Den 1. januar 2003 oprettes Bornholms Kommune ved sammenlægning af Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner samt Bornholms Amtskommune. Bornholms Kommune benævnes Bornholms Regionskommune, og kommunalbestyrelsen i Bornholms Kommune benævnes Bornholms Regionsråd, jf. § 3, stk. 2 og 3, i lov om kommunernes styrelse.
Bornholms Regionsråd varetager, medmindre andet er bestemt i lovgivningen, fra den 1. januar 2003 de beføjelser og opgaver, der i lovgivningen er henlagt til kommunalbestyrelser og amtsråd. De retsvirkninger, der i lovgivningen er knyttet til en kommune eller amtskommune som betegnelse for et geografisk område, er fra denne dato på Bornholm knyttet til Bornholms Regionskommune, medmindre andet er bestemt i lovgivningen.
Bornholms Regionsråd indtræder den 1. januar 2003 i Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommunalbestyrelsers samt Bornholms Amtsråds rettigheder og pligter, ligesom Bornholms Regionskommune fra denne dato overtager Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuners samt Bornholms Amtskommunes aktiver og passiver.
Valget den 29. maj 2002 til Bornholms Regionsråd afholdes i overensstemmelse med reglerne om afholdelse af valg til amtsrådet i lov om kommunale valg og de forskrifter, der er udstedt i medfør heraf, med de fravigelser, der følger af tidspunktet for valgets afholdelse.
Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om afholdelsen af valget den 29. maj 2002 til Bornholms Regionsråd. Indenrigs- og sundhedsministeren kan herved fravige bestemmelsen i stk. 1, herunder reglerne i lov om kommunale valg og de forskrifter, der er udstedt i medfør heraf.
Ved valget den 29. maj 2002 vælges 27 medlemmer til Bornholms Regionsråd.
Stk. 2. Valgperioden regnes fra den 1. juli 2002 til den 31. december 2005. Bornholms Regionsråds første funktionsperiode regnes fra den 1. januar 2003 til den 31. december 2005. Funktionsperioden for Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommunalbestyrelser og Bornholms Amtsråd udløber den 31. december 2002.
Bornholms Regionsråd fungerer fra den 1. juli 2002 til den 31. december 2002 som sammenlægningsudvalg, der har til opgave at forberede sammenlægningen, jf. § 17.
Sammenlægningsudvalget afholder sit konstituerende møde i tidsrummet 10.-30. juni 2002, dog tidligst efter at amtsrådet har truffet afgørelse vedrørende eventuelle valgklager og begæringer om fritagelse for at modtage valg. Medlemmerne indkaldes til sammenlægningsudvalgets konstituerende møde af det ældste medlem.
Stk. 2. På det konstituerende møde vælger sammenlægningsudvalget sin formand blandt sine medlemmer. Valget ledes af det medlem, der har indkaldt til mødet. Valget foretages efter reglerne i § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Stk. 3. Så snart valget af formand har fundet sted, vælger sammenlægningsudvalget blandt sine medlemmer en første og en anden næstformand til i den nævnte rækkefølge at fungere i formandens forfald. Valget ledes af den nyvalgte formand eller i dennes forfald af det medlem, der har ledet formandsvalget, og foretages under ét som forholdstalsvalg, jf. § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Stk. 4. Valget af formand og første næstformand har tillige gyldighed for regionsrådets første funktionsperiode. Såfremt det bestemmes i styrelsesvedtægten for Bornholms Regionskommune, at der tillige skal vælges en anden næstformand, har sammenlægningsudvalgets valg af anden næstformand gyldighed for regionsrådets første funktionsperiode.
Sammenlægningsudvalget træffer beslutning om, når og hvor sammenlægningsudvalgets møder skal afholdes, og der indrykkes bekendtgørelse herom i den lokale presse efter sammenlægningsudvalgets bestemmelse. I bekendtgørelsen angives tillige, på hvilke steder der vil være fremlagt sagsfortegnelse samt udskrift af beslutningsprotokollen, jf. stk. 2. Møderne bekendtgøres forud i den lokale presse efter sammenlægningsudvalgets bestemmelse.
Stk. 2. En fortegnelse over de sager, der vil komme til behandling på sammenlægningsudvalgets møde, samt en udskrift af beslutningsprotokollen skal med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, så vidt muligt være fremlagt i Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner.
Stk. 3. § 8, stk. 2-5, i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse.
Sammenlægningsudvalget kan nedsætte et eller flere underudvalg til varetagelse af bestemte hverv eller til udførelse af forberedende eller rådgivende funktioner for sammenlægningsudvalget. Sammenlægningsudvalget bestemmer underudvalgenes sammensætning og fastsætter regler for deres virksomhed.
Stk. 2. Underudvalgenes medlemmer vælges i mangel af enighed ved et forholdstalsvalg for hvert underudvalg for sig, jf. § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Kommunalbestyrelserne i Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner og Bornholms Amtsråd skal yde sammenlægningsudvalget den bistand til forberedelsen af sammenlægningen, sammenlægningsudvalget måtte forlange, herunder tilvejebringe og meddele de oplysninger, sammenlægningsudvalget måtte forlange, samt lade sig repræsentere ved de møder, sammenlægningsudvalget måtte indkalde til. Sammenlægningsudvalget kan fastsætte frister herfor.
Der ydes vederlag og godtgørelse i overensstemmelse med §§ 16, 16 a og 34 i lov om kommunernes styrelse. Sammenlægningsudvalget kan beslutte at yde vederlag og godtgørelse i overensstemmelse med de i 1. pkt. nævnte bestemmelser.
Lov om kommunernes styrelse §§ 7 og 9-15 om møder m.v., § 28 om udvalg m.v., §§ 30-33 om kommunalbestyrelsens formand, § 43 om bogføring, § 44 om anbringelse af midler, § 55 om kommunernes låntagning, § 57 om garantistillelse m.v., § 63 om oplysningspligt, § 66 om funktionsvægring, § 67 om løn- og øvrige ansættelsesforhold for personale i kommunal tjeneste og § 68 om udbud af faste ejendomme og de forskrifter, der er udstedt i medfør heraf, finder tilsvarende anvendelse for sammenlægningsudvalgets virksomhed.
Sammenlægningsudvalget skal i sammenlægningsudvalgets funktionsperiode
vedtage de nærmere regler om styrelsen af Bornholms Regionskommunes anliggender i en styrelsesvedtægt, jf. § 2, stk. 2 og 3, i lov om kommunernes styrelse,
vedtage Bornholms Regionskommunes forretningsorden, jf. § 2, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse,
vedtage Bornholms Regionskommunes budget for 2003,
antage en sagkyndig revision for Bornholms Regionskommune, jf. § 42, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse,
fastsætte de nærmere regler for indretningen af Bornholms Regionskommunes kasse- og regnskabsvæsen i et regulativ, jf. § 42, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse,
træffe bestemmelse om indretning af Bornholms Regionskommunes administration, herunder ansættelse og afskedigelse af personale hertil,
træffe bestemmelse om ophævelse af samarbejder mellem kommunalbestyrelserne på Bornholm samt mellem en eller flere kommunalbestyrelser og amtsrådet på Bornholm,
træffe bestemmelse på vegne af kommunalbestyrelserne og amtsrådet på Bornholm om opsigelse eller ændring af aftaler med virkning for Bornholms Regionskommune,
træffe bestemmelse om Bornholms Regionskommunes eventuelle deltagelse i samarbejder med andre,
træffe beslutning om Bornholms Regionskommunes eventuelle medlemskab af kommunale sammenslutninger og
træffe andre beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede oprettelsen af Bornholms Regionskommune.
