LOV nr 626 af 11/06/2024
Transportministeriet
Lov om udbygning af Øresundsmotorvejen § 10
Transportministeren bemyndiges til for Sund & Bælt Holding A/S ved ekspropriation at erhverve de arealer og rettigheder, der er nødvendige for gennemførelse og drift af anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1.
Stk. 2. Ekspropriation efter denne bestemmelse sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 3. Ved erstatningsfastsættelsen efter stk. 2 finder § 103 i lov om offentlige veje m.v. anvendelse.
Forarbejder til Lov om udbygning af Øresundsmotorvejen § 10
RetsinformationDet fremgår af grundlovens § 73, stk. 1, at ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig erstatning.
I vejlovens kapitel 10 er der regler om ekspropriation til henholdsvis statslige og kommunale vejprojekter. Af § 96 fremgår det, at vejmyndigheden kan ekspropriere til offentlig vej eller sti, når det er nødvendigt af hensyn til almenvellet. Det samme gælder, når en ekspropriation til private veje og stier er nødvendig på grund af 1) anlægsarbejder m.v. på offentlig vej, jf. §§ 48 og 97, 2) beslutninger om oprettelse eller benyttelse af adgange til offentlige veje, jf. § 50, stk. 4, § 54 og § 56, stk. 1, eller 3) beslutninger om vejadgang på grund af nedlæggelse af offentlige veje.
Af vejlovens § 97, stk. 1, følger det, at der kan eksproprieres til nyanlæg, udvidelse og ændring af bestående anlæg, tilbehør og nødvendige supplerende foranstaltninger.
Offentlige veje er i vejloven defineret som veje, gader, broer og pladser, der er åbne for almindelig færdsel, og som administreres af stat eller kommune efter vejloven. De offentlige veje er inddelt i statsveje og kommuneveje, jf. vejlovens § 3, nr. 3.
Øresundsmotorvejen administreres ikke af staten eller en kommune, men derimod af selskabet A/S Øresund, og er derfor ikke omfattet af definitionen af en offentlig vej, sådan som dette er defineret i § 3 i vejloven. Derfor finder vejlovens ekspropriationsbestemmelser ikke anvendelse.
I medfør af § 20 i lov om Sund & Bælt Holding A/S er transportministeren bemyndiget til for selskaber reguleret af eller oprettet i henhold til lov om Sund & Bælt Holding A/S, dvs. Sund & Bælt Holding A/S med datterselskaber, ved ekspropriation at erhverve fast ejendom, der er nødvendig til drift og vedligeholde af de i loven omhandlede anlæg, dvs. bl.a. Øresundsmotorvejen. Transportministeren er imidlertid ikke bemyndiget til at erhverve fast ejendom ved ekspropriation for så vidt angår nyanlæg eller udvidelse af eksisterende anlæg tilhørende Sund & Bælt Holding A/S med datterselskaber.
Lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom (ekspropriationsprocesloven) finder anvendelse ved ekspropriation vedrørende fast ejendom for staten eller for koncessionerede selskaber, når der i lovgivningen er hjemlet ekspropriation til formålet, jf. lovens § 1. Lovens kapitel 4 indeholder reglerne om fremgangsmåden.
Det foreslås i § 10, stk. 1, at transportministeren bemyndiges til for Sund & Bælt Holding A/S ved ekspropriation at erhverve de arealer og rettigheder, der er nødvendige for gennemførelse og drift af projektet nævnt i § 1, stk. 1.
Det er vurderingen, at omfanget, indholdet og karakteren af projektet betyder, at ekspropriationer til dette formål opfylder kriteriet om, at det kræves af almenvellet.
De nødvendige arealer og ejendomme m.v. kan være arealer og ejendomme, der permanent skal bruges til anlægget, og som derfor skal eksproprieres til fordel for projektet. Der kan enten være tale om en totalekspropriation eller en delvis ekspropriation afhængig af hvor stor en del af den pågældende ejendom, der er brug for til anlægget af projektet.
Bemyndigelsen vil ligeledes give ministeren hjemmel til midlertidigt at ekspropriere arealer til brug for adgangsvej, arbejdsplads, materialedepot m.v. Når anlægsarbejderne er færdige, vil de midlertidigt eksproprierede arealer så vidt muligt reetableres og derefter leveres tilbage til den oprindelige ejer.
Det foreslås i § 10, stk. 2, at ekspropriation efter denne bestemmelse sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Det betyder dermed, at ekspropriation efter denne bestemmelse sker efter reglerne i ekspropriationsprocesloven. Bestemmelsen er kun tiltænkt anvendelse, hvis der ikke kan indgås aftale med ejeren.
Det foreslås i § 10, stk. 3, at ved erstatningsfastsættelsen efter stk. 2 finder § 103 i lov om offentlige veje m.v. anvendelse.
Det medfører, at erstatningen fastsættes efter dansk rets almindelige erstatningsregler.
Der henvises i øvrigt til punkt 4 de almindelige bemærkninger.