LOV nr 435 af 06/05/2025
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
Lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren § 19
Styrelsen for Samfundssikkerhed kan anvende følgende tilsynsforanstaltninger over for en væsentlig teleudbyder:
-
Uden retskendelse og mod behørig legitimation foretage kontrol hos teleudbydere og deres samarbejdspartnere, leverandører eller underleverandører i relation til outsourcet aktivitet og eksternt tilsyn, herunder foretage stikprøvekontroller.
-
Foretage regelmæssige og målrettede sikkerhedsaudit eller stille krav om, at teleudbyderen får et kvalificeret uafhængigt organ til at foretage disse audit, og at resultaterne heraf stilles til rådighed for Styrelsen for Samfundssikkerhed.
-
Foretage sikkerhedsaudit ad hoc.
-
Foretage sikkerhedsscanninger.
-
Kræve at få udleveret oplysninger, der er nødvendige for at vurdere de foranstaltninger til styring af sikkerhedsrisici, som den berørte udbyder har indført.
-
Kræve at få adgang til data, dokumenter og oplysninger, der er nødvendige for udførelsen af tilsynsopgaven, herunder til afgørelse af, om et forhold er omfattet af denne lov eller regler udstedt i medfør af loven.
-
Kræve at få udleveret dokumentation for gennemførelsen af sikkerhedspolitikker.
-
Kræve at få skriftlige udtalelser og redegørelser om faktiske forhold af betydning for Styrelsen for Samfundssikkerheds tilsynsvirksomhed.
Stk. 2. Ved anvendelsen af tiltagene i stk. 1, nr. 5-8, skal Styrelsen for Samfundssikkerhed angive formålet med tiltaget og præcisere, hvilke oplysninger der kræves udleveret, og hvordan og i hvilken form oplysningerne og materialet nævnt i stk. 1, nr. 5-8, skal udleveres.
Forarbejder til Lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren § 19
RetsinformationDet følger af § 9, stk. 6, i lov om sikkerhed i net og tjenester, at såfremt det er nødvendigt af hensyn til sikkerheden i net og tjenester, har Styrelsen for Samfundssikkerhed efter et skriftligt varsel på mindst 7 arbejdsdage uden retskendelse mod behørig legitimation adgang til udbyderes forretningslokaler med henblik på at påse overholdelsen af loven og regler, der er udstedt i medfør af loven. Styrelsen for Samfundssikkerhed kan ikke i forbindelse med adgang til forretningslokaler tilgå kommunikation til, fra eller mellem udbyderens kunder.
Der følger endvidere af § 9, stk. 7 i lov om sikkerhed i net og tjenester, at såfremt det er nødvendigt af hensyn til sikkerheden i net og tjenester, har Styrelsen for Samfundssikkerhed efter et skriftligt varsel på mindst 7 arbejdsdage uden retskendelse mod behørig legitimation adgang til forretningslokaler hos udbyderes samarbejdspartnere, leverandører eller underleverandører med henblik på at påse overholdelsen af loven og regler, der er udstedt i medfør af loven, i relation til outsourcet aktivitet.
Det foreslås i stk. 1, at Styrelsen for Samfundssikkerhed som led i sit tilsyn ud fra en konkret vurdering af omstændighederne i hver enkelt sag kan anvende nærmere angivne tilsynsforanstaltninger over for en væsentlig teleudbyder.
Det foreslås med nr. 1, at Styrelsen for Samfundssikkerhed uden retskendelse of mod behørig legitimation kan foretage kontrol hos teleudbydere samt deres samarbejdspartnere, leverandører eller underleverandører i relation til outsourcet aktivitet og eksternt tilsyn, herunder foretage stikprøvekontroller.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre artikel 32, stk. 1 og 2, i NIS 2-direktivet.
Det følger af NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1, at medlemsstaterne skal sikre, at de tilsyns- eller håndhævelsesforanstaltninger, der pålægges væsentlige enheder, for så vidt angår forpligtelserne fastsat i direktivet, er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning under hensyntagen til omstændighederne i hver enkelt sag.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, nr. 1, vil endvidere videreføre § 9, stk. 6 og 7 i lov om sikkerhed i net og tjenester.
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab finder det således henset til vurderingen af det aktuelle trusselsniveau mod telesektoren, jf. lovforslagets pkt. 1 ovenfor, væsentligt at opretholde det nuværende sikkerhedsniveau for sektoren. Der er med videreførelsen af bestemmelsen ikke tilsigtet materielle ændringer af bestemmelsens indhold.
