LOV nr 52 af 28/01/2025
Erhvervsministeriet
Lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering § 67
Indtil den 1. januar 2026 kan Erhvervsstyrelsen godkende en person som verifikator, hvis vedkommende
-
opfylder betingelserne i § 11, stk. 1, nr. 1-4 og 6-8, og stk. 3,
-
gennem efteruddannelse dokumenterer at have tilegnet sig den nødvendige viden om bæredygtighedsrapportering og erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering og
-
er beskæftiget i en virksomhed, der senest den 31. december 2024 har påbegyndt en akkrediteringsprocedure som uafhængig erklæringsudbyder og afslutter denne procedure, jf. § 5, senest den 1. januar 2026.
Stk. 2. Bestemmelserne i §§ 12-18 finder tilsvarende anvendelse for personer, der godkendes eller er godkendt efter stk. 1.
Stk. 3. Erhvervsstyrelsen fastsætter de nærmere krav til efteruddannelse efter stk. 1, nr. 2.
Forarbejder til Lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering § 67
RetsinformationDet foreslås i § 67, stk. 1, at indtil den 1. januar 2026 kan Erhvervsstyrelsen godkende en person som verifikator, hvis vedkommende 1) opfylder betingelserne i § 11, stk. 1, nr. 1-4, 6-8, og stk. 3, 2) gennem efteruddannelse dokumenterer at have tilegnet sig den nødvendige viden om bæredygtighedsrapportering og erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering samt 3) er beskæftiget i en virksomhed, der senest den 31. december 2024 har påbegyndt en akkrediteringsprocedure som uafhængig erklæringsudbyder og afslutter denne procedure, jf. § 5, senest den 1. januar 2026.
Det foreslåede § 67, stk. 1, er en overgangsbestemmelse, hvorefter Erhvervsstyrelsen indtil den 1. januar 2026, vil kunne godkende en fysisk person som verifikator, hvis vedkommende opfylder de oplistede krav i bestemmelsens stk. 1, nr. 1-3.
Henvisningen til § 11, stk. 1, nr. 1-4 og 6-8, i det foreslåede stk. 1, nr. 1, vil medføre en række specifikke krav, herunder bopælskrav, myndighed, økonomisk stabilitet, uddannelse, som vedkommende vil skulle opfylde, for at kunne blive godkendt som verifikator under den foreslåede overgangsordning.
Kravet om 8 måneders praktisk erfaring, jf. § 11, stk. 1, nr. 6, skal forstås i overensstemmelse med bæredygtighedsdirektivets artikel 3, nr. 6, om ændring af revisordirektivet artikel 10, stk. 1, hvor der fastsættes krav til, at den praktiske uddannelse skal vedrøre erklæringsopgaver om årlig og konsolideret bæredygtighedsrapportering eller i andre bæredygtighedsrelaterede ydelser. Det foreslåede vil indebære, at al relevant erfaring anerkendes, så længe den danner grundlag for erhvervelse af relevante kvalifikationer inden for erklæringsopgaver vedrørende bæredygtighedsrapportering. Eksempelvis vil relevant praktisk erfaring kunne opnås fra arbejdet med opstilling eller udarbejdelse af virksomheders rapportering om bæredygtighed i en virksomhed eller fra ansættelse i certificerings-/verifikationssektoren indenfor bæredygtighedsrelaterede områder.
Med henvisningen til lovforslagets § 11, stk. 3, vil Erhvervsstyrelsen kunne nægte, at en person godkendes som verifikator under de i straffelovens § 78, stk. 2, nævnte omstændigheder, eller hvis vedkommende har udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at vedkommende ikke vil kunne varetage opgaven som offentlighedens tillidsrepræsentant på forsvarlig måde, eller hvis den pågældende person har en forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller mere. Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til lovforslagets § 11, stk. 3.
Det foreslåede krav i stk. 1, nr. 2, hvorefter en person vil skulle have tilegnet sig den nødvendige viden inden for bæredygtighed og erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering gennem efteruddannelse vil medføre, at den fysiske person vil have opnået de tilstrækkelige faglige kompetencer vedrørende bæredygtighedsrapportering og erklæringsafgivelse. De nærmere krav til efteruddannelsens indhold i overgangsperioden vil blive fastsat i bekendtgørelse til loven, jf. det foreslåede stk. 2. Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til bestemmelsens foreslåede stk. 2.
Efter det foreslåede stk. 1, nr. 3, er det en forudsætning, for personers godkendelse som verifikator under overgangsperioden, at vedkommende er er beskæftiget i en virksomhed, der senest den 31. december 2024 har påbegyndt en akkrediteringsprocedure som uafhængig erklæringsudbyder og afslutter denne procedure, jf. § 5, senest den 1. januar 2026.
