LOV nr 258 af 06/03/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om styrket beredskab i energisektoren § 40
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1248 af 24. oktober 2023, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1787 af 28. december 2023 og senest ved § 1 i lov nr. 1677 af 30. december 2024, foretages følgende ændringer:
-
§ 51 d ophæves.
-
Overskriften til kapitel 12 affattes således:
- §§ 85 b og 85 c ophæves.
Forarbejder til Lov om styrket beredskab i energisektoren § 40
RetsinformationTil nr. 1
Det følger af § 51 d, i elforsyningsloven, at virksomheder med elproduktionsbevilling efter § 10, stk. 1, eller med tilladelse til elproduktion fra anlæg med en kapacitet på over 25 MW efter § 29 i VE-loven eller § 11 i elforsyningsloven, netvirksomheder og virksomheder, der yder balancering af elsystemet, halvårligt betaler et beløb til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til dækning af omkostninger til tilsyn med virksomhederne efter regler udstedt i medfør af § 85 b, stk. 4, og § 85 c, stk. 6. For en nærmere beskrivelse af gældende ret efter bestemmelserne henvises til pkt. 3.5.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 51 d ophæves.
Elforsyningslovens § 51 d, stk. 1 om, at virksomheder med elproduktionsbevilling efter § 10, stk. 1, eller med tilladelse til elproduktion fra anlæg med en kapacitet på over 25 MW efter § 29 i VE-loven eller § 11 i elforsyningsloven, netvirksomheder og virksomheder, der yder balancering af elsystemet, halvårligt betaler et beløb til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til dækning af omkostninger til tilsyn med virksomhederne, vil blive videreført i lovforslagets § 17, stk. 1. For så vidt angår henvisningen i elforsyningslovens § 51 d, til regler om tilsyn med virksomhederne udstedt i medfør af elforsyningslovens § 85 b, stk. 4, og § 85 c, stk. 6, videreføres ordningen med lovforslagets § 19 og regler udstedt i medfør af bestemmelsens stk. 4. Elforsyningslovens § 51 d, stk. 2 om, at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om størrelsen af beløb efter stk. 1, herunder om fordelingen af omkostningerne på kategorier af virksomheder. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om betaling og opkrævning af beløb efter stk. 1, vil blive videreført i lovforslagets § 17, stk. 3. Elforsyningslovens §§ 85 b og 85 c ophæves jf. lovforslagets § 40, nr. 2.
Til nr. 2
Kapitel 12 i elforsyningsloven har overskriften ”Beredskab, fortrolighed, kontrol, oplysningspligt og påbud”.
Det foreslås, at overskriften ændres til ”Fortrolighed, kontrol, oplysningspligt og påbud”, som konsekvens af at elforsyningslovens bestemmelser om beredskab foreslås ophævet og overført til nærværende lovforslag.
Der henvises til lovforslagets § 40, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 3
Det følger af elforsyningslovens § 85 b, stk. 1, at virksomheder, som er bevillingspligtige efter §§ 10 og 19 eller har tilladelse til elproduktion fra anlæg med en kapacitet på over 25 MW efter § 29 i VE-loven eller § 11 i elforsyningsloven, samt elforsyningsvirksomhed, der varetages af Energinet eller denne virksomheds helejede datterselskaber i medfør af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet, skal foretage nødvendig planlægning og træffe nødvendige foranstaltninger for at sikre elforsyningen i beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer.
Energinet skal varetage de overordnede, koordinerende planlægningsmæssige og operative opgaver vedrørende det i stk. 1 nævnte beredskab, jf. elforsyningsloven § 85 b, stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om varetagelse af de i § 85 b, stk. 1 og 2 nævnte opgaver, jf. elforsyningslovens § 85 b, stk. 3, ligesom klima-, energi- og forsyningsministeren i medfør af § 85 b, stk. 4, kan fastsætte regler om udførelse af tilsyn med det beredskabsarbejde, der udføres efter stk. 1 og 2, herunder om virksomhedernes fremsendelse af materiale som grundlag for tilsynet, om tilsynets beføjelser i forhold til virksomhederne og om klageadgang.
Det følger af elforsyningsloven § 85 c, stk. 1, at samme virksomheder som nævnt ovenfor skal opretholde et it-beredskab, herunder planlægge og træffe nødvendige foranstaltninger for at sikre beskyttelsen af kritiske it-systemer, der er af betydning for elforsyningen.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan efter elforsyningslovens § 85 c, stk. 2 ved manglende opfyldelse af et påbud efter elforsyningslovens § 85 d om at overholde stk. 1 påbyde virksomheder at foretage en it-revision af kritiske systemer ved en uafhængig revisor godkendt af tilsynsmyndigheden. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan derefter, jf. elforsyningsloven § 85 c, stk. 3, påbyde virksomheder at gennemføre tiltag, som på baggrund af en it-revision, jf. stk. 2, skønnes nødvendige for at opretholde et it-beredskab, jf. stk. 1.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter efter elforsyningslovens § 85 c, stk. 5 nærmere regler for it-beredskab, jf. § 85 c, stk. 1, herunder regler om: 1) organisering af virksomhedens it-beredskab og evne til at modtage advarsler om trusler mod it-sikkerheden, 2) planlægning og beredskabsarbejde, som virksomhederne skal udføre for at modvirke trusler mod it-sikkerheden, herunder virksomhedernes pligt til at videregive oplysninger til Energinet og relevante myndigheder, 3) virksomhedernes risikostyring, herunder inddragelse af andre virksomheder i risikovurderinger, 4) tilmelding til en it-sikkerhedstjeneste, der yder varsler og informationer om it-sikkerhedstrusler, 5) Energinets varetagelse af overordnede, koordinerende planlægningsmæssige og operative opgaver vedrørende it-beredskab, jf. stk. 1, og 6) krav til indholdet og planlægningen af en it-revision ved en uafhængig revisor, jf. stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter desuden nærmere regler for udførelsen af tilsyn med virksomheders it-beredskab, jf. elforsyningslovens § 85 c, stk. 6.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret efter bestemmelserne henvises til pkt. 3.2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 85 b og § 85 c ophæves.
