LOV nr 1452 af 10/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme § 14
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
-
undlader at efterkomme et påbud udstedt efter § 7 eller
-
undlader at afgive oplysninger eller afgiver urigtige eller vildledende oplysninger efter § 8, stk. 1.
Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i forskrifter, der udstedes i medfør af loven, fastsætte straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om straf af bøde for overtrædelse af regler fastsat i EU-retsakter om forhold omfattet af CBAM-forordningen.
Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Forarbejder til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme § 14
RetsinformationDet fremgår indledningsvist af præambel betragtning nr. 26 i CBAM-forordningen, at medlemsstaterne bør pålægge sanktioner for overtrædelser af forordningen og sikre, at sådanne sanktioner håndhæves. Det følger videre, at pålæggelsen af sanktioner i henhold til forordningen ikke berører sanktioner, som kan pålægges i henhold til EU-retten eller national ret for overtrædelse af andre relevante forpligtelser, navnlig dem vedrørende toldregler.
Hertil følger det af artikel 26, stk. 1, i CBAM-forordningen, at en godkendt CBAM-klarerer, der ikke senest den 31. maj hvert år returnerer det antal CBAM-certifikater, der svarer til de emissioner, der er indlejret i varer, som er importeret i det foregående kalenderår, pålægges en bøde.
Det følger endvidere af artikel 26, stk. 2, at hvis en anden person end en godkendt CBAM-klarerer indfører varer til Unionens toldområde uden at opfylde forpligtelserne i henhold til denne forordning, pålægges denne person at betale bøden.
CBAM-forordningens artikel 26 finder anvendelse fra den 1. januar 2026, jf. CBAM-forordningens artikel 36, stk. 2, litra b.
CBAM-forordningens kapitel 10 indeholder bestemmelser angående overgangsperioden. Det følger af artikel 32, at i overgangsperioden fra den 1. oktober 2023 til den 31. december 2025 begrænses importørens forpligtelser i henhold til forordningen til den indberetningspligt, der er fastsat i forordningens artikel 33, 34 og 35. Hvis importøren er etableret i en medlemsstat og udnævner en indirekte toldrepræsentant i overensstemmelse med artikel 18 i forordning (EU) nr. 952/2013, og hvis den indirekte toldrepræsentant indvilliger heri, finder indberetningspligten anvendelse på en sådan indirekte toldrepræsentant. Hvis importøren ikke er etableret i en medlemsstat, finder indberetningspligten anvendelse på den indirekte toldrepræsentant.
Hertil følger det af artikel 35, stk. 5, at hvor den kompetente myndighed indleder en korrektionsprocedure og fastslår, at importøren, eller, hvor det er relevant i overensstemmelse med artikel 32, den indirekte toldrepræsentant ikke har taget de nødvendige skridt til at korrigere CBAM-rapporten, eller hvis den kompetente myndighed fastslår, at importøren, eller, hvor det er relevant i overensstemmelse med artikel 32, den indirekte toldrepræsentant ikke har opfyldt forpligtelsen til at indgive en CBAM-rapport i overensstemmelse med artikel 35, stk. 1, pålægger denne kompetente myndighed importøren, eller, hvor det er relevant i overensstemmelse med artikel 32, den indirekte toldrepræsentant bøde.
Det følger endvidere af artikel 35, stk. 7, litra b, at Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage gennemførelsesretsakter vedrørende det vejledende interval for bøder, der skal pålægges i henhold til stk. 5, og de kriterier, der skal tages hensyn til ved fastsættelsen af det faktiske beløb, herunder grovheden og varigheden af den manglende indberetning.