Virksomheder anses for at have påbegyndt akkrediteringsproceduren fra tidspunktet, hvor DANAK har modtaget ansøgningen om akkreditering som uafhængig erklæringsudbyder i henhold til denne lov. Et ansøgningsskema for akkreditering af virksomheder, der ønsker at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering, vil kunne findes på DANAKs hjemmeside.
Såfremt en virksomhed indsender sin ansøgning inden den 31. december 2024, vil proceduren blive betragtet som påbegyndt, idet akkrediteringen bygger på ISO 17029 suppleret med nationale krav, som fastsættes ved lovforslagets vedtagelse.
Med lovforslagets vedtagelse vil virksomhederne kunne opnå endelig akkreditering som uafhængige erklæringsudbydere. Dette sker, når DANAK har vurderet virksomheden i henhold til den ISO 17029 og de supplerende krav i lovforslaget, og herefter tildeler akkreditering som uafhængig erklæringsudbyder. Den endelige akkrediteringsordning for uafhængige erklæringsudbydere vil således være en udvidelse og komplimentere denne standard.
Det foreslåede stk. 1 vil medføre, at Erhvervsstyrelsen vil kunne godkende en person som verifikator, der opfylder betingelserne i § 11, stk. 1, nr. 1-4.
Det foreslås i § 67, stk. 2, at bestemmelserne i §§ 12-18 finder tilsvarende anvendelse for personer, der godkendes eller er godkendt efter stk. 1.
Efter stk. 2 vil reglerne om efteruddannelse, deponering, fratagelse mv. gælde på tilsvarende måde, som vil gælde for personer, der er godkendt som verifikator, jf. forslagets § 11.
Det foreslåede vil medføre, at bestemmelserne i lovens §§ 12-18 vil finde tilsvarende anvendelse for personer, der vil blive godkendt som verifikator, jf. bestemmelsens stk. 1.
Det foreslås i § 67, stk. 3, at Erhvervsstyrelsen fastsætter de nærmere krav til efteruddannelse efter stk. 1, nr. 2.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive udmøntet i en bekendtgørelse, der vil fastsætte de nærmere krav til personers efteruddannelse, som forudsætning for at kunne blive godkendt som verifikator under overgangsperioden.
Det forventes, at bemyndigelsen vil fastsætte krav om 30 timers efteruddannelse, som vil skulle omfatte juridiske krav og standarder for udarbejdelse af bæredygtighedsrapportering, bæredygtighedsanalyse, due diligence-procedurer for så vidt angår bæredygtighedsspørgsmål samt juridiske krav og erklæringsstandarder for bæredygtighedsrapportering. Det forventes herudover, at der vil blive fastsat krav om, at efteruddannelsen vil skulle være gennemført efter den 1. juni 2023.
Det forventes, at der med bemyndigelsen vil blive fastsat regler om, at personer vil kunne gennemføre den påkrævede efteruddannelse blandt andet ved deltagelse i kurser, som enten afholdes internt hos den uafhængige erklæringsudbyder eller tilbydes af en professionel kursusudbyder, og ved deltagelse i relevante seminarer og konferencer. Herudover vil undervisnings- og foredragsaktiviteter samt faglig forfattervirksomhed, som opfylder det relevante faglige niveau, også kunne være mulige former for at opnå den krævede efteruddannelse. Derudover vil der blive fastsat regler om dokumentation for gennemførelse af efteruddannelsen vedrørende efteruddannelsens indhold og varighed.
Det foreslåede vil medføre, at Erhvervsstyrelsen vil kunne fastsætte de nærmere krav til efteruddannelse, jf. stk. 1, nr. 3, for så vidt angår personers godkendelse som verifikator frem til den 1. januar 2026.
Verifikator vil være forpligtet til at kunne dokumentere deltagelse i obligatoriske kurser og øvrig efteruddannelse. Dokumentationen vil blandt andet skulle indeholde kursusudbyderens navn, indholdet og varigheden af kurset samt oplysninger om undervisningen. For e-learning vil blive krævet entydig dokumentation og en tidsmæssig angivelse, som svarer til den normerede tid. Ved undervisnings- og foredragsaktiviteter samt vejledning og eksamen vil dokumentationen skulle angive målgruppen, det faglige indhold og den samlede tidsudstrækning. For forfattervirksomhed vil dokumentationen skulle indeholde en reference til materialet og angive målgruppen. Dokumentationen vil som minimum skulle indeholde oplysning om navn på kursusudbyder, beskrivelse af kursets indhold og hvem der har forestået undervisningen, og den tidsmæssige udstrækning samt evt. faglig fordeling af emner på kurset.
Konsekvensændringer i andre love