LOV nr 1453 af 10/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om reduktion af metanemissioner i energisektoren § 17
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
-
undlader at efterkomme et påbud udstedt efter § 7, stk. 1, eller
-
undlader at afgive oplysninger eller afgiver urigtige eller vildledende oplysninger, som krævet efter § 4, stk. 2, eller § 8, stk. 1.
Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i forskrifter, der udstedes i medfør af loven, fastsætte straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter bestemmelser om straf af bøde for overtrædelse af regler fastsat i metanforordningen.
Stk. 4. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om konfiskation af økonomiske fordele opnået ved overtrædelse af regler fastsat i metanforordningen.
Stk. 5. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Forarbejder til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om reduktion af metanemissioner i energisektoren § 17
RetsinformationDen kompetente myndighed skal under udførelsen af sine opgaver efter metanforordningens artikel 5 træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at forordningen overholdes. Ifølge metanforordningens artikel 33, stk. 1, skal medlemsstaterne fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af overtrædelser af forordningen og træffe alle nødvendige foranstaltninger for at sikre, at sanktionsreglerne anvendes. Ifølge artikel 33, stk. 1-5, skal medlemsstaterne sikre, at den nationale kompetente myndighed har adgang til effektive sanktionsmidler, herunder pålæg af bøder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.8 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 17, stk. 1, nr. 1, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der undlader at efterkomme påbud udstedt efter § 7, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den, der undlader at efterkomme et påbud efter § 7, stk. 1, straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning. »Påbud« omfatter bl.a. påbud, hvor en fysisk eller juridisk person påbydes at bringe et forhold i overensstemmelse med metanforordningens regler.
Bødens størrelse bør fastsættes således, at den ud fra specialpræventive og generalpræventive hensyn fjerner ethvert incitament til at overtræde lovgivningen for at opnå besparelser på bekostning af klimaet og den grønne omstilling.
De, der overholder reglerne, må ikke stilles økonomisk og derved konkurrencemæssigt dårligere end de, der ikke lever op til kravene. Bøder skal i overensstemmelse hermed have en sådan størrelse, at de er egnede til effektivt at få adressaterne til at efterleve reglerne, og at det ikke økonomisk kan betale sig at overtræde reglerne.
Straffen skal stå i et passende forhold til den pågældende overtrædelse og tage hensyn til størrelsen af metanaktørens omsætning, samt om der er tale om gentagne overtrædelser af ens karakter. Mindre alvorlige overtrædelser af metanforordningen bør derfor påvirke bødens størrelse i formildende retning, mens alvorlige overtrædelser bør påvirke bødens størrelse i skærpende retning. Gentagne overtrædelser af ens karakter, f.eks. gentagen overtrædelse af rapporteringspligten, bør ligeledes påvirke bødens størrelse i skærpende retning ligesom størrelsen af metanaktørens omsætning bør gøre.
Bødeniveauet skal i øvrigt stå i et rimeligt forhold til de miljøskader og indvirkninger på menneskers sikkerhed og sundhed, som overtrædelsen har forsaget eller potentielt kunne forsage.
Forslaget lægger op til, at udgangspunktet er en minimumsbøde på ca. 75.000 kr. eller 10.000 €. Dette er den samme minimumssats som i den nært beslægtede kvoteordning (EU ETS).
Fastsættelse af straffens størrelse vil bero på domstolenes konkrete vurdering af samtlige sagens omstændigheder i det enkelte tilfælde. Den angivne bødestørrelse vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder efter de almindelige regler i straffelovens 10. kapitel. Særligt forhold vedrørende en virksomheds størrelse, grad af professionalisering og samarbejdsvilje vil have en indvirkning på bødens størrelse af hensyn til at opnå den tilsigtede præventive virkning differentieret i forhold til virksomhedens størrelse.
