LOV nr 435 af 06/05/2025
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
Lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren § 13
Styrelsen for Samfundssikkerhed koordinerer og prioriterer beredskabsaktørernes behov for samfundsvigtig elektronisk kommunikation i beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situationer.
Stk. 2. Væsentlige og vigtige teleudbydere skal sikre, at de foretagne prioriteringer gennemføres i net og tjenester.
Stk. 3. Væsentlige og vigtige teleudbydere skal underrette Styrelsen for Samfundssikkerhed i tilfælde, hvor udbyderen aktiverer sit beredskab, eller hvor udbyderen bliver bekendt med en hændelse, som vurderes at kunne føre til en beredskabssituation eller en anden ekstraordinær situation for teleudbyderen selv eller for en anden udbyder. Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte nærmere regler om underretningspligten efter 1. pkt.
Stk. 4. Teleudbydere, som i medfør af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester skal udsende offentlige advarsler om overhængende eller truende alvorlige nødsituationer og katastrofer, skal træffe alle nødvendige foranstaltninger for at sikre uafbrudt transmission af advarslerne. Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte nærmere regler om foranstaltninger efter 1. pkt.
Stk. 5. I beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situationer kan Styrelsen for Samfundssikkerhed påbyde væsentlige og vigtige teleudbydere uden unødigt ophold at iværksætte nærmere angivne sikkerhedsforanstaltninger. Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte regler om de sikkerhedsforanstaltninger, der er nævnt i 1. pkt.
Stk. 6. I beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situationer skal væsentlige teleudbydere efter påbud fra Styrelsen for Samfundssikkerhed prioritere retablering af nærmere angivne dele af udbyderens beskadigede infrastruktur.
Stk. 7. I beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situationer, hvor der opstår kapacitetsproblemer, skal væsentlige teleudbydere efter påbud fra Styrelsen for Samfundssikkerhed prioritere fremførsel i net af nærmere angivne forbindelser og tjenester, herunder om nødvendigt afbryde andre forbindelser eller tjenester helt eller delvis.
Forarbejder til Lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren § 13
RetsinformationDet følger af § 5, stk. 3, i lov om sikkerhed i net og tjenester, at Styrelsen for Samfundssikkerhed koordinerer og prioriterer beredskabsaktørernes behov for samfundsvigtig elektronisk kommunikation i beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situationer. Der følger af bestemmelsens 2. pkt. at Styrelsen for Samfundssikkerhed kan fastsætte regler om, at erhvervsmæssige udbydere skal sikre, at de foretagne prioriteringer gennemføres i net og tjenester.
Bemyndigelsen i § 5, stk. 3, er udmøntet i bekendtgørelse nr. 261 af 22. februar 2021 om beredskabsaktørers adgang til elektronisk kommunikation i beredskabssituationer mv.
Bestemmelsen i § 5, stk. 3, gennemfører i øvrigt delvist artikel 108 i EU’s telekodeks. Artikel 108 berøres ikke af NIS 2-direktivet.
Ordningen er en del af den samlede beredskabsplanlægning inden for den civile sektor. Det følger således af § 24, stk. 1, i beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 314 af 3. april 2017 med senere ændringer, at hver enkelt minister inden for sit område skal planlægge for opretholdelse og videreførelse af samfundets funktioner i tilfælde af større ulykker og katastrofer, herunder udarbejde beredskabsplaner.
Bestemmelsens anvendelsesområde omfatter beredskabssituationer samt andre ekstraordinære situationer. Dette omfatter såvel situationer med krigshandlinger som situationer, hvor det som følge af en større ulykke, katastrofe eller anden ekstraordinær hændelse eller krise er nødvendigt at indføre særlige foranstaltninger vedrørende net og tjenester med henblik på at opretholde samfundets funktioner. Bestemmelsens anvendelsesområde omfatter således både naturskabte og menneskeskabte ulykker og katastrofer, herunder eksempelvis orkan- og stormflodssituationer og alvorlige cyberangreb.
Det foreslås i stk. 1, at Styrelsen for Samfundssikkerhed koordinerer og prioriterer beredskabsaktørernes behov for samfundsvigtig elektronisk kommunikation i beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situationer.
