LOV nr 258 af 06/03/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om styrket beredskab i energisektoren § 43
I lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 1461 af 29. november 2023, som ændret ved § 34 i lov nr. 612 af 11. juni 2024, foretages følgende ændring:
- § 17 a ophæves.
Forarbejder til Lov om styrket beredskab i energisektoren § 43
RetsinformationDet følger af § 17 a, stk. 1 i undergrundsloven, at rettighedshavere med tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter eller tilladelse til etablering og drift af rørledningsanlæg i forbindelse med indvinding af kulbrinter skal planlægge med hensyn til opretholdelse og videreførelse af forsyningen af kulbrinter til samfundet i tilfælde af krisesituationer, herunder udarbejde beredskabsplaner og gennemføre nødvendige foranstaltninger til sikring af egne anlæg, rørledninger, kritiske systemer og data m.v. Dette gælder også ejere af tilstødende olie- og naturgasrørledningsanlæg, separationsfaciliteter og terminalanlæg for råolie, jf. § 1 i lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat og §§ 3 a og 4 i lov om kontinentalsoklen og visse rørledningsanlæg på søterritoriet. Rettighedshavere og ejere skal koordinere dette beredskab med beredskab efter anden lovgivning.
I medfør af § 17 a, stk. 2 i undergrundsloven, hvis rettighedshaveren eller ejeren består af en eller flere fysiske eller juridiske personer i forening, gælder stk. 1 for hver enkelt af disse.
Det følger af § 17 a, stk. 3 i undergrundsloven, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om varetagelse af de opgaver, som er anført i stk. 1, herunder om fremsendelse af oplysninger af relevans for dette arbejde til ministeren, og nærmere regler om gennemførelse af EU-regler.
Med bemyndigelsen er der tilvejebragt hjemmel til at fastsætte regler om bl.a. følgende forhold af betydning for samfundets energiforsyning:
– Virksomhedernes beredskabsplanlægning. Det er hensigten at fastsætte regler om den beredskabsplanlægning, som skal foretages af virksomhederne. Denne beredskabsplanlægning omfatter især forhold om udarbejdelse af risiko- og sårbarhedsvurderinger, udarbejdelse af beredskabsplaner, afholdelse af øvelser om de væsentligste dele af beredskabsplanerne, evaluering af hændelser af betydning for dette beredskab samt medvirken i myndighedernes beredskab på energiområdet.
– Virksomhedernes fremsendelse af oplysninger til myndighederne. Det er hensigten at fastsætte regler herom, idet sådanne oplysninger, primært om kritiske situationer samt deres udvikling og håndtering, er centrale for myndighedernes beredskab efter den nationale beredskabsplan. Tilsvarende er det centralt, at virksomhederne på en effektiv måde kan modtage oplysninger herom fra myndighederne.
– Identifikation af kritisk infrastruktur. Det er hensigten at fastsætte regler herom, idet en central del af beredskabsarbejdet er identifikation af anlæg, rørledninger, kritiske systemer og data m.v., som har kritisk betydning for samfundets energiforsyning.
– Sikring af kritisk infrastruktur. Det er hensigten at fastsætte regler om sikring af kritisk infrastruktur over for naturgivne og menneskabte hændelser som led i beredskabsarbejdet.
– Virksomhedernes arbejde om cyber- og informationssikkerhed. Det er hensigten at fastsætte regler om virksomhedernes arbejde med beskyttelse af deres centrale aktiviteter over for cybertrusler samt deres beskyttelse af kritiske informationer, både på digital form og på anden form.
Hjemlen anvendes også til gennemførelse af EU-regler om beredskab af betydning for de nævnte forsyningsmæssige forhold.
Reglerne i medfør af stk. 3 udarbejdes i samarbejde med oliebranchen.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret efter bestemmelserne henvises til pkt. 3.2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Med lovforslaget foreslås § 17 a ophævet.
Undergrundslovens § 17 a, stk. 1, om at rettighedshavere med tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter eller tilladelse til etablering og drift af rørledningsanlæg i forbindelse med indvinding af kulbrinter skal planlægge med hensyn til opretholdelse og videreførelse af forsyningen af kulbrinter til samfundet i tilfælde af krisesituationer, herunder udarbejde beredskabsplaner og gennemføre nødvendige foranstaltninger til sikring af egne anlæg, rørledninger, kritiske systemer og data m.v. og om, at dette gælder også ejere af tilstødende olie- og naturgasrørledningsanlæg, separationsfaciliteter og terminalanlæg for råolie, jf. § 1 i lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat og §§ 3 a og 4 i lov om kontinentalsoklen og visse rørledningsanlæg på søterritoriet, samt at rettighedshavere og ejere skal koordinere dette beredskab med beredskab efter anden lovgivning, vil blive videreført i lovforslagets § § 6, stk. 1, § 7, stk. 1 og § 8, stk. 1.
Undergrundslovens § 17 a, stk. 3 om, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om varetagelse af de opgaver, som er anført i stk. 1, herunder om fremsendelse af oplysninger af relevans for dette arbejde til ministeren, og nærmere regler om gennemførelse af EU-regler, vil blive videreført i lovforslagets § 4, § 5, § 6, stk. 2, § 7, stk. 2, § 8, stk. 2, § 34 og § 35, stk. 1.
Bestemmelsen foreslås ophævet af hensyn til, at det er vurderet mere hensigtsmæssigt at samle bestemmelserne om beredskab i energisektoren i nærværende lovforslag, end at der findes regler herom i de forskellige forsyningslove.
Ændringen vil således medføre, at hjemmelsgrundlaget for beredskab i energisektoren fremadrettet vil være samlet i én lov, hvilket vil give et samlet overblik over beredskabsreguleringen for de omfattede virksomheder, hvoraf en del er multiforsyningsvirksomheder eller har aktiviteter i flere delsektorer. Ændringen vil dermed gøre det lettere for virksomhederne at navigere i den regulering, som de er underlagt med hensyn til beredskab.