VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
. Formålet med loven er at fastlægge rammer for ydelse af statstilskud til zoologiske anlæg.
Stk. 2. Sigtet med at yde tilskud er at tilskynde til en stadig højere grad af professionalisme i de zoologiske anlægs arbejde med formidling af viden om dyrene og deres levevis samt anlæggenes deltagelse i relevante avlssamarbejder og naturbevarelsesprojekter.
Stk. 3. Ved et zoologisk anlæg forstås i denne lov zoologiske haver, akvarier og lignende anlæg, der udstiller levende dyr af vilde dyrearter for offentligheden i den hensigt at anskueliggøre naturens mangfoldighed samt de enkelte arters tilpasning til miljøet og de udstillede dyrs adfærd.
§ 2. Kulturministeren kan godkende et zoologisk anlæg som tilskudsberettiget i henhold til § 4 efter indhentet udtalelse fra det i § 6 omhandlede Råd for Zoologiske Anlæg.
For at opnå og bevare statstilskud efter § 4 skal det zoologiske anlæg opfylde følgende betingelser:
Anlægget skal være godkendt i henhold til den gældende lovgivning for indretning og drift af zoologiske anlæg.
Anlægget skal være en selvejende institution eller ejes af en forening eller fond, hvis formål er anlæggets drift.
Anlæggets vedtægter skal være godkendt af kulturministeren.
Anlæggets budget og regnskab skal være godkendt af kulturministeren.
Anlægget skal beskæftige mindst en fuldtidsansat zoolog (cand.scient.).
Anlægget skal være åbent for offentligheden i videst muligt omfang og på forud bekendtgjorte tidspunkter.
Anlægget skal have en høj standard og et økonomisk grundlag, der gør det muligt at opretholde denne.
Anlægget skal virke til fremme af formidling af kendskabet til vilde dyr og deres bevarelse og til støtte for forskning og undervisning. Anlægget skal have særlige formidlingsprogrammer rettet mod børn og unge, såvel når de besøger anlægget i skolesammenhæng som uden for skolesammenhæng. Ligeledes skal anlægget have en tilfredsstillende formidling til gavn for de øvrige gæster.
Anlægget skal medvirke aktivt i arbejdet med at bevare truede vilde dyrarter.
Anlægget skal indgå i relevant national og internationalt samarbejde med andre anlæg af tilsvarende art.
Anlægget skal udarbejde en arbejdsplan, hvoraf det skal fremgå, hvilke opgaver anlægget vil forpligte sig til at udføre. Planen indsendes hvert fjerde år til det i § 6 omtalte Råd for Zoologiske Anlæg.
Anlægget skal have en nedskrevet miljøpolitik.
Anlæggets dyrebestand skal have en bredde, der sikrer, at den biologiske mangfoldighed belyses, samtidig med at bestanden repræsenterer en vis bredde i geografisk forstand.
Anlægget skal løbende foretage en fuldstændig registrering af køb, salg, fødsler og dødsfald inden for dyrebestanden. For arter, der holdes i anonyme grupper, registreres gruppen og ikke enkeltindividerne.
Stk. 2. Kulturministeren kan bestemme, at tilskud bortfalder, og at allerede udbetalte tilskud skal tilbagebetales, hvis et zoologisk anlæg tilsidesætter reglerne eller ikke længere opfylder de i stk. 1 stillede krav.
Til godkendte zoologiske anlæg kan ydes et årligt statstilskud, der fastsættes på grundlag af anlæggenes fireårsplaner, jf. § 3, stk. 1, nr. 11, anlæggenes årlige indberetninger og den på de årlige finanslove afsatte bevilling til dette formål. Statstilskuddet til det enkelte anlæg fastlægges af kulturministeren efter indstilling fra det i § 6 omhandlede Råd for Zoologiske Anlæg. Rådets indstilling for det kommende år skal baseres på en helhedsvurdering af perspektiverne i det enkelte anlægs drift og udvikling det kommende og efterfølgende år. Til brug for denne helhedsvurdering skal rådet fra anlæggene indhente budgetter, regnskaber, besøgstal, oplysninger om anlæggets dyrebestand og andre oplysninger, som kan være relevante for den indstilling, rådet foretager til kulturministeren. Kulturministeren fastlægger den endelige fordeling af de afsatte midler mellem de godkendte anlæg og de i § 6 omtalte udgifter til drift af Rådet for Zoologiske Anlæg og dettes sekretariat.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelsen, revisionskompetencen og revisionens udførelse for tilskud, der udbetales i medfør af denne lov.
Kulturministeren opretter et Råd for Zoologiske Anlæg. Rådet afløser det eksisterende Tilsynsråd for Zoologiske Haver. Rådet for Zoologiske Anlæg har til opgave at afgive udtalelse om godkendelse i henhold til § 2, at føre tilsyn med zoologiske anlæg, der modtager statstilskud, at afgive indstilling om beregningen af statstilskud efter § 4 og indstilling om godkendelse af zoologiske anlægs vedtægter, budget og regnskab og i øvrigt at være rådgivende for kulturministeren i sager vedrørende zoologiske anlæg.
Stk. 2. Rådet for Zoologiske Anlæg består af syv medlemmer og syv suppleanter og sammensættes som følger: To medlemmer, som skal have indsigt i drift af zoologiske anlæg og i formidling af zoologisk viden, indstilles af DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier). Et medlem med indsigt i dyrevelfærd indstilles af Justitsministeriet, et medlem med indsigt i spørgsmål vedrørende biologisk mangfoldighed indstilles af Miljøministeriet, og et medlem, som besidder veterinær sagkundskab, indstilles af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Endelig udpeges to medlemmer af kulturministeren. Kulturministeren skal i øvrigt sikre, at rådet besidder sagkundskab inden for erhvervsøkonomi.
Stk. 3. Kulturministeren beskikker rådets medlemmer for fire år ad gangen. Ministeren udpeger blandt medlemmerne rådets formand og næstformand.
Stk. 4. Kulturministeren fastsætter efter indstilling fra rådet en forretningsorden for dette. Rådet betjenes af et sekretariat. Udgifter til drift af rådet og af sekretariatet afholdes inden for den samlede ramme for statstilskud til zoologiske anlæg.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om beregningen af statstilskud efter § 4 og om rådets virksomhed.
Loven træder i kraft den 1. januar 2001, dog træder §§ 6 og 7 i kraft 1. juli 2000.
Lov om statstilskud til zoologiske haver, jf. lovbekendtgørelse nr. 999 af 23. december 1986, ophæves ved denne lovs ikrafttræden.
For de fire zoologiske haver, som er godkendt i henhold til lov om statstilskud til zoologiske haver, jf. lovbekendtgørelse nr. 999 af 23. december 1986, etableres en fireårig overgangsordning for tilskud til renteudgifter. Tilskuddet til renteudgifter ydes med 16 pct. første år, 12 pct. andet år, 8 pct. tredje år og 4 pct. fjerde år. Efter overgangsperioden ydes ikke automatisk rentetilskud.
Stk. 2. Behandlingen af ansøgninger, der ikke er færdigbehandlet af Tilsynsrådet for Zoologiske Haver inden den 1. juli 2000, færdigbehandles af Rådet for Zoologiske Anlæg efter reglerne i denne lov.
§ 11. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
/Elsebeth Gerner Nielsen
I paragraffen defineres formålet med lovforslaget og formålet med at yde statstilskud til anlæggene. Ligeledes defineres begrebet zoologiske anlæg.
Til stk. 1
Stykket definerer formålet med loven, som er at udstikke rammen for tildeling af statslige tilskud til zoologiske anlæg.
Til stk. 2
Stykket definerer formålet med at yde statstilskud, idet der lægges vægt på de aspekter af driften af zoologiske anlæg, som der stilles krav til i lovens § 3.
Lovforslaget berører ikke reglerne for den del af driften af zoologiske anlæg, der vedrører dyrevelfærd og sikkerhed. Disse regelsæt udformes af Justitsministeriet i henhold til dyreværnslovens § 17, stk. 3. Der henvises til Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 187 af 7. august 1936 angående kontrol med rovdyr og visse større dyr samt til Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 361 af 23. august 1967 om indretning mv. af zoologiske haver, dyreparker og lignende.
Anden lovgivning med relation til bevaring og avl findes under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, jævnfør Veterinærdirektoratets bekendtgørelse nr. 836 af 6. oktober 1992 om dyrlægetilsyn mv. af zoologiske haver, dyreparker og lignende.
De krav, der stilles til anlæggenes standard, før statstilskud kan tildeles, må forventes at få afsmittende effekt på alle landets anlæg, fordi anlæg, som ønsker at opnå statstilskud, vil bestræbe sig på at opfylde de stillede krav. Derfor er der i lovforslaget tilstræbt overensstemmelse mellem de krav, der stilles til tilskudsmodtagere, og de krav, som EU-direktiv 1999/22 om hold af vilde dyr i zoologiske haver stiller, og som forventes implementeret i dansk lov inden 9. april 2002.
Da lovens sigte er til stadighed at tilskynde anlæggene til at stræbe efter større professionalisme, stilles der tillige en række krav til bl.a. organisation, formidling, forskningsaktivitet og bevaringssamarbejde, som ligger ud over dem, der i anden lovgivning stilles til dyrevelfærd og sikkerhed.
Til stk. 3
I den tidligere lov om zoologiske haver faldt ensidige dyreudstillinger som akvarier, terrarier mv. uden for definitionen af zoologiske haver. Derfor kunne disse anlæg uanset deres omfang og standard ikke opnå statsstøtte efter loven.
