LOV nr 258 af 06/03/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om styrket beredskab i energisektoren § 5
En virksomhed er en kritisk enhed af særlig europæisk betydning, når virksomheden opfylder følgende betingelser:
-
Virksomheden er blevet identificeret som kritisk virksomhed efter § 4, stk. 1.
-
Virksomheden leverer de samme eller lignende væsentlige tjenester til eller i seks eller flere medlemsstater.
Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministeren underretter virksomheder om, at de betragtes som kritiske enheder af særlig europæisk betydning i energisektoren i medfør af reglerne i artikel 17 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2557 af 14. december 2022 om kritiske enheders modstandsdygtighed og om ophævelse af Rådets direktiv 2008/114/EF (CER-direktivet).
Stk. 3. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere regler om udpegelsen af kritiske enheder af særlig europæisk betydning.
Stk. 4. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om særlige forpligtelser for virksomheder, der er kritiske enheder af særlig europæisk betydning.
Forarbejder til Lov om styrket beredskab i energisektoren § 5
RetsinformationEfter § 3, stk. 1, i EPCIP-bekendtgørelsen og vurdering af behovet for bedre beskyttelse, foretager Energistyrelsen identifikation af europæisk kritisk infrastruktur. Metoden for udpegelse fremgår af bekendtgørelsens § 4, stk. 1. Bekendtgørelsen er udstedt i medfør af elforsyningsloven, gasforsyningsloven, lov om kontinentalsoklen, offshoresikkerhedsloven og olieberedskabsloven og implementerer EPCIP-direktivet i energisektoren.
EPCIP-bekendtgørelsens §§ 3-8 fastsætter en procedure og nærmere kriterier for indkredsning af potentiel europæisk kritisk infrastruktur og eventuel efterfølgende udpegning af den europæiske kritiske infrastruktur som sådan.
Det følger af EPCIP-bekendtgørelsens § 3, at Energistyrelsen foretager identifikation af europæiske kritisk infrastruktur i dialog med operatører af relevante infrastrukturer, som opfylder nærmere fastsatte tværgående og sektorbaserede kriterier og er i overensstemmelse med definitionerne for ”kritisk infrastruktur” og ”europæisk kritisk infrastruktur”. Metoden for udpegelse fremgår af bekendtgørelsens § 4, stk. 1.
Det følger af den foreslåede § 5, stk. 1, at virksomheder betragtes som kritiske enheder af særlig europæisk betydning, når virksomheden er blevet identificeret som kritisk efter § 4, stk. 1, og leverer de samme eller lignende væsentlige tjenester til eller i seks eller flere medlemsstater.
Formålet med bestemmelsen er at implementere CER-direktivets artikel 17, stk. 1, hvorefter en enhed betragtes som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning, hvis den a) er blevet identificeret som en kritisk enhed i henhold til direktivets artikel 6, stk. 1 og b) leverer de samme eller lignende væsentlige tjenester til eller i seks eller flere medlemsstater.
Den første betingelse om at virksomheden skal være identificeret som kritisk, vil blive opfyldt i forbindelse med identifikation af kritiske virksomheder efter § 4, stk. 1.
Den anden betingelse vil blive opfyldt, når EU-Kommissionen konstaterer, at virksomheden leverer de samme eller lignende væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater efter konsultationsproceduren i CER-direktivets artikel 17, stk. 2, og 3. EU-Kommissionen konsulterer efter proceduren de kritiske enheder og de kompetente myndigheder i de medlemsstater, hvor de pågældende enheder har oplyst at levere væsentlige tjenester, med henblik på at undersøge, om enheden leverer de samme eller lignende væsentlige tjenester i eller til seks eller flere EU-medlemsstater. EU-Kommissionen vil på den baggrund konstatere, om den pågældende kritiske virksomhed er at betragte som en kritisk enhed af væsentlig europæisk betydning og underretter Energistyrelsen, der påtænkes som kompetent myndighed for energisektoren i Danmark, samt de kompetente myndigheder i de øvrige relevante medlemsstater herom. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil således først kunne identificere en virksomhed som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning, når EU-Kommissionen har konstateret, at betingelserne herfor er opfyldt. Retsvirkningen af, at en virksomhed er en kritisk enhed af særlig europæisk betydning vil først indtræde efter underretning af virksomheden herom efter bestemmelsens stk. 2.
Efter den foreslåede § 5, stk. 2, underretter klima-, energi- og forsyningsministeren virksomheder om, at de betragtes som kritiske enheder af særlig europæisk betydning i energisektoren i medfør af reglerne i artikel 17 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2557 af 14. december 2022 om kritiske enheders modstandsdygtighed og om ophævelse af Rådets direktiv 2008/114/EF (CER-direktivet).
Det følger af bestemmelsen, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil underrette virksomheder om, at de betragtes som kritiske enheder af særlig europæisk betydning. Ministeren vil skulle foretage underretningen, umiddelbart efter EU-Kommissionen har givet besked om, at en virksomhed betragtes som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning.
