LOV nr 626 af 11/06/2024
Transportministeriet
Lov om udbygning af Øresundsmotorvejen § 4
Anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1, kræver ikke tilladelse eller dispensation efter § 8 i lov om forurenet jord, § 65, stk. 1 og 2, i lov om naturbeskyttelse og § 35, stk. 1, i lov om planlægning.
Stk. 2. Reglerne om kommune- og lokalplaner i lov om planlægning og kapitel 8 og 8 a i museumsloven finder ikke anvendelse ved gennemførelsen af anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1.
Stk. 3. Hensynene bag de bestemmelser, der er nævnt i stk. 1 og 2, varetages ved gennemførelsen af anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1, af Sund & Bælt Holding A/S.
Forarbejder til Lov om udbygning af Øresundsmotorvejen § 4
RetsinformationDe arealer, hvorpå anlægsprojektet skal gennemføres, og arealer i nærheden af motorvejen er omfattet af en række bestemmelser i den almindelige plan-, natur- og miljølovgivning, herunder bl.a. naturbeskyttelsesloven, planloven, jordforureningsloven og museumsloven, som regulerer adgangen til at foretage fysiske arbejder eller indgreb på arealer.
Det foreslås i § 4, stk. 1, at anlægsprojektet nævnt i § 1 ikke kræver dispensation eller tilladelse efter § 8 i lov om forurenet jord, § 65, stk. 1 og 2, i lov om naturbeskyttelse og § 35, stk. 1, i lov om planlægning.
Det foreslåede vil indebære, at der uanset naturbeskyttelseslovens § 3 og uden dispensation vil kunne ændres i tilstanden af en række af de naturtyper, som kan blive berørt i forbindelse med anlægsprojektet. Som det fremgår af miljøkonsekvensrapporten, er der arealer beskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3, herunder det eksisterende regnvandsbassin H4, hvis volumen vil skulle udvides i forbindelse med projektet.
Det foreslåede vil derudover indebære, at der ikke skal indhentes landzonetilladelse efter planlovens § 35 til opførelse af de anlæg, der er omfattet af lovforslaget.
Endelig vil bestemmelsen indebære, at der ikke efter § 8 i jordforureningsloven skal indhentes tilladelse fra Tårnby Kommune eller Københavns Kommune til ændret anvendelse af forurenede arealer inden for projektområdet eller til opgravning og håndtering af jord.
Det foreslås i § 4, stk. 2, at reglerne om kommune- og lokalplaner i lov om planlægning, og kapitel 8 og 8 a i museumsloven ikke finder anvendelse ved gennemførelsen af anlægsprojektet nævnt i § 1.
Fravigelsen af reglerne om kommune- og lokalplaner er begrundet i, at anlægsloven vil udgøre den retlige ramme for anlægsprojektet, og gennemførelsen af anlægsprojektet vil derfor ikke kræve fysisk planlægning efter planloven. Det vil derfor heller ikke være påkrævet at vedtage nye planer eller ændre i eksisterende planlægning for at kunne gennemføre anlægsprojektet. Arbejder, der fremgår af punkt 3.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget samt anlægsprojektets miljøkonsekvensrapport, der skal udføres for at gennemføre anlægsprojektet, både i det permanente og det midlertidige projektområde, vil heller ikke kræve dispensation eller lignende fra en eksisterende planlægning.
Herudover foreslås det, at museumslovens kapitel 8 og 8 a fraviges. Bevaringsværdige hensyn efter museumsloven for så vidt angår arealer, der er nødvendige for gennemførelsen af anlægsprojektet, vil således blive varetaget af Sund & Bælt Holding A/S efter denne lov. Sund & Bælt Holding A/S vil således blive bemyndiget til helt eller delvist at fravige beskyttelsen af fortidsminder, der er beskyttet efter museumsloven. Det bemærkes, at Sund & Bælt Holding A/S under alle omstændigheder vil følge principperne i museumsloven, jf. § 3, stk. 3. Som følge af museumsloven vil Sund & Bælt Holding A/S, hvis der under anlægsarbejdet fremkommer arkæologiske fund, skulle standse arbejdet i det omfang, det vil berøre fortidsmindet. Fundet vil herefter blive anmeldt til Kulturministeriet, som vil blive anmodet om at vurdere, hvorvidt arbejdet kan fortsætte, eller om det skal indstilles, indtil der er foretaget en nærmere undersøgelse.
Sund & Bælt Holding A/S vil i stedet efter denne lov vurdere de bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven i forhold til det konkrete projekt. For at sikre den nødvendige sagkundskab, skal Sund & Bælt Holding A/S i forbindelse med anvendelsen af denne bestemmelse inddrage de relevante instanser, herunder Slots- og Kulturstyrelsen, til belysning af sagerne.
Som det fremgår af miljøkonsekvensrapporten, er der ikke registreret fredede fortidsminder i området, men der er tidligere fundet spor af fortidsminder i området.
I § 4, stk. 3, foreslås det, at hensynene bag de bestemmelser, der er nævnt i stk. 1 og 2, varetages ved gennemførelsen af anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1, af Sund & Bælt Holding A/S.
Selv om det foreslåede i § 4, stk. 1, vil indebære, at dele af den almindelige plan-, natur- og miljølovgivning m.v. fraviges, vil hensynene bag disse regler stadigvæk skulle varetages i projektet ved, at Sund & Bælt Holding A/S ved udførelsen af projektet skal overholde anlægsloven, og de retningslinjer, der fremgår af lovforslagets bemærkninger samt rammerne beskrevet i miljøkonsekvensrapporten for projektet. Disse rammer sikrer samlet en varetagelse af de hensyn, som normalt ville blive varetaget gennem de fravegne bestemmelser. For en beskrivelse af de relevante arbejder, som gennemføres i anlægsprojektet, og som normalt kan kræve tilladelse efter de omhandlede bestemmelser, henvises til punkt 3.1 i de almindelige bemærkninger samt den udarbejdede miljøkonsekvensrapport, der ligger til grund for projektet.
Bestemmelsen vil alene finde anvendelse i anlægsfasen, indtil anlægsprojektet, jf. § 1, stk. 1, er færdigt og taget i brug. Ved den efterfølgende administration efter de nævnte love skal det lægges til grund, at anlægget kan drives og vedligeholdes på normal vis, når projektet er gennemført, men hvis der som led i driftsfasen skal foretages nye ændringer i tilstanden, f.eks. i et naturområde, finder de normale regler anvendelse.
Der henvises til punkt 3.3. i de almindelige bemærkninger.