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab finder det således henset til vurderingen af det aktuelle trusselsniveau mod telesektoren væsentligt at opretholde det nuværende sikkerhedsniveau for sektoren. Der er med videreførelsen af bestemmelsen ikke tilsigtet materielle ændringer af bestemmelsens indhold.
Den foreslåede bestemmelse vedrører koordinering og prioritering af de forskellige beredskabsaktørers behov for elektronisk kommunikation i beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situationer. En sådan koordinering og prioritering vil ofte være nødvendigt i beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situationer, hvor der kan opstå kapacitetsproblemer eller beskadigelse af teleinfrastrukturen.
Ved beredskabsaktører forstås myndigheder, virksomheder og institutioner som skal bidrage til opretholdelse af samfundets funktioner i en beredskabssituation eller i en anden ekstraordinær situation.
Bestemmelsen indebærer, at Styrelsen for Samfundssikkerhed fortsat varetager den overordnede krisestyring i forhold til telesektoren. Styrelsen for Samfundssikkerhed skal i den forbindelse i beredskabssituationer eller i andre ekstraordinære situationer være bindeled mellem beredskabsaktører samt vigtige og væsentlige teleudbydere og søge at tilgodese eller prioritere mellem beredskabsaktørernes behov for elektronisk kommunikation. Styrelsen for Samfundssikkerhed skal i den forbindelse koordinere teleberedskabet med beredskabsindsatsen i de øvrige samfundssektorer.
Det foreslås med stk. 2, at væsentlige og vigtige teleudbydere skal sikre, at de foretagne prioriteringer gennemføres i net og tjenester.
Bestemmelsen viderefører § 5, stk. 3, 2. pkt. i lov om sikker i net og tjenester.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at væsentlige og vigtige teleudbydere skal underrette Styrelsen for Samfundssikkerhed i tilfælde, hvor udbyderen aktiverer sit beredskab, eller hvor udbyderen bliver bekendt med en hændelse, som vurderes at kunne føre til en beredskabssituation eller en anden ekstraordinær situation for teleudbyderen selv eller for en anden udbyder.
Den foreslåede bestemmelse viderefører delvist indholdet af § 5, stk. 2, i lov om sikkerhed i net og tjenester.
Det foreslås i stk. 3, 2. pkt., at ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte nærmere regler om underretningspligten efter 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse viderefører delvist indholdet af § 5, stk. 2, i lov om sikkerhed i net og tjenester.
De regler, som Styrelsen for Samfundssikkerhed med hjemmel i bestemmelsen kan fastsætte nærmere regler om omfatter regler om underretningspligten efter 1. pkt., herunder regler om hvorledes underretnings skal foretages.
Det foreslås i stk. 4, 1. pkt.at teleudbydere, som i medfør af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester skal udsende offentlige advarsler om overhængende eller truende alvorlige nødsituationer og katastrofer, skal træffe alle nødvendige foranstaltninger til at sikre uafbrudt transmission af advarslerne.
Den foreslåede bestemmelse viderefører § 5 a i lov om sikkerhed i net og tjenester.
Det foreslås i stk. 4, 2. pkt., at ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte nærmere regler om foranstaltninger efter 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse viderefører § 5 a i lov om sikkerhed i net og tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 153 af 1. februar 2021, som ændret ved § 18 i lov nr. 1156 af 8. juni 2021. Bemyndigelsen til at fastsætte regler er ikke udmøntet i dag.
Der vil med hjemmel i den foreslåede bestemmelse kunne fastsættes regler om, at udbydere, som i medfør af teleloven skal udsende offentlige advarsler om overhængende eller truende alvorlige nødsituationer og katastrofer, skal træffe alle nødvendige foranstaltninger til at sikre uafbrudt transmission af advarslerne.
Den foreslåede bestemmelse gennemfører den del af artikel 108, 2. pkt., i EU’s telekodeks, hvorefter medlemsstaterne sikrer, at udbydere af talekommunikationstjenester træffer alle nødvendige foranstaltninger til at sikre uafbrudt transmission af offentlige advarsler. Artikel 108, 2 pkt. berøres ikke af NIS 2-direktivet.
Den pågældende del af bestemmelsen i artikel 108, 2. pkt., i EU’s telekodeks skal ses i sammenhæng med artikel 110, der pålægger medlemsstater, der allerede har etableret offentlige varslingssystemer, at sørge for, at udbydere af mobile nummerbaserede interpersonelle kommunikationstjenester udsender offentlige advarsler til berørte slutbrugere (mobilbaseret varsling).