Disse beføjelser er udmøntet ved gennemførelsesforordningen. Det følger af artikel 16, at medlemsstaterne anvender sanktioner i følgende tilfælde: hvis den indberettende klarerer ikke har truffet de nødvendige skridt til at overholde pligten til at indsende en CBAM-rapport, eller hvis CBAM-rapporten er ukorrekt eller ufuldstændig i overensstemmelse med artikel 13, stk. 2, og den indberettende klarerer ikke har taget de nødvendige skridt til at korrigere CBAM-rapporten, såfremt den kompetente myndighed har indledt korrektionsproceduren.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.9 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der undlader at efterkomme et påbud udstedt efter § 7.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der vil være adgang til et egnet håndhævelsesmiddel i tilfælde af, at en operatør ikke efterkommer klima-, energi- og forsyningsministerens påbud om at bringe forhold, der strider mod CBAM eller mod afgørelser truffet i medfør heraf, i overensstemmelse med reglerne inden for en nærmere angivet frist. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil kun kunne sanktionere overtrædelser inden for sit ansvarsområde.
Strafsubjektet vil være den, over for hvem, der er udstedt påbud efter lovforslagets § 7.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets opfattelse, at straffen vil skulle stå i et passende forhold til den pågældende overtrædelse og tage hensyn til varigheden, grovheden og omfanget, graden af forsæt og gentagelsen af en sådan manglende opfyldelse og personens vilje til at samarbejde med myndighederne.
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet vurderer, at bødeniveauet for så vidt angår overtrædelser af påbudsbestemmelsen som udgangspunkt bør være i størrelsesorden 75.000 kr. svarende til ca. 10.000 euro.
Fastsættelse af straffens størrelse vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige af sagens omstændigheder. Den angivne bødestørrelse vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder efter de almindelige regler i straffelovens 10. kapitel. Særlige forhold vedrørende den juridiske persons størrelse, grad af professionalisering og samarbejdsvilje vil have en indvirkning på bødens størrelse af hensyn til at opnå den tilsigtede præventive virkning differentieret i forhold til den juridiske persons størrelse. Endvidere, vil også fysiske personers samarbejdsvilje have indvirkning på bødens størrelse.
Det foreslås i stk. 1, nr. 2, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der undlader at afgive oplysninger eller afgiver urigtige eller vildledende oplysninger efter § 8, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der vil være adgang til et egnet håndhævelsesmiddel i det tilfælde, at en fysisk person, juridisk person eller en sammenslutning af personer undlader at afgive oplysninger eller afgiver urigtige eller vildledende oplysninger. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil kun kunne sanktionere overtrædelser inden for sit ansvarsområde.
Strafsubjektet vil være den, over for hvem, der er anmodet om oplysninger efter lovforslagets § 8 stk. 1.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets opfattelse, at straffen vil skulle stå i et passende forhold til den pågældende overtrædelse og tage hensyn til varigheden, grovheden og omfanget, graden af forsæt og gentagelsen af en sådan manglende opfyldelse og personens vilje til at samarbejde med myndighederne.
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet vurderer, at bødeniveauet for så vidt angår overtrædelser af oplysningspligten, som udgangspunkt bør være i størrelsesorden 75.000 kr. svarende til ca. 10.000 euro.
Fastsættelse af straffens størrelse vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige af sagens omstændigheder. Den angivne bødestørrelse vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder efter de almindelige regler i straffelovens 10. kapitel. Særlige forhold vedrørende den juridiske persons størrelse, grad af professionalisering og samarbejdsvilje vil have en indvirkning på bødens størrelse af hensyn til at opnå den tilsigtede præventive virkning differentieret i forhold til den juridiske persons størrelse. Endvidere, vil også fysiske personers samarbejdsvilje have indvirkning på bødens størrelse.
Det foreslås i stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren i forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan fastsætte straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte bestemmelser om straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser, som udstedes efter loven.
Bestemmelsen har til hensigt at sikre, at ministeren i forbindelse med udstedelse af administrative regler med hjemmel i lovforslaget kan fastsætte straffebestemmelser, der kan anvendes i tilfælde af, at reglerne overtrædes. Dette kan efter omstændighederne være påkrævet med henblik på at sikre, at der står egnede håndhævelsesmidler til rådighed i tilfælde af en manglende efterlevelse af de fastsatte regler.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets opfattelse, at straffen vil skulle stå i et passende forhold til den pågældende overtrædelse og tage hensyn til varigheden, grovheden og omfanget, graden af forsæt og gentagelsen af en sådan manglende opfyldelse og personens vilje til at samarbejde med myndighederne.
