LOV nr 711 af 13/06/2023
Justitsministeriet
Lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste § 4
Undersøgelseskommissionens formand afgør efter samråd med kommissionens øvrige medlemmer og den person, der er nævnt i § 1, stk. 2, hvordan undersøgelsen skal tilrettelægges. Undersøgelsen skal tilrettelægges og gennemføres på en sådan måde, at forholdet til fremmede magter og hensynet til statens sikkerhed, til sagens opklaring eller til tredjemand ikke skades.
Stk. 2. Undersøgelseskommissionens formand leder kommissionens møder.
Stk. 3. Undersøgelseskommissionen skal føre en protokol over møderne i kommissionen.
Forarbejder til Lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste § 4
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, 1. pkt., at undersøgelseskommissionens formand efter samråd med kommissionens øvrige medlemmer og den person, der er nævnt i § 1, stk. 2, afgør, hvordan undersøgelsen skal tilrettelægges.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at formanden i tillæg til sin rolle som mødeleder, jf. den foreslåede stk. 2, vil have kompetence til at træffe beslutninger om undersøgelsens tilrettelæggelse. Det forudsættes, at undersøgelsen vil skulle tilrettelægges i tæt samarbejde med kommissionens øvrige medlemmer og udspørgeren. Formanden for undersøgelseskommissionen vil dog have mulighed for at træffe beslutning om undersøgelsens tilrettelæggelse i tilfælde af eventuel uenighed.
Beslutninger om undersøgelsens tilrettelæggelse omfatter bl.a. beslutning om, hvilket materiale der har betydning for undersøgelsen og derfor bør indhentes, hvilke personer der skal anmodes om at afgive forklaring for kommissionen, og hvilke myndigheder eller personer der skal anmodes om skriftligt at besvare spørgsmål m.v. Det er endvidere kommissionen, der afgør, hvornår de enkelte undersøgelsesskridt skal tages, f.eks. på hvilket tidspunkt af undersøgelsen afhøringer skal foregå.
Ved sin tilrettelæggelse af undersøgelsen (som ved udarbejdelse af beretning) skal kommissionen tage hensyn til, at den – på samme måde som udspørgeren – skal anvende objektivitetsprincippet.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at undersøgelsen skal tilrettelægges og gennemføres på en sådan måde, at forholdet til fremmede magter, hensynet til statens sikkerhed, sagens opklaring eller til tredjemand ikke skades.
Kommissionen vil således efter forslaget ikke være frit stillet med hensyn til undersøgelsens tilrettelæggelse.
Navnlig det klassificerede materiale, der vil kunne indgå i undersøgelsen, har givet anledning til særlige overvejelser i relation til undersøgelsens karakter og tilrettelæggelse, som er resulteret i en række forslag til afvigelser fra ordningen i lov om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
Det er således afgørende at sikre, at kendskab til det klassificerede materiale spredes mindst muligt, idet spredning af sådanne oplysninger vil kunne have alvorlige skadevirkninger for forholdet til andre landes efterretningstjenester.
Dette har sammenhæng med, at samarbejdet med andre efterretningstjenester generelt bygger på, at oplysninger om efterretningsvirksomhed behandles fortroligt. Er der ikke tillid hertil, vil udenlandske samarbejdspartnere blive tilbageholdende med at give oplysninger til og samarbejde med den danske efterretningstjeneste. Dette vil forringe efterretningstjenestens muligheder for i fremtiden at løse sine opgaver effektivt. Udbredelsen af kendskabet til de klassificerede oplysninger, der vil indgå i den foreslåede undersøgelse, bør derfor også begrænses mest muligt af hensyn til efterretningstjenestens fortsatte effektivitet og fremtidige virkemuligheder.
Undersøgelsen skal således i det hele tilrettelægges og gennemføres på en sådan måde, at efterretningstjenestens aktuelle og fremtidige virkemuligheder, herunder i forhold til udenlandske samarbejdspartnere, ikke skades.
Det vil bl.a. indebære, at sagsoplysningen i undersøgelseskommissionen i videst muligt omfang vil skulle ske på grundlag af det foreliggende skriftlige materiale.
Det nævnte beskyttelseshensyn har desuden bl.a. betydning for omgangen med det materiale, der indgår i undersøgelsen. Ved undersøgelser efter lov om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner har det været almindeligt, at relevant materiale udleveres til undersøgelseskommissionen. I lyset af det klassificerede materiale, som vil kunne indgå i undersøgelsen, forudsættes det – af hensyn til at undgå risiko for utilsigtet spredning af materialet – at sådant materiale i praksis vil skulle stilles til rådighed i sikrede lokaler hos Forsvarsministeriet eller myndigheder på Forsvarsministeriets område, som undersøgelseskommissionen råder over. Lokalerne vil skulle sikres i overensstemmelse med relevante forskrifter herfor, herunder cirkulære nr. 10338 af 17. december 2014 om sikkerhedsbeskyttelse af informationer (sikkerhedscirkulæret).
Det forudsættes endvidere, at undersøgelseskommissionen drøfter med Forsvarets Efterretningstjeneste, hvordan det kan sikres, at de nævnte interesser ikke skades. Det forudsættes herunder navnlig, at kommissionen hører Forsvarets Efterretningstjeneste over spørgsmålet om, hvorvidt forholdet til andre efterretningstjenester kan lide skade. For at beskytte sådanne interesser må der tages særlige forholdsregler med hensyn til omgangen med, herunder opbevaringen af, det materiale, der indgår i undersøgelsen, jf. forslagets § 5 og § 12, stk. 2, og bemærkningerne hertil. De nævnte hensyn må ligeledes iagttages i forbindelse med udformningen af den beretning, der efter forslagets § 22 skal udarbejdes. Der kan endvidere henvises til forslagets § 20 om dørlukning og bemærkningerne hertil.
Det foreslås i stk. 2, at undersøgelseskommissionens formand leder kommissionens møder.
Den foreslåede bestemmelse svarer til § 5, stk. 2, i lov om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
Med udtrykket ”møder” sigtes til eksterne møder, dvs. de møder, hvor der foretages afhøringer eller andre retshandlinger. Det forudsættes imidlertid, at formanden – i sagens natur – også leder kommissionens interne møder, herunder rådslagninger.
Det foreslås i stk. 3, at undersøgelseskommissionen skal føre en protokol over møderne i kommissionen.
Den foreslåede bestemmelse svarer til § 7 i lov om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
Protokollen er en slags retsbog. Med udtrykket ”møderne” sigtes til kommissionens eksterne møder. Protokollen skal således ikke indeholde oplysninger om kommissionens interne møder, herunder rådslagninger.
Protokollen skal bl.a. indeholde oplysninger om følgende forhold:
– tid og sted for undersøgelseskommissionens møder
– navnene på deltagerne i møderne
– kort fremstilling af mødets forløb
– hovedindholdet af afgivne forklaringer, jf. retsplejelovens § 186
– mundtlig orientering efter det foreslåede § 13, stk. 1
– beskikkelser og andre beslutninger i forhold til de involverede personer.
Protokollen, der er kommissionens interne arbejdsdokument, offentliggøres ikke efter undersøgelsens afslutning. Der henvises til forslagets § 22 og bemærkningerne hertil.
Om udskrifter af afgivne forklaringer henvises til forslagets § 12, stk. 2.