LOV nr 52 af 28/01/2025
Erhvervsministeriet
Lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering § 71
I selskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1168 af 1. september 2023, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 480 af 22. maj 2024 og senest ved § 1 i lov nr. 1668 af 30. december 2024, foretages følgende ændringer:
-
I § 149 a, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »revisorer«: »eller uafhængige erklæringsudbydere, der er registreret efter lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering«.
-
I § 149 a, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »revisor«: »eller en uafhængig erklæringsudbyder«.
-
I § 149 a, stk. 2, indsættes som 4. pkt.:
»Erhvervsstyrelsens anlæggelse af en sag om afsættelse af en uafhængig erklæringsudbyder i henhold til § 146, stk. 4, 2. pkt., sker som tilsynsmyndighed for verifikatorer, jf. § 33 i lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering.«
- I § 149 a, stk. 3, indsættes efter »revisor«: »eller uafhængig erklæringsudbyder«.
Forarbejder til Lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering § 71
RetsinformationTil nr. 1
Efter det gældende § 11, stk. 1, 4. pkt., skal en virksomhed, der skal aflægge årsrapport i henhold til årsregnskabslovens § 3, stk. 1, nr. 4, eller i sin ledelsesberetning medtage bæredygtighedsrapportering efter samme lovs § 99 a, registrere revisors navn i registreret.
Det foreslås, at der i § 11, stk. 1, indsættes som 5. pkt.: »4. pkt. finder tilsvarende anvendelse på en uafhængig erklæringsudbyder, der er valgt til at afgive erklæring om bæredygtighedsrapportering.«
Det foreslåede vil medføre, at hvis virksomheden har valgt en uafhængig erklæringsudbyder til at afgive erklæring om bæredygtighedsrapportering, vil virksomheden skulle lade navnet på den uafhængige erklæringsudbyder optage i Erhvervsstyrelsens register.
Til nr. 2
Efter det gældende § 11, stk. 2, skal anmeldelse om og ændringer vedrørende en eventuel revisor valgt af generalforsamlingen til revision af årsrapporten eller afgive erklæring om bæredygtighedsrapportering, registreres i Erhvervsstyrelsen. Hvis revisorskifte sker inden hvervets udløb, skal anmeldelsen vedlægges en fyldestgørende forklaring fra det centrale ledelsesorgan på årsagen til hvervets ophør.
Det foreslås, at der i § 11, stk. 2, indsættes som 3. pkt.:»1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse på en uafhængig erklæringsudbyder, der er valgt til at afgive erklæring om bæredygtighedsrapportering.«
Forslaget vil medføre, at anmeldelse om og ændringer vedrørende en eventuel uafhængig erklæringsudbyder valgt af generalforsamlingen til at afgive erklæring om bæredygtighedsrapportering vil skulle registreres i Erhvervsstyrelsen. Hvis skiftet af den uafhængige erklæringsudbyder sker inden hvervets udløb, vil anmeldelsen desuden skulle vedlægges en fyldestgørende forklaring fra det centrale ledelsesorgan på årsagen til hvervets ophør.
Til nr. 3
Efter den gældende § 11 a er bestemmelser i en virksomheds vedtægter eller i anden aftale, der begrænser valget af en eller flere godkendte revisorer, der skal revidere årsregnskabet i en virksomhed omfattet af denne lov, og eventuelle suppleanter for disse, til bestemte kategorier af eller lister over revisorer eller revisionsfirmaer, ugyldige. Efter 2. pkt. gælder dette også aftaler, der begrænser valget af en eller flere revisorer, der skal udføre erklæringsopgaven om virksomhedens bæredygtighedsrapportering.
Det foreslås, at der i § 11 a, 2. pkt., indsættes efter »revisorer«: »eller uafhængige erklæringsudbydere«.
Forslaget vil medføre, at bestemmelser i en virksomheds vedtægter eller i anden aftale, der begrænser valget af en eller flere uafhængige erklæringsudbydere, der skal afgive erklæring om bæredygtighedsrapportering, og eventuelle suppleanter for disse, til bestemte kategorier af eller lister over uafhængige erklæringsudbydere, vil blive ugyldige.
Til nr. 4
Det fremgår af det gældende § 18, stk. 1, at for de virksomheder omfattet af denne lov, der i henhold til årsregnskabsloven skal aflægge årsrapport, skal ledelsen give revisor de oplysninger, som må anses af betydning for bedømmelsen af virksomheden og, hvis virksomheden er en modervirksomhed, koncernen. Efter 2. pkt. fremgår, at 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse vedrørende en revisor, der er valgt til at udføre erklæringsopgaven om virksomhedens bæredygtighedsrapportering.
