LOV nr 1453 af 10/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om reduktion af metanemissioner i energisektoren § 6
Den kompetente myndighed har til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til erhvervsmæssige lokaliteter, dokumentation og optegnelser, når den skønner det nødvendigt for at føre en effektiv kontrol efter metanforordningen.
Stk. 2. Den kompetente myndighed kan som led i kontrolbesøg efter metanforordningen uden retskendelse foretage tekniske undersøgelser og kræve en kopi af dokumentation og optegnelser udleveret.
Stk. 3. Politiet yder om nødvendigt bistand til gennemførelse af kontrol efter stk. 1 og 2.
Forarbejder til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om reduktion af metanemissioner i energisektoren § 6
RetsinformationDet fremgår af artikel 5 i metanforordningen, at den kompetente myndighed, under udførelsen af dennes opgaver, træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre metanforordningens overholdelse. Det fremgår endvidere af artikel 5, at metanaktører yder de kompetente myndigheder al den bistand, der er nødvendig, for at de kompetente myndigheder kan udføre deres opgaver i henhold til metanforordningen, navnlig med hensyn til fremlæggelse af dokumentation eller optegnelser, adgang til anlægget, og, hvis anlægget er beliggende offshore, transport til eller fra anlægget.
Det fremgår af artikel 6, i metanforordningen, at den kompetente myndighed foretager inspektioner, herunder rutinemæssige og ikkerutinemæssige inspektioner. Inspektioner omfatter, hvor det er relevant, kontrol af anlæg eller revisioner på stedet, undersøgelse af dokumentation og optegnelser, der påviser overholdelse af kravene i forordningen, detektion og måling af metanemissioner samt eventuelle opfølgende tiltag, der træffes af den kompetente myndighed for at kontrollere og fremme overholdelse af kravene i metanforordningen.
Ifølge artikel 6, stk. 4, skal den kompetente myndighed foretage ikkerutinemæssige inspektioner for at undersøge begrundede klager som omhandlet i artikel 7 hurtigst muligt og senest 10 måneder efter den dato, hvor de kompetente myndigheder får kendskab til sådanne klager eller manglende overholdelse, og for at sikre, hvor de kompetente myndigheder skønner det relevant, at der er foretaget lækagereparationer eller udskiftning af komponenter i overensstemmelse med artikel 14, og at der er gennemført mitigerende foranstaltninger i overensstemmelse med artikel 18, 22 og 26, samt for at sikre overholdelse, hvis der er indrømmet en dispensation i henhold til artikel 14, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 6, stk. 1, at den kompetente myndighed, til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse, har adgang til erhvervsmæssige lokaliteter, herunder dokumentation og optegnelser, når det skønnes nødvendigt for at føre en effektiv kontrol efter metanforordningen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den kompetente myndighed, mod behørig legitimation og uden retskendelse, vil have adgang til erhvervsmæssige lokaliteter, når det skønnes nødvendigt for at kunne kontrollere og fremme overholdelse af kravene i metanforordningen.
Bestemmelsen vil forudsætte, at tvangsindgrebet »skønnes nødvendigt« for at føre en effektiv kontrol efter metanforordningen. Det vil derfor skulle skønnes, at det ikke er muligt at tilvejebringe oplysningerne ved brug af mindre indgribende foranstaltninger, som eksempelvis indhentelse af retskendelse forud for udførelse af inspektionen. Behovet for adgang uden retskendelse knytter sig til ikkerutinemæssige inspektioner, hvor der vurderes at være et tidsmæssigt hensyn, f.eks. såfremt der er tale om sundhedsfare for det omkringliggende samfund, og hvor metanaktøren ikke frivilligt har givet adgang til »anlæg« og lokaliteter.
Den kompetente myndighed vil kun kunne få adgang til lokaliteter, herunder lokaler, anlæg m.v., hvor der drives erhverv, og således ikke til private boliger. I tilfælde, hvor virksomhedens forretningslokale befinder sig i et privat hjem, vil den kompetente myndighed dog kunne få adgang til den del af boligen, hvorfra administrationen af virksomheden foregår og hvor virksomhedens dokumentation og optegnelser befinder sig.
