LOV nr 52 af 28/01/2025
Erhvervsministeriet
Lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering § 74
I lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1013 af 21. august 2024, som ændret ved § 19 i lov nr. 1602 af 17. december 2024, § 2 i lov nr. 1666 af 30. december 2024 og § 12 i lov nr. 1668 af 30. december 2024, foretages følgende ændringer:
-
I § 193 a, stk. 2, indsættes efter »bæredygtighedsrapportering«: », eller gennem en uafhængig erklæringsudbyder, som er registreret i henhold til lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering«.
-
§ 193 a, stk. 6, affattes således:
»Stk. 6. Finanstilsynet fastsætter bestemmelser om gennemførelse af revisorens eller den uafhængige erklæringsudbyders afgivelse af erklæringer om bæredygtighedsrapportering. Finanstilsynet kan endvidere fastsætte bestemmelser om intern revision, for så vidt angår bæredygtighedsrapportering.«
-
I § 195, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »revisor«: »eller en uafhængig erklæringsudbyder«.
-
I § 199, stk. 12, indsættes efter »dattervirksomheder«: », herunder bestemmelser om intern revision«.
Forarbejder til Lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering § 74
RetsinformationTil nr. 1
Ifølge den gældende § 154 a, stk. 2, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, skal en erklæring om bæredygtighedsrapportering efter § 154 a, stk. 1, afgives af en revisor, som i henhold til revisorloven er godkendt til at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering.
Efter revisorlovens § 2 kan en revisor blive godkendt til at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering, hvis betingelserne i revisorlovens §§ 3 b og 3 c er opfyldt og den pågældende er blevet registreret i det offentlige register over godkendte revisorer og revisionsvirksomheder.
Det foreslås, at der i § 154 a, stk. 2, indsættes efter »bæredygtighedsrapportering«: », eller gennem en uafhængig erklæringsudbyder, som er registreret i henhold til lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering«.
Det foreslåede vil medføre, at en verifikator fremover vil kunne afgive en erklæring om bæredygtighedsrapportering gennem en uafhængig erklæringsudbyder, som er registreret i henhold til lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering, på linje med revisorer. Det vil være en forudsætning for adgangen hertil, at både verifikatoren og den uafhængige erklæringsudbyder opfylder de foreslåede krav. For de nærmere betingelser vedrørende virksomheders akkreditering og registrering som uafhængig erklæringsudbyder samt personers godkendelse som verifikator til at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering, på vegne af en uafhængig erklæringsudbyder, henvises der til de foreslåede regler herom i lovforslagets kapitel 2.
Det foreslåede vil benytte en mulighed i bæredygtighedsdirektivet og gennemføre dele af regnskabsdirektivets artikel 34, stk. 4, 1. afsnit, for så vidt angår muligheden for, at også uafhængige erklæringsudbydere kan tillades at forsyne en virksomheds bæredygtighedsrapportering med den påkrævede erklæring, jf. § 154 a, stk. 1.
Til nr. 2
Ifølge den gældende § 154 a, stk. 5, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, fastsætter Finanstilsynet bestemmelser om revisionens afgivelse af erklæringer om bæredygtighedsrapportering, herunder om intern revision og om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler.
Det foreslås, at § 154 a, stk. 5, affattes således: »Stk. 5. Finanstilsynet fastsætter bestemmelser om gennemførelse af revisors eller den uafhængige erklæringsudbyders afgivelse af erklæringer om bæredygtighedsrapportering. Finanstilsynet kan endvidere fastsætte bestemmelser om intern revision for så vidt angår bæredygtighedsrapportering.«
Den nyaffattede bestemmelse vil videreføre Finanstilsynets nuværende hjemmel til at fastsætte bestemmelser om revisionens afgivelse af erklæringer om bæredygtighedsrapportering, dog med den tilføjelse, at Finanstilsynet vil kunne fastsætte tilsvarende regler for uafhængige erklæringsudbydere og visse andre ændringer.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil som hidtil svare til § 160, stk. 10, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, der bemyndiger Finanstilsynet til at fastsætte bestemmelser om gennemførelsen af den finansielle revision i fondsmæglerselskaber, i fondsmæglerholdingvirksomheder og i sådanne virksomheders dattervirksomheder, herunder bestemmelser om intern revision og om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler. Formuleringen om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler foreslås dog slettet, jf. lovforslagets § 73, nr. 4, og denne formulering vil heller ikke blive videreført i den foreslåede nyaffattelse af § 154 a, stk. 5, jf. nedenfor.
Det foreslåede vil præcisere, at Finanstilsynets bemyndigelse omhandler fastsættelse af regler om gennemførelse af revisors, eller som noget nyt den uafhængige erklæringsudbyders, afgivelse af erklæringer om bæredygtighedsrapportering. Gennemførelsen af erklæringsafgivelsen omfatter bl.a. de arbejdshandlinger, der skal udføres som grundlag for revisors eller den uafhængige erklæringsudbyders afgivelse af erklæringen om bæredygtighedsrapportering.
