Det foreslås i § 1, at unge i målgruppen efter § 2 har ret til et lommepengejob
Med bestemmelsen angives lovens formål og anvendelsesområde. Det er ikke hensigten, at § 1 skal have selvstændig betydning, da retten til lommepengejob for unge fastlægges i § 3.
Det foreslås i stk. 1, at loven finder anvendelse på unge i alderen 13-17 år, som bliver henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet efter lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, eller som ifølge dokumentation sendt til kommunen fra politiet er mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet.
Den foreslåede bestemmelse vil afgrænse målgruppen til unge i alderen 13-17 år, som er mistænkt eller dømt for alvorlig kriminalitet. Bestemmelsen vil omfatte børn og unge i alderen 13-14 år, som er henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet af politiet, unge i alderen 15-17 år, som er henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet af retten og unge, hvor kommunalbestyrelsen har modtaget dokumentation fra politiet om, at en ung under 18 år er mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet. Ved alvorlig kriminalitet forstås eksempelvis vold, voldtægt, røveri, grovere former for hærværk og tyveri samt forsøg på sådanne forbrydelser.
Kommunalbestyrelsen vil skulle tilbyde den unge et lommepengejob, når kommunalbestyrelsen har fået oplysning om, at en ung i kommunen er i målgruppen.
Det fremgår af §§ 12 og 13 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, at Ungdomskriminalitetsnævnet kan pålægge et barn eller en ung omfattet af lovens anvendelsesområde en straksreaktion eller et forbedringsforløb.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Der henvises endvidere til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 1, at får kommunalbestyrelsen oplysning om en ung omfattet af § 2, skal kommunalbestyrelsen tilbyde den unge et lommepengejob. Lommepengejobbet kan oprettes i kommunen, eller kommunen kan indgå aftale om lommepengejob med en anden arbejdsgiver.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kommunalbestyrelsen forpligtes til at tilbyde en ung i målgruppen et lommepengejob, når kommunalbestyrelsen har fået oplysning om en ung i målgruppen. Et lommepengejob svarer til et fritidsjob og følger de samme regler. Kommunalbestyrelsen vil skulle vejlede den unge om retten til et lommepengejob. Kommunalbestyrelsen vil kunne oprette lommepengejobbet i kommunen eller indgå aftale med anden arbejdsgiver om jobbet, f.eks. i regionerne, staten eller en privat arbejdsgiver, der i så fald vil blive arbejdsgiver for den unge.
Kommunalbestyrelsen vil også kunne indgå aftaler herunder partnerskaber med private virksomheder om lommepengejob til unge i målgruppen. Har kommunen ikke umiddelbart et job til den unge eller kan skaffe et hos en anden arbejdsgiver, vil kommunalbestyrelsen skulle oprette et sådant i kommunen.
Det vil være frivilligt for den unge, om denne vil tage imod et lommepengejob.
Det foreslås i stk. 2, at kommunalbestyrelsen tilbyder den unge, jf. stk. 1, et lommepengejob senest en måned efter en samtale med den unge, hvor den unge har udtrykt ønske herom og så vidt muligt under hensyn til vedkommendes kvalifikationer og interesser.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde et lommepengejob senest en måned efter at have talt med den unge, hvor den unge også har udtrykt ønske om at få et lommepengejob, og at lommepengejobbet så vidt muligt skal være i overensstemmelse med den unges kvalifikationer og interesser. Kommunalbestyrelsen i den unges bopælskommune vil kunne etablere lommepengejobbet inden for hele kommunens ansættelsesområde under hensyn til de regler, der gælder for unges arbejde. Der vil skulle være tale om arbejde med et reelt indhold, så den unge ikke mister motivation og udvikling i jobbet. Det er kommunalbestyrelsen, der vil skulle fastsætte arbejdsområdet og indholdet i jobbet. Det vil skulle ske på baggrund af samtale med den unge, og der vil ved fastlæggelsen heraf skulle tages udgangspunkt i den unges forudsætninger og interesser. Den unge vil ikke have krav på ansættelse inden for et bestemt område, men kommunalbestyrelserne skal så vidt muligt lægge vægt på den unges kvalifikationer og interesser.
