LOV nr 612 af 11/06/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om rørført transport af CO2 § 27
Ansøgning om tilladelse eller godkendelse til etablering og drift af rørledningsanlæg efter denne lov skal ledsages af en plan for afvikling af samtlige anlæg og installationer m.v. omfattet af ansøgningen og alle eventuelt tidligere godkendte anlæg og installationer m.v. i forbindelse med tilladelsen, som ansøgningen vedrører.
Stk. 2. I afviklingsplanen skal indgå en opgørelse af de forventede udgifter til gennemførelse af afviklingsplanen og en beskrivelse af, hvordan og på hvilke tidspunkter der etableres sikkerhed for, at midlerne til gennemførelse af afviklingsplanen er til rådighed. Afviklingsplanen skal omfatte afvikling af samtlige anlæg og installationer m.v.
Stk. 3. Afviklingsplanen skal godkendes af klima-, energi- og forsyningsministeren, der kan fastsætte vilkår for godkendelsen.
Stk. 4. Kan hele eller dele af rørledningsanlæg genanvendes ved tilladelsens ophør, er rettighedshaver berettiget til at disponere over disse. Ønsker rettighedshaver ikke at disponere over de genanvendelige dele af infrastrukturen, kan klima-, energi- og forsyningsministeren træffe beslutning om, at staten skal overtage disse, eller at de skal fjernes sammen med den øvrige infrastruktur.
Stk. 5. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om indholdet af en afviklingsplan, herunder om de forudsætninger, der skal være for afvikling af anlæg og installationer m.v., opgørelse af udgifterne og krav til etablering af sikkerhed for midler til fjernelse.
Forarbejder til Lov om rørført transport af CO2 § 27
RetsinformationEfter undergrundslovens § 32 a, skal ansøgning om tilladelse eller godkendelse efter §§ 10, 17, 23 eller 28 ledsages af en plan for afvikling af samtlige anlæg og installationer m.v. omfattet af ansøgningen og alle eventuelt tidligere godkendte anlæg og installationer m.v. i forbindelse med den tilladelse omfattet af denne lov, som ansøgningen vedrører.
Som beskrevet i starten af bemærkningerne til den foreslåede § 26, har etablering og drift af CO2-rørledninger en sammenlignelig karakter som etablering og drift af kulbrinterørledninger efter undergrundslovens § 17, som der henvises til i undergrundslovens § 32 a om afviklingsforpligtelsen. På denne baggrund vurderes det, at en bestemmelse om afviklingsforpligtelser, lignende undergrundslovens § 32 a, hensigtsmæssigt bør indføres i nærværende lovforslag.
Det følger således i relevant omfang tilsvarende af den foreslåede § 27, stk. 1, at ansøgning om tilladelse eller godkendelse til etablering og drift af rørledningsanlæg efter denne lov skal ledsages af en plan for afvikling af samtlige anlæg og installationer m.v. omfattet af ansøgningen og alle eventuelt tidligere godkendte anlæg og installationer m.v. i forbindelse med tilladelsen, som ansøgningen vedrører.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at ansøgere, der ønsker at etablere og drive rørledningsanlæg omfattet af loven, skal udarbejde en afviklingsplan, der forholder sig til samtlige anlæg og installationer m.v. omfattet af ansøgningen. Såfremt ansøgningen vedrører udbygning af tidligere godkendte anlæg og installationer m.v., skal disse anlæg og installationer indgå i planen for afvikling, som ledsager ansøgningen om tilladelse eller godkendelse af nye anlæg og installationer. Hensigten hermed er at sikre, at der vil foreligge en samlet koordineret plan for afvikling af alle anlæg og installationer, som den ansøgte udbygning er en del af.
Efter undergrundslovens § 32 a, stk. 2, 1. pkt., skal der i afviklingsplanen indgå en opgørelse af de forventede udgifter til gennemførelse af afviklingsplanen og en beskrivelse af, hvorledes der etableres sikkerhed for, at midlerne til gennemførelse af afviklingsplanen er til rådighed.