For effektivt at kunne konstatere, om væsentlige teleudbydere i praksis har gennemført de nødvendige foranstaltninger til at sikre deres net- og informationssystemer, er det nødvendigt, at Styrelsen for Samfundssikkerhed som led i et tilsyn har adgang til forretningslokaler hos væsentlige teleudbydere. Det foreslås derfor, at der skal være adgang til kontrol på stedet uden retskendelse og mod behørig legitimation.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at Styrelsen for Samfundssikkerhed som led i et tilsyn kan foretage kontrol på stedet til enhver tid. Det forudsættes dog almindeligvis, at Styrelsen for Samfundssikkerhed forinden et kontrolbesøg vil varsle den væsentlige enhed herom.
Det bemærkes, at Styrelsen for Samfundssikkerhed ikke i forbindelse med adgang til forretningslokaler efter stk. 1, kan tilgå kommunikation til, fra eller mellem udbyderens kunder.
Styrelsen for Samfundssikkerhed vil ikke i forbindelse med tilsynsbesøgene kunne få adgang til elektronisk kommunikation til, fra og mellem udbydernes kunder, ligesom centeret alene vil kunne foretage tilsynsbesøg i det omfang, udbyderens forretningslokaler er placeret i Danmark.
Det foreslås i nr. 2, at Styrelsen for Samfundssikkerhed kan foretage regelmæssige og målrettede sikkerhedsaudits eller stille krav om, at udbyderen får et kvalificeret uafhængigt organ til at foretage disse audits, og at resultaterne heraf stilles til rådighed for Styrelsen for Samfundssikkerhed,
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre artikel 32, stk. 1 og 2, i NIS 2-direktivet. Den foreslåede bestemmelse svarer med sproglige tilpasninger uden indholdsmæssig betydning til NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1 og 2, og skal forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger.
Det følger af NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1, at medlemsstaterne skal sikre, at de tilsyns- eller håndhævelsesforanstaltninger, der pålægges væsentlige enheder, for så vidt angår forpligtelserne fastsat i direktivet, er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning under hensyntagen til omstændighederne i hver enkelt sag.
Efter direktivets artikel 32, stk. 2, 2. led, baseres de målrettede sikkerhedsaudits, der er omhandlet i første led, litra b, på risikovurderinger foretaget af den kompetente myndighed eller den reviderede enhed eller på andre tilgængelige risikorelaterede oplysninger. Resultaterne af enhver målrettet sikkerhedsaudit stilles til rådighed for den kompetente myndighed. Omkostningerne ved en sådan målrettet sikkerhedsaudit, der udføres af et uafhængigt organ, afholdes af den reviderede enhed, undtagen i behørigt begrundede tilfælde når den kompetente myndighed bestemmer andet.
Det foreslås i nr. 3, at Styrelsen for Samfundssikkerhed kan foretage sikkerhedsaudits ad hoc.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre artikel 32, stk. 1 og 2, i NIS 2-direktivet. Den foreslåede bestemmelse svarer med sproglige tilpasninger uden indholdsmæssig betydning til NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1 og 2, og skal forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger.
Det følger af NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1, at medlemsstaterne skal sikre, at de tilsyns- eller håndhævelsesforanstaltninger, der pålægges væsentlige enheder, for så vidt angår forpligtelserne fastsat i direktivet, er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning under hensyntagen til omstændighederne i hver enkelt sag.
Det foreslås i nr. 4, at Styrelsen for Samfundssikkerhed kan foretage sikkerhedsscanninger.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre artikel 32, stk. 1 og 2, i NIS 2-direktivet. Den foreslåede bestemmelse svarer med sproglige tilpasninger uden indholdsmæssig betydning til NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1 og 2, og skal forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger.
Det følger af NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1, at medlemsstaterne skal sikre, at de tilsyns- eller håndhævelsesforanstaltninger, der pålægges væsentlige enheder, for så vidt angår forpligtelserne fastsat i direktivet, er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning under hensyntagen til omstændighederne i hver enkelt sag.
Det foreslås i nr. 5, at Styrelsen for Samfundssikkerhed kan kræve at få udleveret oplysninger, der er nødvendige for at vurdere de foranstaltninger til styring af sikkerhedsrisici, som den berørte udbyder har indført.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre artikel 32, stk. 1 og 2, i NIS 2-direktivet. Den foreslåede bestemmelse svarer med sproglige tilpasninger uden indholdsmæssig betydning til NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1 og 2, og skal forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger.