Efter bestemmelsen vil underretningen ske i medfør af reglerne i artikel 17 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2557 af 14. december 2022 om kritiske enheders modstandsdygtighed og om ophævelse af Rådets direktiv 2008/114/EF (CER-direktivet).
Retsvirkningerne af, at en virksomhed er en kritisk enhed af særlig europæisk betydning, vil først indtræde, efter virksomheden er blevet underrettet herom efter bestemmelsen. Forud for underretningen vil virksomheden være orienteret herom af EU-Kommissionen i forbindelse med konsultationsproceduren i CER-direktivets artikel 17, stk. 2, og 3, som beskrevet i bemærkningerne til stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil implementere CER-direktivets artikel 17, stk. 1, litra c, og artikel 17, stk. 3.
Efter den foreslåede § 5, stk. 3, fastsætter klima-, energi- og forsyningsministeren nærmere regler til brug for udpegelsen af kritiske enheder af særlig europæisk betydning.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 35, stk. 2, om registrerings- og oplysningspligt for virksomheder, som vil sikre informationsgrundlaget for ministerens identifikation af virksomheder og af kritiske enheder, der leverer de samme eller lignende væsentlige tjenester til eller i seks eller flere medlemsstater.
Det forventes, at der på baggrund af bestemmelsen eksempelvis vil blive fastsat nærmere regler om, at relevante virksomheder skal underrette Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet, såfremt de eller anlæg de ejer leverer væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater. I den forbindelse forventes det, at der vil blive fastsat regler om, at der ved underretning skal ske oplysning om, hvilke væsentlige tjenester der leveres, og til hvilke EU-medlemsstater der leveres til eller i. Underretning af disse informationer supplerer således de oplysninger, som virksomheder skal meddele efter § 35, stk. 2.
På baggrund af de regler der forventes at blive fastsat, vil det i første omgang være op til de virksomheder, som opfylder kravene for kritiske enheder, at vurdere, om de leverer væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater og derfor er omfattet af underretningspligten. En væsentlig tjeneste er defineret i den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 32, som en tjeneste, der er afgørende for opretholdelsen af vitale samfundsmæssige funktioner, økonomiske aktiviteter, folkesundhed og offentlig sikkerhed eller miljøet.
Der vil ligeledes kunne blive fastsat nærmere regler om, hvad der er en væsentlig tjeneste inden for energisektoren, da dette har betydning for udpegningen af kritiske enheder af særlig europæisk betydning. Såfremt en virksomhed er i tvivl om, hvorvidt de måtte levere væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater, vil de kunne søge rådgivning hos Energistyrelsen, der er/vil blive udpeget som den kompetente myndighed.
Bestemmelsen gennemfører CER-direktivets artikel 17, stk. 2, 1. led, hvorefter medlemsstaterne sikrer, at en kritisk enhed efter den i direktivets artikel 6, stk. 3, omhandlede underretning oplyser sin kompetente myndighed, hvis den leverer væsentlige tjenester til eller i seks eller flere medlemsstater. I så fald sikrer medlemsstaterne, at den kritiske enhed oplyser sin kompetente myndighed om de væsentlige tjenester, den leverer til eller i disse medlemsstater, og om de medlemsstater, hvortil eller hvori den leverer sådanne væsentlige tjenester. Medlemsstaterne underretter uden unødigt ophold EU-Kommissionen om identiteten af sådanne kritiske enheder samt om de oplysninger, de leverer i henhold til nærværende stykke.
Efter den foreslåede § 5, stk. 4, kan klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætte nærmere regler om særlige forpligtelser for virksomheder, der er eller ejer kritiske enheder af særlig europæisk betydning.
Formålet med bestemmelsen er at give ministeren bemyndigelse til at fastsætte de nødvendige regler til at implementere visse dele CER-direktivets artikel 18 om gennemførelse af rådgivende missioner til kritiske enheder af særlig europæisk betydning, som ikke implementeres efter den foreslåede § 20.
Således forventes det, at bemyndigelsen vil kunne bruges til at fastsætte regler om, at virksomheden, der er eller ejer kritiske enheder af særlig europæisk betydning, skal give oplysninger om, hvilke foranstaltninger der er blevet gennemført efter den rådgivende missions udtalelse efter CER-direktivet artikel 18, stk. 4.
Bemyndigelsen vil også kunne bruges til at implementere eventuelle nødvendige nationale regler til implementering af den gennemførelsesretsakt, der forventes vedtaget efter CER-direktivets artikel 18, stk. 6.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil også sikre, at der ved større afhængighed mellem de forskellige systemer på tværs af EU, kan stilles tidssvarende krav til kritiske enheder af særlig europæisk betydning.
Forså vidt angår de persondataretlige overvejelser, henvises der til pkt. 4 i de almindelige bemærkninger. Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.