Det foreslås i § 17, stk. 1, nr. 2, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der undlader at afgive oplysninger eller afgiver urigtige eller vildledende oplysninger, som krævet efter § 4, stk. 2 eller 8, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den der undlader at afgive oplysninger, eller afgiver urigtige oplysninger eller vildledende oplysninger, som krævet efter § 4, stk. 2 eller 8, stk. 1, straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Den forslåede § 4, stk. 2, angår oplysninger, der er nødvendige for at afklare, om et forhold er omfattet af metanforordningen. Den forslåede § 8, stk. 1, angår oplysninger som skønnes nødvendige for varetagelsen af den kompetente myndigheds opgaver i henhold til metanforordningen.
Ansvarssubjektet vil være den fysiske eller juridiske person som en anmodning om oplysninger efter den forslåede § 4, stk. 2 eller § 8, stk. 1, retter sig mod.
Bødens størrelse bør fastsættes således, at den ud fra specialpræventive og generalpræventive hensyn fjerner ethvert incitament til at overtræde lovgivningen for at opnå besparelser på bekostning af klimaet og den grønne omstilling.
De metanaktører, der overholder reglerne, må ikke stilles økonomisk og derved konkurrencemæssigt dårligere end de metanaktører, der ikke lever op til kravene. Bøder skal i overensstemmelse hermed have en sådan størrelse, at de er egnede til effektivt at få metanaktørerne til at efterleve reglerne, og at det ikke økonomisk kan betale sig at overtræde reglerne.
Straffen skal stå i et passende forhold til den pågældende overtrædelse og tage hensyn til størrelsen af metanaktørens omsætning, samt om der er tale om gentagne overtrædelser af ens karakter. Mindre alvorlige overtrædelser af metanforordningen bør derfor påvirke bødens størrelse i formildende retning, mens alvorlige overtrædelser bør påvirke bødens størrelse i skærpende retning. Gentagne overtrædelser af ens karakter f.eks. gentagen overtrædelse af rapporteringspligten, bør ligeledes påvirke bødens størrelse i skærpende retning ligesom størrelsen af metanaktørens omsætning bør gøre.
Bødeniveauet skal i øvrigt stå i et rimeligt forhold til de miljøskader og indvirkninger på menneskers sikkerhed og sundhed som overtrædelsen har forsaget eller potentielt kunne forsage.
Forslaget lægger op til at udgangspunktet er en minimumsbøde på ca. 75.000 kr. eller 10.000 €. Dette er den samme minimumssats som i den nært beslægtede kvoteordning (EU ETS).
Fastsættelse af straffens størrelse vil bero på domstolenes konkrete vurdering af samtlige sagens omstændigheder i det enkelte tilfælde. Den angivne bødestørrelse vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder efter de almindelige regler i straffelovens 10. kapitel. Særligt forhold vedrørende en virksomheds størrelse, grad af professionalisering og samarbejdsvilje vil have en indvirkning på bødens størrelse af hensyn til at opnå den tilsigtede præventive virkning differentieret i forhold til virksomhedens størrelse.
Det foreslås i § 17, stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren, i forskrifter der udstedes efter loven, kan fastsætte straf af bøde for overtrædelse af bestemmelserne i forskrifterne.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at ministeren vil kunne fastsætte bestemmelser om straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser som udstedes efter loven.
Bestemmelsen har til hensigt at sikre, at ministeren i forbindelse med udstedelse af administrative regler med hjemmel i lovforslaget kan fastsætte bødebestemmelser til brug for tilfælde hvor reglerne overtrædes. Dette kan efter omstændighederne være påkrævet med henblik på at sikre, at der står egnede håndhævelsesmidler til rådighed i tilfælde af en manglende efterlevelse af de fastsatte regler.
Bødens størrelse bør fastsættes således, at den ud fra specialpræventive og generalpræventive hensyn fjerner ethvert incitament til at overtræde lovgivningen for at opnå besparelser på bekostning af klimaet og den grønne omstilling.
De metanaktører, der overholder reglerne, må ikke stilles økonomisk og derved konkurrencemæssigt dårligere end de metanaktører, der ikke lever op til kravene. Bøder skal i overensstemmelse hermed have en sådan størrelse, at de er egnede til effektivt at få metanaktørerne til at efterleve reglerne, og at det ikke økonomisk kan betale sig at overtræde reglerne.