Det foreslås, at der i § 18, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »en revisor«: »eller en uafhængig erklæringsudbyder«.
Forslaget vil medføre, at hvis en virksomhed har valgt en uafhængig erklæringsudbyder til at udføre erklæringsopgaven om bæredygtighedsrapportering, vil ledelsen skulle give den uafhængige erklæringsudbyder de oplysninger, som må anses af betydning for bedømmelsen af virksomheden og, hvis virksomheden er en modervirksomhed, koncernen.
Til nr. 5
Det fremgår af det gældende § 18, stk. 2, at ledelsen skal give revisor adgang til at foretage de undersøgelser, denne finder nødvendige, og skal sørge for, at revisor får de oplysninger og den bistand, som revisor anser for nødvendig for udførelsen af sit hverv. Ledelsen i en virksomhed, der er dattervirksomhed i henhold til årsregnskabsloven, har tilsvarende forpligtelser over for modervirksomhedens revisor.
Det foreslås, at der i § 18, stk. 2, indsættes som 3. pkt.:»1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse vedrørende en uafhængig erklæringsudbyder, der er valgt til at afgive erklæring om bæredygtighedsrapportering.«
Forslaget vil medføre, at hvis virksomheden har valgt en uafhængig erklæringsudbyder til at afgive erklæring om bæredygtighedsrapportering, vil ledelsen skulle give den uafhængige erklæringsudbyder adgang til at foretage de undersøgelser, denne finder nødvendige, og vil skulle sørge for, at den uafhængige erklæringsudbyder får de oplysninger og den bistand, som denne anser for nødvendig for udførelsen af sit hverv. Ledelsen i en virksomhed, der er dattervirksomhed i henhold til årsregnskabsloven, vil have tilsvarende forpligtelser over for den uafhængige erklæringsudbyder i modervirksomheden.
Til nr. 6
Det fremgår af det gældende § 19, stk. 1, at en revisor kan afsættes af den, der har valgt revisoren. En revisor kan kun afsættes før hvervets udløb, hvis et begrundet forhold giver anledning hertil. Meningsforskelle vedrørende den regnskabsmæssige behandling, revisionsprocedurer eller i givet fald bæredygtighedsrapportering eller erklæringsprocedurer kan ikke anses for et begrundet forhold. 1.-3. pkt. finder tilsvarende anvendelse for en revisor, der udfører erklæringsopgaven om virksomhedens bæredygtighedsrapportering.
Det foreslås, at der i § 19, stk. 1, 4. pkt., indsættes efter »en revisor«: »eller en uafhængig erklæringsudbyder«.
Det foreslåede vil medføre, at en uafhængig erklæringsudbyder vil kunne afsættes af den, der har valgt den uafhængige erklæringsudbyder, ligesom den uafhængige erklæringsudbyder kun vil kunne afsættes før hvervets udløb, hvis et begrundet forhold giver anledning hertil. Henvisningen til 3. pkt. vil medføre, at meningsforskelle vedrørende bæredygtighedsrapportering eller erklæringsprocedurer kan ikke anses for et begrundet forhold
Til nr. 7
Det fremgår af det gældende § 19, stk. 2, at hvis en revisor fratræder, eller revisionen eller revisors udførelse af erklæringsopgaven om virksomhedens bæredygtighedsrapportering ophører på anden måde, inden revisors hverv udløber, skal revisor straks meddele dette til Erhvervsstyrelsen. Meddelelsen skal vedlægges en fyldestgørende forklaring på årsagen til hvervets ophør, hvis fratrædelsen eller ophøret er sket inden hvervets udløb.
Det foreslås, at der i § 19, stk. 2, indsættes som 3. pkt.:»1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse for en uafhængig erklæringsudbyder, der er valgt til at afgive erklæring om bæredygtighedsrapportering.«
Forslaget vil medføre, at en uafhængig erklæringsudbyder straks vil skulle meddele til Erhvervsstyrelsen, hvis de fratræder eller erklæringsopgaven om bæredygtighedsrapportering ophører på anden måde inden den uafhængige erklæringsudbyders hverv er udløbet. Desuden vil den uafhængige erklæringsudbyder skulle vedlægge en fyldestgørende forklaring på årsagen til hvervets ophør, hvis fratrædelsen eller ophøret er sket inden hvervets udløb.
Til nr. 8
Det fremgår af det gældende § 19, stk. 3, 1. pkt., at i en virksomhed, der er omfattet af revisorlovens § 1 a, nr. 3, kan en revisor, herunder en revisor valgt til at udføre erklæringsopgaven om virksomhedens bæredygtighedsrapportering, afsættes ved dom, hvis et begrundet forhold giver anledning hertil.