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet vurderer, at bødeniveauet for så vidt angår overtrædelser af bestemmelser i forskrifter, der udstedes efter loven, som udgangspunkt bør være i størrelsesorden 75.000 kr. svarende til ca. 10.000 euro.
Fastsættelse af straffens størrelse vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige af sagens omstændigheder. Den angivne bødestørrelse vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder efter de almindelige regler i straffelovens 10. kapitel. Særlige forhold vedrørende den juridiske persons størrelse, grad af professionalisering og samarbejdsvilje vil have en indvirkning på bødens størrelse af hensyn til at opnå den tilsigtede præventive virkning differentieret i forhold til den juridiske persons størrelse. Endvidere, vil også fysiske personers samarbejdsvilje have indvirkning på bødens størrelse.
Det foreslås i stk. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om straf af bøde for overtrædelse af regler fastsat i EU-retsakter om forhold omfattet af CBAM-forordningen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil blive forpligtet til at fastsætte regler om straf af bøde for overtrædelse af regler fastsat i EU-retsakter omfattet af CBAM.
Begrebet »EU-retsakter omfattet af CBAM« omfatter udover CBAM-for-ordningen også gældende og kommende delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter.
Bestemmelsen har til hensigt at sikre, at klima-, energi- og forsyningsministeren i forbindelse med udstedelse af administrative regler med hjemmel i lovforslaget kan fastsætte bødebestemmelser, der kan anvendes i tilfælde af, at reglerne overtrædes. Dette kan efter omstændighederne være påkrævet med henblik på at sikre, at der står egnede håndhævelsesmidler til rådighed i tilfælde af en manglende efterlevelse af de fastsatte regler.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets opfattelse, at straffen vil skulle stå i et passende forhold til den pågældende overtrædelse og tage hensyn til varigheden, grovheden og omfanget, graden af forsæt og gentagelsen af en sådan manglende opfyldelse og personens vilje til at samarbejde med myndighederne.
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet vurderer, at bødeniveauet for så vidt angår overtrædelser af bestemmelser af regler fastsat i EU-retsakter omfattet af CBAM, som udgangspunkt bør være i størrelsesorden 75.000 kr. svarende til ca. 10.000 euro.
For så vidt angår CBAM-forordningens artikel 26 fastsættes direkte, at en godkendt CBAM-klarerer der ikke senest den 31. maj hvert år returnerer det antal CBAM-certifikater, der svarer til de emissioner, der er indlejret i varer, som er importeret i det foregående kalenderår, pålægges en bøde. En sådan bøde skal lyde på 100 euro for hvert CBAM-certifikat, der ikke er returneret rettidigt og forhøjes i overensstemmelse med det europæiske forbrugerprisindeks, gældende i det år, hvor varerne importeres, jf. CBAM-forordningen artikel 26, stk. 1.
Endvidere regulerer CBAM-forordningen direkte, at hvis en anden person end en godkendt CBAM-klarerer indfører varer til Unionens toldområde uden at opfylde forpligtelserne i henhold til denne forordning, pålægges denne person at betale en bøde. Bøden skal være tre til fem gange større end den i stk. 1 omhandlede sanktion, gældende i året for indførelsen af varerne for hvert CBAM-certifikat, som denne person ikke har returneret.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at domstolene bør tage stilling til, hvorvidt bøden vil skulle være 3 til 5 gange større end 100 euro for hvert CBAM-certifikat, der ikke er returneret rettidigt, baseret på de forordningsbestemte hensyn om, at en sådan bøde skal være effektiv, forholdsmæssig og afhængig af navnlig varigheden, grovheden og omfanget, dens forsætlige karakter og gentagelsen af en sådan manglende opfyldelse og personens vilje til at samarbejde med den kompetente myndighed.