Bornholms Regionsråd indtræder den 1. januar 2003 i de rettigheder og pligter, sammenlægningsudvalget har erhvervet henholdsvis påtaget sig, ligesom Bornholms Regionskommune fra denne dato overtager sammenlægningsudvalgets aktiver og passiver.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om sammenlægningsudvalgets udarbejdelse og vedtagelse af budget for Bornholms Regionskommune for 2003. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i den forbindelse fastsætte, i hvilket omfang reglerne i kapitel V og § 54 i lov om kommunernes styrelse finder anvendelse.
Sammenlægningsudvalgets regnskabsområder revideres af den sagkyndige revision for Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne eller Aakirkeby Kommuner eller Bornholms Amtskommune, jf. § 42, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Sammenlægningsudvalget træffer beslutning om, hvilken af de ovenfor nævnte kommuner der skal være den kommune, hvis sagkyndige revision skal revidere sammenlægningsudvalgets regnskabsområder.
Stk. 2. Sammenlægningsudvalgets virksomhed udøves i overensstemmelse med kasse- og regnskabsregulativet for den kommune, hvis revision skal revidere sammenlægningsudvalgets regnskabsområder, jf. stk. 1.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om sammenlægningsudvalgets udarbejdelse og vedtagelse af budget, om aflæggelse af regnskab samt om revision vedrørende sammenlægningsudvalgets virksomhed. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i den forbindelse fastsætte, i hvilket omfang reglerne i kapitel V og § 54 i lov om kommunernes styrelse finder anvendelse.
40 procent af nettoudgifterne til sammenlægningsudvalgets virksomhed afholdes af Bornholms Amtskommune, og 60 procent af nettoudgifterne afholdes af Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner i fællesskab.
Stk. 2. Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuners udgifter, jf. stk. 1, fordeles mellem kommunerne i forhold til det af indenrigs- og sundhedsministeren udmeldte udskrivningsgrundlag for kommunerne for 2002, jf. § 7 i lov om kommunal indkomstskat.
Tilsynet med sammenlægningsudvalget varetages af indenrigs- og sundhedsministeren. § 47, stk. 5, § 61, stk. 1-5, og § 61 b, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse på tilsynet.
Et medlem af sammenlægningsudvalget, der gør sig skyldig i grov tilsidesættelse af de pligter, som den pågældendes hverv medfører, straffes med bøde. Simpel uagtsom pligttilsidesættelse straffes dog ikke.
Stk. 2. Påtale efter stk. 1 kan kun ske efter indenrigs- og sundhedsministerens begæring.
Når sammenlægningsudvalget til brug for oprettelsen af Bornholms Regionskommune og forberedelsen heraf modtager dokumenter fra Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner samt Bornholms Amtskommune, der i henhold til lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven er interne, mister dokumenterne ikke som følge af videregivelsen deres interne karakter.
Såfremt sammenlægningsudvalget anmoder herom, kan indenrigs- og sundhedsministeren efter forudgående forhandling med vedkommende minister træffe bestemmelse om sådanne fravigelser af gældende lovgivning, herunder lovgivning vedrørende indhold og omfang af samt betaling for kommunale ydelser, som sammenlægningen nødvendiggør.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om aflæggelse af regnskab og om revision vedrørende 2002 for Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner samt Bornholms Amtskommune. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i den forbindelse fastsætte, i hvilket omfang reglerne i kapitel V og § 54 i lov om kommunernes styrelse finder anvendelse.
Den 1. januar 2003 overgår tjenestemænd, der er ansat under Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner samt Bornholms Amtskommune, til ansættelse under Bornholms Regionskommune på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår.
De pligter og rettigheder, der følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, finder tilsvarende anvendelse for de ansatte under Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner samt Bornholms Amtskommune i henhold til overenskomst eller individuel aftale, der i forbindelse med sammenlægningen ikke er omfattet af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Ifølge bestemmelsen sker oprettelsen af Bornholms Kommune med virkning fra og med den 1. januar 2003. Oprettelsen sker ved
sammenlægning af Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner samt Bornholms Amtskommune. Sammenlægningen indebærer,
at Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner samt Bornholms Amtskommune med virkning fra den 1. januar 2003
nedlægges, og at valgperioden afkortes for medlemmerne af de eksisterende kommunalbestyrelser og amtsrådet, således at samtlige
medlemmer afgår den 31. december 2002, jf. § 6, stk. 2, 2. pkt. Tilsvarende afgår den 31. december 2002 medlemmer af udvalg,
kommissioner, bestyrelser og lignende, der er valgt af de eksisterende kommunalbestyrelser og amtsrådet.
Bornholms Kommune benævnes Bornholms Regionskommune, og Bornholms Kommunalbestyrelse benævnes Bornholms Regionsråd.
Benævnelsen af Bornholms Kommune og Bornholms Kommunalbestyrelse er ligeledes fastsat i den kommunale styrelseslov, jf. forslaget
til ændring af denne lovs § 3, stk. 2 og 3, i det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af forskellige love som følge af
sammenlægningen af de bornholmske kommuner.
Benævnelsen af Bornholms Kommune som Bornholms Regionskommune medfører ikke, at der med sammenlægningen etableres et nyt kommunalt
niveau i Danmark. Bornholms Regionskommune er således i forhold til lovgivningen en primærkommune, og lovgivningens bestemmelser
for primærkommuner finder anvendelse for Bornholms Regionskommune og Bornholms Regionsråd. Der vil således ikke i forbindelse med
kommunesammenlægningen blive foreslået ændringer i lovgivning, der beskriver primærkommunernes opgavevaretagelse, idet denne
lovgivning finder anvendelse på Bornholms Regionskommune.
Bornholms Regionskommune skal tillige varetage de opgaver, som i henhold til lovgivningen varetages af amtskommuner. Dette følger
af de ændringer i lovgivningen, som foreslås i det samtidigt med dette lovforslag fremsatte forslag til lov om ændring af
forskellige love som følge af sammenlægningen af de bornholmske kommuner.
Bestemmelserne i lov om kommunernes styrelse finder anvendelse på alle forhold i styrelsen af Bornholms Regionskommune, medmindre
andet særligt er hjemlet i lovgivningen, jf. § 1, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen fastslår, at Bornholms Regionsråd, medmindre andet er bestemt i lovgivningen, fra den 1. januar 2003 varetager de
beføjelser og opgaver, der i lovgivningen er henlagt til kommunalbestyrelser og amtsråd.
