LOV nr 1453 af 10/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om reduktion af metanemissioner i energisektoren § 10
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om gebyrer til dækning af den kompetente myndigheds omkostninger til administration af metanforordningen, denne lov og regler udstedt i medfør af loven.
Forarbejder til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om reduktion af metanemissioner i energisektoren § 10
Retsinformation»Forurener-betaler-princippet« har på klimaområdet i Danmark været gældende for den nærtbeslægtede kvoteordning (EU ETS) siden dennes start i 2005 og skal i denne sammenhæng forstås som »udleder af drivhusgasser-betaler-princippet«. I den sammenhæng følger det af princippet, at klima-, energi- og forsyningsministeren ved regeludstedelse sørger for fuld dækning af de omkostninger, der er forbundet med myndighedernes sagsbehandling af kvoteordningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 10, at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om gebyrer til dækning af den kompetente myndigheds omkostninger til administration af metanforordningen, loven og regler udstedt i medfør af loven.
Den forslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler om metanaktørers (»operatører«, »mineselskaber«, »foretagender« og »importører«) betaling af gebyrer til dækning af den kompetente myndigheds omkostninger til administration af metanforordningen, loven og regler udstedt i medfør af loven.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil således kunne sørge for fuld dækning af de omkostninger, der er forbundet med myndighedernes sagsbehandling af metanforordningen, loven og regler udstedt i medfør af loven, i overensstemmelse med »forurener-betaler-princippet«.
Bestemmelsen forventes udmøntet af ministeren ved bestemmelser i en bekendtgørelse om metanaktørers (»operatører«, »mineselskaber«, »foretagender« og »importører«) betaling af et årligt gebyr til dækning af de omkostninger, der er forbundet med den kompetente myndigheds administration af metanforordningen, loven og regler udstedt i medfør af loven. Disse forskrifter vil tage sigte på omkostninger til den løbende administration, tilsyn og kontrol, it-mæssige udgifter og sagsbehandling af metanforordningen, loven og regler udstedt i medfør af loven, hen over et kalenderår. Reglerne vil også omfatte omkostninger til rutinemæssige og ikkerutinemæssige inspektioner. Herudover forventes der fastsat bestemmelser om den kompetente myndigheds opkrævning af gebyret, forfaldstidspunkt, betalingsform, rykkergebyr og renter.
Da de administrative omkostninger ved metanforordningen kan ændre sig løbende fra år til år, og da omkostningerne skal fordeles på et varierende antal betalingspligtige, vil der skulle ske en løbende tilpasning af de opkrævede gebyrsatser i overensstemmelse med Budgetvejledningen.
Det påtænkes, at metanaktører vil blive opkrævet et årligt gebyr til dækning af de løbende administrationsomkostninger, herunder omkostninger til den løbende administration, tilsyn og kontrol, it-mæssige udgifter og sagsbehandling af metanforordningen, loven og regler udstedt i medfør af loven, hen over et kalenderår. Endvidere påtænkes det, at en metanaktør vil blive opkrævet et særskilt gebyr for inspektion, differentieret efter hvilken af metanforordningens bestemmelser, inspektionen udføres i henhold til. Eksempelvis om der er tale om en rutinemæssig inspektion eller en ikkerutinemæssig inspektion.