LOV nr 258 af 06/03/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om styrket beredskab i energisektoren § 41
I lov om gasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1100 af 16. august 2023, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 1677 af 30. december 2024, foretages følgende ændringer:
-
I § 12 a, stk. 3, udgår »§ 15 a, stk. 1,«.
-
Overskriften før § 15 a ophæves.
-
§§ 15 a og 15 b ophæves.
-
I § 30 a, stk. 2, udgår », jf. dog stk. 5«.
-
§ 30 a, stk. 5 og 6, ophæves.
Stk. 7 bliver herefter stk. 5.
- I § 30 a, stk. 7, der bliver stk. 5, ændres »stk. 1, 2, 5 og 6« til: »stk. 1 og 2«.
Forarbejder til Lov om styrket beredskab i energisektoren § 41
RetsinformationTil nr. 1
Overskriften før § 15 a i gasforsyningsloven har overskriften ”Beredskab”.
Overskriften foreslås ophævet, som konsekvens af at gasforsyningslovens bestemmelser om beredskab foreslås ophævet og overført til nærværende lovforslag.
Til nr. 2
Det følger af gasforsyningslovens § 15 a, stk. 1, at selskaber, der er bevillingspligtige efter § 10, samt Energinet og denne virksomheds helejede datterselskaber, der varetager gasvirksomhed i medfør af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet, skal foretage nødvendig planlægning og træffe nødvendige foranstaltninger for at sikre gasforsyningen i beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer.
Energinet skal varetage de overordnede, koordinerende planlægningsmæssige og operative opgaver vedrørende det i stk. 1 nævnte beredskab, jf. gasforsyningsloven § 15 a, stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om varetagelse af de i § 15 a stk. 1 og 2 nævnte opgaver, herunder om udveksling af nødvendige data i de i stk. 1 nævnte situationer og for at undgå sådanne situationer, jf. gasforsyningslovens § 15 a , stk. 3, ligesom klima-, energi- og forsyningsministeren i medfør af § 15 a, stk. 4, kan fastsætte regler om udførelse af tilsyn med det beredskabsarbejde, der udføres efter stk. 1 og 2, herunder om selskabernes fremsendelse af materiale som grundlag for tilsynet, om tilsynets beføjelser i forhold til virksomhederne og om klageadgang.
Det følger af gasforsyningsloven § 15 b, stk. 1, at samme selskaber som nævnt ovenfor skal opretholde et it-beredskab, herunder planlægge og træffe nødvendige foranstaltninger for at sikre beskyttelsen af kritiske it-systemer, der er af betydning for elforsyningen.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan efter gasforsyningslovens § 15 b, stk. 2 ved manglende opfyldelse af et påbud efter gasforsyningslovens § 47 b om at overholde stk. 1, påbyde virksomheder at foretage en it-revision af kritiske systemer ved en uafhængig revisor godkendt af tilsynsmyndigheden. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan derefter, jf. gasforsyningsloven § 15 b, stk. 3, påbyde virksomheder at gennemføre tiltag, som på baggrund af en it-revision, jf. stk. 2, skønnes nødvendige for at opretholde et it-beredskab, jf. stk. 1.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter efter gasforsyningslovens § 15 b, stk. 5 nærmere regler for it-beredskab, jf. § 15 b, stk. 1, herunder regler om: 1) organisering af virksomhedens it-beredskab og evne til at modtage advarsler om trusler mod it-sikkerheden, 2) planlægning og beredskabsarbejde, som virksomhederne skal udføre for at modvirke trusler mod it-sikkerheden, herunder virksomhedernes pligt til at videregive oplysninger til Energinet og relevante myndigheder, 3) virksomhedernes risikostyring, herunder inddragelse af andre virksomheder i risikovurderinger, 4) tilmelding til en it-sikkerhedstjeneste, der yder varsler og informationer om it-sikkerhedstrusler, 5) Energinets varetagelse af overordnede, koordinerende planlægningsmæssige og operative opgaver vedrørende it-beredskab, jf. stk. 1, og 6) krav til indholdet og planlægningen af en it-revision ved en uafhængig revisor, jf. stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter desuden nærmere regler for udførelsen af tilsyn med virksomheders it-beredskab, jf. gasforsyningslovens § 15 b, stk. 6. For en nærmere beskrivelse af gældende ret efter bestemmelserne henvises til pkt. 3.2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 15 a og § 15 b ophæves.
