LOV nr 1452 af 10/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme § 10
Skriftlig kommunikation til og fra klima-, energi- og forsyningsministeren i forbindelse med varetagelsen af ministerens opgaver i henhold til CBAM skal foregå digitalt og under anvendelse af de it-systemer, digitale formater og identifikationsløsninger, ministeren anviser.
Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministerens afgørelser om forhold omfattet af CBAM kan træffes ved hjælp af automatiseret sagsbehandling.
Stk. 3. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation og automatiseret sagsbehandling inden for sit ansvarsområde.
Forarbejder til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme § 10
RetsinformationCBAM-forordningen regulerer direkte, at der i flere tilfælde skal benyttes fælles digitale platforme og registre. Det følger af artikel 5 i CBAM-forordningen, at ansøgning om godkendelse til at blive godkendt CBAM-klarerer skal indgives via CBAM-registeret. Det følger endvidere af præambel betragtning nr. 60, at der bør oprettes en fælles central platform for salg og tilbagekøb af CBAM-certifikater. Med henblik på at føre tilsyn med transaktionerne på den fælles centrale platform bør Kommissionen lette udvekslingen af oplysninger og samarbejdet mellem de kompetente myndigheder samt mellem disse myndigheder og Kommissionen. Desuden bør der etableres en hurtig informationsstrøm mellem den fælles centrale platform og CBAM-registret. Det følger af artikel 20, stk. 2, i CBAM-forordningen, at Kommissionen opretter og forvalter den fælles centrale platform efter en fælles udbudsprocedure mellem Kommissionen og medlemsstaterne. Kommissionen og de kompetente myndigheder skal have adgang til oplysningerne på den fælles centrale platform.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 1, at skriftlig kommunikation til og fra klima-, energi- og forsyningsministeren i forbindelse med varetagelsen af ministerens opgaver i henhold til CBAM skal foregå digitalt og under anvendelse af de it-systemer, digitale formater og identifikationsløsninger, ministeren anviser.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der vil være krav om brug af digitale kommunikationskanaler for så vidt angår skriftlig kommunikation til og fra ministeren i forbindelse med administration af CBAM.
Formuleringen om, at skriftlig kommunikation »skal foregå digitalt« indebærer, at ministeren som udgangspunkt kan se bort fra oplysninger, der modtages via fysisk post. Oplysninger, der modtages mundtligt, kan kræves meddelt digitalt, uanset om de måtte være omfattet af en notatpligt i medfør af offentlighedslovens § 13, stk. 1.
Ud over de kommunikationskanaler anvist af ministeren anses f.eks. e-mail, digital post og selvbetjeningsløsninger, der stilles til rådighed via internettet som »digitale« kommunikationskanaler.
Begrebet »it-systemer« skal forstås bredt som alle it-baserede former for kommunikation eller databehandling, der kan komme i betragtning i forholdet mellem CBAM-klarerer, indberettende klarerer eller importører, Europa-Kommissionen og ministeren. Omfattede fysiske eller juridiske personer har i denne forbindelse krav på, at der tages passende hensyn til datasikkerheden, således at der f.eks. ikke gyldigt kan stilles krav om, at drifts- eller forretningsforhold, der kræver hemmeligholdelse på grund af væsentlig økonomisk betydning for en juridisk person, oversendes pr. almindelig e-mail.
Anviser ministeren et IT-system, vil dette som udgangspunkt blive stillet til rådighed gratis af det offentlige, idet ministerens it-omkostninger dog indgår i beregningen af et gebyr, jf. forslagets § 5.
Begrebet »digitale formater« skal markere, at der kan stilles krav om, at data stilles til rådighed for ministeren i en standardiseret form. Det kan eksempelvis kræves, at data, dokumenter, m.v. skal oversendes eller uploades i gængse dataformater for tekst, tal/regneark eller billeder m.v., også selv om dette i princippet kan påføre den fysiske eller juridiske person en mindre udgift til anskaffelse af gængs programmel.
Begrebet »identifikationsløsninger« skal forstås som digitale løsninger, der tillader sikker identifikation af en afsender eller systemanvender, eksempelvis MitID.
Formuleringen »ministeren anviser« indebærer, at klima-, energi- og forsyningsministeren som udgangspunkt anviser de gældende kommunikationskanaler via direkte gældende regler i CBAM. Herudover kan ministeren, forpligte den fysiske eller juridiske person til at anvende en udpeget bestemt kommunikations- eller databehandlingsløsning. Anvisning kan ske gennem administrativt fastsatte regler, jf. forslagets § 10, stk. 3, men er ikke begrænset hertil, således at også hjemmesideinformation eller en konkret opfordring kan være en bindende »anvisning« for adressaten. Skulle en fysisk eller juridisk person undlade at anvende et anvist it-system m.v., kan dette efter omstændighederne føre til, at en indberetning, oplysning eller anden kommunikation anses for ikke at være kommet frem til ministeren.