De seneste 22 års udvikling viser imidlertid, at behovet for at støtte zoologisk indsamling, bevaring, forskning og formidling strækker sig ud over den hidtidige snævre definition. Samtidig er der sket en udvikling af de samlinger, som de allerede tilskudsberettigede anlæg råder over og fremviser, i retning af, at også de omfatter terrarier og akvarier. Derfor synes det ikke rimeligt at bevare de hidtidige skel. I fremtiden vil kun anlæg med levende dyr af vilde dyrearter være tilskudsberettigede.
For at bevare en klar skelnen mellem museer og zoologiske anlæg kræves det, at de udstillede dyr skal være levende, og at anlægget er en selvstændig institution, jævnfør § 3, stk. 1, nr. 2.
Kravet om, at de udstillede dyr skal tilhøre vilde dyrearter, stilles for at skelne mellem oprindelige dyr og dyr, som er fremavlet ved menneskers medvirken i den hensigt at gøre dyrene anvendelige for mennesker. Anlæg, hvis primære arbejdsområde er husdyr, er således ikke omfattet af loven.
Til § 2
Paragraffen fastslår, at den endelige anerkendelse af et zoologisk anlæg som tilskudsberettiget, ligger hos kulturministeren. Til at vurdere, om det enkelte anlæg kan opnå status som tilskudsberettiget, nedsættes Rådet for Zoologiske Anlæg, jævnfør bemærkningerne til § 6.
Kulturministeren er ikke forpligtet til at godkende alle zoologiske anlæg, der måtte søge om tilskud. Beslutningen om at tildele tilskud eller ej træffes af kulturministeren efter konkret vurdering, blandt andet af den indstilling, Rådet for Zoologiske Anlæg afgiver.
I forhold til den hidtidige anerkendelse af zoologiske anlæg som tilskudsberettigede sker en ændring. Alle zoologiske anlæg skal nu vurderes hvert år, og størrelsen af tilskuddet til det enkelte anlæg beregnes ligeledes hvert år under hensyn til anlæggets arbejdsplaner og budgetter for det pågældende år samt antallet af andre tilskudsberettigede zoologiske anlæg i det pågældende finansår. Desuden fjernes den faste tilskudsprocent og dermed automatikken i tilskuddenes størrelse.
Folketinget vil med lovforslaget kunne tage stilling til bevillingen til zoologiske anlæg i forbindelse med de årlige finanslovsbevillinger, hvorefter kulturministeren udmønter tilskuddene efter indstilling fra Rådet for Zoologiske Anlæg.
Til § 3
Det foreslås, at de zoologiske anlæg, for at opnå den i § 2 omhandlede godkendelse som tilskudsberettiget efter § 4 og for fortsat at bevare sådanne statstilskud, skal opfylde en række krav. Kravene er skærpet i forhold til den hidtidige lov. Således er der lagt større vægt på faglig professionalisme og på formidlingsaspektet, hvilket svarer til de krav, der stilles til tilskudsberettigede institutioner på Kulturministeriets øvrige lovområder.
Til stk. 1
I stykket opstilles der 14 krav, som betingelse for at et zoologiske anlæg kan godkendes som tilskudsberettiget.
Til nr. 1
Det markeres, at det zoologiske anlæg skal leve op til den gældende lovgivning for etablering og drift af zoologiske anlæg.
Det må være en forudsætning for at kunne oppebære statstilskud, at det zoologiske anlæg opfylder ikke alene de betingelser, der stilles i forbindelse med ydelse af dette tilskud, men også de krav af teknisk og sundheds- og sikkerhedsmæssig karakter, der stilles fra anden side.
Til nr. 2
Det fastslås, at anlægget skal være en selvejende institution eller ejes af en forening eller fond, hvis formål er anlæggets drift. Betingelsen medfører, at der ikke kan gives statstilskud til haver, der drives som privat erhvervsvirksomhed, eller hvor der på anden måde søges tilvejebragt et overskud til mulig opfyldelse af andre formål end havens drift.
Til nr. 3
Dette krav stilles for at sikre, at institutionens formål og organisationsform er i overensstemmelse med det mål, der tilstræbes opfyldt ved at yde tilskud til zoologiske anlæg nemlig over for offentligheden at formidle viden om vilde dyrs adfærd og levevis på et højt fagligt og dyreetisk niveau.
Særlige krav til vedtægternes indhold er ikke angivet, da det må anses for mest hensigtsmæssigt, at sådanne typisk administrative enkeltheder fastlægges af ministeren efter indhentet udtalelse fra rådet.
Til nr. 4
Bestemmelsen har nøje sammenhæng med § 4, hvorefter beregning af statstilskud sker på grundlag af en helhedsvurdering af anlæggets situation, herunder anlæggets budgetter og regnskaber. I forbindelse med godkendelsen af et anlægs budget vil helheden i anlæggets udgiftsstruktur og sammenhængen med anlæggets arbejdsplaner skulle vurderes.
Godkendelse af et anlægs regnskaber finder dels sted af ordens- og revisionsmæssige grunde, dels for at påse, at de i budgettet tilkendegivne intentioner, der har haft betydning for den mere generelle vurdering af anlæggets standard og i forbindelse med fastsættelse af størrelsen at tilskuddet, i årets løb er blevet realiseret. Regnskaberne indgår i en vurdering af, om det ydede tilskud har været anvendt i overensstemmelse med lovens intentioner, jævnfør bemærkningerne til § 3, stk. 2.
Til nr. 5
Dette krav er nyt i relation til ydelse af statstilskud til zoologiske anlæg og understreger Kulturministeriets mål, der er at sikre zoologiske anlæg i Danmark, som er præget af et højt fagligt niveau i arbejdet med dyrene.
Kravet skal ses som en parallelitet til museumslovens krav om, at et museums leder skal være faguddannet inden for museets samlingsområde. Det vil ikke på nuværende tidspunkt være realistisk at stille et tilsvarende krav til ledere af zoologiske anlæg, blandt andet fordi driften af et zoologisk anlæg på væsentlige punkter adskiller sig fra museumsdrift. I den sammenhæng er den væsentligste forskel, at de zoologiske anlæg ikke har nogen forskningsforpligtelse, hvorfor institutionslederens kvalifikationer som forskningsleder ikke har samme betydning. Derimod er det af afgørende betydning for fagligheden i arbejdet i det zoologiske anlæg, at der beskæftiges faguddannede zoologer.
Til nr. 6
Den primære begrundelse for at yde tilskud til de zoologiske anlæg er at sikre en formidling af viden på det zoologiske felt. Derfor er det et krav, at anlæggets samlinger og viden i størst muligt omfang gøres tilgængeligt for offentligheden. Bestemmelsen skal sikre, at anlægget har åbent på forud annoncerede tidspunkter, som er bekendtgjort for offentligheden. Anlæggene skal, hvor det er muligt, bestræbe sig på at holde åbent for publikum hele året.
I den samlede vurdering af, i hvor høj grad et zoologisk anlæg er tilgængeligt for offentligheden, vil tilgængeligheden for handicappede i anlægget blive taget med i den vurdering, som Rådet for Zoologiske Anlæg foretager.
Til nr. 7
Det fastslås i denne bestemmelse, at et zoologisk anlæg skal have et højt kvalitetsniveau, før statstilskud kan komme på tale. Anlægget skal således være etableret og have fungeret i en vis tid, inden en vurdering af denne betingelses opfyldelse kan finde sted. Kravet bør stilles både til kvaliteten af anlæggets samling af dyr, til det fysiske anlæg og til den formidling og forskning, anlægget står for.
I forhold til den tidligere lov er kravet skærpet. Anlæggets standard skal være høj og ikke blot tilfredsstillende. Mange anlæg vil være af en tilfredsstillende standard; men Kulturministeriet ønsker at koncentrere tilskuddene, så de stadig vil gøre en mærkbar forskel for modtagerne. Samtidig er det et krav, at anlægget er økonomisk bæredygtigt i et længere perspektiv. Sigtet med nærværende lov er først og fremmest at højne kvaliteten yderligere, ikke at øge udbuddet af zoologiske anlæg for publikum.
Ved bedømmelsen af anlæggets økonomiske grundlag må de offentlige tilskud, der måtte være bevilget anlægget, tages med ind i den samlede vurdering af havens økonomiske muligheder. Specielt i tilfælde, hvor det netop er de offentlige tilskud, der muliggør opretholdelsen af det nødvendige kvalitetsniveau.
Siden den hidtil gældende lov blev indført, har vilkårene for drift af anlæggene og muligheden for at opnå sponsorstøtte ændret sig. I dag er sigtet med tilskud til zoologiske anlæg at sikre, at stadig højere grad af professionalisme på det faglige niveau forenes med stor publikumsvenlighed og høj grad af formidling. Samtidig skal tilskuddet understrege ønsket om rimelige entrépriser.
Til nr. 8
I denne bestemmelse fastsættes ret summarisk de krav til anlæggenes formidlingsmæssige og videnskabelige virksomhed, som bør stilles til et zoologisk anlæg, som kan modtage statstilskud.
Anlæggene indgår desuden som en almenkulturel faktor og må som sådan have en karakter og standard på linie med andre kulturelle institutioner som for eksempel museer. Anlægget skal være attraktivt for et bredt publikum og fremstå som et kulturelt og rekreativt tilbud. Også anlæggets prispolitik vil have betydning i så henseende.
For at kunne virke for formidling af kendskabet til dyr må anlæggets virksomhed være tilrettelagt på en formidlingsmæssigt tilfredsstillende måde, således at publikum gennem anlæggenes opbygning, skiltning, guidede ture, skriftligt materiale og andre videnspædagogiske initiativer vil kunne erhverve sig en viden om dyrelivet, som vil kunne sættes i relation til dyrelivet i naturen. Det zoologiske anlæg bliver herved ikke et isoleret, underholdende fænomen, men drages ind i et videre perspektiv hos det enkelte menneske i dettes forhold til og forståelse af omverdenen. En bibringelse af forståelse for dyr i almindelighed må anses for en væsentlig side af formidlingsvirksomheden.