Gasforsyningslovens § 15 a, stk. 1 om at selskaber, der er bevillingspligtige efter § 10, samt Energinet og denne virksomheds helejede datterselskaber, der varetager gasvirksomhed i medfør af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet skal foretage nødvendig planlægning og træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre gasforsyningen i beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer, og at klima-, energi- og forsyningsministeren kan bestemme, at opstrømsanlæg og bygasnet tilsvarende skal foretage sådan planlægning og træffe sådanne foranstaltninger, vil blive videreført i lovforslagets § 6, stk. 1 og § 7, stk. 1.
Gasforsyningslovens § 15 a, stk. 2 og 3 om, at Energinet skal varetage de overordnede, koordinerende planlægningsmæssige og operative opgaver vedrørende det i stk. 1 nævnte beredskab, og om at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om varetagelse af de i stk. 1 og 2 nævnte opgaver, herunder om udveksling af nødvendige data i de i stk. 1 nævnte situationer og for at undgå sådanne situationer, vil blive videreført i lovforslagets § 6, stk. 2, § 7, stk. 2 og § 8, stk. 2, § 10, § 11 og § 36.
Gasforsyningslovens § 15 a, stk. 4 om, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om udførelse af tilsyn med det beredskabsarbejde, der udføres efter stk. 1 og 2, herunder om selskabernes fremsendelse af materiale som grundlag for tilsynet, om tilsynets beføjelser i forhold til selskaberne og om klageadgang, vil blive videreført i lovforslagets § 19, § 30, § 32 og § 35, stk. 1. Gasforsyningslovens § 15 b, stk. 1 om, at selskaber, der er bevillingspligtige efter § 10, samt Energinet og dennes helejede datterselskaber, der varetager gasforsyningsvirksomhed i henhold til § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet, skal opretholde et it-beredskab, herunder planlægge og træffe nødvendige foranstaltninger for at sikre beskyttelsen af kritiske it-systemer, der er af væsentlig betydning for gasforsyningen, vil blive videreført i lovforslagets § 6, stk. 1, § 7, stk. 1 og § 8, stk. 1.
Gasforsyningslovens § 15 b, stk. 2, stk. 3 og stk. 5, nr. 5 om, at klima-, energi- og forsyningsministeren ved manglende opfyldelse af et påbud efter § 47 b om at overholde stk. 1, kan påbyde virksomheder at foretage en it-revision af kritiske it-systemer ved en uafhængig revisor godkendt af tilsynsmyndigheden og om, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan påbyde virksomheder at gennemføre tiltag, som på baggrund af en it-revision, jf. stk. 2, skønnes nødvendige for at opretholde et it-beredskab, jf. stk. 1, samt at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere regler om krav til indholdet og planlægningen af en it-revision ved en uafhængig revisor, jf. stk. 2, vil blive videreført i lovforslagets § 22.
Gasforsyningslovens § 15 b, stk. 4 om, at informationer, herunder vurderinger, planer og data, vedrørende sikkerhedsforhold for forsyningskritiske it-systemer i virksomheder, som er omfattet af stk. 1, er fortrolige, hvis oplysningerne er væsentlige af hensyn til driften af virksomheden eller gassystemet, vil blive videreført i lovforslagets § 26.
Gasforsyningslovens § 15 b, stk. 5, nr. 1-5 om, at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere regler for it-beredskab, jf. stk. 1, herunder regler om 1) organisering af virksomhedens it-beredskab og evne til at modtage advarsler om trusler mod it-sikkerheden, 2) planlægning og beredskabsarbejde, som virksomhederne skal udføre for at modvirke trusler mod it-sikkerheden, herunder virksomhedernes pligt til at videregive oplysninger til Energinet og til klima-, energi- og forsyningsministeren, 3) virksomhedernes risikostyring, herunder inddragelse af andre virksomheder i risikovurderinger, 4) tilmelding til en tjeneste, der yder varsler og informationer om it-sikkerhedstrusler, 5) Energinets varetagelse af overordnede, koordinerende planlægningsmæssige og operative opgaver vedrørende it-beredskabet, jf. stk. 1, vil blive videreført i lovforslagets § 8, stk. 2.
