LOV nr 626 af 11/06/2024
Transportministeriet
Lov om udbygning af Øresundsmotorvejen § 9
Sund & Bælt Holding A/S etablerer en ordning, hvorefter der kan tildeles et tilskud til facadeisolering af helårsboliger, der er særlig støjramte af Øresundsmotorvejen. Sund & Bælt Holding A/S står for udbetalingen af et tildelt tilskud.
Stk. 2. Udpegning af helårsboliger skal ske på baggrund af en støjkortlægning, som Sund & Bælt Holding A/S udfører. Sund & Bælt Holding A/S kontakter ejerne af de helårsboliger, som er omfattet af ordningen, om muligheden for at søge tilskud.
Stk. 3. Sund & Bælt Holding A/S’ tildeling af tilskud skal ske ud fra objektive kriterier fastsat af Sund & Bælt Holding A/S.
Stk. 4. Ansøgning om tilskud til facadeisolering af helårsboliger efter stk. 1 skal være modtaget, senest 36 måneder efter at anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1, er taget i brug.
Stk. 5. Sund & Bælt Holding A/S’ afgørelse om tilskud til facadeisolering efter stk. 1 kan påklages til Transportministeriet. Klagefristen er 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt den pågældende.
Stk. 6. Ordningen om tilskud til facadeisolering ophører, 60 måneder efter at anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1, er taget i brug.
Stk. 7. Forvaltningsloven finder anvendelse i forbindelse med Sund & Bælt Holding A/S’ administration af støjisoleringsordningen.
Forarbejder til Lov om udbygning af Øresundsmotorvejen § 9
RetsinformationI forbindelse med en række statslige anlægsprojekter på vejområdet har der været etableret en ordning, hvor støjramte boliger har kunnet søge tilskud til støjisolering. Det har været Vejdirektoratet, som har stået for administrationen af den ordning, som har været administreret i henhold til ”Projektvejledning for administration af Vejdirektoratets støjisoleringsordning (Vejdirektoratet, 2009)”.
Der ønskes etableret en lignende ordning i forbindelse med udbygningen af Øresundsmotorvejen.
Det foreslås i § 9, stk. 1, at Sund & Bælt Holding A/S etablerer en ordning, hvorefter der kan tildeles et tilskud til facadeisolering af helårsboliger, der er særligt støjramte af Øresundsmotorvejen.
Med ordningen vil det blive sikret, at ejerne af de helårsboliger, som Sund & Bælt Holding A/S udpeger som særligt ramt af støj kan søge om tilskud til støjisolering af facader.
Ejerne af en udpeget helårsbolig er ikke forpligtet til at tage imod tilbuddet om et tilskud.
Udgifter til ordningen afholdes af anlægsbevillingen for anlægsprojektet, jf. lovens § 1.
Det foreslås i § 9, stk. 2, 1. pkt., at udpegning af helårsboliger skal ske på baggrund af en støjkortlægning, som Sund & Bælt Holding A/S er ansvarlig for at udføre.
For at sikre et objektivt kriterie for hvilke helårsboliger, der skal tilbydes at blive omfattet af ordningen, vurderes det, at dette bedst sker på basis af en støjkortlægning af det pågældende område.
Det foreslås i stk. 2, 2. pkt., at Sund & Bælt Holding A/S kontakter ejerne af de helårsboliger, som er omfattet af ordningen, om muligheden for at søge om tilskud.
Som det er tilfældet for Vejdirektoratets støjisoleringsordning, vil det være Sund & Bælt Holding A/S, som først skal tage kontakt til ejerne af de helårsboliger, som selskabet vurderer er omfattet af ordningen.
Kontakten skal ske direkte og vil eksempelvis ikke være opfyldt, hvis det udelukkende sker på Sund & Bælt Holding A/S’ hjemmeside eller i lokale medier. Selskabet vil være forpligtet til at sikre sig, at der ikke måtte være sket en fejl i forbindelse med kontakt til boligejer, eksempelvis hvis ejer af en støjramt helårsbolig ikke har fået en henvendelse fra selskabet.