Det må anses for en selvfølge, at zoologiske anlæg, som modtager statstilskud, må virke til støtte for den zoologiske forskning i Danmark. Anlæggene vil normalt være de eneste steder, hvor bestemte arter kan ses i levende live her i landet. Også syge og døde dyr vil være værdifulde objekter for forskningen. Det nærmere samarbejde mellem de zoologiske anlæg indbyrdes og med universiteterne og de højere læreanstalter bør fastlægges i aftaler. Sådanne aftaler eksisterer allerede for flere zoologiske anlæg.
Det zoologiske anlæg skal endelig virke til støtte for undervisning, hvorved der tænkes på undervisning på alle niveauer fra folkeskole til universitet. Undervisningen kan ske ved at gøre adgangen til de zoologiske anlæg mere attraktiv for såvel skoleelever som studerende. Det kan ske gennem særlige rabatordninger, undervisningsguider, skriftligt materiale eller etablering af særlige faciliteter til brug for grupper, som besøger anlæggene i undervisningsøjemed.
Til nr. 9
Det er nyt at stille et eksplicit krav om de zoologiske anlægs medvirken i arbejdet med at bevare den biologiske mangfoldighed. Kravet stilles i lyset af det stadigt stigende behov for en indsats for at sikre sig vilde dyrearters bevarelse. I dette arbejde har de zoologiske anlæg en meget væsentlig rolle, og det er derfor et naturligt krav at stille til zoologiske anlæg, som ønsker at modtage statsligt tilskud til sine aktiviteter. Endelig understreges med dette krav en overensstemmelse med kravene i EU-direktiv nr. 1999/22 om hold af vilde dyr i zoologiske haver og videre arbejde i retning af at opfylde artikel 9 om ex-situ-beskyttende foranstaltninger i FN-konventionen om biologisk mangfoldighed af 29. december 1993.
Til nr. 10
Kravet om, at det zoologiske anlæg skal indgå i relevant nationalt og internationalt samarbejde, er nyt. Kravet stilles, fordi bevaringsaspektet gennem de seneste år har fået stadig stigende betydning ved driften af zoologiske anlæg. Kulturministeriet ønsker alene at fremme anlæg, som også tilgodeser denne type samarbejde.
Til nr. 11
For at vurdere, om de zoologiske anlæg har en bevidst strategi for formidling, forsknings- og bevaringssamarbejde og den fremtidige udvikling af anlægget, og for at give et yderligere incitament til, at en sådan strategi lægges, stilles krav om fremlæggelse af arbejdsplaner. Arbejdsplanernes indholdsmæssige kvalitet og graden af efterlevelse af planerne skal indgå i vurderingen af anlæggets tilkud, jævnfør § 4.
Til nr. 12
Det er nyt at stille krav om, at anlæggene skal formulere deres miljøpolitik. Kravet stilles for at sikre, at de zoologiske anlæg, der kan modtage statstilskud, har en bevidst holdning til sikring af et renere miljø.
Miljøpolitikken kunne blandt andet tænkes at omfatte de krav, der stilles i lokalsamfundet til renovation og spildevandsudledning; en formulering af, hvordan anlægget arbejder for at begrænse lugt- og støjgener. Andre relevante emner for en sådan miljøpolitik kunne være anlæggets forbrug af varme, vand og energi og de valg, der træffes, når der indkøbes materialer.
Til nr. 13
Kravet er nyt og stilles for at understrege, at kun anlæg, som dækker et bredere spekter inden for deres felt, kan komme i betragtning ved tildeling af tilskud. Anlæg, som alene repræsenterer biologisk mangfoldighed i et snævert eventuelt lokalt geografisk område, vil ikke kunne komme i betragtning.
Til nr. 14
Kravet om løbende registrering af tilgang og afgang til dyrebestanden stilles for at sikre, at løbende kontrol med kvalitet og omfang af dyrebestande bliver gennemført og som led i det offentliges bestræbelser på at få bedre kontrol med den handel med vilde dyr, som finder sted, specielt import af vilde dyr fra udlandet. Registreringen vil også befordre avlssamarbejdet, samhandlen og dyreudvekslingen mellem de zoologiske anlæg.
Kravet om registrering af bevægelser i dyrebestanden tjener endvidere til sikring af, at bestemmelserne vedrørende Washingtonkonvention/CITES overholdes, jævnfør Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 499 af 27. maj 1997 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed samt EU-forordningerne »Rådets forordning nr. 338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed« og »Kommissionens forordning (EF) Nr. 939/97 af 26. maj 1997 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed.
Til stk. 2
Bestemmelsen sikrer, at kulturministeren kan lade tilskud bortfalde og/eller tilbagekalde allerede udbetalte tilskud, såfremt tilskudsmodtagerne ikke længere opfylder de i stk. 1, nævnte krav. Bestemmelsen tjener til at sikre, at tilskudsbevillinger anvendes i overensstemmelse med lovens intentioner.
Til § 4
Paragraffen giver kulturministeren hjemmel til at fastsætte tilskud til de zoologiske anlæg inden for en given finanslovsramme. Tilskuddet fastsættes efter indstilling fra Rådet for Zoologiske Anlæg.
Når tilskuddet skal bygge på en helhedsvurdering af anlæggene, vil det stille større krav dels til fagligheden i Rådet for Zoologiske Anlæg, dels til omfanget og kvaliteten af det materiale, de tilskudsberettigede anlæg fremsender. Det forventes, at denne højere grad af faglighed fra begge sider vil være gavnlig for anlæggenes fremtidige udvikling.
I modsætning til den hidtil gældende lov findes ingen fast tilskudsprocent og intet loft over tilskuddet til de enkelte anlæg. Det betyder, at der ikke er nogen automatik i tilskuddets størrelse fra år til år, hvilket vil påvirke anlæggenes mulighed for økonomisk planlægning med længere horisont.
Imidlertid forventes det, at det til en hver tid siddende Råd for Zoologiske Anlæg tager passende hensyn til kontinuiteten i anlæggenes arbejde. I den forbindelse kan kulturministeren indgå aftaler af indtil fire års varighed med de tilskudsberettigede anlæg. Sådanne flerårsaftaler er gensidige hensigtstilkendegivelser mellem aftalerparterne og forpligter ikke staten økonomisk set for mere end et år ad gangen, da den endelige beslutning om størrelsen af statens bevilling til tilskud til zoologiske anlæg de enkelte år træffes i forbindelse med vedtagelsen af de årlige finanslove.
Til § 5
Af stk. 1 fremgår det, at kulturministeren kan fastsætte de nærmere regler for regnskabsaflæggelse og revision af tilskud, der udbetales i medfør af lovforslaget.
Bestemmelsen skaber hjemmelgrundlag for, at ministeren kan føre tilsyn med de zoologiske anlæg, som forudsat i Budgetvejledningen og i andre interne administrative ordensforskrifter og vejledninger.
De regler, kulturministeren kan fastlægge, kan for eksempel være, at de zoologiske anlæg hvert år skal aflægge regnskab for anlæggenes drift, og at tidspunktet for regnskabsaflæggelsen fastlægges af Kulturministeriet.
Hensigten med at kræve regnskabsaflæggelse er at sikre kontrol med, at det statslige tilskud anvendes efter hensigten i overensstemmelse med nærværende lovforslag.
Til § 6
Til stk. 1
Som rådgivende, indstillende organ i forhold til kulturministeren og andre tilskudsgivende instanser og til vejledning for anlæggenes ledelse forslås nedsat et råd kaldet Rådet for Zoologiske Anlæg.
Forslagets § 2 omtaler udtrykkeligt indstillinger fra Rådet for Zoologiske Anlæg til kulturministeren om henholdsvis godkendelse af zoologiske anlæg som tilskudsberettigede og fordeling af tilskudsmidler.
En væsentlig opgave for rådet vil blive at udarbejde indstilling efter § 2, hvorved rådet skal tage stilling først og fremmest til opfyldelsen af de i § 3 nævnte betingelser. Rådet vil desuden kunne inddrage også andre momenter i sin vurdering, ligesom administrative vilkår kan foreslås knyttet til ydelsen af statstilskud. Rådet bør tillige kontrollere, at én gang godkendte zoologiske anlæg fortsat opfylder de givne betingelser.
Til stk. 2
I modsætning til Tilsynsrådet for Zoologiske Haver vil der i det nye Rådet for Zoologiske Anlæg ikke være repræsentation fra kommunale organisationer. Det tilstræbes, at rådets arbejde koncentreres om de rent faglige, driftsmæssige og juridiske forhold ved zoologiske anlæg. Dette princip for sammensætning af sagsbehandlende råd følges ved sammensætning af alle kulturministeriets øvrige råd og nævn.
Sigtet med udelukkende at sammensætte rådet ud fra faglige hensyn er at sikre opretholdelse af det såkaldte armslængdeprincip ved vurderingen af tilskudsansøgninger. Begrebet armslængdeprincip dækker det princip, at en række konkrete beslutninger om statsligt tilskud træffes efter en særlig sagkyndig vurdering og ikke efter en politisk vurdering.
Til stk. 3
Da der ikke længere forventes repræsentation af kommunalpolitikere i rådet, er der ikke behov for at tage hensyn til de kommunale valgperioder. En fireårig beskikkelsesperiode ønskes opretholdt for at sikre en passende balance mellem kontinuitet og fornyelse i rådets arbejde.
Til stk. 4
I rådets forretningsorden bør det blandt andet bestemmes, at rådet udarbejder en plan for anvendelsen af tilskuddene, i den periode rådet er beskikket for. Af planen bør fremgå, hvilke aktivitetstyper, anlægstyper og geografiske hensyn rådet i særlig grad vil lægge vægt på.
