LOV nr 1453 af 10/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om reduktion af metanemissioner i energisektoren § 11
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr for indgivelse af klage til den kompetente myndighed i medfør af metanforordningens artikel 7.
Forarbejder til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om reduktion af metanemissioner i energisektoren § 11
RetsinformationIfølge metanforordningens artikel 7, »kan enhver fysisk eller juridisk person indgive en skriftlig klage til den kompetente myndighed over en operatørs, et foretagendes, et mineselskabs eller en importørs potentielle overtrædelse af forordningen«. Såfremt klagen er behørigt underbygget og indeholder tilstrækkelig med dokumentation for en påstået overtrædelse, skal den kompetente myndighed indlede en undersøgelse af forholdet og holde klageren underrettet om de skridt der tages i proceduren.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 11, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr for indgivelse af klager til den kompetente myndighed i medfør af metanforordningens artikel 7.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at ministeren vil få mulighed for at kunne fastsætte regler om betaling af et gebyr for indbringelse af klager for den kompetente myndighed i medfør af metanforordningens artikel 7.
Der er tale om et delvist omkostningsbaseret klagegebyr for indbringelse af klager for den kompetente myndighed efter metanforordningens artikel 7. Der vil f.eks. kunne opstå et behov herfor, hvis det viser sig, at den kompetente myndighed har et større ressourceforbrug til behandling af denne slags sager end forventet, som følge af et højt antal indkomne klagesager.
Hvorvidt bemyndigelsen vil blive udnyttet, vil afhænge af antallet af indkomne klager. Derfor vil nødvendigheden og størrelsen af et sådant klagegebyr først kunne vurderes efter at metanforordningen har været gældende i en vis periode på f.eks. 12-24 måneder, hvor den kompetente myndighed har høstet erfaringer med administrationen af forordningen.
Bemyndigelsen påtænkes udmøntet således, at privatpersoner, virksomheder og organisationer vil blive opkrævet et differentieret klagegebyr, grundet en formodet forskellighed i den økonomiske styrke. Virksomheder og organisationer vil således blive opkrævet et højere gebyr for at indgive en klage efter metanforordningens artikel 7 end en privatperson.
En klage indgivet af en fysisk person eller en repræsentant for en sådan vil som udgangspunkt blive betragtet som indgivet af en privatperson. Klager fra foreninger, der alene anses som klageberettigede som repræsentanter for klageberettigede privatpersoner, vil også blive betragtet som indgivet af en privatperson.
CVR-registrerede virksomheder er også klageberettigede efter metanforordningens artikel 7, stk. 1. Det gælder såvel personligt drevne virksomheder som diverse selskaber. Det er i den forbindelse uden betydning, hvordan virksomheden repræsenteres i klagen, herunder ved direktion, bestyrelse eller rådgivere. Organisationer er foreninger og lignende, som er klageberettigede i henhold til metanforordningens artikel 7, stk. 1.
Hvis flere klageberettigede indgiver en samlet klage påtænkes det, at der kun skal betales ét klagegebyr. Hvis blot én af klagerne er en virksomhed eller en organisation, vil gebyrbeløbet for en virksomhed eller organisation blive opkrævet.
Med bestemmelsen vil ministeren endvidere få mulighed for at fastsætte regler om den praktiske fremgangsmåde for betaling af gebyret, herunder om elektronisk overførsel eller giroindbetaling. Desuden vil ministeren kunne fastsætte regler om tilbagebetaling af gebyr, herunder om hel eller delvis tilbagebetaling, hvis klageren får helt eller delvist medhold eller klagen trækkes tilbage.