Formuleringen »skriftlig kommunikation til og fra klima-, energi- og forsyningsministeren i forbindelse med varetagelsen af ministerens opgaver i henhold til CBAM« indebærer, at bestemmelsen ikke finder anvendelse på f.eks. besvarelse af aktindsigtsbegæringer eller andre opgaver, der varetages i henhold til forvaltningsloven, offentlighedsloven, miljøoplysningsloven eller anden almindelig forvaltningsret. Derimod angår bestemmelsen al kommunikation med ministeren, der løser opgaver under CBAM.
Det foreslås i stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministerens afgørelser om forhold omfattet af CBAM kan træffes ved hjælp af automatiseret sagsbehandling.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at ministeren vil kunne benytte sig af automatiseret sagsbehandling i afgørelsessager, såfremt afgørelsen vedrører forhold omfattet af CBAM.
Formuleringen »automatiseret sagsbehandling« omfatter alle situationer, hvor en forvaltningsretlig afgørelse eller anden væsentlig beslutning bliver udformet og fremsendt, uden at en fysisk person er sagsbehandler. Formuleringen omfatter maskinelle sagsbehandlingsskridt på baggrund af faste og entydige kriterier såvel som uden sådanne kriterier. Bestemmelsen favner således meget bredt og omfatter alle situationer, som kan tages i anvendelse i takt med, at den teknologiske udvikling skaber mulighed herfor.
Automatisering af øvrige administrative beslutningsprocesser vil som regel ligeledes være tilladt, hvilket følger af fortolkningsprincippet om »det mindre i det mere«. Således kan myndighedsbeslutninger, der ikke henleder mod en forvaltningsafgørelse, næppe tillægges mere indgribende konsekvenser for adressaten end retligt bindende afgørelser.
Det foreslås i stk. 3, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation og automatiseret sagsbehandling inden for sit ansvarsområde.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler om den digitale kommunikation og automatiserede sagsbehandling, der er beskrevet i forslagets § 10, stk. 1 og 2. Bestemmelsen finder anvendelse indenfor klima-, energi og forsyningsministerens ansvarsområde i CBAM-regi.
Bestemmelsen er tiltænkt anvendelse til supplering af CBAM’s regler, hvor en sådan supplering anses for nødvendig eller hensigtsmæssig. Ved bestemmelsens anvendelse tilstræbes løsninger, der letter de administrative arbejdsgange for enten minister eller CBAM-klarerer, og så vidt muligt for begge parter på samme tid.
Udtrykket »automatiseret sagsbehandling« forstås i overensstemmelse med stk. 2 bredt og omfatter således databehandling såvel med som uden faste og entydige kriterier. Regeludstedelse herom kan efter omstændighederne være hensigtsmæssig for at sikre en korrekt og transparent anvendelse af automatiseringsværktøjer ved CBAM’s forvaltning. Desuden kan et egentligt krav om regulering af bestemte automatiseringsprocesser følge af de til enhver tid værende dataretlige regler og standarder eller forvaltningsretlige krav.
Det forventes, at klima-, energi- og forsyningsministeren delegerer sine beføjelser til Energistyrelsen.
Såfremt § 4, stk. 2 effektueres, vil erhvervsministeren kunne bemyndiges til tilsvarende beføjelser som klima-, energi- og forsyningsministeren angående digital kommunikation, hvilket betyder at kommunikation til og fra erhvervsministeren vil skulle foregå digitalt og under anvendelse af de it-systemer, digitale formater og identifikationsløsninger, ministeren anviser. Endvidere vil erhvervsministerens afgørelser om forhold omfattet af CBAM kunne træffes ved hjælp af automatiseret sagsbehandling. Erhvervsministeren vil desuden kunne fastsætte nærmere regler om digital kommunikation og automatiseret sagsbehandling. I givet fald vil erhvervsministerens bemyndigelse være begrænset til det henlagte ansvarsområde samt øvrige begrænsninger, som ligeledes gøre sig gældende for klima-, energi- og forsyningsministeren til bemyndigelsernes anvendelse som fremgår af denne lov eller anden lovgivning, herunder bl.a. forvaltningsloven og databeskyttelsesloven.