Udgifterne til drift af rådet og af sekretariatet vil blive søgt holdt på et minimum. Det forventes at etablere sekretariatsfunktionen i tilknytning til et allerede eksisterende tilskudsadministrerende sekretariat.
Til § 7
Bestemmelsen giver den fornødne hjemmel for ministeren til at uddybe lovens regler om beregning af tilskud og tilrettelægge administrationen af dem.
En uddybning af reglerne om beregning af statstilskud kunne for eksempel bestå i retningslinier for den vægt, projekter har i forhold til almindelig drift, når tilskuddet beregnes. Eller der kunne tænkes en differentiering mellem de typer driftsudgifter, som indgår i tilskudsberegningen.
Bestemmelsen giver endvidere den fornødne hjemmet for kulturministeren til at uddybe lovens regler om den virksomhed, Rådet for Zoologiske Anlæg har.
Til § 8
Det foreslås, at loven træder i kraft med virkning fra 1. januar 2001. Det vil betyde en omlægning af tilskudsstrukturen til zoologiske anlæg med virkning fra førstkommende finansår.
Det foreslås samtidig, at forslagets §§ 6 og 7 træder i kraft allerede 1. juli 2000. Disse paragraffer omhandler Rådet for Zoologiske Anlæg, som vil blive udnævnt et halvt år før første tilskudstildeling skal finde sted. På den måde sikres rådet tilstrækkelig tid til at konstituere sig og behandle samtlige ansøgninger om tilskud ud fra det nye sæt krav inden første udbetaling af tilskud.
Til § 9
Med forslagets ikrafttrædelse bortfalder lov nr. 199 af 18. maj 1977 om statstilskud til zoologiske haver, som senest ændret ved lov nr. 355 af 2. juni 1999.
Til § 10
Bestemmelserne fastlægger de betingelser, der er for overgangen mellem den hidtil gældende lov nr. 199 af 18. maj 1977 om statstilskud til zoologiske haver, som senest ændret ved lov nr. 355 af 2. juni 1999, og nærværende lovforslag, efter forslagets ikrafttrædelse.
Til stk. 1
Med nærværende lovforslag åbnes mulighed for, at Rådet for Zoologiske Anlæg kan vælge at se bort fra udgifter til forrentning af lånekapital. I en fireårig periode efter lovens ikrafttrædelse etableres imidlertid en overgangsordning for de fire zoologiske haver, som har været anerkendt til at modtage statstilskud i henhold til lov nr. 199 af 18. maj 1977 om statstilskud til zoologiske haver, som senest ændret ved lovændring lov nr. 355 af 2. juni 1999 (oprettelse af Hovedstadens Udviklingsråd). Det drejer sig om Aalborg Zoo, Givskud Zoo, Zoologisk Have København og Odense Zoo. Disse haver har som en del af det samlede tilskud til driftsudgifter kunnet opnå statstilskud til renteudgifter, der følger af lånefinansierede aktivitetsudvidelser og har optaget lån i tiltro til den gældende lov.
I overgangsperioden ydes tilskud til renteudgifter med 16 pct. første år, 12 pct. andet år, 8 pct. tredje år og 4 pct. fjerde og sidste år. Herefter kan ingen tilskudsmodtager forvente en tilskudsberegning, som automatisk sættes i forhold til anlæggets renteudgifter jf. de almindelige bemærkninger til nærværende lovforslag.
Til stk. 2
Bestemmelsen sikrer, at ansøgere, der har søgt om tilskud i henhold til den eksisterende lov om statstilskud til zoologiske haver, kan få deres ansøgninger færdigbehandlet, efter at Tilsynsrådet for Zoologiske Haver er trådt tilbage.
Til § 11
Bestemmelsen i § 10 oplyser, at loven ikke gælder for Grønland og Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget § 1. Ved en zoologisk have forstås i denne lov en virksomhed, der med henblik på forevisning i et anlæg holder en alsidig samling af vilde dyr under forhold, der afviger fra naturtilstanden
§ 1. Formålet med loven er at fastlægge rammer for ydelse af statstilskud til zoologiske anlæg.
Stk. 2. Sigtet med at yde tilskud er at tilskynde en stadig højere grad af professionalisme i de zoologiske anlægs arbejde med formidling af viden om dyrene og deres levevis, samt anlæggenes deltagelse i relevante avlssamarbejder og naturbevarelsesprojekter.
Stk. 3. Ved et zoologisk anlæg forstås i denne lov zoologiske haver, akvarier og lignende anlæg, der udstiller levende dyr af vilde dyrarter for offentligheden, i den hensigt at anskueliggøre naturens mangfoldighed samt de enkelte arters tilpasning til miljøet og de udstillede dyrs adfærd.
§ 2. Godkendelse af en zoologisk have som berettiget til statstilskud efter § 4 kan efter indstilling fra det i § 7 omhandlede tilsynsråd meddeles ministeren for kulturelle anliggender ved særlig bevilling på finansloven.
§ 2. Kulturministeren kan godkende et zoologisk anlæg som tilskudsberettiget i henhold til § 4 efter indhentet udtalelse fra det i § 6 omhandlede Råd for Zoologiske Anlæg.
§ 3. For at opnå og bevare godkendelse som tilskudsberettiget efter § 4 skal den zoologiske have opfylde følgende betingelser:
§ 3. For at opnå og bevare statstilskud efter § 4 skal det zoologiske anlæg opfylde følgende betingelser: 1) Haven skal være en selvejende institution eller ejes af en forening eller fond, hvis formål er havens drift.
Anlægget skal være godkendt i henhold til den gældende lovgivning for indretning og drift af zoologiske anlæg. 2) Havens vedtægter skal være godkendt af ministeren for kulturelle anliggender.
Anlægget skal være en selvejende institution eller ejes af en forening eller fond, hvis formål er anlæggets drift. 3) Havens budget og regnskab skal være godkendt af ministeren for kulturelle anliggender.
Anlæggets vedtægter skal være godkendt af kulturministeren. 4) Haven skal være åben for offentligheden i videst muligt omfang og på forud bekendtgjorte tidspunkter. 4) Anlæggets budget og regnskab skal være godkendt af kulturministeren. 5) Haven skal have en tilfredsstillende standard og et økonomisk grundlag, der gør det muligt at opretholde denne.
Anlægget skal beskæftige mindst en fuldtidsansat zoolog (cand.scient.). 6) Haven skal virke til fremme af interessen for og kendskabet til dyr hos almenheden og til støtte for zoologisk forskning og undervisning.
Anlægget skal være åbent for offentligheden i videst muligt omfang og på forud bekendtgjorte tidspunkter. 7) Haven skal løbende foretage en fuldstændig registrering af køb, salg fødsler og dødsfald inden for dyrebestanden.
Anlægget skal have en høj standard og et økonomisk grundlag, der gør det muligt at opretholde denne. 8) Haven skal opfylde de krav, der i henhold til anden lovgivning stilles af offentlige myndigheder.
Anlægget skal virke til fremme af formidling af kendskabet til vilde dyr og deres bevarelse og til støtte for forskning og undervisning. Anlægget skal have særlige formidlingsprogrammer rettet mod børn og unge, såvel når de besøger anlægget i skolesammenhæng som uden for skolesammenhæng. Ligeledes skal anlægget have en tilfredsstillende formidling til gavn for de øvrige gæster.
Anlægget skal medvirke aktivt i arbejdet med at bevare truede vilde dyrearter.
Anlægget skal indgå i relevante nationale og internationale samarbejder med andre anlæg af tilsvarende art.
Anlægget skal udarbejde en arbejdsplan, hvoraf det skal fremgå, hvilke opgaver anlægget vil forpligte sig til at udføre. Planen indsendes hvert fjerde år til det i § 6 omtalte Råd for Zoologiske Anlæg.
Anlægget skal have en nedskrevet miljøpolitik.
Anlæggets dyrebestand skal have en bredde, der sikrer, at den biologiske mangfoldighed belyses, samtidig med at bestanden repræsenterer en vis bredde i geografisk forstand.
Anlægget skal løbende foretage en fuldstændig registrering af køb, salg fødsler og dødsfald inden for dyrebestanden. For arter, der holdes i anonyme grupper, registreres gruppen og ikke enkeltindividerne.
Stk. 2. Kulturministeren kan bestemme, at tilskud bortfalder, og at allerede udbetalte tilskud skal tilbagebetales, hvis et zoologisk anlæg tilsidesætter reglerne og/eller ikke længere opfylder de i stk. 1 stillede krav.
§ 4. Statstilskud til zoologiske haver, ydes som et driftstilskud og udgør årligt 18 pct. af havens driftsudgifter. Tilskuddet udbetales på grundlag af det af ministeren for kulturelle anliggender godkendte budget og reguleres endeligt på grundlag af det af ministeren godkendte regnskab. Tilskuddet til den enkelte zoologisk have kan dog ikke overstige 3.834.500 kr., medmindre særlig hjemmel opnås på Finansloven. Beløbet udgør i 1986 5.583.689 kr. og reguleres fra 1987 een gang årligt med en procentsats, der fastsættes på Finansloven for det pågældende år. Statstilskud kan betinges af, at der fra anden side ydes et nærmere fastsat tilskud til haven.