Med det foreslåede vil ordet »revisor« blive anvendt i tilknytning til gennemførelsen af erklæringens afgivelse, i stedet for ordet »revisionen«. Der er alene tale om en sproglig ændring, som ikke vil medføre materielle ændringer.
Det foreslåede vil endvidere medføre, at Finanstilsynet vil kunne fastsætte bestemmelser om den interne revisions gennemførelse for så vidt angår bæredygtighedsrapportering. Dette omfatter bl.a. de arbejdshandlinger, som den interne revision skal gennemføre, samt regler om oprettelse, organisering, ledelse og uafhængighed af den interne revision. Det omfatter bl.a. også regler om funktionsadskillelse, adgang til oplysninger, udarbejdelse af en funktionsbeskrivelse for den interne revision, indgåelse af en samarbejdsaftale mellem den interne revision og afgiveren af erklæringen om bæredygtighedsrapportering og indberetning til Finanstilsynet ved en revisionschefs ansættelse eller fratræden samt ved beslutning om nedlæggelse af den interne revision.
Endelig vil det foreslåede medføre, at § 154 a, stk. 5, ophører som selvstændig hjemmel til at fastsætte bestemmelser om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler. Dette skyldes indsættelsen af § 333 p, i lov om finansiel virksomhed, jf. § 1, nr. 26 i lov nr. 481 af 22. maj 2024. Ifølge § 333 p, nr. 8, kan Finanstilsynet fastsætte nærmere regler om den interne og eksterne sy-stemrevision i operatører af finansielle digitale infrastrukturer, hvilket omfatter fælles datacentraler. Bestemmelsen viderefører den hidtidige hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen vedrørende regler om den finansielle revision, jf. § 160, stk. 10, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, som foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 73, nr. 4. Fastsættelse af regler om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler vedrørende systemer og forretningsgange, m.v., relateret til bæredygtighedsrapportering, vurderes også at kunne ske med hjemmel i § 333 p, nr. 8. Det er derfor fundet hensigtsmæssigt at lade hjemmelen hertil udgå i § 154 a, stk. 5. Det bemærkes, at gennemførelse af systemrevision i fælles datacentraler hverken efter gældende ret, eller med det foreslåede, vil kunne gennemføres af en uafhængig erklæringsudbyder, herunder for de eventuelle systemer og forretningsgange, m.v. hos datacentralen, som måtte understøtte virksomhedernes bæredygtighedsrapportering.
Til nr. 3
Efter § 156, stk. 2, 1. pkt., i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, skal den årsrapport, der skal indsendes til Erhvervsstyrelsen, jf. § 156, stk. 1, i det mindste indeholde de obligatoriske bestanddele samt den fulde revisionspåtegning eller anden erklæring fra revisor, jf. § 154 a.
Det foreslås, at der i § 156, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »revisor«: »eller en uafhængig erklæringsudbyder«.
Det foreslåede vil medføre, at den årsrapport, der skal indsendes til Erhvervsstyrelsen, i det mindste skal indeholde de obligatoriske bestanddele samt den fulde revisionspåtegning eller anden erklæring fra revisor eller en uafhængig erklæringsudbyder, jf. § 154 a.
Det foreslåede er en konsekvens af, at uafhængige erklæringsudbydere vil få mulighed for at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering på linje med revisorer, jf. den foreslåede ændring af § 154 a, stk. 2, jf. lovforslagets § 73, nr. 1.
Forslaget vil benytte en muligheden i bæredygtighedsdirektivet og gennemføre regnskabsdirektivets artikel 30, stk. 1, 3. afsnit.
Til nr. 4
Det fremgår af den gældende § 160, stk. 10, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, at Finanstilsynet fastsætter bestemmelser om revisionens gennemførelse i fondsmæglerselskaber, i fondsmæglerholdingvirksomheder og i sådanne virksomheders dattervirksomheder, herunder bestemmelser om intern revision og om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler.
Det foreslås, at der i § 160, stk. 10, udgår »og om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler«.
Det foreslåede vil medføre, at bemyndigelsen i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter til at fastsætte bestemmelser om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler, udgår.
Den foreslåede bestemmelse skal forstås i sammenhæng med § 1, nr. 28, i lov nr. 481 af 22. maj 2024, hvorved der blev indsat et nyt kapitel 19 c, i lov om finansiel virksomhed, om operatører af finansielle digitale infrastrukturer, hvilket omfatter fælles datacentraler. Reglerne trådte i stedet for det tidligere gældende regelsæt for fælles datacentraler, jf. det tidligere gældende afsnit X c i lov om finansiel virksomhed. Finanstilsynets bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om den interne og eksterne systemrevision i operatører af finansielle digitale infrastrukturer, herunder for fælles datacentraler, følger nu af § 333 p, nr. 8, i lov om finansiel virksomhed.