Transportministeriet finder det naturligt, at selskabet i sin administration lader sig inspirere af Vejdirektoratets ordning, hvor Vejdirektoratet bruger en indsatsgrænse på 63 dB. Dermed vil det også sikres, at ejere af boliger ud til Øresundsmotorvejen, hvor udbygningen foretages af Sund & Bælt Holding A/S, ikke står dårligere end, hvis motorvejsprojektet var foretaget af Vejdirektoratet.
Det foreslås i § 9, stk. 3, at Sund & Bælt Holding A/S’ tildeling af et tilskud skal ske ud fra objektive kriterier fastsat af Sund & Bælt Holding A/S.
Det foreslåede betyder, at Sund & Bælt Holding A/S skal udarbejde en metode, hvorpå tildelingen af tilskud kan ske uden, at det vil kræve et skøn. Det skal således være muligt på en simpel måde at finde ud af, hvilket tilskud man vil kunne få. Det kan f.eks. være ved fastsættelse af en procentdel af en samlet udgift til et støjisoleringsprojekt, som kan dækkes. Heri kan også være et loft over det maksimale beløb, der ydes tilskud med.
Det vil være Sund & Bælt Holding A/S’ beslutning, hvilke objektive kriterier selskabet fastsætter. Transportministeriet finder det dog naturligt, at selskabet i sin administration lader sig inspirere af Vejdirektoratets ordning, som har vist sig at fungere, og som samtidig også sikrer sammenlignelige ordninger.
Det foreslås i § 9, stk. 4, at en ansøgning om tilskud til facadeisolering af helårsboliger efter stk. 1 skal været modtaget senest 36 måneder efter det pågældende vejanlæg, jf. § 1, er taget i brug.
Ordningen er omfattet af anlægsprojekternes økonomi. Af hensyn til den økonomiske afvikling og afslutning af anlægsprojekterne er det nødvendigt at indsætte en frist for ansøgning om tilskud. 36 måneder efter et vejanlæg er taget i brug vurderes at være en rimelig periode for ejer af en støjramt bolig til at beslutte, om man ønsker at foretage støjisolering og søge om tilskud herom. Ansøgning om tilskud er ikke bindende for boligejer.
Et vejanlæg betragtes som taget i brug, når vejen er åbnet for trafik i alle vognbaner.
Det vil kun være ejere, som Sund & Bælt Holding A/S har rettet henvendelse til, som vil være omfattet af tilbuddet om et tilskud til facadeisolering.
Det betyder dermed også, at Sund & Bælt Holding A/S – forudsat at der ikke er sket nogen fejl – vil kunne afslå en anmodning om et tilskud fra ejer af en helårsbolig, som ikke er omfattet af ordningen. Selskabet vil være forpligtet til at sikre sig, at der ikke måtte være sket en fejl i forbindelse med kontakt til boligejer. Eksempelvis hvis ejer af en støjramt helårsbolig ikke har fået en henvendelse fra selskabet.
Det foreslås i § 9, stk. 5, 1. pkt., at Sund & Bælt Holding A/S afgørelse om tilskud til facadeisolering efter stk. 1 kan påklages til Transportministeriet.
Det medfører, at Sund & Bælt Holding A/S’ afgørelse om tilskud vil kunne påklages til Transportministeriet.
Det foreslås i stk. 5, 2. pkt., at klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt den pågældende.
Det foreslåede vil medføre, at modtageren af en afgørelse skal have klaget inden for fire uger fra den dag, hvor denne har modtaget Sund & Bælt Holding A/S’ afgørelse.
Det foreslås i § 9, stk. 6, at ordningen om tilskud til facadeisolering ophører 60 måneder efter anlægsprojektet, jf. § 1, stk. 1, er taget i brug.
