LOV nr 258 af 06/03/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om styrket beredskab i energisektoren § 20
Rådgivende missioner, som er nedsat i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kritiske enheders modstandsdygtighed, kan efter tilladelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren vurdere de foranstaltninger, som virksomheder, der er kritiske enheder af særlig europæisk betydning efter § 5, stk. 1, har truffet for at opfylde deres forpligtelser i henhold til loven og regler udstedt i medfør heraf.
Stk. 2. Rådgivende missioner kan anvende tilsynsforanstaltninger efter § 19, stk. 2, nr. 1 og 5, i det omfang det er nødvendigt for at gennemføre den pågældende rådgivende mission.
Stk. 3. Klima-, energi og forsyningsministeren kan træffe afgørelse om at begrænse rådgivende missioners tilsynsforanstaltninger efter § 19, stk. 2, nr. 1 og 5, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til følgende:
-
Statens sikkerhed eller rigets forsvar.
-
Rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede magter eller mellemfolkelige institutioner.
-
Private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
Forarbejder til Lov om styrket beredskab i energisektoren § 20
RetsinformationDer er i gældende lovgivning for energisektoren ikke fastsat regler, der indeholder bestemmelser om rådgivende EU-delegationers adgang til oplysninger, systemer og faciliteter.
Det foreslås i stk. 1, at rådgivende missioner, som er nedsat i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kritiske enheders modstandsdygtighed, kan efter tilladelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren vurdere de foranstaltninger, som virksomheder der er kritiske enheder af særlig europæisk betydning efter § 5, stk. 1, for at opfylde sine forpligtelser i henhold til loven og regler udstedt i medfør heraf.
Den foreslåede bestemmelse vil implementere CER-direktivets artikel 18, stk. 1 og 2, om den særlige tilsynsordning for kritiske enheder af særlig europæisk betydning. Det følger af CER-direktivets artikel 18, stk. 2, at EU-Kommissionen på eget initiativ eller efter anmodning fra én eller flere medlemsstater kan tilrettelægge en rådgivende mission, under forudsætning af at den medlemsstat, som har identificeret den pågældende kritiske enhed, samtykker.
Rådgivende missioner vil efter bestemmelsen bestå af eksperter fra den medlemsstat, hvor den kritiske enhed af særlig europæisk betydning er beliggende, eksperter fra de medlemsstater, hvortil eller hvori den væsentlige tjeneste leveres, og repræsentanter fra EU-Kommissionen, i overensstemmelse med CER-direktivets artikel 18, stk. 5.
Det forventes, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil tillade rådgivende missioner at vurdere virksomheder efter bestemmelsen, såfremt ministeren selv, Kommissionen eller en medlemsstat, hvortil den væsentlige tjeneste leveres, måtte tage initiativ til en sådan rådgivende mission, i overensstemmelse med CER direktivets artikel 18, stk. 1-2, i det omfang det ikke vil kompromittere hensyn til 1) Statens sikkerhed eller rigets forsvar. 2) Rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede magter eller mellemfolkelige institutioner. 3) Private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
Det foreslås i stk. 2, at rådgivende missioner kan anvende tilsynsforanstaltninger efter § 19, stk. 2, nr. 1 og 5, i det omfang det er nødvendigt for at gennemføre den pågældende rådgivende mission.
Den foreslåede bestemmelse vil sikre rådgivende missioner den adgang til oplysninger, systemer og faciliteter, der vedrører levering af væsentlige tjenester fra kritiske enheder af særlig europæisk betydning, og som er nødvendige for at gennemføre den pågældende rådgivende mission. Bestemmelsen vil hermed implementere CER-direktivets artikel 18, stk. 7.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 20, stk. 2, at den rådgivende mission vil kunne bruge de tilsynsforanstaltninger, der er nødvendige for at gennemføre den pågældende mission. Det forventes, at alene tilsynsforanstaltninger, der er egnede til at gennemføre den konkrete mission, vil kunne anvendes. Eksempelvis vil den rådgivende mission, der kun har til formål at undersøge overholdelsen af kravene i CER-direktivets kapitel 3 jf. CER direktivets artikel 18, stk. 1, kan missionen således ikke også få adgang til virksomhedens net- og informationssystemer eller informationer om virksomhedens foranstaltninger til overholdelse af NIS 2-direktivet.