Straffen skal stå i et passende forhold til den pågældende overtrædelse og tage hensyn til størrelsen af metanaktørens omsætning, samt om der er tale om gentagne overtrædelser af ens karakter. Mindre alvorlige overtrædelser af metanforordningen bør derfor påvirke bødens størrelse i formildende retning, mens alvorlige overtrædelser bør påvirke bødens størrelse i skærpende retning. Gentagne overtrædelser af ens karakter, f.eks. gentagen overtrædelse af rapporteringspligten, bør ligeledes påvirke bødens størrelse i skærpende retning ligesom størrelsen af metanaktørens omsætning bør gøre.
Bødeniveauet skal i øvrigt stå i et rimeligt forhold til de miljøskader og indvirkninger på menneskers sikkerhed og sundhed, som overtrædelsen har forsaget eller potentielt kunne forsage.
Forslaget lægger op til at udgangspunktet er en minimumsbøde på ca. 75.000 kr. eller 10.000 €. Dette er den samme minimumssats som i den nært beslægtede kvoteordning (EU ETS).
Bødens størrelse vil bero på domstolenes konkrete vurdering af samtlige sagens omstændigheder i det enkelte tilfælde. Den angivne bødestørrelse vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder efter de almindelige regler i straffelovens 10. kapitel. Særligt forhold vedrørende en virksomheds størrelse, grad af professionalisering og samarbejdsvilje vil have en indvirkning på bødens størrelse af hensyn til at opnå den tilsigtede præventive virkning differentieret i forhold til virksomhedens størrelse.
Det foreslås i § 17, stk. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter bestemmelser om straf af bøde for overtrædelse af regler fastsat i metanforordningen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre en pligt for ministeren til at fastsætte bestemmelser om straf af bøde for overtrædelse af bestemte regler fastsat i metanforordningen, samt en mulighed for at fastsætte yderligere bestemmelser om straf af bøde for overtrædelse af de øvrige regler fastsat i EU-retsakter omfattet af metanforordningen, hvis dette findes nødvendigt for at sikre at forordningen overholdes.
Det er bestemmelsens hensigt, at forpligte den kompetente myndighed til at fastsætte regler om straf for overtrædelse af en lang række af metanforordningens regler, som forordningen kræver efter metanforordningens artikel 33, stk. 2, litra e, og stk. 5. Herudover er det bestemmelsens hensigt at sikre en bred adgang for ministeren til at kunne fastsætte bestemmelser om straf af bøde for overtrædelse af regler fastsat i metanforordningen i bred forstand, såfremt det findes nødvendigt for at sikre, at forordningen overholdes.
Metanforordningen i bred forstand omfatter udover metanforordningen også eventuelle kommende delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter omfattet af forordningen. Metanforordningens artikel 34 indeholder bl.a. beføjelser til Europa-Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter.
Ansvarssubjektet vil være den fysiske eller juridiske person som overtræder bestemmelserne i EU-retsakter omfattet af metanforordningen.
Bødens størrelse bør fastsættes således, at den ud fra specialpræventive og generalpræventive hensyn fjerner ethvert incitament til at overtræde lovgivningen for at opnå besparelser på bekostning af klimaet og den grønne omstilling.
De metanaktører, der overholder reglerne, må ikke stilles økonomisk og derved konkurrencemæssigt dårligere end de metanaktører, der ikke lever op til kravene. Bøder skal i overensstemmelse hermed have en sådan størrelse, at de er egnede til effektivt at få metanaktørerne til at efterleve reglerne, og at det ikke økonomisk kan betale sig at overtræde reglerne.
Straffen skal stå i et passende forhold til den pågældende overtrædelse og tage hensyn til størrelsen af metanaktørens omsætning, samt om der er tale om gentagne overtrædelser af ens karakter. Mindre alvorlige overtrædelser af metanforordningen bør derfor påvirke bødens størrelse i formildende retning, mens alvorlige overtrædelser bør påvirke bødens størrelse i skærpende retning. Gentagne overtrædelser af ens karakter f.eks. gentagen overtrædelse af rapporteringspligten, bør ligeledes påvirke bødens størrelse i skærpende retning ligesom størrelsen af metanaktørens omsætning bør gøre.