§ 4. Til godkendte zoologiske anlæg kan ydes et årligt statstilskud, der fastsættes på grundlag af anlæggenes fireårsplaner, jævnfør § 3, stk. 1, nr. 11, anlæggenes årlige indberetninger og den på de årlige finanslove afsatte bevilling til dette formål. Statstilskuddet til det enkelte anlæg fastlægges af kulturministeren efter indstilling fra det i § 6 omhandlede Råd for Zoologiske Anlæg. Rådets indstilling for det kommende år skal baseres på en helhedsvurdering af perspektiverne i det enkelte anlægs drift og udvikling det kommende og efterfølgende år. Til brug for denne helhedsvurdering skal rådet fra anlæggene indhente budgetter, regnskaber, besøgstal, oplysninger om anlæggets dyrebestand og andre oplysninger, som kan være relevante for den indstilling, rådet foretager til kulturministeren. Kulturministeren fastlægger den endelige fordeling af de afsatte midler mellem de godkendte anlæg, og de i § 6 omtalte udgifter til drift af Rådet for Zoologiske Anlæg og dettes sekretariat. Stk. 2. Ministeren for kulturelle anliggender kan yde zoologiske haver, der får tilskud efter stk. 1, rente- og afdragsfri lån til bygge- og anlægsarbejder ved bevilling på de årlige finanslove. Lånene betinges af, at der til arbejdet ydes en nærmere fastsat økonomisk støtte fra anden side.
§ 5. Til løsning af særdige opgaver for zoologiske haver, herunder fællesopgaver og pædagogiske opgaver, opføres på de årlige finanslove et beløb svarende til 5 pct. af de i henhold til § 4, stk. 1, beregnede statstilskud. Det råd, der er nævnt i § 7, træffer den endelige administrative afgørelse om fordelingen af bevillingen.
Bortfalder. Stk. 2. Ministeren for kulturelle anliggender kan fastsætte regler for bevillingens fordeling.
§ 6. De zoologiske haver, der oppebærer tilskud i henhold til § 4, skal årligt indsende budget, regnskab og beretning til det i § 7 omhandlede tilsynsråd og de tilskudsgivende myndigheder.
§ 5. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelsen, revisionskompetencen og revisionens udførelse for tilskud, de udbetales i medfør af denne lov.
§ 7. Ministeren for kulturelle anliggender opretter et tilsynsråd for zoologiske haver. Ud over de i §§ 2 og 5 nævnte opgaver har rådet til opgave at føre tilsyn med godkendte zoologiske haver, at afgive indstilling om beregningen af statstilskud efter § 4 og om godkendelse af zoologiske havers vedtægter, budget og regnskab og i øvrigt at være rådgivende for ministeren for kulturelle anliggender i sager vedrørende zoologiske haver.
§ 6. Kulturministeren opretter et Råd for Zoologiske Anlæg. Rådet afløser det eksisterende Tilsynsråd for Zoologiske Haver. Rådet for Zoologiske Anlæg har tilopgave at afgive udtalelse om godkendelse i henhold til § 2, at føre tilsyn med zoologiske anlæg, der modtager statstilskud, at afgive indstilling om beregningen af statstilskud efter § 4 og om godkendelse af zoologiske anlægs vedtægter, budget og regnskab og i øvrigt at være rådgivende for kulturministeren i sager vedrørende zoologiske anlæg. Stk. 2. Tilsynsrådet består af 7 medlemmer, hvoraf ministeren for kulturelle anliggender udpeger 5, heraf 1 medlem med økonomisk sagkundskab, og Hovedstadsrådet og Amtsrådsforeningen hver 1 medlem. På samme måde udpeges en suppleant for hvert medlem.
Stk. 2. Rådet for Zoologiske Anlæg består af syv medlemmer og syv suppleanter og sammensættes som følger: To medlemmer, som skal have indsigt i drift af zoologiske anlæg og i formidling af zoologisk viden, indstilles af DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier). Et medlem med indsigt i dyrevelfærd indstilles af Justitsministeriet, et medlem med indsigt i spørgsmål vedrørende biologisk mangfoldighed indstilles af Miljøministeriet, og et medlem, som besidder veterinær sagkundskab, indstilles af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Endelig udpeges to medlemmer af kulturministeren. Kulturministeren skal i øvrigt sikre, at rådet besidder sagkundskab inden for erhvervsøkonomi. Stk. 3. Ministeren for kulturelle anliggender beskikker tilsynsrådets medlemmer og suppleanter for 4 år ad gangen, begyndende 6 måneder efter hver kommunal valgperiodes begyndelse. Ministeren udpeger blandt medlemmerne rådets formand og næstformand.
Stk. 3. Kulturministeren beskikker rådets medlemmer for fire år ad gangen. Ministeren udpeger blandt medlemmerne rådets formand og næstformand. Stk. 4. Ministeren for kulturelle anliggender fastsætter efter indstilling fra tilsynsrådet en forretningsorden for dette.
Stk. 4. Kulturministeren fastsætter efter indstilling fra rådet en forretningsorden for dette. Rådet betjenes af et sekretariat. Udgifter til drift af rådet og af sekretariatet afholdes inden for den samlede ramme for statstilskud til zoologiske anlæg.
§ 8. Ministeren for kulturelle anliggender kan fastsætte nærmere regler om lovens gennemførelse, herunder om beregningen af statstilskud efter § 4 og om tilsynsrådets virksomhed.
§ 7. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om beregningen af statstilskud efter § 4 og om rådets virksomhed.
§ 9. Loven har virkning fra den 1. april 1977.
§ 8. Loven træder i kraft den 1. januar 2001, dog træder §§ 6 og 7 i kraft 1. juli 2000.
§ 9. Lov nr. 199 af 18. maj 1977 om statstilskud til zoologiske haver, som senest ændret ved lov nr. 355 af 2. juni 1999 (oprettelse af Hovedstadens Udviklingsråd), ophæves ved denne lovs ikrafttræden.
§ 10. For de fire zoologiske haver, som er godkendt i henhold til lov nr. 199 af 18. maj 1977 om statstilskud til zoologiske haver, etableres en fireårig overgangsordning for tilskud til renteudgifter. Tilskuddet til renteudgifter ydes med 16 pct. første år, 12 pct. andet år, 8 pct. tredje år og 4 pct. fjerde år. Efter overgangsperioden ydes ikke automatisk rentetilskud.
Stk. 2. Behandlingen af ansøgninger, der ikke er færdigbehandlet af Tilsynsrådet for Zoologiske Haver inden den 1. juli 2000, færdigbehandles af Rådet for Zoologiske Anlæg efter reglerne i denne lov.
§ 10. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
§ 11. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Paragraffen fastslår, at den endelige anerkendelse af et zoologisk anlæg som tilskudsberettiget, ligger hos kulturministeren. Til at vurdere, om det enkelte anlæg kan opnå status som tilskudsberettiget, nedsættes Rådet for Zoologiske Anlæg, jævnfør bemærkningerne til § 6.
Kulturministeren er ikke forpligtet til at godkende alle zoologiske anlæg, der måtte søge om tilskud. Beslutningen om at tildele tilskud eller ej træffes af kulturministeren efter konkret vurdering, blandt andet af den indstilling, Rådet for Zoologiske Anlæg afgiver.
I forhold til den hidtidige anerkendelse af zoologiske anlæg som tilskudsberettigede sker en ændring. Alle zoologiske anlæg skal nu vurderes hvert år, og størrelsen af tilskuddet til det enkelte anlæg beregnes ligeledes hvert år under hensyn til anlæggets arbejdsplaner og budgetter for det pågældende år samt antallet af andre tilskudsberettigede zoologiske anlæg i det pågældende finansår. Desuden fjernes den faste tilskudsprocent og dermed automatikken i tilskuddenes størrelse.
Folketinget vil med lovforslaget kunne tage stilling til bevillingen til zoologiske anlæg i forbindelse med de årlige finanslovsbevillinger, hvorefter kulturministeren udmønter tilskuddene efter indstilling fra Rådet for Zoologiske Anlæg.
Det foreslås, at de zoologiske anlæg, for at opnå den i § 2 omhandlede godkendelse som tilskudsberettiget efter § 4 og for fortsat at bevare sådanne statstilskud, skal opfylde en række krav. Kravene er skærpet i forhold til den hidtidige lov. Således er der lagt større vægt på faglig professionalisme og på formidlingsaspektet, hvilket svarer til de krav, der stilles til tilskudsberettigede institutioner på Kulturministeriets øvrige lovområder.
Til stk. 1
I stykket opstilles der 14 krav, som betingelse for at et zoologiske anlæg kan godkendes som tilskudsberettiget.
Til nr. 1
Det markeres, at det zoologiske anlæg skal leve op til den gældende lovgivning for etablering og drift af zoologiske anlæg.
Det må være en forudsætning for at kunne oppebære statstilskud, at det zoologiske anlæg opfylder ikke alene de betingelser, der stilles i forbindelse med ydelse af dette tilskud, men også de krav af teknisk og sundheds- og sikkerhedsmæssig karakter, der stilles fra anden side.
Til nr. 2
Det fastslås, at anlægget skal være en selvejende institution eller ejes af en forening eller fond, hvis formål er anlæggets drift. Betingelsen medfører, at der ikke kan gives statstilskud til haver, der drives som privat erhvervsvirksomhed, eller hvor der på anden måde søges tilvejebragt et overskud til mulig opfyldelse af andre formål end havens drift.
Til nr. 3
Dette krav stilles for at sikre, at institutionens formål og organisationsform er i overensstemmelse med det mål, der tilstræbes opfyldt ved at yde tilskud til zoologiske anlæg nemlig over for offentligheden at formidle viden om vilde dyrs adfærd og levevis på et højt fagligt og dyreetisk niveau.
Særlige krav til vedtægternes indhold er ikke angivet, da det må anses for mest hensigtsmæssigt, at sådanne typisk administrative enkeltheder fastlægges af ministeren efter indhentet udtalelse fra rådet.
Til nr. 4
Bestemmelsen har nøje sammenhæng med § 4, hvorefter beregning af statstilskud sker på grundlag af en helhedsvurdering af anlæggets situation, herunder anlæggets budgetter og regnskaber. I forbindelse med godkendelsen af et anlægs budget vil helheden i anlæggets udgiftsstruktur og sammenhængen med anlæggets arbejdsplaner skulle vurderes.
