LOV nr 258 af 06/03/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om styrket beredskab i energisektoren § 42
I lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024, som ændret ved § 4 i lov nr. 673 af 11. juni 2024, § 29 i lov nr. 1647 af 30. december 2024 og § 1 i lov nr. 1678 af 30. december 2024, foretages følgende ændringer:
-
I § 20, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »§§ 28 a, 28 b og 29«: »og omkostninger til beredskab efter lov om styrket beredskab i energisektoren«.
-
§ 29 a ophæves.
Forarbejder til Lov om styrket beredskab i energisektoren § 42
RetsinformationTil nr. 1
Anvendelsesområdet for prisreguleringen i varmeforsyningsloven fremgår af § 20, stk. 1. Bestemmelsen finder anvendelse på virksomheder, der leverer opvarmet vand, damp eller gas bortset fra naturgas til det indenlandske marked med det formål at levere energi til bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand. Det drejer sig blandt andet om kollektive varmeforsyningsanlæg, jf. § 2, i varmeforsyningsloven.
Bestemmelsen i § 20, stk. 1, indeholder princippet om nødvendige omkostninger. Princippet indebærer, at de varmeforsyningsvirksomheder, der er omfattet af bestemmelsen, kan opkræve de nødvendige omkostninger, der er forbundet med levering af det opvarmede vand m.m. til rumvarmeformål. De omkostninger, der må indregnes i priserne, skal ud over at være nødvendige, også efter deres art være indregningsberettigede.
Det foreslås i § 20, stk. 1, 1. pkt. at indsætte en henvisning til omkostninger til beredskab efter lov om styrket beredskab i energisektoren.
Den foreslåede ændring vil medføre, at varmeforsyningsvirksomheder omfattet af § 20, stk. 1, som udgangspunkt vil kunne indregne omkostninger til beredskab som en nødvendig omkostning i sine varmepriser.
Varmeforsyningsvirksomhedernes omkostninger til beredskab vil fortsat skulle være nødvendige efter § 20, stk. 1. Derudover må prisen ikke være urimelig, jf. § 21, stk. 4, i varmeforsyningsloven. En varmeforsyningsvirksomheds omkostninger til beredskab vil således fortsat være underlagt Forsyningstilsynets tilsyn og indgrebsbeføjelse efter § 21, stk. 4.
Det er ikke hensigten med lovforslaget derudover at ændre den måde, som Forsyningstilsynet i dag fører tilsyn i medfør af § 21, stk. 4, i varmeforsyningsloven. Forsyningstilsynet vil derfor skulle føre sit sædvanlige tilsyn på omkostninger til beredskab.
Der henvises til i øvrigt lovforslagets almindelige bemærkninger i afsnit 3.8.
Til nr. 2
Det følger af § 29 a i varmeforsyningsloven, at virksomheder, som driver anlæg til produktion og fremføring af bygas, skal foretage nødvendig planlægning og træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre bygasforsyningen i beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer. Klima, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om varetagelse af de i stk. 1 nævnte opgaver samt om varetagelse af de overordnede, koordinerende planlægningsmæssige og operative opgaver vedrørende beredskabet, jf. § 29 a, stk. 2, i varmeforsyningsloven. For en nærmere beskrivelse af gældende ret efter bestemmelserne henvises til pkt. 3.2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 29 a ophæves.
Varmeforsyningslovens § 29 a om, at virksomheder, som driver anlæg til produktion og fremføring af bygas, skal foretage nødvendig planlægning og træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre bygasforsyningen i beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer og om, at klima, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om varetagelse af de i stk. 1 nævnte opgaver samt om varetagelse af de overordnede, koordinerende planlægningsmæssige og operative opgaver vedrørende beredskabet, vil blive videreført i lovforslags § §§ 6-8 og § 10.
Bestemmelserne foreslås ophævet, da det vurderes mere hensigtsmæssigt at samle bestemmelserne om beredskab i energisektoren i nærværende lovforslag, end at der findes regler herom i de forskellige forsyningslove.