Forslaget lægger op til at udgangspunktet er en minimumsbøde på ca. 75.000 kr. eller 10.000 €. Dette er den samme minimumssats som i den nærbeslægtede kvoteordning (EU ETS).
Fastsættelse af bødens størrelse vil bero på domstolenes konkrete vurdering af samtlige sagens omstændigheder i det enkelte tilfælde. Den angivne bødestørrelse vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder efter de almindelige regler i straffelovens 10. kapitel. Særligt forhold vedrørende en virksomheds størrelse, grad af professionalisering og samarbejdsvilje vil have en indvirkning på bødens størrelse af hensyn til at opnå den tilsigtede præventive virkning differentieret i forhold til virksomhedens størrelse.
For så vidt angår juridiske personer må bøder for overtrædelse af metanforordningens artikel 12, artikel 14, stk. 14, artikel 16, stk. 2, artikel 20, artikel 23, stk. 1, artikel 27, stk. 1, artikel 28, stk. 1 og 2, og artikel 29, stk. 1 og 2 ikke overstige 20 % af årsomsætningen i det foregående regnskabsår. For fysiske personer må de pågældende bøder ikke overstige 20 % af årsindkomsten i det foregående kalenderår. Dette følger af forordningens artikel 33, stk. 2, sidste afsnit.
Det foreslås i § 17, stk. 4, at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om konfiskation af økonomiske fordele opnået ved overtrædelse af regler fastsat i metanforordningen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre en pligt for klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler om konfiskation af økonomiske fordele opnået ved overtrædelse af regler fastsat i metanforordningen.
Begrebet »økonomiske fordele« vil omfatte en opnået fortjeneste såvel som et undgået tab, som følge af en overtrædelse af metanforordningen.
Det er bestemmelsens hensigt at sikre, at den kompetente myndighed vil få tildelt de fornødne beføjelser som kræves efter metanforordningens artikel 33, stk. 2, litra b, hvorefter den kompetente myndighed som minimum skal kunne vedtage afgørelser om konfiskation af den opnåede fortjeneste eller det undgåede tab som følge af overtrædelse af forordningens artikel 12, artikel 14, stk. 14, artikel 16, stk. 2, artikel 20, artikel 23, stk. 1, artikel 27, stk. 1, artikel 28, stk. 1 og 2, og artikel 29, stk. 1 og 2, forudsat at de ikke bringer energiforsyningssikkerheden i fare. I artikel 33, stk. 2, litra b, i den danske version af forordningen er det engelske begreb »confiscation«, ved en fejl, blevet oversat til »beslaglæggelse«. Den direkte oversættelse af »confiscation« er »konfiskation«, mens »beslaglæggelse« oversættes til »seizure«. Forskellen på »beslaglæggelse« og »konfiskation« er, at »beslaglæggelse« kun er midlertidigt, mens »konfiskation« er permanent.
Metanforordningen omfatter ud over forordningen også eventuelle kommende delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter. Metanforordningens artikel 34 indeholder bl.a. beføjelser til Europa-Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter.
Det foreslås i § 17, stk. 5, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at juridiske personer, ville kunne pålægges strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Lovforslaget er erhvervsrettet, og adressaterne for metanforordningens bestemmelser, herunder strafbestemmelser, vil typisk være organiseret i virksomhedsform eller som juridiske personer i øvrigt. Det er derfor væsentligt at sikre et entydigt grundlag for strafbestemmelsers anvendelse i overensstemmelse med reglerne i straffelovens 5. kapitel, der omhandler strafansvar for juridiske personer, samt i overensstemmelse med de dertil knyttede regler og vejledninger, såsom Rigsadvokatens meddelelser om strafansvar for juridiske personer m.v.