Godkendelse af et anlægs regnskaber finder dels sted af ordens- og revisionsmæssige grunde, dels for at påse, at de i budgettet tilkendegivne intentioner, der har haft betydning for den mere generelle vurdering af anlæggets standard og i forbindelse med fastsættelse af størrelsen at tilskuddet, i årets løb er blevet realiseret. Regnskaberne indgår i en vurdering af, om det ydede tilskud har været anvendt i overensstemmelse med lovens intentioner, jævnfør bemærkningerne til § 3, stk. 2.
Til nr. 5
Dette krav er nyt i relation til ydelse af statstilskud til zoologiske anlæg og understreger Kulturministeriets mål, der er at sikre zoologiske anlæg i Danmark, som er præget af et højt fagligt niveau i arbejdet med dyrene.
Kravet skal ses som en parallelitet til museumslovens krav om, at et museums leder skal være faguddannet inden for museets samlingsområde. Det vil ikke på nuværende tidspunkt være realistisk at stille et tilsvarende krav til ledere af zoologiske anlæg, blandt andet fordi driften af et zoologisk anlæg på væsentlige punkter adskiller sig fra museumsdrift. I den sammenhæng er den væsentligste forskel, at de zoologiske anlæg ikke har nogen forskningsforpligtelse, hvorfor institutionslederens kvalifikationer som forskningsleder ikke har samme betydning. Derimod er det af afgørende betydning for fagligheden i arbejdet i det zoologiske anlæg, at der beskæftiges faguddannede zoologer.
Til nr. 6
Den primære begrundelse for at yde tilskud til de zoologiske anlæg er at sikre en formidling af viden på det zoologiske felt. Derfor er det et krav, at anlæggets samlinger og viden i størst muligt omfang gøres tilgængeligt for offentligheden. Bestemmelsen skal sikre, at anlægget har åbent på forud annoncerede tidspunkter, som er bekendtgjort for offentligheden. Anlæggene skal, hvor det er muligt, bestræbe sig på at holde åbent for publikum hele året.
I den samlede vurdering af, i hvor høj grad et zoologisk anlæg er tilgængeligt for offentligheden, vil tilgængeligheden for handicappede i anlægget blive taget med i den vurdering, som Rådet for Zoologiske Anlæg foretager.
Til nr. 7
Det fastslås i denne bestemmelse, at et zoologisk anlæg skal have et højt kvalitetsniveau, før statstilskud kan komme på tale. Anlægget skal således være etableret og have fungeret i en vis tid, inden en vurdering af denne betingelses opfyldelse kan finde sted. Kravet bør stilles både til kvaliteten af anlæggets samling af dyr, til det fysiske anlæg og til den formidling og forskning, anlægget står for.
I forhold til den tidligere lov er kravet skærpet. Anlæggets standard skal være høj og ikke blot tilfredsstillende. Mange anlæg vil være af en tilfredsstillende standard; men Kulturministeriet ønsker at koncentrere tilskuddene, så de stadig vil gøre en mærkbar forskel for modtagerne. Samtidig er det et krav, at anlægget er økonomisk bæredygtigt i et længere perspektiv. Sigtet med nærværende lov er først og fremmest at højne kvaliteten yderligere, ikke at øge udbuddet af zoologiske anlæg for publikum.
Ved bedømmelsen af anlæggets økonomiske grundlag må de offentlige tilskud, der måtte være bevilget anlægget, tages med ind i den samlede vurdering af havens økonomiske muligheder. Specielt i tilfælde, hvor det netop er de offentlige tilskud, der muliggør opretholdelsen af det nødvendige kvalitetsniveau.
Siden den hidtil gældende lov blev indført, har vilkårene for drift af anlæggene og muligheden for at opnå sponsorstøtte ændret sig. I dag er sigtet med tilskud til zoologiske anlæg at sikre, at stadig højere grad af professionalisme på det faglige niveau forenes med stor publikumsvenlighed og høj grad af formidling. Samtidig skal tilskuddet understrege ønsket om rimelige entrépriser.
Til nr. 8
I denne bestemmelse fastsættes ret summarisk de krav til anlæggenes formidlingsmæssige og videnskabelige virksomhed, som bør stilles til et zoologisk anlæg, som kan modtage statstilskud.
Anlæggene indgår desuden som en almenkulturel faktor og må som sådan have en karakter og standard på linie med andre kulturelle institutioner som for eksempel museer. Anlægget skal være attraktivt for et bredt publikum og fremstå som et kulturelt og rekreativt tilbud. Også anlæggets prispolitik vil have betydning i så henseende.
For at kunne virke for formidling af kendskabet til dyr må anlæggets virksomhed være tilrettelagt på en formidlingsmæssigt tilfredsstillende måde, således at publikum gennem anlæggenes opbygning, skiltning, guidede ture, skriftligt materiale og andre videnspædagogiske initiativer vil kunne erhverve sig en viden om dyrelivet, som vil kunne sættes i relation til dyrelivet i naturen. Det zoologiske anlæg bliver herved ikke et isoleret, underholdende fænomen, men drages ind i et videre perspektiv hos det enkelte menneske i dettes forhold til og forståelse af omverdenen. En bibringelse af forståelse for dyr i almindelighed må anses for en væsentlig side af formidlingsvirksomheden.
Det må anses for en selvfølge, at zoologiske anlæg, som modtager statstilskud, må virke til støtte for den zoologiske forskning i Danmark. Anlæggene vil normalt være de eneste steder, hvor bestemte arter kan ses i levende live her i landet. Også syge og døde dyr vil være værdifulde objekter for forskningen. Det nærmere samarbejde mellem de zoologiske anlæg indbyrdes og med universiteterne og de højere læreanstalter bør fastlægges i aftaler. Sådanne aftaler eksisterer allerede for flere zoologiske anlæg.
Det zoologiske anlæg skal endelig virke til støtte for undervisning, hvorved der tænkes på undervisning på alle niveauer fra folkeskole til universitet. Undervisningen kan ske ved at gøre adgangen til de zoologiske anlæg mere attraktiv for såvel skoleelever som studerende. Det kan ske gennem særlige rabatordninger, undervisningsguider, skriftligt materiale eller etablering af særlige faciliteter til brug for grupper, som besøger anlæggene i undervisningsøjemed.
Til nr. 9
Det er nyt at stille et eksplicit krav om de zoologiske anlægs medvirken i arbejdet med at bevare den biologiske mangfoldighed. Kravet stilles i lyset af det stadigt stigende behov for en indsats for at sikre sig vilde dyrearters bevarelse. I dette arbejde har de zoologiske anlæg en meget væsentlig rolle, og det er derfor et naturligt krav at stille til zoologiske anlæg, som ønsker at modtage statsligt tilskud til sine aktiviteter. Endelig understreges med dette krav en overensstemmelse med kravene i EU-direktiv nr. 1999/22 om hold af vilde dyr i zoologiske haver og videre arbejde i retning af at opfylde artikel 9 om ex-situ-beskyttende foranstaltninger i FN-konventionen om biologisk mangfoldighed af 29. december 1993.
Til nr. 10
Kravet om, at det zoologiske anlæg skal indgå i relevant nationalt og internationalt samarbejde, er nyt. Kravet stilles, fordi bevaringsaspektet gennem de seneste år har fået stadig stigende betydning ved driften af zoologiske anlæg. Kulturministeriet ønsker alene at fremme anlæg, som også tilgodeser denne type samarbejde.
Til nr. 11
For at vurdere, om de zoologiske anlæg har en bevidst strategi for formidling, forsknings- og bevaringssamarbejde og den fremtidige udvikling af anlægget, og for at give et yderligere incitament til, at en sådan strategi lægges, stilles krav om fremlæggelse af arbejdsplaner. Arbejdsplanernes indholdsmæssige kvalitet og graden af efterlevelse af planerne skal indgå i vurderingen af anlæggets tilkud, jævnfør § 4.
Til nr. 12
Det er nyt at stille krav om, at anlæggene skal formulere deres miljøpolitik. Kravet stilles for at sikre, at de zoologiske anlæg, der kan modtage statstilskud, har en bevidst holdning til sikring af et renere miljø.
Miljøpolitikken kunne blandt andet tænkes at omfatte de krav, der stilles i lokalsamfundet til renovation og spildevandsudledning; en formulering af, hvordan anlægget arbejder for at begrænse lugt- og støjgener. Andre relevante emner for en sådan miljøpolitik kunne være anlæggets forbrug af varme, vand og energi og de valg, der træffes, når der indkøbes materialer.
Til nr. 13
Kravet er nyt og stilles for at understrege, at kun anlæg, som dækker et bredere spekter inden for deres felt, kan komme i betragtning ved tildeling af tilskud. Anlæg, som alene repræsenterer biologisk mangfoldighed i et snævert eventuelt lokalt geografisk område, vil ikke kunne komme i betragtning.
Til nr. 14
Kravet om løbende registrering af tilgang og afgang til dyrebestanden stilles for at sikre, at løbende kontrol med kvalitet og omfang af dyrebestande bliver gennemført og som led i det offentliges bestræbelser på at få bedre kontrol med den handel med vilde dyr, som finder sted, specielt import af vilde dyr fra udlandet. Registreringen vil også befordre avlssamarbejdet, samhandlen og dyreudvekslingen mellem de zoologiske anlæg.
Kravet om registrering af bevægelser i dyrebestanden tjener endvidere til sikring af, at bestemmelserne vedrørende Washingtonkonvention/CITES overholdes, jævnfør Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 499 af 27. maj 1997 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed samt EU-forordningerne »Rådets forordning nr. 338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed« og »Kommissionens forordning (EF) Nr. 939/97 af 26. maj 1997 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed.