Bestemmelsen fastslår endvidere, at de retsvirkninger, der i lovgivningen er knyttet til en kommune eller amtskommune som
betegnelse for et geografisk område, fra den 1. januar 2003 på Bornholm er knyttet til Bornholms Regionskommune, medmindre andet
er bestemt i lovgivningen.
Det samtidigt med dette lovforslag fremsatte forslag til lov om ændring af forskellige love som følge af sammenlægningen af de
bornholmske kommuner indeholder med henblik på virkeliggørelsen af disse principper forslag om en række ændringer i lovgivningen.
Det fastsættes i § 3, at Bornholms Regionsråd den 1. januar 2003 indtræder i Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby
Kommunalbestyrelsers samt Bornholms Amtsråds rettigheder og pligter, og at Bornholms Regionskommune fra denne dato overtager
Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuners samt Bornholms Amtskommunes aktiver og passiver.
Bestemmelsen omfatter samtlige rettigheder og pligter, der på tidspunktet for oprettelsen af Bornholms Regionskommune tilkommer
henholdsvis påhviler Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommunalbestyrelser og Bornholms Amtsråd, ligesom
bestemmelsen omfatter samtlige de nævnte kommuners aktiver og passiver. Dette gælder uanset karakter, retsgrundlag og
stiftelsestidspunkt for de omhandlede rettigheder og pligter samt aktiver og passiver. Bestemmelsen omfatter således rettigheder
og pligter indgået på såvel offentligretligt som privatretligt grundlag.
Bestemmelsen medfører bl.a., at Bornholms Regionskommune indtræder som ejer af bygninger og andre aktiver, der hidtil har været
ejet af kommunerne på Bornholm, ligesom Bornholms Regionskommune indtræder som debitor i forhold til lån og andre passiver,
herunder garantiforpligtelser, der er optaget af kommunalbestyrelserne og amtsrådet på Bornholm. Bestemmelsen indebærer således,
at kommunernes kreditorer ikke kan opsige det pågældende mellemværende alene som følge af debitorskiftet.
Bestemmelsen omfatter endvidere bl.a. de nævnte kommuners tilgodehavender hos borgere, virksomheder og andre offentlige
myndigheder samt borgeres, virksomheders og andre offentlige myndigheders krav mod de nævnte kommuner. Bestemmelsen omfatter
desuden eksempelvis rettigheder og pligter i medfør af lov om udligning af visse kommunale og amtskommunale udgifter til
merværdiafgift og om den kommunale momsfond, som indebærer efterreguleringer, der går henholdsvis to og tre år tilbage samt
eventuelle reguleringer vedrørende årene forud for 2000 som følge af berigtigelser og lignende.
Bestemmelsen medfører endvidere, at Bornholms Regionsråd generelt indtræder i de eksisterende kommunalbestyrelsers og amtsrådets
sted i forhold til samarbejder med myndigheder og private såvel på Bornholm som udenfor Bornholm. Bornholms Regionsråd indtræder
også i de eksisterende kommunalbestyrelsers og amtsrådets sted i kommunale samarbejder, der er godkendt af tilsynsmyndigheden
efter den kommunale styrelseslovs § 60.
Med bestemmelsen fraviges reglerne i lov om kommunale valg om, at valg til kommunalbestyrelser og amtsråd skal finde sted den 3.
tirsdag i november måned hvert 4. år, jf. § 6, stk. 2, i lov om kommunale valg. Valgdatoen er fastsat efter ønske fra de
bornholmske kommuner.
I bestemmelsen fastsættes, at valget den 29. maj 2002 til Bornholms Regionsråd afholdes i overensstemmelse med reglerne om
afholdelse af valg til amtsrådet i lov om kommunale valg og de forskrifter, der er udstedt i medfør heraf, med de fravigelser, der
følger af tidspunktet for valgets afholdelse.
At valget afholdes i overensstemmelse med reglerne om afholdelse af valg til amtsrådet, betyder, at reglerne om afholdelse af valg
til amtsrådet finder anvendelse, uanset at det organ, som vælges ved valget til Bornholms Regionsråd, ikke er et amtsråd, men en
kommunalbestyrelse, og at de opgaver, som efter disse regler er henlagt til amtsrådet henholdsvis kommunalbestyrelserne i
amtskommunen, skal varetages af det på valgets afholdelse siddende amtsråd henholdsvis de på dette tidspunkt siddende
kommunalbestyrelser på Bornholm, uanset at ingen af disse organer skal vælges ved valget til Bornholms Regionsråd. Tilsvarende
gælder, at den af amtsrådet henholdsvis kommunalbestyrelsen valgte valgbestyrelse og de af kommunalbestyrelsen valgte valgstyrere
og tilforordnede vælgere varetager de opgaver, der efter disse regler er henlagt til disse organer og personer.
De fravigelser, der er en følge af tidspunktet for valgets afholdelse, vedrører dels ugedagen for valgets afholdelse, dels den
måned, hvori valget afholdes. Den omstændighed, at valget afholdes en onsdag og ikke en tirsdag, indebærer, at tidsfristerne i
forbindelse med forberedelse, gennemførelse og opgørelse af valget vil indtræde henholdsvis udløbe på en anden ugedag end angivet
i den kommunale valglov. Den omstændighed, at valget afholdes i maj måned - og ikke i november måned som ved afholdelse af
kommunale valg i øvrigt - indebærer endvidere, at tidsfrister, hvis indtræden henholdsvis udløb er knyttet til en bestemt måned,
vil indtræde henholdsvis udløbe i en anden måned i et tilsvarende forhold til valgdagen. Dette gælder dog ikke, såfremt der i
medfør af stk. 2 træffes anden bestemmelse.
De følgende valg til Bornholms Regionsråd afholdes i overensstemmelse med reglerne om afholdelse af valg til kommunalbestyrelsen i
lov om kommunale valg og de forskrifter, der er udstedt i medfør heraf.
Til stk. 2
I bestemmelsen bemyndiges indenrigs- og sundhedsministeren til at fastsætte nærmere regler om afholdelsen af valget den 29. maj
2002 til Bornholms Regionsråd. Indenrigs- og sundhedsministeren kan herved fravige bestemmelsen i stk. 1, herunder reglerne i lov
om kommunale valg og de forskrifter, der er udstedt i medfør heraf.
Den bekendtgørelse, der kan udstedes i medfør af bestemmelsen, vil i givet fald bl.a. kunne indeholde nærmere regler om
tidsfrister i forbindelse med forberedelse, gennemførelse og opgørelse af valget til Bornholms Regionsråd, der som følge af
tidspunktet for valgets afholdelse vil indtræde henholdsvis udløbe på et andet tidspunkt end efter lov om kommunale valg. De
nævnte fristers indtræden henholdsvis udløb kan fastsættes til et andet tidspunkt, end hvad der følger af reglerne i lov om
kommunale valg med tilhørende forskrifter, ligesom de nævnte fristers indtræden henholdsvis udløb kan fastsættes til et andet
tidspunkt, end hvad der følger af, at reglerne i lov om kommunale valg med tilhørende forskrifter efter stk. 1 finder anvendelse
med de fravigelser, der følger af tidspunktet for valgets afholdelse. Der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse.