Det følger yderligere af undergrundslovens § 32 a, stk. 5, 1. pkt., at afviklingsplaner efter stk. 1 og 3 skal omfatte afvikling af samtlige anlæg og installationer m.v. og en opgørelse af forventede udgifter til gennemførelse af planen. Af bestemmelsens 2. pkt. fremgår det, at der i afviklingsplanen skal indgå, hvordan og på hvilke tidspunkter der etableres sikkerhed for, at midlerne til gennemførelse af afviklingsplanerne er til rådighed.
Det følger af den foreslåede § 27, stk. 2, 1. pkt., at der i afviklingsplanen skal indgå en opgørelse af de forventede udgifter til gennemførelse af afviklingsplanen og en beskrivelse af, hvordan og på hvilke tidspunkter der etableres sikkerhed for, at midlerne til gennemførelse af afviklingsplanen er til rådighed.
Det foreslåede vil indebære, at ansøgere efter loven allerede ved ansøgningstidspunktet vil have taget stilling til de forventede udgifter til gennemførelse af afviklingsplanen samt en beskrivelse af, hvordan og på hvilke tidspunkter der etableres sikkerhed for, at midlerne til gennemførelse af afviklingsplanen er til rådighed. Denne bestemmelse vil derfor have en vis tilknytning til myndighedernes vurdering af ansøgerens økonomiske baggrund. Der vil skulle være etableret sikkerhed for midler til afvikling allerede fra påbegyndelsen af etableringen. På denne måde sikres det, at afvikling vil kunne foretages ethvert skridt af vejen i etableringsfasen, og derved tillige sikkerhed herfor i det tilfælde, at rettighedshaveren undervejs beslutter at stoppe projektet i etableringsfasen og overdrage eller tilbagelevere tilladelsen. Forløber etablering og idriftsættelse af rørledningsanlægget som planlagt, vil behovet for sikkerhedsstillelsen kunne revurderes efter 6 måneders kontinuerlig drift. Egentlig hensættelse af midler til afvikling vil kunne ske løbende, men processen for hensættelse af midler må ikke påbegyndes senere end 3 år før planlagt afvikling.
Ministeren vil endvidere kunne fastsætte nærmere regler for opgørelse af udgifterne og krav til etablering af sikkerhed for midler til fjernelse, jf. bestemmelsens foreslåede stk. 5.
Det følger desuden af det foreslåede stk. 2, 2. pkt., at afviklingsplanen skal omfatte afvikling af samtlige anlæg og installationer m.v.
Dette vil medføre, at der gennemføres afvikling af alle anlæg og installationer m.v. omfattet af tilladelsen, og at der derved ikke efterlades ikke-afviklede anlæg og installationer m.v.
Af undergrundslovens § 32 a, stk. 2, 2. pkt., fremgår det, at afviklingsplanen skal godkendes af klima-, energi- og forsyningsministeren, mens bestemmelsens 3. pkt., fastslår, at der kan fastsættes vilkår for godkendelsen.
Det følger tilsvarende af den foreslåede § 27, stk. 3, 1. pkt., at afviklingsplanen skal godkendes af klima-, energi- og forsyningsministeren. Af bestemmelsens 2. pkt. fremgår det, at der kan fastsættes vilkår for godkendelsen.
Det foreslåede vil indebære, at ministeren forelægges afviklingsplanen til dennes godkendelse, samt at ministeren vil have mulighed for at fastsætte vilkår for godkendelsen. Sådanne vilkår kan vedrøre udformning af planen, opgørelsen af omkostningerne samt art og størrelse af sikkerhedsstillelse. Vilkårene vil f.eks. også kunne omfatte sikring af midler til gennemførelse af afviklingsplanen og varigheden af afviklingen.
Undergrundslovens § 32 a, stk. 3, omhandler efterforsknings- og vurderingsboringer, hvorfor denne ikke findes relevant for nærværende lovforslag. Ligeledes findes bestemmelsens stk. 4 ikke relevant, da denne har karakter af en overgangsbestemmelse for etablerede og planlagte anlæg, etableret eller godkendt inden den 19. juli 2015.