Bestemmelsen vil endvidere medføre, at den kompetente myndighed vil kunne få adgang til dokumentation og optegnelser, med henblik på at gennemgå materiale, der kan have betydning for kontrollen. Dette vil være i tilfælde hvor dokumentationen eller optegnelserne foreligger fysisk såvel som elektronisk.
Kravet om adgang, for så vidt angår dokumentation og optegnelser, vil kunne opfyldes ved, at metanaktøren giver online-adgang til det elektroniske materiale, således at den kompetente myndighed til enhver tid her i landet via f.eks. en computer med adgang til internettet vil kunne få adgang til materialet. Det er i så fald uden betydning om den server, materialet opbevares på, fysisk er placeret her i landet eller i udlandet. Det samme gælder, hvis metanaktøren anvender en cloud-løsning, hvor serverens fysiske placering ikke er kendt. Hvis adgangen ikke gives igennem online-adgang vil kravet om adgang, for så vidt angår elektronisk dokumentation og optegnelser, kunne opfyldes ved at den kompetente myndighed vil kunne få adgang igennem virksomhedens systemer og enten få materialet udskrevet på papir eller få en elektronisk kopi, f.eks. på et krypteret USB-stik.
Selvom bestemmelsen vil give den kompetente myndighed hjemmel til at kunne foretage tvangsindgreb, skal det almindelige proportionalitetsprincip, som er fastsat i retssikkerhedsloven ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligt, følges, således at indgrebet alene foretages hvis det er nødvendigt. Endvidere vil de øvrige bestemmelser i retssikkerhedsloven skulle iagttages, hvorved bl.a. tvangsindgreb alene vil kunne gennemføres efter reglerne i retsplejeloven, hvis en metanaktør mistænkes for at have begået strafbare overtrædelser i henhold til metanforordningen.
Det vil kun være muligt for den kompetente myndighed at anvende bestemmelserne til brug for at gennemføre kontrollen. Det betyder, at bestemmelsen vil kunne anvendes med henblik på at konstatere, om anlæg er i overensstemmelse med reglerne i henhold til metanforordningen eller om en metanaktør lever op til sine forpligtelser. Adgangshjemlen, »uden retskendelse«, vil som udgangspunkt kun gælde i relation til ikkerutinemæssige inspektioner. Den kompetente myndighed vil på forhånd skulle have informeret metanaktøren om den forestående inspektion og vil i den forbindelse skulle have forsøgt at aftale sig adgang til »anlægget« eller lokaliteten.
Det foreslås i § 6, stk. 2, at den kompetente myndighed som led i kontrolbesøg efter metanforordningen, uden retskendelse, kan foretage tekniske undersøgelser samt kræve en kopi af dokumentation og optegnelser udleveret.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den kompetente myndighed vil kunne foretage tekniske undersøgelser, som f.eks. målinger af metanemissioner. Endvidere, vil den kompetente myndighed kunne kræve kopier af dokumentation og optegnelser udleveret.
»Dokumentation« vil i den forbindelse både dække over fysisk og elektronisk dokumentation. Der vil eksempelvis kunne blive tale om situationer, hvor en metanaktør ikke har afgivet oplysninger som kræves for, at den kompetente myndighed vil kunne udføre en effektiv kontrol. Det vil kun være muligt for den kompetente myndighed at anvende bestemmelserne til at tilvejebringe oplysninger til brug for kontrollen.
Den kompetente myndigheds adgang til elektronisk opbevaret materiale vil ikke kunne omfatte dataspejling. Ved dataspejling tages der en fuldstændig kopi af alle data, der findes på f.eks. en harddisk, herunder slettede filer.
Det foreslås i § 6, stk. 3, at politiet om nødvendigt yder bistand til gennemførelse af kontrol efter stk. 1 og 2.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at politiets bistand efter bestemmelsen vil begrænse sig til overvindelse af fysiske hindringer for gennemførelsen af kontrollen, f.eks. skaffe adgang til et aflåst rum.
Selve kontrollen vil skulle gennemføres af den kompetente myndighed. Politiets bistand vil skulle ske efter reglerne i lov om politiets virksomhed. Hvis der på tidspunktet for politiets bistand ved den kompetente myndigheds kontrolbesøg kommer til at være - eller i forbindelse hermed kommer til at opstå - konkret mistanke om et strafbart forhold, vil politiets bistand til gennemførelsen af kontrollen skulle ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler, når bistanden har karakter af efterforskning.