Det følger af NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1, at medlemsstaterne skal sikre, at de tilsyns- eller håndhævelsesforanstaltninger, der pålægges væsentlige enheder, for så vidt angår forpligtelserne fastsat i direktivet, er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning under hensyntagen til omstændighederne i hver enkelt sag.
Det foreslås i nr. 6, at Styrelsen for Samfundssikkerhed kan kræve at få adgang til data, dokumenter og oplysninger, der er nødvendige for udførelsen af tilsynsopgaven, herunder til afgørelse af om et forhold er omfattet af denne lov eller regler udstedt i medfør af loven.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre artikel 32, stk. 1 og 2, i NIS 2-direktivet. Den foreslåede bestemmelse svarer med sproglige tilpasninger uden indholdsmæssig betydning til NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1 og 2, og skal forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger.
Det følger af NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1, at medlemsstaterne skal sikre, at de tilsyns- eller håndhævelsesforanstaltninger, der pålægges væsentlige enheder, for så vidt angår forpligtelserne fastsat i direktivet, er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning under hensyntagen til omstændighederne i hver enkelt sag.
Det foreslås i nr. 7, at Styrelsen for Samfundssikkerhed kan kræve at få udleveret dokumentation for gennemførelsen af sikkerhedspolitikker.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre artikel 32, stk. 1 og 2, i NIS 2-direktivet. Den foreslåede bestemmelse svarer med sproglige tilpasninger uden indholdsmæssig betydning til NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1 og 2, og skal forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger.
Det følger af NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1, at medlemsstaterne skal sikre, at de tilsyns- eller håndhævelsesforanstaltninger, der pålægges væsentlige enheder, for så vidt angår forpligtelserne fastsat i direktivet, er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning under hensyntagen til omstændighederne i hver enkelt sag.
Det foreslås i nr. 8, at Styrelsen for Samfundssikkerhed kan kræve at få skriftlige udtalelser og redegørelser om faktiske forhold af betydning for Styrelsen for Samfundssikkerheds tilsynsvirksomhed.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre artikel 32, stk. 1 og 2, i NIS 2-direktivet.
Det følger af NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1, at medlemsstaterne skal sikre, at de tilsyns- eller håndhævelsesforanstaltninger, der pålægges væsentlige enheder, for så vidt angår forpligtelserne fastsat i direktivet, er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning under hensyntagen til omstændighederne i hver enkelt sag.
Den foreslåede bestemmelse svarer med sproglige tilpasninger uden indholdsmæssig betydning til NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 1 og 2, og skal forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger.
Det er Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs opfattelse, at der for de foreslåede tilsynsforanstaltninger vil være tale om et indgreb, der er omfattet af lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter. Dette indebærer, at retten til ikke at inkriminere sig selv, jf. kapitel 4 i nævnte lov, skal overholdes. Det bemærkes dog, at det af bemærkningerne til § 10 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter fremgår, at »[b]estemmelsen [om forbud mod selvinkriminering] er ikke til hinder for, at den mistænkte kan pålægges at give (faktuelle) oplysninger, som er uden betydning for bedømmelsen af, hvorvidt den pågældende har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf.«
Det foreslås i stk. 2, at ved anvendelsen af tiltagene i stk. 1, nr. 5-8, skal Styrelsen for Samfundssikkerhed angive formålet med tiltaget og præcisere, hvilke oplysninger der kræves udleveret og hvordan og i hvilken form oplysningerne og materialet nævnt i stk. 1, nr. 5-8, skal udleveres.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 3, hvorefter de kompetente myndigheder ved udøvelsen af deres beføjelser i henhold til artikel 32, stk. 2, litra e, f eller g, skal angive formålet med anmodningen og præcisere, hvilke oplysninger der anmodes om.
Den foreslåede bestemmelse svarer indholdsmæssigt til NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 3, og skal forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at Styrelsen for Samfundssikkerhed i forbindelse med, at der stilles krav om udlevering af oplysninger eller materiale efter de foreslåede bestemmelser i stk. 1, nr. 5-8, samtidig kan kræve, at oplysningerne eller materialet udleveres på en bestemt måde, på et bestemt sprog og i en bestemt form.
Der vil eksempelvis kunne stilles krav om anvendelse af bestemte skemaer, eller at der skal foretages indtastninger på en hjemmeside.