Fristen for kommunalforvaltningen til at finde et passende lommepengejob til den unge, som har udtrykt ønske om et sådant, vil være en måned. Der vil ikke være sanktioner forbundet med ikke at overholde fristen, men den unge vil kunne klage til kommunalbestyrelsen, såfremt fristen overskrides.
Om mulighed for at klage over en afgørelse om indholdet i jobbet henvises til bemærkningerne til § 9.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 4, at § 35 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. om at offentliggøre stillingsopslag ikke gælder for lommepengejob efter denne lov.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at stillingsopslag for lommepengejob, der tilbydes unge i målgruppen, ikke skal offentliggøres på Jobnet. Det vil gælde uanset, om det er stillinger hos en privat eller offentlig arbejdsgiver.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 1, at hvis en ung med lommepengejob flytter til en anden kommune, har den unge ret til at fortsætte i lommepengejobbet eller få tilbud om et lommepengejob i tilflytterkommunen.
Forslaget vil medføre, at en ung med lommepengejob, der flytter til en anden kommune, har ret til at beholde det eksisterende lommepengejob i den kommune, hvor lommepengejobbet er oprettet, og som den unge flytter fra. Den unge kan også vælge i stedet at få tilbudt et nyt lommepengejob i tilflytterkommunen. I øvrigt vil det være de ansættelsesretlige regler, der gælder for evt. ophør af ansættelsesforholdet.
Det foreslås i stk. 2, at tilflytterkommunen skal orientere den unge om retten til et lommepengejob i kommunen hurtigst muligt efter at have fået kendskab til, at en ung i målgruppen er tilflyttet og tilbyde et lommepengejob senest en måned efter, at den unge har udtrykt ønske om et lommepengejob over for tilflytterkommunen. § 3, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
Forslaget vil medføre, at tilflytterkommunen skal orientere den unge om retten til et lommepengejob i tilflytterkommunen hurtigst muligt efter at have fået kendskab til, at en ung i målgruppen er flyttet til kommunen. Forslaget vil endvidere betyde, at tilflytterkommunen skal tilbyde den unge et lommepengejob senest en måned efter, at den unge har tilkendegivet at ville udnytte retten til et lommepengejob. Tilflytterkommunen vil skulle tilbyde et lommepengejob efter at have talt med den unge, og lommepengejobbet skal så vidt muligt være i overensstemmelse med den unges kvalifikationer og interesser.
Det forudsættes, at orientering om retten til lommepengejob sker ved brug af digital post. For så vidt angår børn og unge under 15 år, der ikke har en e-boks, forudsættes orientering at blive fremsendt til forældremyndighedsindehavernes e-boks og til barnet eller den unge under 15 år med fysisk post.
Det foreslås i stk. 3, at fraflytterkommunen hurtigst muligt skal give besked til tilflytterkommunen, når en ung i målgruppen omfattet af § 2, flytter til en anden kommune. § 45 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. finder tilsvarende anvendelse ved udveksling af oplysninger.
Forslaget vil medføre, at fraflytterkommunen vil få pligt til hurtigst muligt at give besked til en tilflytterkommune om en ung i målgruppen, der flytter.
Fraflytterkommunen vil kunne videregive de nødvendige oplysninger, idet § 45 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. vil finde tilsvarende anvendelse. Efter denne bestemmelse kan der udveksles oplysninger mellem relevante offentlige myndigheder, blandt andet om relevante social- og sundhedsrettede aktiviteter og indsatser, frihedsberøvelse, unddragelse fra frihedsberøvelse og løsladelse fra afsoningsinstitution, der er nødvendige til brug for varetagelse af beskæftigelsesindsatsen efter lovgivningen, den koordinerede, tværfaglige og helhedsorienterede indsats over for borgeren, opdateringen med nye oplysninger og ajourføring af eksisterende oplysninger, som anvendes i beskæftigelsesindsatsen, herunder systemer til den landsdækkende formidling og joblog, og opgørelsen af forbrug af offentlige forsørgelsesydelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 6, at ophører den unge i lommepengejobbet, skal kommunalbestyrelsen tilbyde et andet lommepengejob efter aftale med den unge, medmindre det vurderes, at den unge ikke er motiveret for et lommepengejob. § 3 finder tilsvarende anvendelse.