Det foreslås i stk. 3, at klima-, energi og forsyningsministeren kan træffe afgørelse om at begrænse rådgivende missioners tilsynsforanstaltninger efter § 19, stk. 2, nr. 1 og 5, i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til følgende:
Den foreslåede undtagelsesbestemmelse medfører, at der vil kunne ske begrænsning af tilsynsforanstaltninger, som den rådgivende mission kan anvende ud over den begrænsning, som er indeholdt i den foreslåede bestemmelse i stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse implementerer og kodificerer CER-direktivets artikel 18, stk. 8, hvoraf det følger, at rådgivende missioner gennemføres i overensstemmelse med gældende national ret i den medlemsstat, hvor de finder sted, idet den pågældende medlemsstats ansvar for national sikkerhed og beskyttelse af sine sikkerhedsmæssige interesser respekteres. Ligeledes understøttes den foreslåede bestemmelse af CER-direktivets artikel 1, stk. 6, hvorefter det gælder, at direktivet ikke berører medlemsstaternes ansvar for at beskytte national sikkerhed og forsvar og deres beføjelse til at beskytte andre væsentlige statslige funktioner, herunder sikring af statens territoriale integritet og opretholdelse af lov og orden.
Ifølge den foreslåede bestemmelse, vil klima-, energi- og forsyningsministeren kunne træffe afgørelser om, at den rådgivende mission ikke kan anvende visse tilsynsforanstaltninger eller begrænses i anvendelsen af en specifik tilsynsforanstaltning. Eksempelvis vil klima-, energi- og forsyningsministeren kunne træffe afgørelse om, at den rådgivende mission kun kan kræve at få udleveret visse oplysninger.
En afgørelse om at begrænse rådgivende missioners brug af tilsynsforanstaltningerne i § 19, stk. 2, nr. 1 og 5, vil være en forvaltningsretlig afgørelse, hvorfor forvaltningslovens regler, herunder bl.a. bestemmelserne i kapitel 3 (om vejledning og repræsentation mv.), kapitel 5 (om partshøring), kapitel 6 (om begrundelse mv.) og kapitel 7 (om klagevejledning) i udgangspunktet vil finde anvendelse. Det er forventningen, at EU-Kommissionen, som repræsentant for den rådgivende mission, vil være part i afgørelsessagen.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil over for virksomheden, som er udpeget som kritisk enhed af europæisk betydning, kunne træffe afgørelse om, at de ikke skal efterleve visse tilsynsforanstaltninger fra den rådgivende mission. Som eksempel vil der kunne meddeles afgørelse til den pågældende virksomhed om, at de ikke skal efterleve visse tilsynsforanstaltninger eller dele af tilsynsforanstaltninger, som anvendes af den rådgivende mission.
Det forventes med den foreslåede bestemmelse, at afgørelser om begrænsning af tilsynsforanstaltninger, som anvendes af den rådgivende mission, i vidt muligt omfang skal foretages inden den rådgivende mission påbegynder et tilsyn. Dette betyder, at klima-, energi- og forsyningsministeren, ved anmodning om en rådgivende mission, vil kunne foretage tilsyn og kontrol af en kritisk enhed af særlig europæisk betydning med det formål at afgrænse, om information hos den kritiske enhed af særlig europæisk betydning er beskyttelsesværdig information efter stk. 3, nr. 1-3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil i tilfælde af tvivl, om information vedrørende den kritiske enhed af særlig europæisk betydning er beskyttelsesværdig, kunne rette henvendelse til Politiets Efterretningstjeneste, som er national sikkerhedsmyndighed, eller til Forsvarets Efterretningstjeneste, som er national sikkerhedsmyndighed på Forsvarsministeriets område.
Efter den foreslåede stk. 3, nr. 1, kan den rådgivende missions tilsynsforanstaltninger efter § 19, stk. 2, nr. 1-6, begrænses i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til statens sikkerhed eller rigets forsvar. Statens sikkerhed eller rigets forsvar i denne lov skal fortolkes i overensstemmelse med offentlighedslovens § 31, jf. lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2020.
Efter den foreslåede stk. 3, nr. 2, kan den rådgivende missions tilsynsforanstaltninger efter § 19, stk. 2, nr. 1-6, begrænses i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede magter eller mellemfolkelige institutioner. Rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede magter eller mellemfolkelige institutioner, skal i denne lov fortolkes i overensstemmelse med offentlighedslovens § 32.
Efter den foreslåede stk. 3, nr. 3, kan den rådgivende missions tilsynsforanstaltninger efter § 19, stk. 2, nr. 1-6, begrænses i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet. Private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet skal i denne lov fortolkes i overensstemmelse med offentlighedslovens § 33, nr. 5.
For så vidt angår de persondataretlige overvejelser, henvises der til pkt. 4 i de almindelige bemærkninger. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til den foreslåede § 5.