Til stk. 2
Bestemmelsen sikrer, at kulturministeren kan lade tilskud bortfalde og/eller tilbagekalde allerede udbetalte tilskud, såfremt tilskudsmodtagerne ikke længere opfylder de i stk. 1, nævnte krav. Bestemmelsen tjener til at sikre, at tilskudsbevillinger anvendes i overensstemmelse med lovens intentioner.
Paragraffen giver kulturministeren hjemmel til at fastsætte tilskud til de zoologiske anlæg inden for en given finanslovsramme. Tilskuddet fastsættes efter indstilling fra Rådet for Zoologiske Anlæg.
Når tilskuddet skal bygge på en helhedsvurdering af anlæggene, vil det stille større krav dels til fagligheden i Rådet for Zoologiske Anlæg, dels til omfanget og kvaliteten af det materiale, de tilskudsberettigede anlæg fremsender. Det forventes, at denne højere grad af faglighed fra begge sider vil være gavnlig for anlæggenes fremtidige udvikling.
I modsætning til den hidtil gældende lov findes ingen fast tilskudsprocent og intet loft over tilskuddet til de enkelte anlæg. Det betyder, at der ikke er nogen automatik i tilskuddets størrelse fra år til år, hvilket vil påvirke anlæggenes mulighed for økonomisk planlægning med længere horisont.
Imidlertid forventes det, at det til en hver tid siddende Råd for Zoologiske Anlæg tager passende hensyn til kontinuiteten i anlæggenes arbejde. I den forbindelse kan kulturministeren indgå aftaler af indtil fire års varighed med de tilskudsberettigede anlæg. Sådanne flerårsaftaler er gensidige hensigtstilkendegivelser mellem aftalerparterne og forpligter ikke staten økonomisk set for mere end et år ad gangen, da den endelige beslutning om størrelsen af statens bevilling til tilskud til zoologiske anlæg de enkelte år træffes i forbindelse med vedtagelsen af de årlige finanslove.
Af stk. 1 fremgår det, at kulturministeren kan fastsætte de nærmere regler for regnskabsaflæggelse og revision af tilskud, der udbetales i medfør af lovforslaget.
Bestemmelsen skaber hjemmelgrundlag for, at ministeren kan føre tilsyn med de zoologiske anlæg, som forudsat i Budgetvejledningen og i andre interne administrative ordensforskrifter og vejledninger.
De regler, kulturministeren kan fastlægge, kan for eksempel være, at de zoologiske anlæg hvert år skal aflægge regnskab for anlæggenes drift, og at tidspunktet for regnskabsaflæggelsen fastlægges af Kulturministeriet.
Hensigten med at kræve regnskabsaflæggelse er at sikre kontrol med, at det statslige tilskud anvendes efter hensigten i overensstemmelse med nærværende lovforslag.
Til stk. 1
Som rådgivende, indstillende organ i forhold til kulturministeren og andre tilskudsgivende instanser og til vejledning for anlæggenes ledelse forslås nedsat et råd kaldet Rådet for Zoologiske Anlæg.
Forslagets § 2 omtaler udtrykkeligt indstillinger fra Rådet for Zoologiske Anlæg til kulturministeren om henholdsvis godkendelse af zoologiske anlæg som tilskudsberettigede og fordeling af tilskudsmidler.
En væsentlig opgave for rådet vil blive at udarbejde indstilling efter § 2, hvorved rådet skal tage stilling først og fremmest til opfyldelsen af de i § 3 nævnte betingelser. Rådet vil desuden kunne inddrage også andre momenter i sin vurdering, ligesom administrative vilkår kan foreslås knyttet til ydelsen af statstilskud. Rådet bør tillige kontrollere, at én gang godkendte zoologiske anlæg fortsat opfylder de givne betingelser.
Til stk. 2
I modsætning til Tilsynsrådet for Zoologiske Haver vil der i det nye Rådet for Zoologiske Anlæg ikke være repræsentation fra kommunale organisationer. Det tilstræbes, at rådets arbejde koncentreres om de rent faglige, driftsmæssige og juridiske forhold ved zoologiske anlæg. Dette princip for sammensætning af sagsbehandlende råd følges ved sammensætning af alle kulturministeriets øvrige råd og nævn.
Sigtet med udelukkende at sammensætte rådet ud fra faglige hensyn er at sikre opretholdelse af det såkaldte armslængdeprincip ved vurderingen af tilskudsansøgninger. Begrebet armslængdeprincip dækker det princip, at en række konkrete beslutninger om statsligt tilskud træffes efter en særlig sagkyndig vurdering og ikke efter en politisk vurdering.
Til stk. 3
Da der ikke længere forventes repræsentation af kommunalpolitikere i rådet, er der ikke behov for at tage hensyn til de kommunale valgperioder. En fireårig beskikkelsesperiode ønskes opretholdt for at sikre en passende balance mellem kontinuitet og fornyelse i rådets arbejde.
Til stk. 4
I rådets forretningsorden bør det blandt andet bestemmes, at rådet udarbejder en plan for anvendelsen af tilskuddene, i den periode rådet er beskikket for. Af planen bør fremgå, hvilke aktivitetstyper, anlægstyper og geografiske hensyn rådet i særlig grad vil lægge vægt på.
Udgifterne til drift af rådet og af sekretariatet vil blive søgt holdt på et minimum. Det forventes at etablere sekretariatsfunktionen i tilknytning til et allerede eksisterende tilskudsadministrerende sekretariat.
Bestemmelsen giver den fornødne hjemmel for ministeren til at uddybe lovens regler om beregning af tilskud og tilrettelægge administrationen af dem.
En uddybning af reglerne om beregning af statstilskud kunne for eksempel bestå i retningslinier for den vægt, projekter har i forhold til almindelig drift, når tilskuddet beregnes. Eller der kunne tænkes en differentiering mellem de typer driftsudgifter, som indgår i tilskudsberegningen.
Bestemmelsen giver endvidere den fornødne hjemmet for kulturministeren til at uddybe lovens regler om den virksomhed, Rådet for Zoologiske Anlæg har.
Det foreslås, at loven træder i kraft med virkning fra 1. januar 2001. Det vil betyde en omlægning af tilskudsstrukturen til zoologiske anlæg med virkning fra førstkommende finansår.
Det foreslås samtidig, at forslagets §§ 6 og 7 træder i kraft allerede 1. juli 2000. Disse paragraffer omhandler Rådet for Zoologiske Anlæg, som vil blive udnævnt et halvt år før første tilskudstildeling skal finde sted. På den måde sikres rådet tilstrækkelig tid til at konstituere sig og behandle samtlige ansøgninger om tilskud ud fra det nye sæt krav inden første udbetaling af tilskud.
Med forslagets ikrafttrædelse bortfalder lov nr. 199 af 18. maj 1977 om statstilskud til zoologiske haver, som senest ændret ved lov nr. 355 af 2. juni 1999.
Bestemmelserne fastlægger de betingelser, der er for overgangen mellem den hidtil gældende lov nr. 199 af 18. maj 1977 om statstilskud til zoologiske haver, som senest ændret ved lov nr. 355 af 2. juni 1999, og nærværende lovforslag, efter forslagets ikrafttrædelse.
Til stk. 1
Med nærværende lovforslag åbnes mulighed for, at Rådet for Zoologiske Anlæg kan vælge at se bort fra udgifter til forrentning af lånekapital. I en fireårig periode efter lovens ikrafttrædelse etableres imidlertid en overgangsordning for de fire zoologiske haver, som har været anerkendt til at modtage statstilskud i henhold til lov nr. 199 af 18. maj 1977 om statstilskud til zoologiske haver, som senest ændret ved lovændring lov nr. 355 af 2. juni 1999 (oprettelse af Hovedstadens Udviklingsråd). Det drejer sig om Aalborg Zoo, Givskud Zoo, Zoologisk Have København og Odense Zoo. Disse haver har som en del af det samlede tilskud til driftsudgifter kunnet opnå statstilskud til renteudgifter, der følger af lånefinansierede aktivitetsudvidelser og har optaget lån i tiltro til den gældende lov.
I overgangsperioden ydes tilskud til renteudgifter med 16 pct. første år, 12 pct. andet år, 8 pct. tredje år og 4 pct. fjerde og sidste år. Herefter kan ingen tilskudsmodtager forvente en tilskudsberegning, som automatisk sættes i forhold til anlæggets renteudgifter jf. de almindelige bemærkninger til nærværende lovforslag.
Til stk. 2
Bestemmelsen sikrer, at ansøgere, der har søgt om tilskud i henhold til den eksisterende lov om statstilskud til zoologiske haver, kan få deres ansøgninger færdigbehandlet, efter at Tilsynsrådet for Zoologiske Haver er trådt tilbage.
Bestemmelsen i § 10 oplyser, at loven ikke gælder for Grønland og Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering Lovforslaget
§ 1. § 1
Ved en zoologisk have . Formålet med loven er forstås i denne lov en at fastlægge rammer for virksomhed, der med ydelse af statstilskud henblik på forevisning i til zoologiske anlæg. et anlæg holder en alsidig samling af vilde dyr under forhold, der afviger fra naturtilstanden
Stk. 2
Stk. 3.
§ 2 § 2.
. Godkendelse af en Kulturministeren kan zoologisk have som godkende et zoologisk berettiget til anlæg som statstilskud efter § 4 tilskudsberettiget i kan efter indstilling fra henhold til § 4 efter det i § 7 omhandlede indhentet udtalelse fra tilsynsråd meddeles det i § 6 omhandlede Råd ministeren for kulturelle for Zoologiske Anlæg. anliggender ved særlig bevilling på finansloven.
§ 3. § 3.