Forslaget betyder, at hvis den unge ophører i lommepengejobbet, skal kommunalbestyrelsen tilbyde et andet lommepengejob efter aftale med den unge, dvs. hvis den unge ønsker det. Det er forudsat, at den unge reelt er motiveret. Den kommunale forvaltning kan vurdere, at den unge reelt ikke er motiveret f.eks., fordi den unge gentagne gange har mødt påvirket på arbejde, laver hærværk eller stjæler fra arbejdspladsen. Udeblivelse gentagne gange eller, hvis den unge møder for sent på arbejde gentagne gange, kan også været et tegn på manglende motivation hos den unge.
Årsagen til ophøret i lommepengejobbet er uden betydning i forhold til pligten til at tilbyde et andet lommepengejob, medmindre årsagen knytter sig til en generel og reel manglende motivation for at varetage et lommepengejob.
At § 3 finder tilsvarende anvendelse indebærer, at lommepengejobbet vil kunne oprettes i kommunen. Kommunalbestyrelsen vil også kunne indgå aftale om lommepengejob med en anden arbejdsgiver. Lommepengejobbet skal tilbydes efter samtale med den unge og så vidt muligt tilbydes under hensyn til den unges kvalifikationer og interesser. Kommunalbestyrelsen vil skulle tilbyde lommepengejobbet senest en måned efter, at den unge har udtrykt ønske om at ville have et lommepengejob. Det er forudsat, at kommunalbestyrelsen ved samtalen vil afdække, om den unge reelt har et ønske om et nyt lommepengejob.
Der vil ikke være sanktioner forbundet med ikke at overholde fristen til at tilbyde et lommepengejob til den unge.
Om mulighed for at klage over en afgørelse om indhold i jobbet eller om manglende motivation henvises til bemærkningerne til § 9.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 7 at løn- og arbejdsvilkårene skal være overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende. Det foreslås videre, at unge, der ansættes i lommepengejob, er omfattet af den lovgivning, der gælder for lønmodtagere, herunder for unges arbejde.
Forslaget vil medføre, at løn- og arbejdsvilkårene skal være overenskomstmæssige eller skal svare til de vilkår, der er sædvanligt gældende for tilsvarende arbejde. De beskrevne krav til løn- og arbejdsvilkår betyder, at hvis det pågældende arbejde er omfattet af en overenskomst eller kollektiv aftale, skal lønnen mindst svare til den mindsteløn, der gives efter overenskomsten eller aftalen, og arbejdsvilkårene (f.eks. arbejdstid) skal svare til, hvad der gælder efter overenskomsten eller aftalen. Hvis det pågældende arbejde ikke er omfattet af en overenskomst eller kollektiv aftale, skal lønnen mindst svare til den mindsteløn, der efter overenskomst eller aftale gælder for tilsvarende arbejde, som er omfattet af en overenskomst eller aftale. Ligeledes skal arbejdsvilkårene svare til dem, der gælder for det tilsvarende arbejde, som er omfattet af overenskomsten eller aftalen. Hvis det pågældende arbejde er af en art, der ikke er omfattet af nogen overenskomst eller kollektiv aftale, skal lønnen mindst svare til den mindsteløn, som må anses for at være normalt gældende for sammenligneligt arbejde. Ligeledes skal arbejdsvilkårene svare til, hvad der må anses for normalt gældende for sammenligneligt arbejde.
Forslaget vil medføre, at unge, der ansættes i lommepengejob, er omfattet af den lovgivning, der gælder for lønmodtagere, herunder regler om unges arbejde.