Forpligtelsen i artikel 110 er implementeret ved telelovens § 62, stk. 1 da forpligtelsen har nær sammenhæng med eksisterende forpligtelser i teleloven i relation til bl.a. alarm- og beredskabsforhold. Det mobilbaserede varslingssystem, der er etableret i medfør af artikel 110 i EU’s telekodeks og implementeret i dansk ret ved telelovens § 62, blev taget i brug i foråret 2023.
Forpligtelsen til at udsende offentlige advarsler, der følger af telelovens § 62, stk. 1, påhviler de såkaldte mobiloperatører, som omfatter udbydere af elektroniske kommunikationstjenester i mobilnet og udbydere af mobilnet.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at mobiloperatørerne træffer alle nødvendige foranstaltninger for at undgå, at udstyr og systemer, der anvendes i forbindelse med transmission af offentlige advarsler, afbrydes. Mobiloperatørerne vil i forlængelse af eksisterende forpligtelser til at sikre en robust teleinfrastruktur skulle planlægge og sørge for opretholdelsen af uafbrudt transmission af offentlige advarsler, herunder i relation til udstyr og systemer, der anvendes til transmission af offentlige advarsler, bl.a. tage stilling til fremskaffelse af det nødvendige reserveudstyr, og sikring af redundans og nødstrømsforsyning.
Det foreslås i stk. 5, 1. pkt., at i beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situationer kan Styrelsen for Samfundssikkerhed påbyde væsentlige og vigtige teleudbydere uden unødigt ophold at iværksætte nærmere angivne sikkerhedsforanstaltninger.
Den foreslåede bestemmelse viderefører indholdet af § 5, stk. 4, i lov om sikkerhed i net og tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 153 af 1. februar 2021, som ændret ved § 18 i lov nr. 1156 af 8. juni 2021.
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab finder det henset til vurderingen af det aktuelle trusselsniveau mod telesektoren væsentligt at opretholde det nuværende sikkerhedsniveau for sektoren. Der er med videreførelsen af bestemmelsen ikke tilsigtet materielle ændringer af bestemmelsens indhold.
Den gældende bestemmelse i § 5, stk. 4, i lov om sikkerhed i net og tjenester gennemfører i øvrigt delvist artikel 108 i EU’s telekodeks. Artikel 108 berøres ikke af NIS 2-direktivet.
Ordningen er en del af den samlede beredskabsplanlægning inden for den civile sektor. Det følger således af § 24, stk. 1, i beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 314 af 3. april 2017 med senere ændringer, at hver enkelt minister inden for sit område skal planlægge for opretholdelse og videreførelse af samfundets funktioner i tilfælde af større ulykker og katastrofer, herunder udarbejde beredskabsplaner.
Bestemmelsens anvendelsesområde omfatter beredskabssituationer samt andre ekstraordinære situationer. Dette omfatter såvel situationer med krigshandlinger som situationer, hvor det som følge af en større ulykke, katastrofe eller anden ekstraordinær hændelse eller krise er nødvendigt at indføre særlige foranstaltninger vedrørende net og tjenester med henblik på at opretholde samfundets funktioner. Bestemmelsens anvendelsesområde omfatter således både naturskabte og menneskeskabte ulykker og katastrofer, herunder eksempelvis orkan- og stormflodssituationer og alvorlige cyberangreb.
Styrelsen for Samfundssikkerhed vil efter den foreslåede bestemmelse kunne påbyde væsentlige og vigtige teleudbydere at iværksætte akutte sikkerhedsforanstaltninger, forudsat at der er en hændelse eller trussel, der i betydeligt omfang påvirker, eller kan påvirke, udbuddet af net og tjenester negativt. En hændelse, der i betydeligt omfang påvirker udbuddet af net og informationssystemer, kan eksempelvis være et alvorligt cyberangreb eller et terrorangreb, som medfører, at net eller informationssystemer i en periode ikke er tilgængelige for slutbrugerne. Sådanne hændelser kan endvidere være kraftige vejrfænomener såsom orkaner eller skybrud, der medfører, at større dele af teleinfrastrukturen beskadiges. En trussel, der vurderes i betydeligt omfang at kunne påvirke udbuddet af net eller tjenester, vil eksempelvis være, hvis der foreligger oplysninger om et nært forestående sabotageforsøg eller terrorangreb mod kritiske dele af teleinfrastrukturen.