Det foreslås, at to steder i § 19, stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »en revisor«: »eller en uafhængig erklæringsudbyder«.
Forslaget vil medføre, at en uafhængig erklæringsudbyder, der er valgt til at afgive erklæring om virksomhedens bæredygtighedsrapportering, vil kunne afsættes ved dom, hvis et begrundet forhold giver anledning hertil. Sag herom kan, jf. gældende 2. pkt. i § 19, stk. 3, anlægges af deltagere, der repræsenterer 5 pct. af stemmerne eller deltagerne i virksomheden, og af Erhvervsstyrelsen som tilsynsmyndighed for uafhængige erklæringsudbydere efter i lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering , jf. lovforslagets § 33, og den foreslåede ændring af § 19, stk. 3, 2. pkt. i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, jf. forslaget til § 71, nr. 8.
Til nr. 9
Det følger af gældende § 19, stk. 3, 2. pkt., at sag om afsættelse af en revisor ved dom kan anlægges af deltagere, der repræsenterer 5 pct. af stemmerne eller deltagerne i virksomheden, og af Erhvervsstyrelsen som tilsynsmyndighed for godkendte revisorer og revisionsvirksomheder, jf. revisorlovens § 32.
Det foreslås, at der i § 19, stk. 3, 2. pkt., indsættes efter »jf. revisorlovens § 32«: », henholdsvis tilsynsmyndighed for verifikatorer, jf. § 33 i lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering «.
Den foreslåede ændring er alene en præcisering af, at Erhvervsstyrelsen vil kunne anlægge sag om afsættelse af en uafhængig erklæringsudbyder i sin egenskab af tilsynsmyndighed for verifikatorer.
Til nr. 10
Efter det gældende § 19, stk. 4, skal sag om afsættelse af virksomhedens revisor efter stk. 3 anlægges mod virksomheden og føres i den borgerlige retsplejes former. Tages en påstand om, at revisoren skal afsættes, til følge, fratræder revisoren, når dommen er endelig. Retten underretter samtidig Erhvervsstyrelsen og revisoren om afsættelsen. Styrelsen registrerer på baggrund af dommen den afsatte revisors fratræden i styrelsens IT-system.
Det foreslås at nyaffatte § 19, stk. 4.
Det foreslås, at § 19, stk. 4, affattes således: »Stk. 4. Sag om afsættelse af virksomhedens revisor eller en uafhængig erklæringsudbyder efter stk. 3 anlægges mod virksomheden og føres i den borgerlige retsplejes former. Tages en påstand om, at revisoren eller den uafhængige erklæringsudbyder skal afsættes, til følge, fratræder revisoren eller den uafhængige erklæringsudbyder, når dommen er endelig. Retten underretter samtidig Erhvervsstyrelsen og revisoren eller den uafhængige erklæringsudbyder om afsættelsen. Styrelsen registrerer på baggrund af dommen den afsatte revisors eller uafhængige erklæringsudbyders fratræden i styrelsens it-system.«
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at sag om afsættelse af en revisor eller en uafhængig erklæringsudbyder vil skulle anlægges mod virksomheden og føres i den borgerlige retsplejes former, hvilket vil sige efter retsplejelovens regler om civile søgsmål. Den pågældende revisor eller uafhængige erklæringsudbyder må anses for at havde adgang til at intervenere i en sådan retssag efter reglerne herom i retsplejelovens kapitel 23.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der ikke er fastsat en forældelsesfrist for et sagsanlæg, men almindelige regler om passivitet kan føre til, at adgangen til at anlægge sag fortabes ved passivitet.
Den valgte revisor eller uafhængige erklæringsudbyder vil kunne fortsætte som revisor hhv. uafhængig erklæringsudbyder under et sagsanlæg. Er konklusionen i en dom, at revisor eller den uafhængige erklæringsudbyder afsættes, fratræder revisor hhv. den uafhængige erklæringsudbyder, når dommen er endelig, hvilket vil sige, at ankefristen for dommen er udløbet, uden at påanke er sket. Retten vil samtidig skulle underrette Erhvervsstyrelsen og den afsatte revisor hhv. uafhængige erklæringsudbyder, såfremt en dom medfører revisors eller den uafhængige erklæringsudbyders afsættelse. Styrelsen vil herefter skulle registrere, at den pågældende revisor hhv. uafhængige erklæringsudbyder er fratrådt i styrelsens it-system.