Antallet af medlemmer, som ved valget den 29. maj 2002 skal vælges til Bornholms Regionsråd, er fastsat efter ønske fra de
bornholmske kommuner.
Ifølge § 5 i lov om kommunernes styrelse tilkommer det kommunalbestyrelsen at fastsætte medlemstallet, idet medlemstallet dog skal
være ulige og mindst 9 og højst 31.
Fastsættelsen ved lov af medlemstallet for Bornholms Regionsråds første valgperiode er en nødvendig følge af, at medlemstallet
skal være kendt forud for afviklingen af valget til Bornholms Regionsråd.
Bestemmelsen vedrører alene hvor mange medlemmer, der skal vælges til regionsrådet ved valget den 29. maj 2002. Bestemmelsen er
ikke til hinder for, at Bornholms Regionsråd efterfølgende inden for rammerne af § 5 i den kommunale styrelseslov vælger at
fastsætte et andet medlemstal end 27 forud for kommunalvalget i november 2005.
Til stk. 2
Bestemmelsen er en nødvendig følge af, at valgperioden for Bornholms Regionsråd og for de eksisterende kommunalbestyrelser og
amtsrådet er afkortet i forhold til den almindelige valgperiode, jf. § 6, stk. 3, i den kommunale valglov. Efter udløbet af
Bornholms Regionsråds første valgperiode gælder de almindelige regler om valgperiodens længde.
Valgperioden regnes fra den 1. juli 2002, hvor Bornholms Regionsråd fungerer som sammenlægningsudvalg, jf. § 8.
Det fastsættes endvidere, at Bornholms Regionsråds første funktionsperiode regnes fra og med den 1. januar 2003 til den 31.
december 2005, og at funktionsperioden for de eksisterende kommunalbestyrelser og amtsrådet afkortes tilsvarende.
Afholdelsen af det konstituerende møde for Bornholms Regionsråd skal ske senest 15. december 2002.
Der skal ikke foretages valg af formand og næstformand (næstformænd) på det konstituerende møde, idet valget af formand og
næstformand (næstformænd) for sammenlægningsudvalget, jf. § 9, stk. 4, har gyldighed for kommunalbestyrelsens første
funktionsperiode. Dette er fastslået i forslagets § 7, stk. 2.
Indkaldelsen til og ledelsen af det konstituerende møde foretages derfor af formanden for sammenlægningsudvalget.
På det konstituerende møde skal der ske valg af medlemmer af økonomiudvalget og stående udvalg samt udvalg, kommissioner,
bestyrelser og lignende, hvori kommunalbestyrelsen skal være repræsenteret, jf. § 17, stk. 1 og 2, i lov om kommunernes styrelse.
Bortset fra valg til økonomiudvalget og de stående udvalg kan der imidlertid ikke på det konstituerende møde foretages valg af
medlemmer til udvalg m.v., hvis eksistens alene beror på kommunalbestyrelsens egen beslutning.
Der kan ikke behandles andre emner på det konstituerende møde.
Det er en forudsætning for afholdelse af det konstituerende møde, at der er vedtaget en styrelsesvedtægt for Bornholms Regionsråd,
idet styrelsesvedtægten indeholder generelle bestemmelser om den overordnede styrelse af Bornholms Regionskommune, herunder
antallet af stående udvalg og antal medlemmer i hvert udvalg.
Bornholms Regionsråd fungerer fra den 1. juli til den 31. december 2002 som sammenlægningsudvalg. I denne periode vil
sammenlægningsudvalget ikke være omfattet af bestemmelserne i den kommunale styrelseslov, medmindre det er fastsat i denne lov.
Sammenlægningsudvalget vil være omfattet af de almindelige regler, som gælder for offentlige myndigheder, herunder bl.a.
forvaltningsloven, offentlighedsloven og almindelige offentligretlige grundsætninger.
Sammenlægningsudvalgets opgave er begrænset til at træffe beslutninger, som er nødvendige med henblik på at forberede dannelsen af
Bornholms Regionskommune, jf. den nærmere bestemmelse herom i lovforslagets § 17.
På det konstituerende møde kan der alene behandles de emner, som er foreskrevet i bestemmelsen. Det indebærer, at
sammenlægningsudvalget på det konstituerende møde alene skal vælge formand og næstformænd.
Valget af formand for regionsrådet foretages ved flertalsvalg efter § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, mens valget af
første og anden næstformand foretages under ét som forholdstalsvalg, jf. § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Valgene af formand og næstformænd skal foretages blandt medlemmerne af sammenlægningsudvalget.
Valgene af formand og næstformænd har tillige gyldighed for regionsrådets første funktionsperiode. Det betyder, at
sammenlægningsudvalgets formand bliver formand for Bornholms Regionsråd efter sammenlægningen den 1. januar 2003. Endvidere bliver
sammenlægningsudvalgets første og anden næstformand Bornholms Regionsråds første og anden næstformand, såfremt det fastsættes i
styrelsesvedtægten for Bornholms Regionskommune, at der skal vælges såvel en første som en anden næstformand. Såfremt det ikke
fastsættes i styrelsesvedtægten for Bornholms Regionskommune, at der skal vælges såvel en første som en anden næstformand, vil
alene sammenlægningsudvalgets første næstformand fortsætte som næstformand for Bornholms Regionsråd.
Den foreslåede bestemmelse svarer med enkelte afvigelser til bestemmelsen i § 8, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Det forudsættes, at bekendtgørelse af mødeplanen finder sted snarest efter, at sammenlægningsudvalget har truffet bestemmelse om
tid og sted for afholdelse af ordinære møder. Beslutningen herom forudsættes truffet snarest efter afholdelse af det
konstituerende møde.
I bekendtgørelsen skal det endvidere angives, på hvilke steder i de nuværende kommuner der vil være fremlagt sagsfortegnelse og
udskrift af beslutningsprotokollen, jf. den foreslåede bestemmelse i stk. 2.
Der er ikke fastsat bestemmelser om, hvor ofte ordinære møder skal afholdes. Beslutning herom træffes af sammenlægningsudvalget.
Til stk. 2
Reglen om fremlæggelse af en fortegnelse over de sager, der vil komme til behandling på regionsrådets møde, og en udskrift af
beslutningsprotokollen, svarer med enkelte afvigelser til § 8, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse.
Af hensyn til offentlighedens mulighed for at gøre sig bekendt med, hvilke sager der kommer til behandling på
sammenlægningsudvalgets møder, samt hvilke beslutninger sammenlægningsudvalget træffer, fastsættes det, at fremlæggelse af
sagsfortegnelse og udskrift af beslutningsprotokollen sker i hver af de nuværende kommuner på Bornholm.
Til stk. 3
I bestemmelsen fastsættes, at reglerne i § 8, stk. 2-5, i lov om kommunernes styrelse skal finde tilsvarende anvendelse på
sammenlægningsudvalget.