For at anvende bestemmelsen skal der foreligge en beredskabssituation eller en anden ekstraordinær situation, eller en risiko for påvirkning af udbuddet af net og tjenester. Det bemærkes i den forbindelse, at en hændelse eller trussel, der i betydeligt omfang påvirker, eller kan påvirke, udbuddet af net eller informationssystemer negativt, i sig selv kan udgøre en beredskabssituation.
Det foreslås i stk. 5, 2. pkt., at ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte regler om de sikkerhedsforanstaltninger, der er nævnt i 1. pkt.
Der vil bl.a. kunne fastsættes regler om, at Styrelsen for Samfundssikkerhed kan i påbyde væsentlige og vigtige teleudbydere at iværksætte akutte sikkerhedsforanstaltninger såsom indførelse af særlige adgangskontroller til udbyderens lokaliteter, begrænsning af adgangsveje til og parkeringsrestriktioner på udbyderens arealer samt eftersyn med udbyderens arealer og bygninger. Der kan endvidere fastsættes regler om, at Styrelsen for Samfundssikkerhed kan påbyde de væsentlige og de vigtige teleudbydere foranstaltninger ved håndteringen af postforsendelser, f.eks. gennemlysning af breve og pakker. Desuden kan der fastsættes regler om, at Styrelsen for Samfundssikkerhed kan påbyde udbyderne at udpege særligt kritiske eller aktuelt truede dele af deres teleinfrastruktur og sørge for vagtrundering, kontrol med sikringsforanstaltninger og eventuelt bevogtning af de pågældende dele af teleinfrastrukturen i samarbejde med relevante beredskabsaktører. Der kan tillige fastsættes regler om, at Styrelsen for Samfundssikkerhed kan påbyde de væsentlige og de vigtige teleudbydere at foranstalte akutte sikkerhedsforanstaltninger til begrænsning af skadevirkningen af eksempelvis naturskabte hændelser. Der kan endvidere fastsættes regler om, at Styrelsen for Samfundssikkerhed i forhold til cyberangreb eksempelvis kan påbyde logning eller blokering af IP-adresser, der anvendes som led i et angreb. Derudover kan der fastsættes regler om, at styrelsen kan påbyde udbyderne at gennemgå deres beredskabsplaner med henblik på at kunne iværksatte de forberedte tiltag til sikring af teleinfrastrukturen.
Det forudsættes, at udbyderne skal foretage de pågældende foranstaltninger uden omkostninger for staten, hvilket svarer til, at der heller ikke på andre områder udtrykkeligt er angivet, at de påkrævede foranstaltninger skal foretages uden omkostninger for staten.
Det foreslås i stk. 6, at i beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situationer skal væsentlige teleudbydere efter påbud fra Styrelsen for Samfundssikkerhed prioritere retablering af nærmere angivne dele af udbyderens beskadigede infrastruktur.
Den foreslåede ordning er en videreførelse af § 17 i bekendtgørelse nr. 261 om beredskabsaktørers adgang til elektronisk kommunikation i beredskabssituationer mv.
Henset til det aktuelle trusselsbillede finder Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, at der skal ske en videreførelse af den nævnte bestemmelse.
Der forudsættes ikke en ændring af gældende ret, og bestemmelsen skal således fortolkes i overensstemmelse med den gældende fortolkning og praksis på området.
Det foreslås i stk. 7, at i beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situationer, hvor der opstår kapacitetsproblemer, skal væsentlige teleudbydere efter påbud fra Styrelsen for Samfundssikkerhed prioritere fremførsel i net af nærmere angivne forbindelser og tjenester, herunder om nødvendigt afbryde andre forbindelser eller tjenester helt eller delvist.
Den foreslåede ordning er en videreførelse af § 18 i bekendtgørelse nr. 261 om beredskabsaktørers adgang til elektronisk kommunikation i beredskabssituationer mv.
Henset til det aktuelle trusselsbillede finder Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, at der skal ske en videreførelse af den nævnte bestemmelse.
Der forudsættes ikke en ændring af gældende ret, og bestemmelsen skal således fortolkes i overensstemmelse med den gældende fortolkning og praksis på området.