Elforsyningslovens § 85 b, stk. 1 om, at virksomheder, som er bevillingspligtige efter §§ 10 og 19 eller har tilladelse til elproduktion fra anlæg med en kapacitet på over 25 MW efter § 29 i lov om fremme af vedvarende energi eller § 11, samt elforsyningsvirksomhed, der varetages af Energinet eller denne virksomheds helejede datterselskaber i medfør af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet, skal foretage nødvendig planlægning og træffe nødvendige foranstaltninger for at sikre elforsyningen i beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer, vil blive videreført i lovforslagets § 6, stk. 1 og § 7, stk. 1.
Elforsyningslovens § 85 b, stk. 2 og 3 om, at Energinet skal varetage de overordnede, koordinerende planlægningsmæssige og operative opgaver vedrørende det i stk. 1 nævnte beredskab, og om at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om varetagelse af de i stk. 1 og 2 nævnte opgaver, vil blive videreført i lovforslagets § 6, stk. 2, § 7, stk. 2 og § 8, stk. 2, § 10, § 11 og § 36.
Elforsyningslovens § 85 b, stk. 4 om, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om udførelse af tilsyn med det beredskabsarbejde, der udføres efter stk. 1 og 2, herunder om virksomhedernes fremsendelse af materiale som grundlag for tilsynet, om tilsynets beføjelser i forhold til virksomhederne og om klageadgang, vil blive videreført i lovforslagets § 19, § 30, § 32 og § 35, stk. 1.
Elforsyningslovens § 85 c, stk. 1 om, at virksomheder, som er bevillingspligtige efter §§ 10 og 19 eller har tilladelse til elproduktion fra anlæg med en kapacitet på over 25 MW efter § 29 i lov om fremme af vedvarende energi eller § 11, Energinet og dennes helejede datterselskaber samt virksomheder, der yder balancering af elsystemet, skal opretholde et it-beredskab, herunder planlægge og træffe nødvendige foranstaltninger for at sikre beskyttelsen af kritiske it-systemer, der er af betydning for elforsyningen, vil blive videreført i lovforslagets § 6, stk. 1, § 7, stk. 1 og § 8, stk. 1.
Elforsyningslovens § 85 c, stk. 2, stk. 3 og stk. 5, nr. 5 om, at klima-, energi- og forsyningsministeren ved manglende opfyldelse af et påbud efter § 85 d om at overholde stk. 1 kan påbyde virksomheder at foretage en it-revision af kritiske it-systemer ved en uafhængig revisor godkendt af tilsynsmyndigheden og om, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan påbyde virksomheder at gennemføre tiltag, som på baggrund af en it-revision, jf. stk. 2, skønnes nødvendige for at opretholde et it-beredskab, jf. stk. 1, samt at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere regler om krav til indholdet og planlægningen af en it-revision ved en uafhængig revisor, jf. stk. 2, vil blive videreført i lovforslagets § 22.
Elforsyningslovens § 85 c, stk. 4 om, at informationer, herunder vurderinger, planer og data, vedrørende sikkerhedsforhold for forsyningskritiske it-systemer i virksomheder, som er omfattet af stk. 1, er fortrolige, hvis oplysningerne er væsentlige af hensyn til driften af virksomheden eller det sammenhængende elsystem, vil blive videreført i lovforslagets § 26.
Elforsyningslovens § 85 c, stk. 5, nr. 1-5 om, at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere regler for it-beredskab, jf. stk. 1, herunder regler om 1) organisering af virksomhedens it-beredskab og evne til at modtage advarsler om trusler mod it-sikkerheden, 2) planlægning og beredskabsarbejde, som virksomhederne skal udføre for at modvirke trusler mod it-sikkerheden, herunder virksomhedernes pligt til at videregive oplysninger til Energinet og til klima-, energi- og forsyningsministeren, 3) virksomhedernes risikostyring, herunder inddragelse af andre virksomheder i risikovurderinger, 4) tilmelding til en tjeneste, der yder varsler og informationer om it-sikkerhedstrusler, 5) Energinets varetagelse af overordnede, koordinerende planlægningsmæssige og operative opgaver vedrørende it-beredskabet, jf. stk. 1, vil blive videreført i lovforslagets § 8, stk. 2.
Elforsyningslovens § 85 c, stk. 6 om, at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler for udførelse af tilsyn med det beredskabsarbejde, der udføres efter stk. 1, videreføres i lovforslagets § 19, § 30, og § 35, stk. 1. Bestemmelsen foreslås ophævet, fordi det vurderes mere hensigtsmæssigt at samle bestemmelserne om beredskab i energisektoren i nærværende lovforslag, end at der findes regler herom i de forskellige forsyningslove.
Ændringen vil således medføre, at hjemmelsgrundlaget for beredskab i energisektoren fremadrettet vil være samlet i én lov, hvilket vil give et samlet overblik over beredskabsreguleringen for de omfattede virksomheder, hvoraf en del er multiforsyningsvirksomheder eller har aktiviteter i flere delsektorer. Ændringen vil dermed gøre det lettere for virksomhederne at navigere i den regulering, som de er underlagt med hensyn til beredskab.