Det vil blandt andet kunne være lov om ansættelsesbeviser, funktionærloven, lov om forbud mod forskelsbehandling, arbejdsskadeloven, arbejdsmiljøloven og atp-loven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 9, at kommunens afgørelser efter § 3, stk. 2, og § 6, kan indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. § 59 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Klagen behandles efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Forslaget vil medføre, at den unge vil kunne klage til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg over en afgørelse om indholdet i lommepengejobbet og om afslag på lommepengejob på grund af manglende motivation.
Det foreslås, at klagerne til beskæftigelsesankenævnet vil skulle behandles efter kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Dette indebærer bl.a., at klagen vil skulle ske inden 4 uger fra det tidspunkt, hvor personen har modtaget afgørelsen, og at klagen kan indbringes af den, som afgørelsen vedrører. Derudover vil det indebære, at kommunen har pligt til at genvurdere afgørelsen inden for en frist på 4 uger.
Det foreslås i § 10, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2024.
Forslaget vil medføre, at kommunalbestyrelsen forpligtes til at tilbyde unge et lommepengejob, som den 1. juli 2024 eller senere bliver henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet eller, som kommunen den 1. juli 2024 eller senere har fået dokumentation fra politiet om er mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet.
Det foreslås i § 11, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Ordningen med et lommepengejob til unge kriminalitetstruede foreslås knyttet op på unge i alderen 13-17 år, der er henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet, og unge i alderen 13-17 år, hvor kommunen modtager dokumentation fra politiet om, at en ung er mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet. Da lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, som lovforslaget vil supplere, ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget foreslås, at loven ikke vil skulle gælde for Færøerne og Grønland.
Lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge
Gældende
LOV nr 611 af 11/06/2024
Beskæftigelsesministeriet
Ændringer:
0
Lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge
VI FREDERIK DEN TIENDE, af Guds Nåde Danmarks Konge, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
Loven finder anvendelse på unge i alderen 13-17 år, som bliver henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet efter lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, eller som ifølge dokumentation sendt til kommunen fra politiet er mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet.
Får kommunalbestyrelsen oplysning om en ung omfattet af § 2, skal den tilbyde den unge et lommepengejob. Lommepengejobbet kan oprettes i kommunen, eller kommunen kan indgå aftale om lommepengejob med en anden arbejdsgiver.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen tilbyder den unge, jf. stk. 1, et lommepengejob senest 1 måned efter en samtale med den unge, hvor den unge har udtrykt ønske herom, og så vidt muligt under hensyn til vedkommendes kvalifikationer og interesser.
§ 35 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. om at offentliggøre stillingsopslag gælder ikke for lommepengejob efter denne lov.
Flytter en ung med lommepengejob til en anden kommune, har den unge ret til at fortsætte i lommepengejobbet eller få tilbud om et lommepengejob i tilflytterkommunen.
Stk. 2. Tilflytterkommunen skal orientere den unge om retten til et lommepengejob i kommunen hurtigst muligt efter at have fået kendskab til, at en ung i målgruppen er tilflyttet, og tilbyde et lommepengejob, senest 1 måned efter at den unge har udtrykt ønske om et lommepengejob over for tilflytterkommunen. § 3, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Fraflytterkommunen skal hurtigst muligt give besked til tilflytterkommunen, når en ung i målgruppen omfattet af § 2 flytter til denne kommune. § 45 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. finder tilsvarende anvendelse ved udveksling af oplysninger.
Ophører den unge med lommepengejobbet, skal kommunalbestyrelsen tilbyde et andet lommepengejob efter aftale med den unge, medmindre kommunen vurderer, at den unge ikke er motiveret for et lommepengejob. § 3 finder tilsvarende anvendelse.
Løn- og arbejdsvilkårene skal være overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende. Unge, der ansættes i lommepengejob, er omfattet af den lovgivning, der gælder for lønmodtagere, herunder for unges arbejde.
Kommunens afgørelser efter § 3, stk. 2, § 5, stk. 2, og § 6 kan indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. § 59 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Klagen behandles efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.