Gasforsyningslovens § 15 b, stk. 6 om, at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler for udførelse af tilsyn med det beredskabsarbejde, der udføres efter stk. 1, videreføres i lovforslagets § § 19, § 30, og § 35, stk. 1.
Bestemmelserne foreslås ophævet, da det vurderes mere hensigtsmæssigt at samle bestemmelserne om beredskab i energisektoren i nærværende lovforslag, end at der findes regler herom i de forskellige forsyningslove.
Ændringen vil således medføre, at hjemmelsgrundlaget for beredskab i energisektoren fremadrettet vil være samlet i én lov, hvilket vil give et samlet overblik over beredskabsreguleringen for de omfattede virksomheder, hvoraf en del er multiforsyningsvirksomheder eller har aktiviteter i flere delsektorer. Ændringen vil dermed gøre det lettere for virksomhederne at navigere i den regulering, som de er underlagt med hensyn til beredskab.
Til nr. 3
Det følger af § 30, a, stk. 5, i gasforsyningsloven, at Energinet og denne virksomheds helejede datterselskaber i medfør af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet, der driver lagervirksomhed, og selskaber, der driver distributionsvirksomhed efter bevilling, betaler halvårligt et beløb til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til dækning af omkostninger til tilsyn med selskaberne efter regler udstedt i medfør af § 15 a, stk. 4, og § 15 b, stk. 6.
I medfør af § 30 a, stk. 6, i gasforsyningsloven, kan klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter størrelsen af beløbet efter stk. 5, herunder fordelingen af omkostningerne på kategorier af selskaber. For en nærmere beskrivelse af gældende ret efter bestemmelserne henvises til pkt. 3.5.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 30 a, stk. 5 og 6 ophæves.
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 5 og 6. Den foreslåede ændring vil medføre, at virksomheder omfattet af gasforsyningslovens af § 30, a ikke vil blive opkrævet et halvårligt gebyr efter gasforsyningsloven til dækning af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets omkostninger til tilsyn med virksomhedernes organisatoriske beredskab, fysiske sikring og cybersikkerhed, samt til dækning af de omkostninger, der er til administration af ordningen.
Gasforsyningslovens § 30 a, stk. 5 om, at Energinet og denne virksomheds helejede datterselskaber i medfør af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet, der driver lagervirksomhed, og selskaber, der driver distributionsvirksomhed efter bevilling, betaler halvårligt et beløb til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til dækning af omkostninger til tilsyn med selskaberne, vil blive videreført i lovforslags § 17, stk. 1. For så vidt angår henvisningen i gasforsyningslovens § 30 a, stk. 5, til regler om tilsyn med virksomhederne udstedt i medfør af gasforsyningslovens § 15 a, stk. 4, og § 15 b, stk. 6, videreføres ordningen med lovforslagets § 19 og regler udstedt i medfør af bestemmelsens, stk. 4. Gasforsyningslovens § 30 a, stk. 6 om klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter størrelsen af beløbet efter stk. 5, herunder fordelingen af omkostningerne på kategorier af selskaber, vil blive videreført i lovforslagets § 17, stk. 3.
Gasforsyningslovens §§ 15 a og 15 b ophæves jf. lovforslagets § 41, nr. 2.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vil dermed fremadrettet opkræve et halvårligt gebyr hos virksomhederne til dækningen af tilsvarende opgaver efter nærværende lovforslags § 18, stk. 1, hvorved der sker en videreførelse af den eksisterende gebyrordning for tilsynet med gasvirksomhedernes organisatoriske beredskab, fysiske sikring og cybersikkerhed og dækning af de omkostninger, der er til administration af ordningen.
Ophævelsen af § 30 a, stk. 5 og 6 vil derfor ikke medføre nogen ændringer i praksis på området, da den erstattes af nærværende lovforslags § 18, stk. 1