For så vidt angår gennemførelsesforordningen, fastsætter den direkte, at hvis den indberettende klarerer ikke har truffet de nødvendige skridt til at overholde pligten til at indsende en CBAM-rapport, eller hvis CBAM-rapporten er ukorrekt eller ufuldstændig i overensstemmelse med artikel 13 og den indberettende klarerer ikke har taget de nødvendige skridt til at korrigere CBAM-rapporten, såfremt den kompetente myndighed har indledt korrektionsproceduren i overensstemmelse med artikel 14, stk. 4, skal overtrædelserne straffes med bøde og bødens størrelse skal være på mellem 10 og 50 euro pr. ton ikke-rapporterede emissioner. Bøden stiger i overensstemmelse med det europæiske forbrugerprisindeks.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at domstolene vil skulle tage stilling til bødestørrelsen ud fra de hensyn, som gennemførelsesforordningen fastsætter i artikel 16, stk. 3 og 4, herunder omfanget af ikke-rapporterede oplysninger, de ikke-rapporterede mængder af importerede varer og de ikke-rapporterede emissioner vedrørende disse varer, den indberettende klarerers parathed til at efterkomme anmodninger om oplysninger eller til at korrigere CBAM-rapporten, den indberettende klarerers forsætlige eller uagtsomme adfærd, den indberettende klarerers tidligere adfærd med hensyn til overholdelse af indberetningspligten, graden af samarbejde hos den indberettende klarerer for at bringe overtrædelsen til ophør, og om den indberettende klarerer frivilligt har truffet foranstaltninger for at sikre, at lignende overtrædelser ikke kan begås i fremtiden.
Større sanktioner pålægges, hvis der er indgivet mere end to ufuldstændige eller ukorrekte rapporter i træk som anført i artikel 13. Endvidere vil der kunne pålægges større sanktioner, hvis rapportering ikke er sket inden seks måneder efter rapporteringsfristen.
Fastsættelse af straffens størrelse vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige af sagens omstændigheder. Den angivne bødestørrelse vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder efter de almindelige regler i straffelovens 10. kapitel. Særlige forhold vedrørende den juridiske persons størrelse, grad af professionalisering og samarbejdsvilje vil have en indvirkning på bødens størrelse af hensyn til at opnå den tilsigtede præventive virkning differentieret i forhold til den juridiske persons størrelse. Endvidere, vil også fysiske personers samarbejdsvilje have indvirkning på bødens størrelse.
Det foreslås i stk. 4, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kapitalselskaber, som f.eks. aktieselskaber (A/S) og anpartsselskaber (ApS), selskaber i andre selskabsformer, foreninger og alle andre former for juridiske personer, ville kunne pålægges strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Lovforslaget er erhvervsrettet, og adressaterne for CBAM’s bestemmelser, herunder strafbestemmelser, vil typisk være organiseret i virksomhedsform eller som juridiske personer i øvrigt. Det er derfor væsentligt at sikre et entydigt grundlag for strafbestemmelsers anvendelse i overensstemmelse med reglerne i straffelovens 5. kapitel, der omhandler strafansvar for juridiske personer, samt i overensstemmelse med de dertil knyttede regler og vejledninger, såsom Rigsadvokatens meddelelser om strafansvar for juridiske personer m.v.
Det forventes at klima-, energi- og forsyningsministeren delegerer sine beføjelser til Energistyrelsen.
Såfremt § 4, stk. 2 effektueres, vil erhvervsministeren kunne bemyndiges til at udøve beføjelser tilsvarende klima-, energi- og forsyningsministeren så vidt angår sanktionering samt fastsætte regler i forskrifter der udstedes efter loven, om straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne. I givet fald vil erhvervsministerens bemyndigelse være begrænset til det henlagte ansvarsområde samt øvrige begrænsninger, som ligeledes gøre sig gældende for klima-, energi- og forsyningsministeren til bemyndigelsernes anvendelse som fremgår af denne lov eller anden lovgivning, herunder bl.a. forvaltningsloven og databeskyttelsesloven.