Undergrundslovens afviklingsbestemmelser indeholder ikke et genanvendelighedsperspektiv. Da dette vurderes særdeles hensigtsmæssigt af hensyn til en mere bæredygtig tilgang til udnyttelsen af infrastrukturen, foreslås stk. 4 tilføjet.
Det fremgår således af den foreslåede stk. 4, 1. pkt., at kan hele eller dele af rørledningsanlæg genanvendes ved tilladelsens ophør, er rettighedshaveren berettiget til at disponere over disse.
Bestemmelsen vil medføre, at rettighedshaveren, som led i afvikling, kan undersøge og overveje genanvendeligheden af hele eller dele af rørledningsanlægget til andre formål end CO2-transport. Såfremt rettighedshaveren som led i afviklingen vurderer, at genanvendelighed til andre konkrete formål vil være hensigtsmæssigt, vil rettighedshaveren være berettiget til at disponere over de genanvendelige dele af infrastrukturen. Det skal dog hertil bemærkes, at denne adgang til at disponere over infrastrukturen ikke fritager rettighedshaveren fra at indhente relevante godkendelser og tilladelser, der måtte være nødvendige for denne anden anvendelse.
Bestemmelsen forventes at tilskynde rettighedshavere til at overveje etablering af bæredygtig og genanvendelig infrastruktur allerede i designfasen af rørledningsprojektet.
Det følger endvidere af det foreslåede stk. 4, 2. pkt., at såfremt rettighedshaveren ikke ønsker at disponere over de genanvendelige dele af infrastrukturen, kan klima-, energi- og forsyningsministeren træffe beslutning om, at staten skal overtage disse, eller at de skal fjernes sammen med den øvrige infrastruktur.
Bestemmelsen vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne disponere over de genanvendelige dele af infrastrukturen, såfremt rettighedshaveren ikke ønsker dette. Bestemmelsen vil derfor kun finde anvendelse på de tilfælde, hvor rettighedshaveren ikke ønsker at genanvende hele eller dele af rørledningsanlægget. Ministeren vil i denne forbindelse kunne træffe beslutning om, at staten skal overtage disse genanvendelige dele af rørledningsanlægget, eller at disse skal fjernes i overensstemmelse med rettighedshaverens afviklingsplan. Ministerens beslutning om, at de omhandlede dele skal fjernes vil ikke medføre, at ministeren overtager rettighedshaverens afviklingsforpligtelse.
I det tilfælde, at rettighedshaveren ønsker at genanvende dele af rørledningsinfrastrukturen, vil klima-, energi- og forsyningsministeren kunne træffe beslutning om de øvrige dele af infrastrukturen.
Efter undergrundslovens § 32 a, stk. 6, 1. pkt., kan klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætte nærmere regler om indholdet af en afviklingsplan, herunder om de forudsætninger, som skal anvendes for afvikling af anlæg og installationer m.v., opgørelse af udgifterne og krav til etablering af sikkerhed for midler til fjernelse.
Det følger tilsvarende af den foreslåede § 27, stk. 5, klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om indholdet af en afviklingsplan, herunder om de forudsætninger, som skal anvendes for afvikling af anlæg og installationer m.v., opgørelse af udgifterne og krav til etablering af sikkerhed for midler til fjernelse.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at ministeren kan udstede nærmere regler om afviklingsplaner i henhold til loven. Sådanne regler vil f.eks. kunne omhandle, at estimater for omkostningerne til gennemførelse af afviklingsplaner skal ajourføres, så det sikres, at de nyeste foreliggende oplysninger om anlæg, nye erfaringer fra gennemførelse af andre afviklingsplaner og om omkostninger hertil indgår i grundlaget. Nærmere regler for etablering af sikkerhed vil desuden have virkning for både rettighedshaver og selskaber med subsidiært økonomisk ansvar efter den foreslåede § 26. Da der i dag ikke er erfaring med afvikling af CO2-rørledningsanlæg, er usikkerheden ved opgørelse af omkostningerne meget betydelig. Dette nødvendiggør muligheden for regler om senere ajourføring af estimaterne for omkostningerne forbundet med afvikling.