LOV nr 258 af 06/03/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om styrket beredskab i energisektoren § 33
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en institution eller en anden myndighed oprettet under ministeriet til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Forarbejder til Lov om styrket beredskab i energisektoren § 33
RetsinformationEfter elforsyningslovens § 92, gasforsyningslovens § 54, varmeforsyningsloven § 24 b, stk. 1, fjernkølingslovens § 8 d, stk. 1, undergrundslovens § 37, kan klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndige Energistyrelsen og andre statslige myndigheder til at udøve beføjelser, der ved de respektive love er tillagt klima-, energi- og forsyningsministeren.
Delegationen af opgaver fra klima-, energi- og forsyningsministeren til Energistyrelsen efter olieberedskabsloven følger af den ulovbestemte adgang til at delegere til en underordnet myndighed.
Det foreslås i § 33, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en institution eller en anden myndighed oprettet under ministeriet til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet oprettet offentlig myndighed eller institution, fx Energistyrelsen, til at udøve beføjelser, der i loven er tillagt ministeren.
Energinet A/S er en selvstændig offentlig virksomhed (SOV) oprettet ved lov. Energinet varetager som SOV også myndighedsopgaver, jf. lov om Energinet, § 2, stk. 6, modsætningsvist. Med den foreslåede bestemmelse vil klima-, energi- og forsyningsministeren ligeledes kunne bemyndige Energinet til at udøve beføjelser, der i loven er tillagt ministeren.
På baggrund af den foreslåede bestemmelse og den foreslåede § 11, stk. 2 forventes det, at Energinet vil blive delegeret kompetencen til at udmelde sektorberedskabsniveauer og sektorberedskabsforanstaltninger for el- og gassektoren, så Energinet kan fastholde rollen som operationelt kontaktpunkt for el- og gassektoren samt brintsektoren ved etablering af et brinttransmissionsnet. Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til § 11, stk. 2.
Endvidere foreslås det med § 11, stk. 4, at Energinet i en beredskabssituation omfattende sikkerhedsrelaterede hændelser, i særlige tilfælde, hvor klima-, energi- og forsyningsministeren ikke kan fastsætte og udmelde sektorberedskabsniveauer og foranstaltninger, jf. § 11, stk. 1, 2 og 3 kan varetage opgaven på ministerens vegne. Energinet kan kun varetage opgaven for el-, gas- og brintsektorerne.
Det foreslåede § 11, stk. 4, har karakter af en delegation til fra klima-, energi- og forsyningsministeren til Energinet. Det foreslåede stk. 4 vil kunne finde anvendelse i situationer, hvor klima-, energi- og forsyningsministeren måtte være afskåret fra at varetage sine opgaver efter stk. 1-3. Det kunne således være, hvor klima-, energi- og forsyningsministeren er ramt af en beredskabssituation, der gør det umuligt at bruge de normale kommunikationsveje til el-, gas- og brintvirksomhederne.
Den kompetence der med de foreslåede §§ 17 – 18 vedrørende gebyrer foreslås tillagt klima-, energi- og forsyningsministeren forventes dog ikke delegeret til Energistyrelsen. Kompetencen på gebyrområdet efter denne lov vil således fortsat følge kompetencefordelingen på gebyrområdet efter elforsyningsloven, gasforsyningsloven og varmeforsyningsloven.
Øvrige bemyndigelser og forpligtigelser tillagt klima-, energi- og forsyningsministeren efter denne lov, forventes at blive delegeret til Energistyrelsen.
Bestemmelsen vil desuden kunne anvendes til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan indgå i forhandlinger med andre ministre om at bemyndige statslige myndigheder oprettet under vedkommende ministerie til at udøve beføjelser tillagt til klima-, energi- og forsyningsministeren i denne lov.
Lovgivningen vil således være fremtidssikret i det tilfælde, at det i fremtiden vurderes, at en anden statslig myndighed vil være bedre passende til at udøve visse af ministerens beføjelser, end den oprindeligt udpegede myndighed.
Det skal dog bemærkes, at et sådant pålæg ikke kan meddeles Forsyningstilsynet i forhold til de opgaver, som tilsynet skal varetage efter loven, herunder også henset til Forsyningstilsynets uafhængighed, jf. § 2 i lov om Forsyningstilsynet. Grænserne for Energistyrelsens beføjelser i henhold til loven vil fremgå af delegationsbekendtgørelsen.