Det medfører bl.a., at sammenlægningsudvalget vil skulle afholde ekstraordinære møder, når udvalgets formand finder det
nødvendigt, eller mindst en tredjedel af medlemmerne forlanger det, jf. henvisningen til § 8, stk. 2, i lov om kommunernes
styrelse.
Reglerne om varigheden af møderne, om udsendelse af dagsorden forud for møderne, om fremlæggelse af det fornødne materiale til
bedømmelse af de sager, der er optaget på dagsordenen, og om medlemmernes ret til med de begrænsninger, der følger af
lovgivningens regler om tavshedspligt, at gennemse det fremlagte materiale sammen med andre end medlemmer af kommunalbestyrelsen,
finder ligeledes tilsvarende anvendelse på sammenlægningsudvalget, jf. henvisningen til § 8, stk. 3 og 4, i lov om kommunernes
styrelse.
Endvidere følger det af henvisningen til reglerne i § 8, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse, at sammenlægningsudvalget kan
beslutte, at medlemmerne skal have tilsendt sagsmateriale til brug for behandlingen af sagerne, herunder eventuelle
sagsbeskrivelser og indstillinger. Udvalget kan endvidere beslutte, hvorvidt og på hvilken måde medlemmerne kan forlange, at der
til brug for behandlingen af sagerne tilvejebringes oplysninger eller ydes teknisk bistand fra administrationen.
Sammenlægningsudvalget kan tillægge et underudvalg forberedende eller rådgivende funktioner eller en beslutningsret inden for et
bestemt, nærmere afgrænset område (»varetagelse af bestemte hverv«). Derimod kan der ikke tillægges et underudvalg en
beslutningsret, som ikke er nærmere afgrænset.
Som medlemmer kan udpeges såvel medlemmer af sammenlægningsudvalget som andre, herunder kommunalt ansatte.
I mangel af enighed vælges underudvalgets medlemmer efter forholdstal, jf. § 24, stk. 3, i den kommunale styrelseslov.
Valg af medlemmer til underudvalg kan ikke foretages på sammenlægningsudvalgets konstituerende møde, jf. bemærkningerne til § 9.
Med bestemmelsen er det præciseret, at sammenlægningsudvalget har frie rammer til at etablere den sekretariatsbistand, som
udvalget finder nødvendig til løsning af udvalgets opgaver.
Sammenlægningsudvalget vil således kunne ansætte medarbejdere til at varetage sekretariatsbetjeningen af sammenlægningsudvalget.
Udgifterne hertil afholdes af de nuværende fem kommuner og amtskommunen efter den fordelingsnøgle, der er foreslået i bestemmelsen
i § 23.
Den praktiske tilrettelæggelse af Bornholms Kommunes virksomhed vil forudsætte en omfattende bistand fra de eksisterende
kommunalbestyrelser og amtsrådet.
Det er derfor pålagt de eksisterende kommunalbestyrelser og amtsrådet inden for de eventuelle frister, sammenlægningsudvalget
måtte fastsætte at yde sammenlægningsudvalget enhver bistand i dette arbejde, herunder i forbindelse med sammenlægningsudvalgets
udarbejdelse af budget for Bornholms Regionskommune for 2003.
De eksisterende kommunalbestyrelser og amtsrådet bestemmer selv, hvorledes de vil lade sig repræsentere på de møder,
sammenlægningsudvalget måtte indkalde til.
Bestemmelsen har til formål at sikre sammenlægningsudvalget det fornødne beslutningsgrundlag ved varetagelsen af de opgaver, som
udvalget er pålagt.
I forretningsordenen kan inden for rammerne af de foreslåede bestemmelser om sammenlægningsudvalgets styrelse fastsættes nærmere
bestemmelser om sammenlægningsudvalgets møder, udsendelse af dagsorden og sagernes fremlæggelse, beslutningsdygtighed, mødeledelse
og sagernes forelæggelse, medlemmernes deltagelse i forhandlinger og afstemning m.v.
Bestemmelsen fastsætter, at der ydes vederlag m.v. og godtgørelse i overensstemmelse med §§ 16, 16 a og 34 i lov om kommunernes
styrelse, og at sammenlægningsudvalget kan beslutte at yde vederlag m.v. og godtgørelse i overensstemmelse med disse bestemmelser.
Der skal således ydes sammenlægningsudvalgets medlemmer og stedfortrædere med de særlige funktioner, de måtte varetage som
formand, næstformand m.v., de vederlag m.v., der uafhængigt af kommunalbestyrelsens beslutning herom skal ydes
kommunalbestyrelsens medlemmer og stedfortrædere i overensstemmelse med bestemmelserne i §§ 16 og 34 i lov om kommunernes styrelse
om vederlæggelse af kommunalbestyrelsens medlemmer og stedfortrædere. Sammenlægningsudvalget kan endvidere beslutte at yde den
nævnte personkreds de vederlag m.v., kommunalbestyrelsen kan beslutte at yde kommunalbestyrelsens medlemmer og stedfortrædere i
overensstemmelse med §§ 16 og 34 i lov om kommunernes styrelse. Sammenlægningsudvalget kan endvidere beslutte at yde personer, der
ikke er medlemmer af sammenlægningsudvalget, vederlag m.v. efter § 16 a i lov om kommunernes styrelse, ligesom der skal ydes den
nævnte personkreds de godtgørelser, der følger af den nævnte bestemmelse.
De nærmere regler for vederlæggelsen vil af indenrigs- og sundhedsministeren blive fastsat således, at det faste vederlag for
medlemskab af sammenlægningsudvalget svarer til det faste vederlag for medlemskab af Bornholms Regionsråd beregnet forholdsmæssigt
henset til funktionstiden.
I overensstemmelse med de gældende regler for kommunalbestyrelsesmedlemmer og amtsrådsmedlemmer ydes medlemmerne af
sammenlægningsudvalget et tillægsvederlag, såfremt de har et eller flere børn under 10 år boende i hjemmet. Tillægsvederlaget
udgør 5.000 kr. for et halvt år (grundbeløb pr. 1. oktober 1997).
Medlemmerne af sammenlægningsudvalget har i lighed med andre kommunalbestyrelsesmedlemmer og amtsrådsmedlemmer mulighed for at
vælge at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste i perioden 1. juli 2002 31. december 2002. Reduktionen af det
faste vederlag vil skulle ske forholdsmæssigt. Det vil blive fastsat, at såfremt et medlem af sammenlægningsudvalget vælger at
modtage tabt arbejdsfortjeneste, vil valget skulle foretages senest den 1. august 2002.
Formanden for sammenlægningsudvalget vil skulle oppebære et vederlag svarende til formanden for Bornholms Regionsråd beregnet
forholdsmæssigt henset til funktionstiden. Hvis formanden i forvejen er borgmester, vil borgmestervederlaget for den pågældende
periode dog blive modregnet i vederlaget som formand for sammenlægningsudvalget. At modregning i denne situation skal finde sted,
skal ses i sammenhæng med, at det følger af den gældende vederlagsbekendtgørelse, at der ikke samtidig kan oppebæres flere
borgmestervederlag.
