LOV nr 1452 af 10/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme § 7
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan udstede påbud om overholdelse af CBAM inden for sit ansvarsområde.
Forarbejder til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme § 7
RetsinformationCBAM-forordningens artikel 19 om gennemgang af CBAM-angivelser og artikel 26 om sanktioner kræver, at medlemsstaterne etablerer mekanismer for at sikre overholdelse, herunder mulighed for at udstede påbud til CBAM-klarerere om at rette op på uoverensstemmelser eller manglende overholdelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 7, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan udstede påbud om overholdelse af CBAM inden for sit ansvarsområde.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren får en generel adgang til at udstede påbud om overholdelse af CBAM’s regler inden for sit ansvarsområde.
Et påbud vil udstedes efter konstatering af overtrædelse, manglende efterlevelse eller afvigelse af forpligtelser i CBAM. Dette vil bl.a. omfatte håndtering af situationer, hvor der konstateres afvigelser eller uregelmæssigheder i de indgivne CBAM-angivelser, og de efterfølgende påbud, der vil kunne udstedes.
Et påbud vil indeholde en frist for efterlevelse, f.eks. om hvornår en handlepligt senest skal være opfyldt. Hvor der ikke måtte være fastsat regler i CBAM’s øvrige bestemmelser for længden af fristen for efterlevelsen af påbuddet, fastsættes fristens længde skønsmæssigt af ministeren. Fastsættelsen sker under hensyntagen til adressatens praktiske muligheder for at efterkomme påbuddet.
Et påbud vil både kunne angå efterlevelsen af en forpligtelse fastsat i CBAM-forordningen, EU-retsakter om forhold omfattet af CBAM-forordningen, denne lov og regler udstedt i medfør af loven.
Den foreslåede bestemmelse specificerer endvidere ikke, hvem et påbud vil kunne rettes imod, således at et påbud kan bringes i anvendelse over for alle, der har pligt til at overholde reglerne under CBAM. Dette vil typisk være en CBAM-klarerer.
Hvis en adressat ikke efterkommer et påbud efter den foreslåede bestemmelse, vil det kunne resultere i retlige konsekvenser, herunder bødestraf ifølge forslagets § 14 eller bøderegler fastsat i medfør af forslagets § 14, stk. 2.
Det forventes at klima-, energi- og forsyningsministeren delegerer sine beføjelser til Energistyrelsen.
Såfremt § 4, stk. 2 effektueres, vil erhvervsministeren kunne bemyndiges til at udstede påbud om overholdelse af CBAM. I givet fald vil erhvervsministerens bemyndigelse være begrænset til det henlagte ansvarsområde samt øvrige begrænsninger, som ligeledes gøre sig gældende for klima-, energi- og forsyningsministeren til bemyndigelsernes anvendelse som fremgår af denne lov eller anden lovgivning, herunder bl.a. forvaltningsloven og databeskyttelsesloven.