For at opnå og bevare For at opnå og bevare godkendelse som statstilskud efter § 4 tilskudsberettiget efter skal det zoologiske anlæg § 4 skal den zoologiske opfylde følgende have opfylde følgende betingelser: betingelser:
Haven skal være en 1) Anlægget skal være selvejende institution godkendt i henhold til eller ejes af en forening den gældende lovgivning eller fond, hvis formål for indretning og drift er havens drift. af zoologiske anlæg.
Havens vedtægter skal 2) Anlægget skal være en være godkendt af selvejende institution ministeren for kulturelle eller ejes af en forening anliggender. eller fond, hvis formål er anlæggets drift.
Havens budget og 3) Anlæggets vedtægter regnskab skal være skal være godkendt af godkendt af ministeren kulturministeren. for kulturelle anliggender.
Haven skal være åben 4) Anlæggets budget og for offentligheden i regnskab skal være videst muligt omfang og godkendt af på forud bekendtgjorte kulturministeren. tidspunkter.
Haven skal have en 5) Anlægget skal tilfredsstillende beskæftige mindst en standard og et økonomisk fuldtidsansat zoolog grundlag, der gør det (cand.scient.). muligt at opretholde denne.
Haven skal virke til 6) Anlægget skal være fremme af interessen for åbent for offentligheden og kendskabet til dyr hos i videst muligt omfang og almenheden og til støtte på forud bekendtgjorte for zoologisk forskning tidspunkter. og undervisning.
Haven skal løbende 7) Anlægget skal have en foretage en fuldstændig høj standard og et registrering af køb, salg økonomisk grundlag, der fødsler og dødsfald inden gør det muligt at for dyrebestanden. opretholde denne.
Haven skal opfylde de 8) Anlægget skal virke krav, der i henhold til til fremme af formidling anden lovgivning stilles af kendskabet til vilde af offentlige dyr og deres bevarelse og myndigheder. til støtte for forskning og undervisning. Anlægget skal have særlige formidlingsprogrammer rettet mod børn og unge, såvel når de besøger anlægget i skolesammenhæng som uden for skolesammenhæng. Ligeledes skal anlægget have en tilfredsstillende formidling til gavn for de øvrige gæster.
9) Anlægget skal medvirke aktivt i arbejdet med at bevare truede vilde dyrearter.
10) Anlægget skal indgå i relevante nationale og internationale samarbejder med andre anlæg af tilsvarende art.
11) Anlægget skal udarbejde en arbejdsplan, hvoraf det skal fremgå, hvilke opgaver anlægget vil forpligte sig til at udføre. Planen indsendes hvert fjerde år til det i § 6 omtalte Råd for Zoologiske Anlæg.
12) Anlægget skal have en nedskrevet miljøpolitik.
13) Anlæggets dyrebestand skal have en bredde, der sikrer, at den biologiske mangfoldighed belyses, samtidig med at bestanden repræsenterer en vis bredde i geografisk forstand.
14) Anlægget skal løbende foretage en fuldstændig registrering af køb, salg fødsler og dødsfald inden for dyrebestanden. For arter, der holdes i anonyme grupper, registreres gruppen og ikke enkeltindividerne.
Stk. 2.
Kulturministeren kan bestemme, at tilskud bortfalder, og at allerede udbetalte tilskud skal tilbagebetales, hvis et zoologisk anlæg tilsidesætter reglerne og/eller ikke længere opfylder de i stk. 1 stillede krav.
§ 4. § 4.
Statstilskud til Til godkendte zoologiske zoologiske haver, ydes anlæg kan ydes et årligt som et driftstilskud og statstilskud, der udgør årligt 18 pct. af fastsættes på grundlag af havens driftsudgifter. anlæggenes fireårsplaner, Tilskuddet udbetales på jævnfør § 3, stk. 1, nr. grundlag af det af 11, anlæggenes årlige ministeren for kulturelle indberetninger og den på anliggender godkendte de årlige finanslove budget og reguleres afsatte bevilling til endeligt på grundlag af dette formål. det af ministeren Statstilskuddet til det godkendte regnskab. enkelte anlæg fastlægges Tilskuddet til den af kulturministeren efter enkelte zoologisk have indstilling fra det i § 6 kan dog ikke overstige omhandlede Råd for 3.834.500 kr., medmindre Zoologiske Anlæg. Rådets særlig hjemmel opnås på indstilling for det Finansloven. Beløbet kommende år skal baseres udgør i 1986 5.583.689 på en helhedsvurdering af kr. og reguleres fra 1987 perspektiverne i det een gang årligt med en enkelte anlægs drift og procentsats, der udvikling det kommende og fastsættes på Finansloven efterfølgende år. Til for det pågældende år. brug for denne Statstilskud kan betinges helhedsvurdering skal af, at der fra anden side rådet fra anlæggene ydes et nærmere fastsat indhente budgetter, tilskud til haven. regnskaber, besøgstal, oplysninger om anlæggets dyrebestand og andre oplysninger, som kan være relevante for den indstilling, rådet foretager til kulturministeren. Kulturministeren fastlægger den endelige fordeling af de afsatte midler mellem de godkendte anlæg, og de i § 6 omtalte udgifter til drift af Rådet for Zoologiske Anlæg og dettes sekretariat.
Stk. 2.
Ministeren for kulturelle anliggender kan yde zoologiske haver, der får tilskud efter stk. 1, rente- og afdragsfri lån til bygge- og anlægsarbejder ved bevilling på de årlige finanslove. Lånene betinges af, at der til arbejdet ydes en nærmere fastsat økonomisk støtte fra anden side.
§ 5. Bortfalder.
Til løsning af særdige opgaver for zoologiske haver, herunder fællesopgaver og pædagogiske opgaver, opføres på de årlige finanslove et beløb svarende til 5 pct. af de i henhold til § 4, stk. 1, beregnede statstilskud. Det råd, der er nævnt i § 7, træffer den endelige administrative afgørelse om fordelingen af bevillingen.
Stk. 2.
Ministeren for kulturelle anliggender kan fastsætte regler for bevillingens fordeling.
§ 6. § 5.
De zoologiske haver, der Kulturministeren kan oppebærer tilskud i fastsætte nærmere regler henhold til § 4, skal om regnskabsaflæggelsen, årligt indsende budget, revisionskompetencen og regnskab og beretning til revisionens udførelse for det i § 7 omhandlede tilskud, de udbetales i tilsynsråd og de medfør af denne lov. tilskudsgivende myndigheder.
§ 7. § 6.
Ministeren for kulturelle Kulturministeren opretter anliggender opretter et et Råd for Zoologiske tilsynsråd for zoologiske Anlæg. Rådet afløser det haver. Ud over de i §§ 2 eksisterende Tilsynsråd og 5 nævnte opgaver har for Zoologiske Haver. rådet til opgave at føre Rådet for Zoologiske tilsyn med godkendte Anlæg har tilopgave at zoologiske haver, at afgive udtalelse om afgive indstilling om godkendelse i henhold til beregningen af § 2, at føre tilsyn med statstilskud efter § 4 og zoologiske anlæg, der om godkendelse af modtager statstilskud, at zoologiske havers afgive indstilling om vedtægter, budget og beregningen af regnskab og i øvrigt at statstilskud efter § 4 og være rådgivende for om godkendelse af ministeren for kulturelle zoologiske anlægs anliggender i sager vedtægter, budget og vedrørende zoologiske regnskab og i øvrigt at haver. være rådgivende for kulturministeren i sager vedrørende zoologiske anlæg.
Stk. 2 Stk. 2
. Tilsynsrådet består af . Rådet for Zoologiske 7 medlemmer, hvoraf Anlæg består af syv ministeren for kulturelle medlemmer og syv anliggender udpeger 5, suppleanter og heraf 1 medlem med sammensættes som følger: økonomisk sagkundskab, og To medlemmer, som skal Hovedstadsrådet og have indsigt i drift af Amtsrådsforeningen hver 1 zoologiske anlæg og i medlem. På samme måde formidling af zoologisk udpeges en suppleant for viden, indstilles af DAZA hvert medlem. (Danske Zoologiske Haver og Akvarier). Et medlem med indsigt i dyrevelfærd indstilles af Justitsministeriet, et medlem med indsigt i spørgsmål vedrørende biologisk mangfoldighed indstilles af Miljøministeriet, og et medlem, som besidder veterinær sagkundskab, indstilles af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Endelig udpeges to medlemmer af kulturministeren. Kulturministeren skal i øvrigt sikre, at rådet besidder sagkundskab inden for erhvervsøkonomi.
Stk. 3 Stk. 3
. Ministeren for . Kulturministeren kulturelle anliggender beskikker rådets beskikker tilsynsrådets medlemmer for fire år ad medlemmer og suppleanter gangen. Ministeren for 4 år ad gangen, udpeger blandt begyndende 6 måneder medlemmerne rådets efter hver kommunal formand og næstformand. valgperiodes begyndelse. Ministeren udpeger blandt medlemmerne rådets formand og næstformand.
Stk. 4. Stk. 4
Ministeren for kulturelle . Kulturministeren anliggender fastsætter fastsætter efter efter indstilling fra indstilling fra rådet en tilsynsrådet en forretningsorden for forretningsorden for dette. Rådet betjenes af dette. et sekretariat. Udgifter til drift af rådet og af sekretariatet afholdes inden for den samlede ramme for statstilskud til zoologiske anlæg.
§ 8. § 7.
Ministeren for kulturelle Kulturministeren kan anliggender kan fastsætte fastsætte nærmere regler nærmere regler om lovens om beregningen af gennemførelse, herunder statstilskud efter § 4 og om beregningen af om rådets virksomhed. statstilskud efter § 4 og om tilsynsrådets virksomhed.
§ 9. § 8
Loven har virkning fra . Loven træder i kraft den 1. april 1977. den 1. januar 2001, dog træder §§ 6 og 7 i kraft 1. juli 2000.
§ 10. § 11.
Loven gælder ikke for Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Færøerne og Grønland.