrørende lovgivning om personaleforholdene på sagsområder, der overtages af de færøske myndigheder. Det er derfor aftalt mellem Søfartsstyrelsen, det færøske landsstyre og de pågældende medarbejdere, at medarbejderne på frivillig basis indtil videre er udlånt til landsstyret med henblik på at gøre tjeneste i den færøske søfart sadministration.
Bestemmelsen vil også finde anvendelse, hvis de færøske myndigheder overtager administrationen af sagsområdet tinglysning. Dette sagsområde, der er et særanliggende opført på hjemmestyrelovens liste A, er overtaget af de færøske myndigheder efter hjemmestyrelovens § 2, men administreres af de danske myndigheder (Færøernes Ret).
Lov om visse personalemæssige spørgsmål i forbindelse med de...
Gældende
LOV nr 528 af 24/06/2005
Finansministeriet
Ændringer:
0
Lov om visse personalemæssige spørgsmål i forbindelse med de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder
Lov om visse personalemæssige spørgsmål i forbindelse med
de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
Loven finder anvendelse i forbindelse med de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder efter lov om de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder.
Stk. 2. Loven finder tilsvarende anvendelse ved de færøske myndigheders overtagelse af andre opgaver.
De færøske myndigheder tilbyder de tjenestemænd i staten og folkekirken, som på tidspunktet for de færøske myndigheders overtagelse af en sag eller et sagsområde gør tjeneste inden for det pågældende sagsområde m.v. ved en dansk myndighed på Færøerne, ansættelse som færøske tjenestemænd på de for færøske tjenestemænd gældende løn-, ansættelses- og pensionsvilkår. Tilbuddet gælder indtil 2 år efter de færøske myndigheders overtagelse af sagen eller sagsområdet.
Stk. 2. Tjenestemænd, der ikke ønsker at overgå til ansættelse som færøske tjenestemænd, opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed.
Stk. 3. Tjenestemænd, der opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed, har pligt til at fortsætte deres tjeneste under de færøske myndigheder.
Stk. 4. Tjenestemænd, der opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed, har ikke krav på rådighedsløn, ventepenge eller pension som følge af de færøske myndigheders overtagelse af sagen eller sagsområdet.
Stk. 5. Tjenestemænd, der opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed, har pligt til at underkaste sig de forandringer i deres tjenesteforretningers omfang og beskaffenhed, som er en følge af de færøske myndigheders overtagelse af sagen eller sagsområdet.
De danske myndigheder udbetaler løn og pension m.v. til de tjenestemænd, der opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed og fortsætter deres tjeneste under de færøske myndigheder.
Stk. 2. De færøske myndigheder refunderer løbende de danske myndigheder udgifterne til løn m.v. til de tjenestemænd, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 3. De færøske myndigheder refunderer løbende de danske myndigheder en forholdsmæssig andel af udgifterne til pension, jf. stk. 1, opgjort efter forholdet mellem den oparbejdede pensionsalder henholdsvis før og efter tidspunktet for de færøske myndigheders overtagelse af sagen eller sagsområdet.
De færøske myndigheder overtager pensioneringen af de tjenestemænd, som i henhold til § 2, stk. 1, overgår til ansættelse som færøske tjenestemænd.
Stk. 2. De danske myndigheder refunderer løbende de færøske myndigheder en forholdsmæssig andel af udgifterne til pension, jf. stk. 1, opgjort efter forholdet mellem den oparbejdede pensionsalder henholdsvis før og efter tidspunktet for de færøske myndigheders overtagelse af sagen eller sagsområdet.
De færøske myndigheder overtager det ikketjenestemandsansatte personale, som på tidspunktet for de færøske myndigheders overtagelse af en sag eller et sagsområde gør tjeneste inden for det pågældende sagsområde m.v. ved en dansk myndighed på Færøerne.
Stk. 2. De færøske myndigheder sikrer, at de pligter og rettigheder, der følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse (virksomhedsoverdragelsesloven), finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med den overtagelse, der er nævnt i stk. 1.
Vedkommende minister kan efter forhandling med de færøske myndigheder bestemme, at § 2, stk. 3-5, og § 5 ikke skal gælde for ansatte i nærmere angivne stillinger.
Vedkommende færøske myndighed kan efter finansministerens nærmere bestemmelse indgå aftaler, der vedrører ansættelsesvilkår for tjenestemænd, som i henhold til § 2, stk. 3, fortsætter deres tjeneste under de færøske myndigheder.
Stk. 2. Vedkommende minister kan efter forhandling med de færøske myndigheder bestemme, at loven også skal finde anvendelse ved de færøske myndigheders overtagelse af sagsområder m.v., der har fundet sted før lovens ikrafttræden. Vedkommende minister kan i den forbindelse efter forhandling med de færøske myndigheder forlænge den frist, der er nævnt i § 2, stk. 1, 2. pkt.