I overensstemmelse med de gældende regler i vederlagsbekendtgørelsen for vederlæggelse af næstformænd vil det blive fastsat, at
vederlaget til næstformanden (første næstformand) for sammenlægningsudvalget efter udvalgets beslutning kan udgøre op til 10 % af
et vederlag svarende til vederlaget til formanden for Bornholms Regionsråd beregnet forholdsmæssigt henset til funktionstiden.
Formanden for og medlemmer af underudvalg vil som følge af disses begrænsede opgaver ikke modtage særskilt vederlag. Dette svarer
til, hvad der efter vederlagsbekendtgørelsen gælder for udvalg nedsat i henhold til § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.
De gældende regler om godtgørelse i § 16, stk. 10-12, i lov om kommunernes styrelse vil finde tilsvarende anvendelse for
sammenlægningsudvalget.
I bestemmelsen fastsættes, at en række af bestemmelserne i den kommunale styrelseslov om kommunalbestyrelsens virksomhed skal
finde tilsvarende anvendelse på sammenlægningsudvalgets virksomhed.
Bestemmelsens henvisning til den kommunale styrelseslovs § 10 medfører, at sammenlægningsudvalgets møder er offentlige, medmindre
det på grund af en sags beskaffenhed findes nødvendigt at behandle sagen for lukkede døre. Herved sikres åbenhed om udvalgets
beslutninger.
Endvidere finder en række af den kommunale styrelseslovs regler om bl.a. kommunalbestyrelsens møder m.v., herunder indkaldelse af
stedfortrædere, om kommunalbestyrelsens formand, om bogføring, om anbringelse af midler, om kommunernes låntagning, om
garantistillelse, om kommunalbestyrelsens oplysningspligt over for vedkommende minister, om formandens funktionsvægring, om løn-
og øvrige ansættelsesforhold for personale i kommunal tjeneste samt om udbud af fast ejendom og de forskrifter, der er udstedt i
medfør heraf, tilsvarende anvendelse på sammenlægningsudvalgets virksomhed.
I styrelsesvedtægten kan inden for rammerne af lov om kommunernes styrelse fastsættes generelle bestemmelser om den overordnede
styrelse af Bornholms Regionskommune, herunder antallet af stående udvalg, antal medlemmer i hvert udvalg samt udvalgenes
opgaveområder.
Forslag til styrelsesvedtægt samt eventuelle vedtægtsændringer skal undergives to behandlinger i sammenlægningsudvalget med mindst
6 dages mellemrum, jf. henvisningen til den kommunale styrelseslovs § 2, stk. 2. Sammenlægningsudvalget skal underrette indenrigs-
og sundhedsministeren om den vedtagne styrelsesvedtægt og eventuelle vedtægtsændringer, jf. henvisningen til § 2, stk. 3, i den
kommunale styrelseslov.
Til nr. 2
I forretningsordenen kan inden for rammerne af lov om kommunernes styrelse fastsættes nærmere regler om Bornholms Regionsråds
møder, udsendelse af dagsorden og sagernes fremlæggelse, beslutningsdygtighed, mødeledelse og sagernes forelæggelse, medlemmernes
deltagelse i forhandlinger og afstemning m.v.
Til nr. 3
De nærmere regler for sammenlægningsudvalgets udarbejdelse og vedtagelse af Bornholms Regionskommunes budget for 2003 vil blive
fastsat i en bekendtgørelse med hjemmel i lovens § 19.
Det er en forudsætning for en realistisk budgetbehandling, at det budgettekniske arbejde med sammenlægningen af de eksisterende
bornholmske kommuners budgetter er tilvejebragt af de fem kommuner og amtskommunen, før selve budgetlægningen for 2003 påbegyndes
af sammenlægningsudvalget. Det er derfor nødvendigt, at de bornholmske kommuner samtidig med lovforslagets behandling påbegynder
arbejdet med at tilvejebringe grundlaget for budgettet for 2003, herunder den tekniske sammenlægning af de nuværende enheders
budgetter.
Til nr. 6
Beslutningen om indretning af Bornholms Regionskommunes administration vil have sammenhæng med vedtagelsen af styrelsesvedtægten,
hvor antallet af stående udvalg samt udvalgenes opgaveområder fastsættes.
Sammenlægningsudvalget vil i forbindelse med indretningen af Bornholms Regionskommunes administration bl.a. kunne træffe
beslutninger vedrørende erhvervelse eller leje af fast ejendom samt vedrørende ansættelse og afskedigelse af personale til
Bornholms Regionskommunes administration. Det forudsættes således, at sammenlægningsudvalget vil skulle foranledige, at hver
enkelt ansat i de eksisterende kommuner og amtskommunen inden sammenlægningen modtager oplysninger om den ansattes tjenestested
fra og med den 1. januar 2003.
Til nr. 7
Grundlaget for kommunale samarbejder mellem de fem kommunalbestyrelser og amtsrådet bortfalder ved sammenlægningen den 1. januar
2003. Det er derfor nødvendigt, at sammenlægningsudvalget i forbindelse med forberedelsen af kommunesammenlægningen for hver
enkelt af de eksisterende kommunale samarbejder træffer beslutning om samarbejdets ophør.
Bestemmelsen giver mulighed for, at sammenlægningsudvalget kan træffe beslutning om samarbejdets ophør med virkning før den 1.
januar 2003.
Til nr. 8
I forbindelse med forberedelsen af kommunesammenlægningen kan der vise sig behov for, at aftaler, der er indgået af
kommunalbestyrelserne og amtsrådet på Bornholm, opsiges eller ændres med henblik på, at opsigelsen eller ændringen kan få virkning
for Bornholms Regionskommune fra den 1. januar 2003 eller senere.
Bestemmelsen giver sammenlægningsudvalget mulighed for på de eksisterende kommunalbestyrelsers og amtsrådets vegne at træffe
sådanne beslutninger, idet det forudsættes, at den enkelte aftale vil kunne opsiges eller ændres til det fastsatte tidspunkt.
Til nr. 9
I forbindelse med kommunesammenlægningen vil det være naturligt, at sammenlægningsudvalget overvejer, om eksisterende kommunale
samarbejder mellem de kommunale enheder på Bornholm og andre offentlige myndigheder eller private skal fortsætte efter
sammenlægningen.
Sammenlægningsudvalget vil i udvalgets funktionsperiode på Bornholms Regionsråds vegne kunne træffe bindende beslutninger om
Bornholms Regionskommunes deltagelse i kommunale samarbejder, jf. forslagets § 18.
Til nr. 10
Sammenlægningsudvalget vil på Bornholms Regionsråds vegne skulle træffe beslutning om, hvorvidt Bornholms Regionskommune i givet
fald vil skulle indtræde som medlem af Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen.
