LOV nr 52 af 28/01/2025
Erhvervsministeriet
Lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering § 10
Registrering som uafhængig erklæringsudbyder bortfalder, hvis DANAK's akkreditering af virksomheden ophører. DANAK giver Erhvervsstyrelsen meddelelse, hvis akkrediteringen ophører.
Stk. 2. Er en akkreditering som uafhængig erklæringsudbyder ophørt efter stk. 1, slettes virksomheden af det offentlige register, jf. § 3.
Forarbejder til Lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering § 10
RetsinformationDet foreslås i § 10, stk. 1, at registrering som uafhængig erklæringsudbyder bortfalder, hvis DANAKs akkreditering af virksomheden ophører. DANAK giver Erhvervsstyrelsen meddelelse, hvis akkrediteringen ophører.
Det foreslåede vil indebære, at hvis akkrediteringen fra det nationale akkrediteringsorgan DANAK ophører, vil registreringen som uafhængig erklæringsudbyder bortfalde.
Det følger af bekendtgørelse nr. 913 af 25. september 2009 om akkreditering af virksomheder, at DANAK vil kunne suspendere eller trække akkrediteringen som uafhængig erklæringsudbyder tilbage, hvis denne ikke lever op til lovens krav. Ophør, fratagelse eller suspension af akkrediteringen vil have den virkning, at den uafhængige erklæringsudbyder vil blive slettet af det offentlige register, jf. lovforslagets § 3.
Suspendering vil normalt blive anvendt som den første sanktion, jf. AB 1, pkt. 8. Hvor omstændighederne tilsiger det, kan DANAK suspendere akkrediteringen med en rimelig tidsfrist for afhjælpning af de konstaterede overtrædelser eller konstaterede manglende forudsætninger.
En uafhængig erklæringsudbyder som frivilligt anmoder om suspendering af akkrediteringen som uafhængig erklæringsudbyder, f.eks. som følge af forfald af nøglemedarbejdere, vil ligeledes miste registreringen som uafhængig erklæringsudbyder i det offentlige register. I sådanne tilfælde vil suspenderingen maksimalt kunne vare 6 måneder.
Registreringen bortfalder alene for perioden for suspenderingen. Er de forhold, der har foranlediget en suspendering af registreringen som uafhængig erklæringsudbyder, bragt i orden inden for den fastsatte tidsfrist, vil registreringen som uafhængig erklæringsudbyder genindføres i registret. Der henvises i den forbindelse til lovforslagets § 4, stk. 2.
Suspendering eller tilbagetrækning bliver offentliggjort i DANAKs register over akkrediterede virksomheder på www.danak.dk. DANAK giver i den forbindelse Erhvervsstyrelsen meddelelse herom. Der henvises i den forbindelse til lovforslagets § 33.
Det foreslåede vil medføre, at registrering som uafhængig erklæringsudbyder bortfalder, hvis DANAKs akkreditering af virksomheden ophører. DANAK giver Erhvervsstyrelsen meddelelse, hvis akkrediteringen ophører.
Det foreslås i § 10, stk. 2, at er en akkreditering som uafhængig erklæringsudbyder ophørt efter stk. 1, slettes virksomheden af det offentlige register, jf. § 3.
Ophører en virksomheds akkreditering som uafhængig erklæringsudbyder, hvorefter registreringen som uafhængig erklæringsudbyder jf. bestemmelsens stk. 1, bortfalder, slettes den pågældende virksomhed fra det offentlige register,
Efter lovforslagets § 4, vil virksomheder skulle registreres som uafhængige erklæringsudbydere i det offentlige register, jf. lovforslagets § 3, og registreringen som uafhængig erklæringsudbyder vil således være en forudsætning for, at virksomheden vil kunne afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering. Det foreslåede stk. 2 medfører at virksomheden som konsekvens af registreringens bortfald, også bliver slettet fra det offentlige register.
Det foreslåede vil medføre, at, en akkreditering som uafhængig erklæringsudbyder ophørt efter stk. 1, slettes virksomheden af det offentlige register, jf. § 3.