På baggrund af erfaringer med tidligere støjisoleringsordninger i forbindelse med projekter, som Vejdirektoratet har gennemført, vurderes det at være nødvendigt at indsætte en slutdato for ordningen for det enkelte anlægsprojekt.
Det betyder, at Sund & Bælt Holding A/S tilskud skal være udnyttet inden 60 måneder efter, at vejanlægget er taget i brug. Det følger således af stk. 4, at hvis en ansøgning er indsendt inden de i stk. 4 foreslåede 36 måneder, skal selve det tilskudsberettigede støjisoleringsarbejdet være udført, færdigmeldt og begæring om udbetaling indsendt inden 60 måneder efter, at vejanlægget er taget i brug.
Det foreslås i § 9, stk. 7, at forvaltningsloven finder anvendelse i forbindelse med Sund & Bælt Holding A/S’ administration af støjisoleringsordningen.
Da Sund & Bælt Holding A/S vil træffe afgørelser i forbindelse med administrationen af støjisoleringsordningen, foreslås det, at forvaltningsloven og offentlighedslovens regler skal finde anvendelse i forbindelse med administrationen af ordningen.
Det foreslås i § 9, stk. 8, 1. pkt., at efter indstilling fra Sund & Bælt Holding A/S udbetaler Vejdirektoratet tilskud med de midler, der er indbetalt af A/S Øresund til Vejdirektoratet på baggrund af Europa-Kommissionens afgørelse C(2024) 959 af 13. februar 2024.
Europa-Kommissionen har i sin afgørelse C(2024) 959 af 13. februar 2024 2024 om statsstøtte ydet af Danmark og Sverige til Øresundsbro Konsortiet. For at efterkomme Kommissionens afgørelse indbetaler selskabet A/S Øresund et beløb til Vejdirektoratet, som modsvarer værdien af den ulovlige statsstøtte, som Danmark har ydet i form af mere gunstige vilkår for fremførsel af underskud og mere lempelige afskrivningsregler.
Med forslaget vil Vejdirektoratet efter indstilling fra Sund & Bælt Holding A/S stå for udbetalingen af tilskud, som er tildelt ejer af en helårsbolig. Udbetalingen sker med midlerne indbetalt af A/S Øresund.
Det betyder dermed også, at Sund & Bælt Holding A/S vil videregive de nødvendige oplysninger, som Vejdirektoratet behøver for at kunne udbetale tilskud.
Det foreslås i stk. 8, 2. pkt., at Vejdirektoratet udbetaler tilskud så længe det er dækket af de indbetalte midler omtalt i 1. pkt.
Vejdirektoratet vil kun skulle stå for udbetalingen, så længe der er midler indbetalt af A/S Øresund til Vejdirektoratet på baggrund af Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse af 13. februar 2024. Det betyder derfor også, at Vejdirektoratet vil skulle sikre sig, at Sund & Bælt Holding A/S orienteres i den situation, hvor midlerne er ved at være opbrugt.
Det foreslås i § 9, stk. 9, at udbetales der færre midler end afsat, jf. stk. 8, tilbageføres de ikke udmøntede midler til statskassen.
Det foreslås i § 9, stk. 10, at kan udbetaling af tilskud efter stk. 1 ikke dækkes af midler omfattet af stk. 8, udbetaler Sund & Bælt Holding A/S udbetaler resten af tilskuddet.
I forslaget til § 9, stk. 8, foreslås det, at Vejdirektoratet står for udbetalingen efter indstilling fra Sund & Bælt Holding A/S. Midlerne hertil vil komme fra A/S Øresunds indbetaling til Vejdirektoratet af et beløb som modsvarer værdien af den ulovlige statsstøtte, som Danmark har ydet i form af mere gunstige vilkår for fremførsel af underskud og mere lempelige afskrivningsregler.
Hvis der skal udbetales tilskud som går udover beløbet indbetalt af A/S Øresund til Vejdirektoratet, vil det være Sund & Bælt Holding A/S, som skal stå for udbetalingen af de tilskud.