Til nr. 11
Sammenlægningsudvalget vil endvidere skulle træffe andre beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede oprettelsen
af Bornholms Regionskommune. Sammenlægningsudvalget vil efter bestemmelsen f.eks. kunne træffe beslutning om deltagelse i
internationalt arbejde m.v. samt træffe beslutning om ændring af autorisationer m.v., der er meddelt af de fem kommunalbestyrelser
og amtsrådet.
Sammenlægningsudvalget vil endvidere f.eks. skulle træffe bestemmelser om indholdet og omfanget af Bornholms Regionskommunes
opgaver, i det omfang lovgivningen forpligter kommunalbestyrelser og amtsråd til at træffe sådanne bestemmelser i
sammenlægningsudvalgets funktionsperiode, ligesom sammenlægningsudvalget f.eks. vil skulle godkende en plan for Bornholms
Regionskommunes ligning for første halvdel af 2003.
Bestemmelsen indebærer, at sammenlægningsudvalget i udvalgets funktionsperiode vil kunne træffe beslutninger, der har bindende
virkning for Bornholms Regionsråd.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at Bornholms Regionsråd med virkning fra den 1. januar 2003 indtræder i aftaler, herunder
vedrørende ansættelse og afskedigelse af personale, der er indgået af sammenlægningsudvalget, og at Bornholms Regionsråd den 1.
januar 2003 overtager sammenlægningsudvalgets aktiver og passiver samt rettigheder og pligter.
De nærmere regler for udarbejdelsen af budget for Bornholms Regionskommune for 2003 vil blive fastsat af indenrigs- og
sundhedsministeren i en bekendtgørelse. Reglerne vil blive udformet svarende til reglerne i kapitel V og § 54 i lov om kommunernes
styrelse og andre bestemmelser fastsat i medfør heraf med de fornødne fravigelser. Det vil således blive fastsat, at forslag til
budget for 2003 og flerårige budgetoverslag for Bornholms Regionskommune udarbejdes senest den 15. september 2002, og at
sammenlægningsudvalgets 2. behandling af forslaget til årsbudget og flerårige budgetoverslag foretages senest den 15. oktober
2002. I den forbindelse vil det blive fastsat, at udarbejdelsen af forslag til årsbudgettet og de flerårige budgetoverslag
foretages af formanden.
I bestemmelsen fastsættes, at sammenlægningsudvalget selv vedtager budgettet for sammenlægningsudvalgets virksomhed for
sammenlægningsudvalgets funktionsperiode fra den 1. juli 2002 til den 31. december 2002. Reglerne for udarbejdelse og vedtagelse
af budgettet fastsættes af indenrigs- og sundhedsministeren, jf. § 22.
Bestemmelsen medfører, at der aflægges særskilt regnskab for sammenlægningsudvalgets virksomhed for 2. halvår 2002.
Henvisningen til § 42 om den kommunale revision i lov om kommunernes styrelse indebærer bl.a., at revisionen skal omfatte alle
under sammenlægningsudvalget henhørende regnskabsområder, og at revisionen omfatter såvel finansiel revision som
forvaltningsrevision.
Valget af sammenlægningsudvalgets revision blandt revisionen for én af de kommuner, der er omfattet af sammenlægningen, foretages
af sammenlægningsudvalget.
Fristerne for sammenlægningsudvalgets valg af revision vil med hjemmel i forslagets § 22 blive fastsat af indenrigs- og
sundhedsministeren.
Til stk. 2
Sammenlægningsudvalgets valg af revision angiver samtidig, hvilken kommunes kasse- og regnskabsregulativ der vil skulle anvendes
for sammenlægningsudvalgets virksomhed.
De nærmere regler for udarbejdelse af budget og aflæggelse af regnskab for sammenlægningsudvalgets virksomhed for 2. halvår 2002
samt for revisionen af sammenlægningsudvalgets regnskab for denne periode vil blive fastsat af indenrigs- og sundhedsministeren i
en bekendtgørelse. Reglerne vil kunne udformes svarende til reglerne i kapitel V og § 54 i lov om kommunernes styrelse og andre
bestemmelser fastsat i medfør heraf med de fornødne ændringer.
Reglerne vil bl.a. omhandle tidsfrister og andre procedurekrav i forbindelse med udarbejdelsen af sammenlægningsudvalgets eget
budget for 2. halvår 2002. Det vil bl.a. blive fastsat, at forslag til budget udarbejdes af formanden for sammenlægningsudvalget
inden den 1. august 2002, og at sammenlægningsudvalgets vedtagelse af budgettet skal foretages senest den 1. september 2002.
Endvidere vil der blive fastsat regler vedrørende bl.a. frister for antagelse af revision, aflæggelse af regnskabet for
sammenlægningsudvalgets virksomhed i 2. halvår 2002 samt afgivelse af regnskabet til revisionen.
Det foreslås i stk. 1, at 40 procent af nettoudgifterne til sammenlægningsudvalget afholdes af amtskommunen, mens de resterende 60
procent afholdes af Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner i fællesskab. Denne fordeling er foreslået ud fra de
regler, der vil være gældende ved opdelingen af den nye kommunes udgifter og skatteprocent i en kommunal og en amtskommunal del i
forbindelse med administrationen af det kommunale tilskuds- og udligningssystem.
Det foreslås videre i stk. 2, at fordelingsnøglen for den kommunale del af nettoudgifterne skal være kommunernes
udskrivningsgrundlag for 2002, således som det er udmeldt til kommunerne af Indenrigsministeriet, nu Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, ultimo juni 2001 det såkaldt statsgaranterede udskrivningsgrundlag. Fordelingsnøglen er således allerede
kendt på nuværende tidspunkt, det vil sige i god tid før sammenlægningsudvalget starter sin virksomhed.
Det foreslås, at indenrigs- og sundhedsministeren fører tilsyn med sammenlægningsudvalgets virksomhed, og at indenrigs- og
sundhedsministeren tillægges de samme reaktionsmuligheder, som de kommunale tilsynsmyndigheder har over for kommuner og
amtskommuner.
Bestemmelsen svarer til bestemmelsen i § 61 c i lov om kommunernes styrelse, hvorefter et kommunalbestyrelsesmedlem, der gør sig
skyldig i grov tilsidesættelse af de pligter, som den pågældendes hverv medfører, straffes med bøde, idet simpel uagtsom
pligttilsidesættelse dog ikke straffes.
Interne arbejdsdokumenter, der alene eller næsten udelukkende indeholder eller i øvrigt afspejler en forvaltningsmyndigheds
interne overvejelser, er efter offentlighedsloven og forvaltningsloven som udgangspunkt ikke omfattet af retten til aktindsigt.
Interne arbejdsdokumenter vil dog i vidt omfang miste sin interne karakter, hvis det interne dokument sendes til en anden
myndighed eller på anden måde udleveres til udenforstående.
Af hensyn til en smidig forberedelse af sammenlægningen foreslås det, at dokumenter, der i forbindelse med sammenlægningsudvalgets
forberedelse af sammenlægningen modtages af sammenlægningsudvalget fra Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner
samt Bornholms Amtskommune, ikke mister deres interne karakter.
En sagligt begrundet videregivelse af oplysninger mellem Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner samt Bornholms
Amtskommune og sammenlægningsudvalget vil kunne ske i medfør af reglerne herom i forvaltningslovens kapitel 8 og persondatalovens
§§ 5-8 uanset oplysningernes eventuelle fortrolige karakter.
Med bestemmelsen bemyndiges indenrigs- og sundhedsministeren til efter sammenlægningsudvalgets anmodning at træffe bestemmelse om
sådanne fravigelser af gældende lovgivning, som sammenlægningen nødvendiggør.
Det er efter forslaget en betingelse, at beslutning herom træffes af indenrigs- og sundhedsministeren efter forudgående
forhandling med vedkommende minister.
Bestemmelsen svarer til § 13 i lov om fremgangsmåden ved ændring af landets inddeling i kommuner og amtskommuner, hvorefter der i
vilkårene for en ændret inddeling kan foretages sådanne afvigelser fra gældende love og bestemmelser m.v., som begrundes ved de
gennem den ændrede inddeling skabte særlige forhold.
Bestemmelsen forudsættes f.eks. udnyttet på områder, hvor der vil være vanskeligheder forbundet med pr. 1. januar 2003 i
forbindelse med kommunesammenlægningen at udligne de forskelle, der er i takster, gebyrer, opkrævningsterminer, serviceniveau m.v.
mellem de nuværende bornholmske kommuner. I sådanne situationer vil indenrigs- og sundhedsministeren kunne træffe beslutning om,
at sådanne forskelle i det omfang, videreførelse heraf gør en fravigelse af gældende lovgivning nødvendig, kan videreføres i en
kortere overgangsperiode.
Bestemmelsen forudsættes i disse situationer alene udnyttet, hvor sammenlægningen i en kortere overgangsperiode nødvendiggør en
fravigelse fra gældende lovgivning.
Bestemmelsen vil endvidere kunne udnyttes til med virkning forud for 1. januar 2003 at fravige gældende lovgivning, såfremt det i
forbindelse med forberedelsen af sammenlægningen viser sig nødvendigt.
Det forudsættes, at sammenlægningsudvalgets eventuelle anmodninger efter bestemmelsen indgives til indenrigs- og
sundhedsministeren hurtigst muligt efter, at udvalget er blevet opmærksomt på områder, hvor sammenlægningen nødvendiggør en
fravigelse af lovgivningen.
Fristerne for aflæggelse af regnskaberne for 2002 for Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner samt Bornholms
Amtskommune vil i bekendtgørelse blive fastsat svarende til de gældende frister for regnskabsaflæggelse, idet det fastsættes, at
Bornholms Regionsråd indtræder i de fem kommunalbestyrelsers og amtsrådets forpligtelser, herunder vedrørende behandlingen af
revisionsberetninger for regnskaberne. Det vil endvidere blive fastsat, at regnskaberne for 2002 for Allinge-Gudhjem, Hasle, Nexø,
Rønne og Aakirkeby Kommuner samt Bornholms Amtskommune revideres af de seks eksisterende myndigheders respektive sagkyndige
revisioner.
Bestemmelsen fastsætter, at de tjenestemænd, der er beskæftiget i de eksisterende kommuner og amtskommunen på Bornholm, overgår
til ansættelse under Bornholms Regionskommune i forbindelse med sammenlægningen.
Bestemmelsen indebærer, at ansættelsesmyndigheden er Bornholms Regionsråd, og at ansættelsesområdet er Bornholms Regionskommune.
Overgangen til ansættelse under Bornholms Regionsråd vil ikke i sig selv være en forflyttelse. De pågældende tjenestemænd vil
således ikke kunne kræve sig afskediget med rådighedsløn/ventepenge eller pension som følge af selve overgangen til ansættelse
under Bornholms Regionskommune.
Endvidere indebærer bestemmelsen, at de pågældende tjenestemænd fremover vil kunne være forpligtede til at overtage en anden
passende stilling inden for det nye ansættelsesområde.
Ved vurderingen af, om en anden stilling kan anses for passende, vil det blandt andet skulle indgå, at ændringen af
ansættelsesområdet sker som led i den generelle kommunesammenlægning på Bornholm. Det betyder, at de pågældende tjenestemænd vil
kunne være forpligtede til at overtage en anden passende stilling inden for det nye ansættelsesområde, som de ikke ville have
været forpligtet til at overtage inden for rammerne af deres hidtidige ansættelsesområde.
Dette gælder dog ikke, hvis forpligtelsen til inden for rammerne af det nye ansættelsesområde at overtage en anden stilling måtte
være af særlig indgribende karakter over for den enkelte.
Lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, lov nr. 111 af 21. marts 1979 som ændret ved lov nr. 441 af 7. juni
2001, finder ikke anvendelse på overførsel af administrative funktioner mellem offentlige administrative myndigheder, jf. lovens
§ 1, stk. 2.
Det indebærer bl.a., at loven ikke finder anvendelse for ansatte, der er beskæftiget med myndighedsopgaver.
Med henblik på at sikre et ensartet retsgrundlag for samtlige overenskomstansatte medarbejdere fastsættes det derfor, at lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse finder tilsvarende anvendelse for de ansatte, som ikke direkte er omfattet
af denne lov.
Herved sikres de overenskomstansatte ensartede rettigheder efter loven, herunder bl.a. at de pågældendes ansættelsesvilkår skal
videreføres uændret med Bornholms Regionskommune som ny part, ligesom de pågældende bliver omfattet af lovens særlige
bevisbyrderegler, der beskytter de ansatte mod usaglige afskedigelser i forbindelse med kommunesammenlægningen.
Bestemmelsen præciserer på den anden side, at de overenskomstansatte som udgangspunkt er forpligtet til efter
kommunesammenlægningen at opfylde arbejdsaftalen ved ansættelser under Bornholms Regionskommune.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse efter en samlet afvejning af de rettigheder og pligter, som følger af
virksomhedsoverdragelsesloven, at bestemmelsen samlet set vil medføre en forbedret retsstilling for de overenskomstansatte, som
efter de gældende regler ikke er omfattet af loven.
Bestemmelsen indebærer, at der ved beregningen af det generelle tilskud til primærkommuner og amtskommuner i henhold til Det
Udvidede Totalbalanceprincip (DUT) ikke foretages regulering for mer- eller mindreudgifter i medfør af denne lov. Baggrunden
herfor er, at der med denne lov først og fremmest sker en sammenlægning af de opgaver, der i dag varetages af Allinge-Gudhjem,
Hasle, Nexø, Rønne og Aakirkeby Kommuner samt Bornholms Amtskommune, i en ny enhed Bornholms Regionskommune. Herudover vil
Bornholms Regionskommune selv kunne fastsætte niveauet for kommunens udgifter og indtægter.
Lovens ikrafttræden den 1. april 2002 sikrer, at indenrigs- og sundhedsministeren i tilstrækkelig tid inden afholdelsen af valget
den 29. maj 2002 med hjemmel i forslagets § 5, stk. 2, kan udstede de nødvendige retningslinjer for valgets afholdelse.